Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa

Vierailija
23.08.2013 |

Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.

Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?

Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.

Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.

No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.

Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.

Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.

Kommentit (244)

Vierailija
41/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:13"]

Eri asia auttaa lasta, joka vaikka on kaatunut, mutta ap:n kuvailemassa tapauksessa ei olisi lapseen ollut tuon naisen tarpeellista koskea ollenkaan vielä tuossa vaiheessa, sitten ehkä kun on  kolme kertaa toistanut pyynnön väistymisestä.

[/quote]

Ei sitä pidä sanoa yhtäkään kertaa. Jos ei itse tajua väistyä niin se laitetaan sivuun. Sinun tehtäväsi on vahtia lastasi ja opettaa hänelle miten maailmassa käyttäydytään

Vierailija
42/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:03"]

Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.

[/quote]

Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.

Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

ap

[/quote]

Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?

[/quote]

Edelleen, älä ole noin kiukkuinen, minäkään en ole ollenkaan.

Mieti asiaa, älä takerru nyt minun lapseeni.

Aika monikin lapsi - ihan normaalikin - säikähtää tuntemattoman koskettamista.

ap

[/quote]

Aika moni normaali lapsi ymmärtää puhetta. En ole kiukkuinen, lähinnä ärsyyntynyt kun nää "erityislapset" tuntuvat hallitsevan kaikkien muiden tekemisiä.

[/quote]

Hei, omani ymmärtää puhetta myös ja erinomaisesti ymmärtääkin, kun oppi puhumaankin alle vuoden ikäisenä. Kyse ei ole nyt siitä, vaan siitä, että vieras aikuinen lähtökohtaisesti on monesta lapsesta vähän pelottava.

Siksi olisi hyvä antaa sille lapselle edes muutama sekunti aikaa reagoida käskyyn tai kehotukseen, eikä heti ottaa kiinni. Onko tämä liikaa vaadittu? Miksi väen väkisin väärin luet ystävällistä toivettani. Rauha maahan, joohan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:46"]

Ihme porukkaa taas täällä, varsinaisia empatian ylijumalattaria. 

[/quote]

Av-mamma on tunnetusti synonyymi empatian ylijumalattarelle. :D

Vierailija
44/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään koske toisen lapseen mielelläni ellei ole pakko. Kuitenkin juuri tuollaisissa tilanteissa esim. leikkipuistoissa on tärkeää että vanhemmat seuraavat kokoajan mitä lapsensa tekevät etteivät ole esim. tiellä liukumäessä. Minä kyllä varmaan olisin sen jättänyt sanalliseen sanomiseen jos kerran hän samaan aikaa koski kun sanoi koska yleensä sanalliset sanomiset kyllä tehoavat.

Ärsyttää kun puistoissa näkee useinkin vanhempia jotka eivät ole valmiita sanomaan mitään lapsilleen vaikka näkevät että ovat tukkona liukumäessä tai muuta. Sitä vaan odotellaan koska oma mussukka päättää mennä ja antaa muille tilaa. Edelleen se on vanhempien oma vastuu katsoa oman lapsen perään ja heti puuttua jos lapsi on tiellä tai tulee jotain muuta ongelmaa. Aivan turha pahastua jos omalla lapselle tuollaisissa tilanteissa sanotaan (eikä ap. kai pahastunutkaan) mutta monet voivat pahastua. Toivoisin itse että vanhemmat itse ojentaisivat omaa lastaan. Ei ole kiva ojennella muita mutta sen teen jos on tarve.

Tässä äskettäin eräs n. 3 vuotias oli kippaamassa hiekkaa 1-vuotiaani päälle tosin vain jalkojen päälle. En ehtinyt estää sitä. Kerran äiti sanoi laiskasti että ei saa heittää hiekkaa vasta sen jälkeen kun se oli tapahtunut vaikka olisi ehtinyt sanoa aikaisemminkin kun näki mitä oli tapahtumassa. Munko tehtävä se olisi ollut ensisijaisesti ottaa tuota poikaa kädestä kiinni ja torua että älä heitä hiekkaa?

Tämän jälkeen poika yritti jatkaa hommia mutta eipä äiti enää torunut. Siinä vaiheessa jo ystävällinen hymy päällä sanoin pojalle että ei saa heittää hiekkaa ja otin oman poikani pois. Näyttää että jotkut eivät vaan jaksa ojentaa omaa lastaan.

Vierailija
45/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:13"]

Eri asia auttaa lasta, joka vaikka on kaatunut, mutta ap:n kuvailemassa tapauksessa ei olisi lapseen ollut tuon naisen tarpeellista koskea ollenkaan vielä tuossa vaiheessa, sitten ehkä kun on  kolme kertaa toistanut pyynnön väistymisestä.

[/quote]

Ei sitä pidä sanoa yhtäkään kertaa. Jos ei itse tajua väistyä niin se laitetaan sivuun. Sinun tehtäväsi on vahtia lastasi ja opettaa hänelle miten maailmassa käyttäydytään

[/quote]

Hei, rauhallisesti nyt - lapseni ei tahallaan ollut tiellä. Kuten me aikuisetkin, lapsetkin saattavat jäädä ajatuksissaan katsomaan jotain hetkeksi. Tuskin sinäkään tykkäisit siitä, että joku iso ja pelottava korsto tulisi siirtelemään sinua sivuun, jos jäät katsomaan jotain jossain hänen mielestään liian kauaksi aikaa...?

ap

Vierailija
46/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:00"]

Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.

[/quote]

Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.

Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

ap

[/quote]

Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?

[/quote]

Edelleen, älä ole noin kiukkuinen, minäkään en ole ollenkaan.

Mieti asiaa, älä takerru nyt minun lapseeni.

Aika monikin lapsi - ihan normaalikin - säikähtää tuntemattoman koskettamista.

ap

[/quote]

Aika moni normaali lapsi ymmärtää puhetta. En ole kiukkuinen, lähinnä ärsyyntynyt kun nää "erityislapset" tuntuvat hallitsevan kaikkien muiden tekemisiä.

[/quote]

Hei, omani ymmärtää puhetta myös ja erinomaisesti ymmärtääkin, kun oppi puhumaankin alle vuoden ikäisenä. Kyse ei ole nyt siitä, vaan siitä, että vieras aikuinen lähtökohtaisesti on monesta lapsesta vähän pelottava.

Siksi olisi hyvä antaa sille lapselle edes muutama sekunti aikaa reagoida käskyyn tai kehotukseen, eikä heti ottaa kiinni. Onko tämä liikaa vaadittu? Miksi väen väkisin väärin luet ystävällistä toivettani. Rauha maahan, joohan?

ap

[/quote]

Kukaan tuntemistani lapsista ei ole "lähtökohtaisesti pelännyt aikuisia." Mitä soopaa sä selität vai minkälaista porukkaa te olette?

Vierailija
47/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, olet oikeassa, valvoa pitää ja sanon itse ainakin hyvinkin herkästi lapsilleni tuollaisista. En vaan nyt ehtinyt, eikä lapseni siis esim. ollut keskellä liukumäkeä, vaan niiden portaiden edessä, oli pysähtynyt hetkeksi katsomaan jotain. Sanominen olisi ollut täysin ok.

ap

Vierailija
48/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:13"]

45, olet oikeassa, valvoa pitää ja sanon itse ainakin hyvinkin herkästi lapsilleni tuollaisista. En vaan nyt ehtinyt, eikä lapseni siis esim. ollut keskellä liukumäkeä, vaan niiden portaiden edessä, oli pysähtynyt hetkeksi katsomaan jotain. Sanominen olisi ollut täysin ok.

ap

[/quote]

Eikö sille sanottukin? Kauanko normaalilla ihmsellä menee aikaa siihen kun viesti välittyy aivoihin, 10 min?

Vierailija
49/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:48"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Pitäisikö sun pysyä kotona, jos elämä on noin hankalaa? Oikeesti, herranjumala, mitä vastauksia! Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta, jopa mun vauvasta asti todella sosiaalinen taaperoni ei oikein osaa arvostaa vieraiden ihmisten kosketusta, vaan hämmentyy siitä. Ehkäpä kulttuurimme vain on tämmöinen? Minustakin on parempi mieluummin sanoa ensin kuin puuttua fyysisesti. Eihän vieraisiin aikuisiinkaan ole tapana koskea.

[/quote]

Jos joku seisoo vaikka oven edessä niin en rupea häneltä kysymään että voisiko siirtyä. Vaan tönäisen hänet pois. Jos ihminen on niin tyhmä että ei ajattele muita niin hänelle puhuminen on vain ajanhukkaa

Vierailija
50/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tapaus kuulosti aikuisen puolelta huonolta käytökseltä. Puistoissa mennään lasten ehdoilla. Jos lapsi ei kauniista pyynnöistä ja selityksistä huolimatta siirry, niin silloin voi nätisti ohjata sivuun. mutta fyysisyys ei ole ensimmäinen vaihtoehto. Hyvä se on toisellekin lapselle oppia vähän odottamaan vuoroaan. En itse ensimmäisenä hyökkäisi fyysisesti siirtämään vierasta lasta. Aika omituinen reaktio joillakin haukkua nyt erityislapset. Miksi se aikuinen ei antanut lasten selvittää liukumäki tulppaa? Ehkä se takana oleva lapsi olisi ollut yhtä kärsimätön/ärhäkkä kuin mukana ollut aikuinenkin. 

Ihan asiallinen huomio ja aloitus.

Vierailija
51/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se sun lapsi voi odottaa sen pari sekunttia

Vierailija
52/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, tässäkin ketjussa on moni kirjoittaja sanonut, ettei lapsensa tykkäisi vieraan koskettelusta. Lue vaikka.

ap

Vierailija
53/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap.n kanssa samoilla linjoilla! Eipä minua ole koskaan aikuisena revitty sivuun jos vaikka jään lukemaan kiskan eteen lehtien lööppejä ja olen vahingossa jonkun tiellä. Silloin joko odotetaan että liikun tai pyydetään että väistäisikö.

Ja mikä ihmeen kiire niillä lapsilla on tunkea liukumäestä? Jos menen esim. Vesiliukumäestä niin hetki siinä menee ennenkuin pääsen jaloilleni. Ei kukaan minua ole repinyt pois. 

Niin,enkä muuten tykkäisi jos joku vieras tulisi hiuksiani silittämään! Miettikää olisiko teistä nuo asiat mukavia ja tehkää sitten vasta vieraille lapsille niin!

Vierailija
54/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi vieraisiin lapsiin pitäisi koskea? Jos ei ole juoksemassa auton alle tai putoamassa jostakin, en keksi mitään syytä mennä silittelemään kenenkään hiuksia tms. En minäkään haluaisi, että joku vieras tulee silittämään hiuksiani ja olen ihan aikuinen jo.

Vierailija
55/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:09"]

Komppaan. Juurikin pään silittelijät aiheuttavat meillä itkua. Monet luulevat, että koska lapsella on hieman erilainen ihonväri ja afrohiukset, niin saahan niitä hiuksia kosketella  ja tutustua siihen, miltä ne hiukset tuntuvat. Monet myös vetelvät sormensa niiden kiharoiden läpi hiuksia haroen, mikä aiheuttaa valtavaa kipua lapselle, kun ne afrohiukset ovat toisissaan enemmän kiinni kuin esim. pellavapäähiukset.

Sitten kun lapsi sanoo, että sattuu ja voisitko lopettaa, niin lasta syytetään huonotapaiseksi ja jopa saatanan mamuksi...

[/quote]

Joo just. Lapsi itkee ja syytetään siitä mamuksi. Tohon nyt ei usko kukaan. Älä keksi näitä ihme rasismi juttuja, niistä kärsii eniten mamut itse.

Vierailija
56/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:17"]

ap

[/quote]

Eikö sille sanottukin? Kauanko normaalilla ihmsellä menee aikaa siihen kun viesti välittyy aivoihin, 10 min?

[/quote]

Ei annettu aikaa reagoida, vaan tarttui saman tien kiinni. Kerroin tämän mielestäni aloituksessa jo.

ap

Vierailija
57/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:23"]

ap

[/quote]

[/quote]

Ei annettu aikaa reagoida, vaan tarttui saman tien kiinni. Kerroin tämän mielestäni aloituksessa jo.

ap

[/quote]

Ja olisi kiva kuulla sen toisen äidin versio

Vierailija
58/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:11"]

Kiitos neuvosta. Minunkin lapsellani on oikeus koskemattomuuteen, joten jos se sinun erityislapsesi pysyi erossa tunneilla ja välitunneilla, eikä olisi koko ajan nipistelemässä tai tönimässä.

[/quote]

Kuulehan, olen samaa mieltä, ketään ei saa nipistellä eikä töniä. Mutta miten se nyt oikeasti liittyi tähän aloitukseeni?

ap

PS: ei lapseni ketään töni tai nipistelekään, ei edes itsepuolustukseksi, ikävä kyllä.

Vierailija
59/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:33"]

Onpa näköjään tehostettua nykyajan toiminta leikkipuistoissa, kun aikuista järkyttää lapsen jääminen hetkeksi "tien tukoksi". Ihan syndroomaton lapsikin voi jäädä hetkeksi junnaamaan ajatuksiinsa, mutta mielestäni leikkipuistoissa pitäisi unohtaa tehokkuusajattelu ja jaksaa odottaa muutama sekunti toisen jumitusta.

[/quote] Aika monta kertaa olen itsekin joutunut sieppaamaan lapseni pois tieltä kun joku lähtee liukumaan ylhäältä, kaikki liukumäet eivät ole sellaisia että kurvin takaa näkee onko ketään alla. Jos sieltä huudetaan, voiko tulla ja kukaan ei vastaa, kenen lapsi jaksaa odottaa 5 minuuttia?

Vierailija
60/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:23"]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Ja olisi kiva kuulla sen toisen äidin versio

[/quote]

No, sitä ei ole nyt käytössä. Mitäpä, jos uskoisit minua, näin ja kuulin sen tilanteen kyllä, vaikken ehtinyt siihen ääreen.

Joka tapauksessa olisi kiva, jos ette näin takertuisi esimerkkiin, vaan osaisitte ottaa vastaan sen yleisen viestin myös. No, oma oli vikani, unohdin av-palstalaisten taipumuksen jumiutua yksityiskohtiin ;-)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi