Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivusta seurannut köyhän elämää.

Vierailija
21.08.2013 |

Olen tutustunut hiljattain erääseen naiseen, voisi sanoa, että olemme ystävystyneetkin. Huolimatta siitä, että olemme hyvin erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa. Hänellä on lapsia ja hän on kotona, tukien varassa. Itse olen töissä (ja lapseton, jos sillä väliä).

Tämä nainen valittaa jatkuvasti kuinka tiukilla rahat ovat ja miten ei ole varaa ostaa edes vessapaperia. Ihmetyttääkin hänen toimintansa sitten. Jos kaverinsa soittaa ja pyytää kahville, saattaa lähteä vaikka rahaa olisi vain 10 euroa ja seuraavaan tili(tuki)päivään useampi viikko. Sitten lainataan tutuilta rahaa.Tai saattaa kertoa kuinka rahaa on alle 20 euroa ja sillä pärjättävä viikko, mutta sitten meneekin ja ostaa jonkun heräteostoksen tai laittaa rahaa pelikoneeseen.

Tätä sivusta seuranneena en voi olla ajattelematta, että kyllä tuo köyhyys on suurelta osin elämänhallinnan puutetta.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuit ap naulan kantaan =)

Vierailija
62/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 23:36"]

Hienoa, teet yhden esimerkin perusteella aika jäätävän yleistyksen.

Suurin syy kaverisi köyhyyteen on se, että kaverisi on työtön. Ja se taas voi olla itse aiheutettua tai sitten ei.

[/quote]

Ei, vaan se, että ei osaa käyttää rahaa. Ehkä rahaa ei ole koskaan ollutkaan sitä vertaa, että olisi oppinut käyttämään vaan kaikki on laitettu menemään periaatteella "sossu laskee säästt tuloksi". Tai sitten ei ole ymmärtänyt, että rahaa voi käyttää säästeliäästi, myö iloon ja huviin.

Ja kyllä, jostakin voi aloittaa uuden elämän, vaikka sitten kansalaisopiston kurssilla. Siellä käy muuten aika usein niin, että joku pitkäaikainen harrastaja ryhtyy itse jonkun kurssin opettajaksi, jos ammattilaista ei löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:45"]

Se on aina niin ihanaa, miten varakkaammat tietää, mihin köyhemmän pitäisi rahat laittaa. :P Kyllä mä ainakin köyhänä kaipasin kahvitteluhetkiä, vaikka muuten hernekeitolla piti elää.

[/quote]

Juuri näin. Muistan itse, kun viikonlopuksi oli 5 perunaa ja 1 lihaliemikuutio. keitin pannukahvia ja samoista pahnoista keitin kahtena aamuna. Päivällä ei ollut varaa keittää.

90-luvun laman läpi käynyt

ps. rikas on tyytyväinen sitten vasta, kun köyhä on kerjäämässä kadun nurkalla ja viedään aliravitsemuksen takia sairaalaan

Vierailija
64/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ne vasta valittaakin sitä rahapulaa ja sitä, kuinka kaikki on kallista.

Vierailija
65/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tän pointin. Mulla tuttu jolla myös rahat tiukilla, tyyliin vanhemmilta pyydetään rahaa bensaan että pääsee töihin, usein. Ja ruokaan myös. Kuitenkin lemikeille ostetaan ruuat, hihnat yms viimisen päälle. Samoin joululahjoihin sukulaisille (aikuisille) laitetaan ihan käsittämättömiä summia, siis suhteessa tulotasoon. 

Ymmärrän toki myös sen että köyhänkin on joskus saatava luksusta ja ostettava jotain kivaa. 

Järkevillä valinnoilla ruokakaupassa säästää jo pitkän pennin. 

T: yks köyhä

Vierailija
66/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:45"]

Se on aina niin ihanaa, miten varakkaammat tietää, mihin köyhemmän pitäisi rahat laittaa. :P Kyllä mä ainakin köyhänä kaipasin kahvitteluhetkiä, vaikka muuten hernekeitolla piti elää.

[/quote]

Saa sitä köyhänä laittaa rahansa mihin haluaa, itsekin laitoin aikanaan suklaaseen.

Mutta samaan aikaan ei ole sitten varaa valittaa siitä, että ollaan niin köyhiä, niin köyhiä.

Vierailija
67/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 22:52"]

Onko teillä käynyt mielessä että ehkä se köyhä on jo vuosikausia "tehnyt järkevästi kotiruokaa, seurannut tarjouksia ja ostanut kaiken kirppareilta"? :D Minä olen ollut nyt 9 vuotta työttömänä ja tilillä on nytkin 0,41€ ja perjantaina tulee lapsilisät. Miksi minä säästäisin, kun sossu katsoo senkin vähän tuloksi ensi kuulle? Mitä järkeä kuluttaa fiksusti kun elämä on niin vaikeaa muutenkin eikä kukaan tule minua olalle taputtelemaan kun söin reippaasti koko kuukauden pelkkää varhaiskaalia?

[/quote]

Miksi et ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos kerran selvästikään et tule muuten työllistymään??

Läihoitajia kaivataan aina, mutta tietty jos ei siis niinku pää kestä niinku työntekoa ihmisten parissa, niin sitten sitä vaan ollaan työttöminä ja samalla ihmisten sylkykuppeina ja ihan syystä.

Vierailija
68/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 23:53"]

36, sinäkään et nyt tajua että muukin kuin sairastuminen tässä ja nyt voi olla ihan järkevänkin ihmisen syy köyhyydelleen...

"Voi opiskella ammatin" = joo, periaatteessa. Jos on kotoisin perheestä, jossa oleminen on yhtä helvettiä eikä kukaan kannusta opiskelemaan tai on itse hukassa alan suhteen, aika pian käy niin ettei opiskelu kiinnosta eikä kukaan tue siinä. Lisäksi erikseen kaikki oppimisvaikeuksista ym. kärsivät.

Kassaan et liity etkä rahoja säästä, josset ole ollut töissä jostain syystä tai sitten kaikki rahat vaan menevät elämiseen. Omassa perheessäni on vain yksi palkansaaja, koska minä olen kotona erityistarpeisen lapsen kanssa. Meillä 65% tuloista kuuluu vuokraan; lopuilla ostetaan ruokaa, maksetaan laskut jne. Ei siitä jää satastakaan ylimääräistä kuukaudessa pk-seudulla.

[/quote]

Voihan nyt lässyn lässyn lää sentään. 

Aikuisella ihmisellä on vastuu itsestään. Ei meitä aikuisia kukaan mihinkään kannusta, ellei sitten etsi itselleen hyvää kaveripiiriä, joka tekee niin.

Ja tässä juuri näkee köyhän lyhytjänteisyyden: kun kerran kukaan ei kannusta, niin silloin ei järkeen käy se, että silti pitäisi opiskella, että saa ihan itselleen sen paremman elintason.

Ei me kaikki muutkaan olla mistään huippuperheistä, ja vaikeuksia on ollut vaikka muille jakaa ( esim. itselläni ADHD). Silti voi käyttää järkeään ja miettiä millä tässä elämässä saa omaa elintasoaan parannettua. Se ei ole katkeroituminen ja kotona makaaminen tukien varassa.

Vierailija
69/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta, my ass! Itse jäin orvoksi 14-vuotiaana. Ikinä en ole ollut työtön. Maisteri olen. Miehen siskoille ostettiin jopa opiskeluasunto ja vaikka mitä, mutta he jauhavat just tuota, että kukaan ei auttanut - mantraa...

Vierailija
70/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen köyhä.

Lapsillani on merkkivaatteet, minulla on kallis auto, asun isossa asunnossa ja viikonloppuisin ostetaan karkkia/sipsiä/olutta/pizzaa. Poltan tupakkaa. Ostan kaupasta laadukkaita ruokia, en halpamerkkejä. Joskus rahat loppuu viikon liian aikaisin, joskus kaksi viikkoa. Joskus käy niin onnellisesti että palkan tullessa tilillä on vielä 3€.

Näyttää siis elämä meilläkin hyvältä! Totuus:

vaatteet tulevat kirppareilta tai sukulaisilta. Itse ostan 1x2-3v paidan/housut uutena, että ne kestävät käyttöä. Mieheni tuo töistä lihaa, joten ruokakulut jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin normaaliperheellä. Auton vaihdoilla on tehty rahaa niin usein että lopulta oli varaa melko uuteen. Asunto on iso, koska saman määrän joutuisimme maksamaan pienemmästäkin, nykyisessä asumistukea saa enemmän kuin edelliseen jossa oli 2 huonetta liian vähän.

Poltan 3-4 tupakkaa päivässä, koska se rentouttaa. En käytä huumeita/juo tajua kankaalle, saan rentoutumisen kun pääsen yksin terassille polttamaan yhden tupakan. Karkkipäivä on meillä kuten muillakin perheillä, joskus tosiaan juhlitaan viikonloppuna hakemalla pizzat, joihin menee alle 30€.

En ymmärrä mistä voisin vielä säästää. Lääkekuluista? Vakuutuksista? Kenellä köyhällä on oikeasti varaa jättää vakuutukset maksamatta? Mitä jos pesukone/auto hajoaa?

En myöskään ymmärrä miksi en saisi silloin tällöin ostaa lapsille karkkia. He eivät ole syynä siihen, etten yrityksestä huolimatta saa töitä. En siis heitä siitä rankaise ja jätä herkkuja perjantaisin ostamatta "koska ei ole rahaa".

En myöskään ymmärrä miksi ihmettelette ettei köyhiä saisi haukkua eikä heidän elämäntapoihinsa saisi puuttua. Miksi helvetissä pitäisi saada? :D Uskokaa pois, meillä OIKEASTI köyhillä ei ole mitään sitä vastaan jos joku kysyy miksi teet näin tai näin. Sinulla, rikas, on varmaan oma syysi ostaa emboa eikä serlaa. Minulla on oma syyni ostaa perjantaina pizzat kaikille eikä säästää sitäkin rahaa seuraavan kuun laskuihin.

*vaikka elämä olisi tuskaa, sen ei tarvitse silti olla myös täyttä paskaa*

Vierailija
71/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 jatkaa:

Korostan että tällä hetkellä olen työssä. 5,5 h päivässä työllistämistuella, koska oman alan töitä EI VAIN OLE. Voisin tietysti kouluttautua uuteen ammattiin. Liiton rahat tätä varten on jo käytetty koska valmistuin vuosi sitten. Opiskelin, koska en saanut oman alan töitä.

Joten jos nyt menen opiskelemaan, saan opintotuen, joka on n 200€. Tuloiksi lasketaan opintolaina, otit tai et. Pahoittelen, te viisaat neuvojat, meidän perheellä ei ole varaa opiskella.

"Olisit opiskellut nuorena". Olisin, jos en olisi saanut vammaista lasta. "Miksi teit lapsen niin nuorena" koska halusin. Koska iälläni ei ollut väliä, lapsi olisi joka tapauksessa vammainen. Koska elämä vain joskus menee niin, haukkui muita tai ei, oli aktiivinen tai ei, valitti tai ei.

Ymmärrättekö, te köyhiä haukkuvat parempituloiset. Joskus asioille ei vain VOI mitään, vaikka kaikkensa tekee. Sille voi, miltä elämä tuntuu. Silloin jos kaikki menee päin persettä, on hyvä antaa itselleen pieniä ilon hetkiä. Kenelle se tulee yhdestä tupakasta, kenelle siitä että saa ajaa autolla jossa asuu kauppaan näkemään muita ihmisiä, kenelle karkkipussista perjantaisin.

Ainoa mikä on totta, on se, ettei kenelläkään ole varaa haukkua toisten valintoja. Vaikka puhuisit äidistäsi, et voi silti varmasti tietää millaisena hän itse kokee elämänsä.

Joten jos lopetetaan tähän eikä puututa toisten elämään sen perusteella, miten muut käyttävät rahansa, oli niitä tai ei.

Vierailija
72/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

55, miten te voitte olla köyhiä,jos teillä on kaksi aikuista ja molemmat käy töissä?

Vierailija
73/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan jaksa kaikenaikaa olla järkevä ja suunnitella talouttani. Kun saan rahaa ostan surutta heti ne kaikki asiat mitä olen pidemmän aikaa odottanut. Sitten pihistelen loppukuun. Ja taas sama seuraavssa kuussa. Kun ei ole paljon rahaa ja tarpeita kuitenkin on paljon, niin minkäs teet. Ei pienistä rahoista saa säästöön kuin niin hitaasti, että mun kärsivällisyyteni loppuu jo paljon ennen ja tarvemäärä kasvaa vuoren korkuiseksi.

Varakkaan on niin kiva kritisoida köyhempiä, siitä saa kivat kiksit. "Vähänkö mä olen hyvä kun mä en ole tuollainen tuhlari". Eikä hän olenkaan huomaa kuinka paljon tulee itse tuhlanneeksi. Se ei vaan näy heti kun rahaa on enemmän.

Vierailija
74/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 09:40"]

En minä ainakaan jaksa kaikenaikaa olla järkevä ja suunnitella talouttani. Kun saan rahaa ostan surutta heti ne kaikki asiat mitä olen pidemmän aikaa odottanut. Sitten pihistelen loppukuun. Ja taas sama seuraavssa kuussa. Kun ei ole paljon rahaa ja tarpeita kuitenkin on paljon, niin minkäs teet. Ei pienistä rahoista saa säästöön kuin niin hitaasti, että mun kärsivällisyyteni loppuu jo paljon ennen ja tarvemäärä kasvaa vuoren korkuiseksi.

Varakkaan on niin kiva kritisoida köyhempiä, siitä saa kivat kiksit. "Vähänkö mä olen hyvä kun mä en ole tuollainen tuhlari". Eikä hän olenkaan huomaa kuinka paljon tulee itse tuhlanneeksi. Se ei vaan näy heti kun rahaa on enemmän.

[/quote]

Tämähän se juuri on se syy. Kärsillisyyden ja tunnollisuuden puuttuminen. Kaikki-heti-mulle -asenne. Tuskin olet jaksanut kummoista ammattia opiskella? Köyhyys onkin useimmiten seuraus, eikä syy.

Vierailija
75/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 09:40"]

[/quote]

Tämähän se juuri on se syy. Kärsillisyyden ja tunnollisuuden puuttuminen. Kaikki-heti-mulle -asenne. Tuskin olet jaksanut kummoista ammattia opiskella? Köyhyys onkin useimmiten seuraus, eikä syy.

[/quote]

Ohoh, en uskonut, että joku todistaa väitteeni heti samantien oikeaksi. = D

Vierailija
76/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin. Olin työttömänä yli vuoden. Nyt siis työllistämistuella töissä. Mies matalapalkkaisessa ammatissa, tulot yhteensä 2300€/kk, joista maksetaan asunto, sähkö, vesi, vakuutukset, lääkkeet, työssäkäymiseen kuluva bensa (matkaa 60 km, ei julkisia), ruoka, ym mitä kaikki muutkin ihmiset maksaa. Käteen ei jää mitään. Ja kun sanon ei mitään, tarkoitan ei MITÄÄN.

Että sillä tavalla voidaan olla. Ihmisillä on tapana haukkua köyhiä tyhmiksi kun eivät osaa/tajua sitä/tätä, näyttää niitä tyhmiä olevan jokaisessa tuloluokassa. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää että kaikkien palkka ei ole yli 2000€/kk?

Vierailija
77/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 10:03"]

Opiskelin. Olin työttömänä yli vuoden. Nyt siis työllistämistuella töissä. Mies matalapalkkaisessa ammatissa, tulot yhteensä 2300€/kk, joista maksetaan asunto, sähkö, vesi, vakuutukset, lääkkeet, työssäkäymiseen kuluva bensa (matkaa 60 km, ei julkisia), ruoka, ym mitä kaikki muutkin ihmiset maksaa. Käteen ei jää mitään. Ja kun sanon ei mitään, tarkoitan ei MITÄÄN.

Että sillä tavalla voidaan olla. Ihmisillä on tapana haukkua köyhiä tyhmiksi kun eivät osaa/tajua sitä/tätä, näyttää niitä tyhmiä olevan jokaisessa tuloluokassa. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää että kaikkien palkka ei ole yli 2000€/kk?

[/quote]

Tämä siis 55:lta vastauksena kysymykseen kuinka voin olla köyhä jos molemmat käy töissä

Vierailija
78/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän köyhiä, jotka ovat hyvin tarkkoja rahojen suhteen ja joiden seurassa tuntee itsensä hirveäksi tuhlariksi, vaikka kulutustottumukset eivät tuhlailevat olekaan. Asenne näillä ihmisillä on "Kyllä rahat riittävät, kun pitää huolen, että ne riittävät. Tiedän myös näitä köyhiä tuhlareitakin, tässä pari esimerkkiä:

- Kun tilipäivä, eli sossutuet tulevat, on todelliset bileet tiedossa. Ryypätään, syödään ulkona ja vaikka mitä. Loppukuusta sitten syödään pelkkää makaronia ketsupilla ja lainaillaan kavereilta, jotka ovat opiskelijoita, eli pienituloisempia kuin itse. Aina saa kuulla valitusta, kuinka rahat ovat niin tiukoilla, eikä yhteiskunta arvosta köyhää yhtään. Rahankulutus on melko holtitonta, saattaa esim. ostaa jonkin kalliin merkkivaatteen, vaikka tietää, että sen jälkeen jää rahaa kahden viikon ruokiin 20 €. Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että luottotiedot menivät jo kauan, kauan sitten. Jos kukaan ei lainaa rahaa, alkaa kerjätä tuntemattomilta. Aika hassua kerjätä kalliit merkkivaatteet päällä...

- Nuori nainen, joka käy kokopäivätöissä, mutta joka on aina pa, eikä mitään voi tehdä, kun rahaa ei ole. Lainailee usein selvästi pienituloisemmilta kavereiltaan ja maksattaa vanhemmillaan vaikka mitä. Käy baarissa 3-5 kertaa viikossa, useimmiten lasillisella tai parilla, kerran-pari viikossa ryyppää pitkän kautta. Syö ravintolassa usein, ostaa oikeasti tosi kallista ruokaa ja tekee heräteostoksia jatkuvasti. Ei siis oikeasti ole köyhä, mutta ei osaa suunnitella rahankäyttöään järkevästi.

Vierailija
79/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 10:32"]

Tiedän köyhiä, jotka ovat hyvin tarkkoja rahojen suhteen ja joiden seurassa tuntee itsensä hirveäksi tuhlariksi, vaikka kulutustottumukset eivät tuhlailevat olekaan. Asenne näillä ihmisillä on "Kyllä rahat riittävät, kun pitää huolen, että ne riittävät. Tiedän myös näitä köyhiä tuhlareitakin, tässä pari esimerkkiä:

- Kun tilipäivä, eli sossutuet tulevat, on todelliset bileet tiedossa. Ryypätään, syödään ulkona ja vaikka mitä. Loppukuusta sitten syödään pelkkää makaronia ketsupilla ja lainaillaan kavereilta, jotka ovat opiskelijoita, eli pienituloisempia kuin itse. Aina saa kuulla valitusta, kuinka rahat ovat niin tiukoilla, eikä yhteiskunta arvosta köyhää yhtään. Rahankulutus on melko holtitonta, saattaa esim. ostaa jonkin kalliin merkkivaatteen, vaikka tietää, että sen jälkeen jää rahaa kahden viikon ruokiin 20 €. Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että luottotiedot menivät jo kauan, kauan sitten. Jos kukaan ei lainaa rahaa, alkaa kerjätä tuntemattomilta. Aika hassua kerjätä kalliit merkkivaatteet päällä...

- Nuori nainen, joka käy kokopäivätöissä, mutta joka on aina pa, eikä mitään voi tehdä, kun rahaa ei ole. Lainailee usein selvästi pienituloisemmilta kavereiltaan ja maksattaa vanhemmillaan vaikka mitä. Käy baarissa 3-5 kertaa viikossa, useimmiten lasillisella tai parilla, kerran-pari viikossa ryyppää pitkän kautta. Syö ravintolassa usein, ostaa oikeasti tosi kallista ruokaa ja tekee heräteostoksia jatkuvasti. Ei siis oikeasti ole köyhä, mutta ei osaa suunnitella rahankäyttöään järkevästi.

[/quote]

Summasummarum:

tiedät kolmenlaisia köyhiä:

- niitä, jotka osaavat käyttää rahaa, ja tällä rahankäytöllään tekevät muiden olon kiusaantuneeksi

- sosiaalituella eläviä alkoholisoituneita siipiveikkoja

- työssäkäyviä alkoholisteja

Mielenkiintoista. Kaikki kivat ja älykkäät kaverisi ovat siis hyvin toimeentulevia?

Vierailija
80/119 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Minulla on kaveri, joka on köyhä. Mutta hän elää autossa. Joka päivä ajaa kauppaan 5 km, ostamaan edes yhden maidon. Rahaa on ainakin bensaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän