Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivusta seurannut köyhän elämää.

Vierailija
21.08.2013 |

Olen tutustunut hiljattain erääseen naiseen, voisi sanoa, että olemme ystävystyneetkin. Huolimatta siitä, että olemme hyvin erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa. Hänellä on lapsia ja hän on kotona, tukien varassa. Itse olen töissä (ja lapseton, jos sillä väliä).

Tämä nainen valittaa jatkuvasti kuinka tiukilla rahat ovat ja miten ei ole varaa ostaa edes vessapaperia. Ihmetyttääkin hänen toimintansa sitten. Jos kaverinsa soittaa ja pyytää kahville, saattaa lähteä vaikka rahaa olisi vain 10 euroa ja seuraavaan tili(tuki)päivään useampi viikko. Sitten lainataan tutuilta rahaa.Tai saattaa kertoa kuinka rahaa on alle 20 euroa ja sillä pärjättävä viikko, mutta sitten meneekin ja ostaa jonkun heräteostoksen tai laittaa rahaa pelikoneeseen.

Tätä sivusta seuranneena en voi olla ajattelematta, että kyllä tuo köyhyys on suurelta osin elämänhallinnan puutetta.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 09:56"]Köyhyys onkin useimmiten seuraus, eikä syy.

[/quote]

Juuri eilen oli tv:ssä tällä tavoin ajatteleva mies siinä ohjelmassa, jossa rikkaat kokeilivat elää kodittomien elämää.

Tämä sama mies, joka ensin leveili omalla erinomaisuudellaan ja fiksuudellaan ja haukkui köyhiä saamattomiksi ja kohtalonsa ansainneiksi, kulutti lähes kaikki ensimmäisen päivän aikana kerjäämänsä/tienaamansa 16 puntaa olueen. Oliko viisas valinta? Mikä teki viisaasta ja harkitsevaisesta miehestä yhtäkkiä irrationaalisen tuhlarin? No se köyhyys. Se kokeilun ensimmäinen päivä oli hänelle niin rankka, että hänellä ei vain riittänyt itsekuria tehdä viisasta kulutusvalintaa ja ostaa niillä rahoilla ruokaa. Seuraavana päivänä hän oli niin nälästä heikkona ja krapulainen, että ei onnistunut enää hankkimaan lisää rahaa. Tästä huolimatta hän valitsi käyttää viimeisen puntansa kolikkopuhelimeen soittaakseen vaimolleen.

Siis sama mies, joka varakkaana arvosteli köyhien kulutustapoja, käyttäytyi tasan samalla tavalla (tai oikeastaan vastuuttomammin) itse kun joutui elämään köyhänä. Oma veikkaukseni on, että tämä koskee hyvin suurta osaa niistä ihmisistä, jotka katsovat oikeudekseen solvata köyhiä ihmisiä näiden tekemistä valinnoista. Jos he itse joutuisivat elämään samoissa oloissa ja samoilla tuloilla, he tekisivät ne samat tai vielä pahemmat valinnat.

Asiaa on tutkittukin. Itsekuri ei ole ehtymätön voimavara ihmisellä, vaan sitä on jokaisella rajallinen määrä. Köyhät ihmiset joutuvat toteuttamaan itsekuria aivan jatkuvalla syötöllä lähes kaikissa arjen tilanteissa, joten se loppuu heiltä paljon, paljon nopeammin kuin varakkailta. Tämä ei kuitenkaan johdu luonteen heikkoudesta, vaan siitä että varakkaalle itsekuria vaativia tilanteita tulee äärimmäisen paljon harvemmin. Tästä syystä varakkaat jaksavat yleensä mm. syödä terveellisemmin ja liikkua - nuo kun ovat monelle itsekuria vaativia asioita. Köyhällä se itsekuri kuluu loppuun jo muissa asioissa.

Köyhyys siis nimenomaan monen kohdalla on syy, ei seuraus.

[/quote]

Olen muuten huomannut että ketjuissa, joissa tulee viesti, missä faktaa tai pohdiskelua tai jotain muuta järkevämpää kuin juupas-eipäs-vääntöä, tuppaa loppumaan siihen viestiin. Harmittaa kuin tästä viestistä saisi uuden mielenkiintoisen ketjun, et laitappa vaikka aloituksesksi tämä kirjoitus. :)

Vierailija
42/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 19:11"]

Olen muuten huomannut että ketjuissa, joissa tulee viesti, missä faktaa tai pohdiskelua tai jotain muuta järkevämpää kuin juupas-eipäs-vääntöä, tuppaa loppumaan siihen viestiin. Harmittaa kuin tästä viestistä saisi uuden mielenkiintoisen ketjun, et laitappa vaikka aloituksesksi tämä kirjoitus. :)

[/quote]

Heh, no itse asiassa laitoinkin tästä aloituksen aamulla:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3851842/ketju/katsoitteko_eilen_sen_ohjelman_jossa_rikkaat_kokeilivat_kodittomuutta

Itse taas olen huomannut, että jos aloitus on kirjoitettu neutraalisti, keskustelua ei välttämättä synny vaikka aihe olisi sinänsä kiinnostava. Tätä ennen tein aloituksen erään osa-aikatyöntekijäni käytöksestä töissä, ja kirjoitin aloituksen tarkoituksella raflaavasti, jotta keskustelua syntyisi. Mutta ei sekään ollut hyvä, koska ihmiset tekivät minusta aivan vääränlaisia johtopäätöksiä henkilönä sen aloituksen tyylin perusteella, ja keskustelu sitten ajatui näihin väitettyihin persoonallisuudenpiirteisiini enemmän kuin itse aiheeseen.

Suo siellä, vetelä täällä! :D

68

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä ja ajan joskus jopa TAKSILLA lasteni kanssa. Autoa emme omista ja jos tulemme junalla kotiin sunnuntaina (julkinen ei kulje täällä sunnuntaisin) ajamme taksilla asemalta kotiin (5km) jos on huono sää. Tänäkin vuonna olemme tehneet näin jo kolme kertaa. Ja veronmaksajat maksaneet (opiskelijaperhe). Revetkääpä siitä iltanne iloksi :)

Jos yhtään lohduttaa, perheessä kukaan ei tupakoi tai käytä alkoholia, eivät edes lapset. Ruoka on kylläkin nakkikeitto - perunamuusi+kalapuikot linjaista, joten välillisesti siis pahoinpitelemme lapsiamme. Huomatkaa, että sekin tapahtuu oikeiden veronmaksajien kustannuksella.

Minulla on myös tuttuja jotka toimivat vastaavasti, joko veronmaksajien kustannuksella tai muutoin vain pienillä tuloillaan. Ja on myös joitain jotka toimivat eri tavalla... Mutta ei sen väliä, koska pienituloisuus kuitenkin kertoo elämänhallinnan puutteesta ja av mamma voi lähteä viikonloppuun levollisin mielin koska laiskuus on yhä laiskuutta.

Vierailija
44/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä on itseasiassa tosi mielenkiintoista, täytyy katsoakin katsomosta kun siellä näyttäisi vielä olevan. Mulla on yksi fb-kaveri, joka on elämässään "noussut" menestykseen ja kovin jaksaa aina siellä kommentoida ylimielisesti yhtä sun toista ja juttu kuullostaa juuri samalta kuin tällä palstalla. Minä pystyin ja tein niin jokaisen muunkin pitäisi pystyä. Ihan käsittämätön ajatusmaailma, että kaikille olisi jaettu samat kortit elämässä. Joo, voi sillä kakkosparillakin voittaa joku jonkun kerran jos käy tuuri tai/ja on hyvä peluri.

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 19:23"]

Heh, no itse asiassa laitoinkin tästä aloituksen aamulla:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3851842/ketju/katsoitteko_eilen_sen_ohjelman_jossa_rikkaat_kokeilivat_kodittomuutta

Itse taas olen huomannut, että jos aloitus on kirjoitettu neutraalisti, keskustelua ei välttämättä synny vaikka aihe olisi sinänsä kiinnostava. Tätä ennen tein aloituksen erään osa-aikatyöntekijäni käytöksestä töissä, ja kirjoitin aloituksen tarkoituksella raflaavasti, jotta keskustelua syntyisi. Mutta ei sekään ollut hyvä, koska ihmiset tekivät minusta aivan vääränlaisia johtopäätöksiä henkilönä sen aloituksen tyylin perusteella, ja keskustelu sitten ajatui näihin väitettyihin persoonallisuudenpiirteisiini enemmän kuin itse aiheeseen.

Suo siellä, vetelä täällä! :D

68

[/quote]

Vierailija
45/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppo arvostella toisia, kun omat asiat on hyvin. Itse olin työttömänä vuoden, enkä ostanut yhtään vaatetta sinä aikana. Astmalääkkeitäkin jouduin säännöstelemään, silti itketti, kun jouduin lisää ostamaan. Perunavelliä vaan, eikä puhettakaan kahviloista. Nyt olen töissä ja se epätoivon tunne, mikä oli rahattomana unohtuu. Oli muuten juhlaa ostaa ensimmäinen ripsiväri tai käydä kampaajalla... Aiemmin siihen ei ollut varaa, kun pyykinpesujauheen ostokin teki tiukkaa budjetille.

Vierailija
46/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on sama raha tuleeko se sitten rikkaalle tai köyhälle jos se tulee samansuuruisena. Miksi sitten niin monet keskituloiset valittavat että koska maksavat itsensä kipeiksi veroista ja maksavat kaiken maksimissa esim. päivähoitomaksut niin rahaa jää hädin tuskin normaaliin elämään? On melko tiukkaa kun ehkä ei päästä etelään joka vuosi tai ei voitukaan ostaa sitä unelmataloa kun 2000€/kk lainakustannuksiin ei olisi ollut varaa?

No kuitenkin keskituloiselle (sanotaan n. 6000€ brutto perheen yhteiset tulot) jää kuitenkin siihen kulutukseen ja elämiseen rutkasti enemmän kun työttömälle tukien varassa elävälle perheelle. (tämä voi kyllä helposti lasketuttaa ja todistaa jos joku ruikuttaa vastaan)

Mitä sillä on väliä miten ihmiset käyttävät tukirahansa. Jos ihmiselle annetaan tietty summa käyttöön ei se minua kiinnosta eikä se yhteiskuntaakaan sinänsä paranna käyttääkö hän ne viisaasti kaurapuuroon ja sukan varteen loput vai "hassaako" sen mitättömän tuen vaikka pizzaan ja vaatteisiin. Ihan sama se on kun ne samat rahat menee kuitenkin.

Jos ihminen hassaa tukirahansa niin sittenhän hän elää tiukemmalla seuraavassa kuussa tai loppukuusta. Ihan oma asia sekin. Ehkä joku haluaa kerrankin hassata rahaa ja kuluttaa ihan kuin ei olisi köyhä. Sekin voi olla piristävää tai jopa suojata masennukselta että aina ei ole sitä makaroni kaurapuuro kirppis linjaa. Ihminen tarvitsee niitä onnellisuuden tunteita ja se voi olla vaikka yhden sikakalliin latte kahvin ostaminen ei sen kummempaa ja sitten ihmetellään miten se ostaa tollasen neljän euron kahvin kun se on työtön? 

Ei sieltä sossusta mitään lisärahoja tule vaan ainoastaan se perustulo mitä lain mukaan kaikille kuuluu ja sen voi käyttää viisaasti tai tyhmästi ihan mihin tykkää.

Harkinnanvaraista voi saada vain hyvin harvoihin asioihin kuten vaikka lasten harrastukseen mutta ne vapaat eurot mitkä tulee käyttöön ja siihen hassaamiseen on ne pienet perussummat mitkä on määritelty lain mukaan kaikille samat.

Vierailija
47/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei tainnut olla se,mihin köyhät tukensa käyttää vaan se, että siitä asiasta valitetaan kun rahat on loppu. Minä kerroin ystäväni kauppa rutiineista tässä ketjussa aiemmin, ja mulle on ainakin ihan sama, vaikka ostais siideriä koko rahalla. Siinä vaiheessa se kuitenkin ihan todella ärsyttää, kun kerta toisensa jälkeen kuuntelee valitusta siitä, kuinka se tuki ei riitä mihinkään.

Laittakoot tuilla elävät rahansa vaikka pelkkään kaljaan mun puolestani, kunhan eivät sen jälkeen pidä meteliä siitä, kuinka sillä rahalla ei elä, kun itse on sen rahan käyttänyt alunperinkin väärin.

Vierailija
48/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse sain 800€ kuussa, josta maksoin vuokran, laskut, ruuat ja kaikki. Ei kuule haihatteluihin ollut varaa. En siis saanut asumistukea, kun oli niin hyvät tulot.

Vierailija
49/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan jos nyt pointti oli se että ihmiset valittavat sen jälkeen kun ovat itse kuluttaneet rahansa loppuun niin onhan se aina ärsyttävää mutta ei vain tukien varassa olevien kohdalla. Enemmän ärsyttävää se on lähinnä niiden kohdalla joilla oikeasti on ollut käytettävissä sitä rahaa paljon enemmän kun vaikka työttömällä ja sitten esitetään ja valitetaan että ollaan niin köyhiä että. Ja tarkoitan todella niitä joille jää palkasta käteen paljon enemmän eli normipalkkaisia tai keskituloisia.

Jos työtön tai tukien varassa elävä valittaa sen ymmärtää vähän paremmin koska alunperinkään ei ole ollut mitään isoja summia tuhlattavana. Niinhän se on että jos elää tukien varassa pitäisi olla todella mestari taloudenpidossa ja elää kurinalaisesti ja askeettisesti ilman mitään turhia nautintoja. Eihän ne rahat silloin loppuisi ennen seuraavaa tukirahapäivää. Mutta kun ihminen ei ole vain kovin askeettinen olio. Ihminen kaipaa ainakin länsimaissa jo paljon muutakin kun vatsan täyteen ja katon pään päälle tunteakseen että elää normaalia onnellista elämää.

Vierailija
50/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut pitkään opiskelija, työtön, lomautettu ja vaikka mitä elämäni aikana, mutta koskaan ei ole ollut tili tyhjä. Enkä kyllä kaivannut mitään luksustakaan, se taitaa olla nykyköyhien trendi. Nyt kun olen onnekkaasti saanut olla vakituisessa työpaikassa jo 10 vuotta putkeen, on tietysti säästöjäkin pahan päivän varalle. Varaa olis Thaimaanmatkoihin, mutta pidän taloudellista turvallisuutta tärkeämpänä.

Vierailija
51/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 20:22"]

Siis itse sain 800€ kuussa, josta maksoin vuokran, laskut, ruuat ja kaikki. Ei kuule haihatteluihin ollut varaa. En siis saanut asumistukea, kun oli niin hyvät tulot.

[/quote]

Hmm, jos et saanut asumistukea koska oli niin hyvät tulot niin paljonkohan ne on sitten ollut kun ovat nettona kuitenkin vain 800€? Olkoon sinun tulosi olleet vaikka mitkä niin sinulle olisi jäänyt käteen 470 +150 eli 620€ jos olisit hakenut toimeentulotukea joka kaikille, myös työssäkäyville kuuluu. Siis tuo summa 620€ olisi jäänyt sinulle käteen vuokran, sähkön ja sairaskulujen jälkeen. Normaalisti työttömälle jää 470€ mutta työssäkäyvälle annetaan 20% etu palkasta jota ei huomioida tuloina toimeentulotukea laskettaessa (summa on maksimissaan 150€ kuitenkin) Ai niin et sanonut mitä tuloa tuo 800€ oli mutta oletin että palkkatuloa?

Eli kerrataan vielä: kenellekään työssäkäyvälle ei jää vähemmän käteen kun työttömälle joka saa toimeentulotukea koska jokaisella, myös työssäkäyvällä on oikeus minimitoimeentulotukeen jos laskelmien mukaan käytettävissä olevat varat miinus hyväksyttävät menot kuten vuokra aiheuttavat toimeentulovajeen. Sitä pitää tietenkin hakea. Mikään tuki ei tipu vain armosta tilille.

Vierailija
52/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kommentoin aiheen vierestä, työttömänä olostani. Ymmärrän ap:n tarkoituksen. Itseäni ärsyttää tukien varassa elävät vanhemmat, joilla on AINA varaa ostaa tupakkaa. Muuten viedään vaunujen kanssa lapsi hoitoon: ilmainen bussimatka... Hoitopaikasta sitten kävellään 5km pois (tässä tapauksessa kouluun). Ei ole varaa ostaa bussikorttia. Kävellessä sitä kerkeää poltella jo useamman tupakin... :-D

Vierailija
53/119 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 21:02"]

Olisitko itse valmis elämään koko elämäsi niin, ettet koskaa voi ostaa mitään muuta kuin järkevät asiat. Ihminen tappaa itsensä jos todellisuus on liian rankka, tietynlainen todellisuuden pakoilu on selviämiskeino. Hetken voi tuntea vapautta vaikka sitten joutuu kantamaan seuraukset.

Tätä ei voi käsittää ihminen jolla on ollut varaa myös ilahduttaviin asioihin.

[/quote]

Ostaminen ei ole perustarve, se on monen köyhän itselleen kehittämä harrastus, jossa väittää säästävänsä ja oikeastaan tuhlaa. Siksi ei ole koskaan rahaa, koska sen käyttää turhuuteen. Samoilla tuloilla järkevä ihminen saa ostettua kaiken tarvittavan, tyhmempi ei edes ruokaa. Mutta löytyy kasvonaamio, pino naistenlehtiä, kallista kampaamoshampoota jne.

[/quote]

Ai olet käynyt mun kämpällä. Olen saanut ne kasvonaamiot sun muut turhakkeet kavereilta ja sukulaisilta. Ruokaa on, mutta ostan sitä päiväksi kerrallaan eli en osta liikaa. Mutta siihen se suunnilleen meneekin, koska Suomi on kallis maa.

Vierailija
54/119 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36, sinäkään et nyt tajua että muukin kuin sairastuminen tässä ja nyt voi olla ihan järkevänkin ihmisen syy köyhyydelleen...

"Voi opiskella ammatin" = joo, periaatteessa. Jos on kotoisin perheestä, jossa oleminen on yhtä helvettiä eikä kukaan kannusta opiskelemaan tai on itse hukassa alan suhteen, aika pian käy niin ettei opiskelu kiinnosta eikä kukaan tue siinä. Lisäksi erikseen kaikki oppimisvaikeuksista ym. kärsivät.

Kassaan et liity etkä rahoja säästä, josset ole ollut töissä jostain syystä tai sitten kaikki rahat vaan menevät elämiseen. Omassa perheessäni on vain yksi palkansaaja, koska minä olen kotona erityistarpeisen lapsen kanssa. Meillä 65% tuloista kuuluu vuokraan; lopuilla ostetaan ruokaa, maksetaan laskut jne. Ei siitä jää satastakaan ylimääräistä kuukaudessa pk-seudulla.

Vierailija
55/119 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:45"]

Se on aina niin ihanaa, miten varakkaammat tietää, mihin köyhemmän pitäisi rahat laittaa. :P Kyllä mä ainakin köyhänä kaipasin kahvitteluhetkiä, vaikka muuten hernekeitolla piti elää.

[/quote] 

Tämä on juuri sitä rikkaammille nautintoa tuovaa kyykyttämistä, mistä Roosa Meriläinen kirjoitti. aiheesta on oma ketju.

Vierailija
56/119 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 vastaa 37:lle

Tuo on vain yksi esimerkki, se minkä tunnen parhaiten. Ja ei tuo työttömyys todellakaan ole se syy miksi hänellä on aina rahat loppu, vaan se että on ns. ryssinyt koko ajan elämäänsä enemmän tuohon jamaan.

Jos ajatellaan ihmistä jolla on mahdollisuus valita, niin miksi joku tekee lisää lapsia, jos ei edellisiäkään ole vara elättää? Ennen noin tehtiin koska ei ollut ehkäisyä saatavilla, ja seurauksena usein oli se että lapset näkivät (jopa kuolivat) nälkään, tai heidät piti antaa huutolaisiksi tmv. Nykyään ihmiset luottavat siihen että YHTEISKUNTA kyllä hoitaa.

Minusta lähtökohdan tulisi olla se, että jokainen vastaa itse omista ja perheensä menoista, ja esim. lapsia tehdään sen verran mitä ITSE pystytään elättämään. Palkansaajilla menee niin, että uusi lapsi =tulot tippuvat ja menot kasvavat. Sossun eläteillä uusi lapsi tuo mukanaan lisää rahaa (toimeentulotuki nousee, asumislisä nousee) ja tuo on VÄÄRIN.

Jos tuo esimerkkitapaukseni ei olisi sen 1. lapsen jälkeen saanut esim. enempää ttt:a/asumislisää, tuskin olisi tehnyt kahta lisää, koska monilapsisena perheenä aika ankea asua yksiössä...

Vierailija
57/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

39:lle onko sitten ihan ok vaan luovuttaa?

Sinäkin viestissä ns. ulkoistat nuo ongelmat muille tahoille. Huono perhe tausta/kukaan ei ole tukenut on tietenkin ikävää, mutta ihminen voi katsoa peiliin ja ottaa itseään niskasta kiinni ja miettiä MITÄ HALUAN ELÄMÄLTÄNI?

Sitten listaa asiat paperille ja miettii MITEN ne saavuttaa. Ja realismi hyvä säilyttää, Matti Meikäläinen ei pääse Nasan astronautiksi, mutta kampaajaksi tai bussikuskiksi kyllä päässee. Sitten alka toteuttaa sitä suunitelmaansa askel  askeleelta.

Tai sitten alkaa uhriksi ja päättää ettei musta koskaan tuu mitään kun lapsuudenkoti oli paska. Ja alkaa sitten vielä tuhoamaan muidenkin elämää, eli hankkii esim. kissoja, koiria, lapsia ja muita joita ei ole vara elättää.

Vaikka teillä on erityislapsi, niin sinäkin voisit parantaa elämääsi, puolisosi tuskin on koko ajan töissä? Jos on illalla kotona, mene ja kehitä itseäsi silloin! Kansanopistojen kurssit maksavat n.100€/vuosi, voisit oppia uuden kielen parissa vuodessa mikä auttaa saamaan töitä. Tai voisit opetella verhoilua ja tehdä esim. tutuille töitä ja tienata muutaman lantin (vaikka sinne säästöön). Tai käy jumpissa ja ehkä jossain vaiheessa pystyisit niitä itsekin ohjaamaan ja saamaan hieman rahaa. Mitään taikatemppuja nuo eivät ole, et noilla radikaalisti pysty muuttamaan heti elämääsi, mutta pitkässä juoksussa noista on VARMASTI apua, tavalla tai toisella.

36

Vierailija
58/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole näin tyhmä? Eihän? Tän on pakko olla provo?

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 00:11"]

Sinäkin viestissä ns. ulkoistat nuo ongelmat muille tahoille. Huono perhe tausta/kukaan ei ole tukenut on tietenkin ikävää, mutta ihminen voi katsoa peiliin ja ottaa itseään niskasta kiinni ja miettiä MITÄ HALUAN ELÄMÄLTÄNI?

Sitten listaa asiat paperille ja miettii MITEN ne saavuttaa. Ja realismi hyvä säilyttää, Matti Meikäläinen ei pääse Nasan astronautiksi, mutta kampaajaksi tai bussikuskiksi kyllä päässee. Sitten alka toteuttaa sitä suunitelmaansa askel  askeleelta.

Tai sitten alkaa uhriksi ja päättää ettei musta koskaan tuu mitään kun lapsuudenkoti oli paska. Ja alkaa sitten vielä tuhoamaan muidenkin elämää, eli hankkii esim. kissoja, koiria, lapsia ja muita joita ei ole vara elättää.

Vaikka teillä on erityislapsi, niin sinäkin voisit parantaa elämääsi, puolisosi tuskin on koko ajan töissä? Jos on illalla kotona, mene ja kehitä itseäsi silloin! Kansanopistojen kurssit maksavat n.100€/vuosi, voisit oppia uuden kielen parissa vuodessa mikä auttaa saamaan töitä. Tai voisit opetella verhoilua ja tehdä esim. tutuille töitä ja tienata muutaman lantin (vaikka sinne säästöön). Tai käy jumpissa ja ehkä jossain vaiheessa pystyisit niitä itsekin ohjaamaan ja saamaan hieman rahaa. Mitään taikatemppuja nuo eivät ole, et noilla radikaalisti pysty muuttamaan heti elämääsi, mutta pitkässä juoksussa noista on VARMASTI apua, tavalla tai toisella.

36

[/quote]

Vierailija
59/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 00:22"]

Ei kai kukaan ole näin tyhmä? Eihän? Tän on pakko olla provo?

36

[/quote]

[/quote]

Kyllä näköjään vaan on, ja ikävä kyllä ilmeisesti vielä joku työssä käyvä.

Vierailija
60/119 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36

[/quote]

Kylläpäs jollakin on elämän reaaliteetit hukassa :D Luuletko tosissasi, että jumpassa käymällä (joka jo on maksullista) valmistutaan jumppaohjaajaksi? Tai että jollain verhoilualalla olisi töitä (ja jos olisikin, niin hommaan ei varmastikaan oteta yhtä tai kahta kansalaisopison kurssia käynyttä)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän