Antaisitko 4v pojan pukeutua mekkoon kauppareissua varten?
Kaksoissiskonsa käyttää mekkoja, ja poika on kotioloissa saanut leikkiä ne yllään. Julkisille paikoille kun mennään niin ollaan puettu kuitenkin pojan omat vaatteet hänelle.
Nyt poika on ruvennut haluamaan mekkoa ylleen myös silloin, kun olemme menossa esim. kauppaan tai leikkipuistoon. Mieheni on sitä mieltä että ei missään tapauksessa, enkä oikein itsekään pidä ajatuksesta. Ei poika siitä rikki mene jos hänellä on tuntemattomien nähden mekko yllään, mutta en haluaisi että häntä alettaisiin luulla tytöksi.
Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (205)
Voi luoja, jos en poikani laittaa mekkoa kauppaan, niin hänestä tulee kiusaaja? Meidän perheessä kauppaan ei mennä leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
En.
En antaisi kotonakaan. Minusta tytöillä on oikeus tyttöjen vaatteisiin, ei kaikessa pidä antaa miehille periksi.
He,he. Pienen pojan ei tarvitse kärsiä sinun miesvihastasi. Jokaisella on oikeus pukeutua vaatteisiin, joissa viihtyy.
Mä olen varma, että enemmistöä palvelee perinteiset sukupuoliroolit. Ei mitkään kovin kireät, mutta selkeä jako kuitenkin. Sitten on tämä yhyy-vähemmistö, joka äänekkäästi vaatii itselleen vähän enemmän oikeuksia ja tasa-arvoa kuin muilla, kun ovat sentään vähemmistöä ja sen vuoksi vähän parempia kuin muut.
Eli ei, en antaisi pojan pukeutua mekkoon julkisella paikalla. Jos tuo sama poika muutamien vuosien päästä haluaisi opiskella sairaanhoitajaksi, niin en näkisi asiassa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin miten hän suhtautuu siihen, että moni ulkona oleva voisi pitää hänen valintaansa outona ja häntä pidettäisiin tyttömäisenä. Jos se ei häntä haittaisi, hän saisi pukeutua haluamaansa vaatteeseen.
Tämän kommentin jälkeen en yhtään ihmettele, että yhä pienemmillä lapsilla on mt-ongelmia. Vähemmästäkin mieli sairastuu, kun jo 4-vuotiaalle syötetään ajatusta, että "et ole hyvä sellaisena kuin olet, vaan olet outo ja tyttömäinen, mikä on paha asia".
Olet vakkariprovo, jolle ei viitsisi vastata, mutta... Olen itse trans ja kokenut yhteiskunnan halveksunnan, jos pukeudut "vääriin" vaatteisiin. Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi ja poikani haluaisi pukeutua kauppaan hameeseen, kyllä valitettavasti joutuisin kertomaan hänelle, että on olemassa ihmisiä, jotka suhtautuisivat häneen kummaksuen, koska näin asia todella sattuu olemaan. Tyttömäisyydessä ei ole mitään pahaa, asia riippuu täysin siitä haittaako häntä itseään nähdäänkö hänet tyttömäisenä vai ei. Jos haittaa, silloin hameeseen pukeutuminen ei ole se oikea valinta hänelle.
Kun kirjoittaa yhden kommentin, on vakkariprovo? Ok. Enpä enää yhtään ihmettele, että sinun ryhmäsi edustajia pidetään kapeakatseisina ja omaan napaan keskittyvinä. Melkoisen suvaitsemattomia ovat kommenttisi, vaikka luulisi, että olisit kohdannut ennakkoluuloja niin paljon, että ymmärtäisin, miten haitallisia ne ovat. Tuo mitä sinä kuvailet, on vain muka-suvaitsevaisuutta. Oikeasti suvaitsevainen ihminen ei syötä lapselle valmiiksi ennakkoluuloja, vaan ne otetaan puheeksi vasta, kun se on tarpeen. Useimmiten ei edes ole tarpeen, koska harvassa ovat niin sairaat aikuiset, jotka pikkupojan vaatteille nauravat.
Vaikutat vakkariprovolta. Tuskin sitä kukaan myöntää. Kuten mainitsin, minulla ei ole lasta ja tiedän erittäin hyvin miten yhteiskunta suhtautuu hametta käyttävään poikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varma, että enemmistöä palvelee perinteiset sukupuoliroolit. Ei mitkään kovin kireät, mutta selkeä jako kuitenkin. Sitten on tämä yhyy-vähemmistö, joka äänekkäästi vaatii itselleen vähän enemmän oikeuksia ja tasa-arvoa kuin muilla, kun ovat sentään vähemmistöä ja sen vuoksi vähän parempia kuin muut.
Eli ei, en antaisi pojan pukeutua mekkoon julkisella paikalla. Jos tuo sama poika muutamien vuosien päästä haluaisi opiskella sairaanhoitajaksi, niin en näkisi asiassa ongelmaa.
Miksi näkisit? Lähes puolet sairaanhoitajista on miehiä. Sen sijaan, jos hän olisi lähihoitaja, ymmärtäisin järkytyksen.
Kai AP:n pojalla on oma mekko, ettei tartte siskon vaatteita lainata. Jos poika itse haluaa käyttää mekkoa niin se on ok.
Totta kai antaisin. Minun poikani halusi 4-vuotiaana laittaa joka päivä päiväkotiin mekon ja sukkahousut. Itki ensin kotona sitä, että miksi paras kaveri (tyttö) saa laittaa mutta hän ei. Selitin kyllä että mekko on tyttöjen vaate mutat ei suostunut ymmärtämään selitystä, enkä minäkään osannut mitään järkevää vastata, että miksi se on tyttöjen ja miksi tytöt saavat pukeutua niin kuin haluavat mutta pojat eivät.
Kulki sitten tammikuusta toukokuuhun mekossa eikä kukaan päiväkodissa huomauttanut siitä mitään. Tämä poika on nyt koululainen eikä tosiaan halua enää pukeutua mekkoon eikä halua olla tyttö.
En todellakaan antaisi! Kyllä on miehen mallit hukassa ja pahasti, jos poika haluaa hameen itselleen. Iso häpeä se olisi paitsi pojalle, myös kasvattajille, jotka ovat laiminlyöneet tehtävänsä lapsen sukupuoli-identiteetin muodostumisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi. Ei meillä lähdetä kauppaan esim.yöpuvussakaan. Eri asia jos kotona leikitään jotain roolileikkejä. Pukeutukoon silloin vaikka vessapaperiin. Mielestäni luo turvallisuuden tunteen, että on jotain sääntöjä. Lapset on muutenkin nykyään niin sekaisin.
En pukeudu töihin housuihin tai vessapaperiin koska sinne ei mennä leikkimään.
N27
Meillä oli kaikilla pojilla pienenä kausi että halusivat pitää mekkoja. Yleensä se oli joku minun paita tms., ja kaverin luona olevat prinsessamekot olivat kuumaa kamaa. Ohi se sitten meni eikä kukaan nykyään halua pitää mekkoa.
10% keskimäärin lapsista on homoja jo syntyessään. Kannattaa miettiä tarkkaan miten kasvatat pojan, että saa eheän minäkuvan ja turvallisen nuoruuden ja elämän. Jos nyt kiellät häntä olemasta oma itsensä, niin se kostautuu hänelle myöhemmin elämässään. Rohkaise pukeutumaan mekkoihin ja kannusta tekemään omia valintoja vahvasti, muiden mielipiteistä välittämättä. Jos hän on homo, niin joutuu kokemaan elämässään niin paljon vähättelyä, haukkumista, syrjimistä etc. että joudut kasvattamaan hänelle todella terveen itsetunnon, olemaan se, joka hänet hyväksyy täysin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kaikilla pojilla pienenä kausi että halusivat pitää mekkoja. Yleensä se oli joku minun paita tms., ja kaverin luona olevat prinsessamekot olivat kuumaa kamaa. Ohi se sitten meni eikä kukaan nykyään halua pitää mekkoa.
Miksi meni ohi ja oletko siitä helpottunut? Ovatko myös oppineet koulussa että punainen on tyttöjen väri ja muijien on mentävä matalapalkka-alalle tai humanistiksi?
Minun tyttäreni käytti housuja tuossa iässä. Hänestä tuli homo.
Pitää saada pukeutua totta kai, tuohan on luonnollista! Sukupuoli on ainoastaan sosiaalinen konstruktio. Länsimaissa miesten ja naisten sallitut pukeutumistyylit ovat poikkeuksellisen ummehtuneita, muualla ymmärretään moninaisuuttakin! Itse pukisin poikani päiväkotiin milloin mekkoon, milloin housuihin, ihan fiiliksen mukaan. Joka tapauksessa kyseessä on lapsi, ei tyttö tai poika! Itse 45-vee miehenä blandaan joustavasti "miehisiä" ja "naisellisia" vaatteita töihin ( sairaanhoitaja). Päivää piristää kun jalassa on milloin boxerit, milloin stringit.
Hyvää loppukesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta on altistaa lapsi hämmennykselle ympärillään. Lasta tulee suojella. Hän ehtii itse kokeilla siipiään kaikella tavalla vielä kunhan osaa itse vastata siihen.
Ennemminkin sairasta, jos mekko pikkupojan päällä aiheuttaa hämmennystä. Sehän vaate siinä missä housut ja paitakin. Se on ymmärrettävää, että alasti ei kaupassa hilluta, mutta vaatteiden ei pitäisi terveessä ihmisessä aiheuttaa minkäänlaista hämmennystä.
Kyllä se aiheuttaa hämmennystä, jos ihmisen vaatetus ja ulkoinen olemus ovat selvästi ristiriidassa, esim. jos valkoisella kantasuomalaisella miehellä on hinduvaatteet, mustaihoisella saamelaisvaatteet tai pojalla mekko.
Mitä sekoilet? Esim. saamelainen voi olla tummaihoinen kun on adoptoitu. Myös hinduvaatteita ja mekkoja saa pitää kuka vaan jos katsoo ne itselleen soveliaksi. Jos vaikka asuu Intiassa? Jos vaikka tykkää mekoista?
Miten outoa vastauksia!
Tottakai lapsi saa pukea ne vaatteet mitkä haluaa!
Tuon ikäinen ei itse valitse vaatteitaan. Vanhemmat määräävät, ja tietenkin pojalle pojan vaatteet. Yläasteella lapsi voi itse alkaa vähän sanomaan siitä, mitä panee päälle.
Oman nelivuotiaan pojan annan pukeutua miten haluaa. Monesti on ollut sekä päikyssä että Prismassa mekko, kukaan ei ole koskaan sanonut mitään. En nyt muutenkaan jaksa ottaa kierroksia lasten pukeutumisesta, kunhan on puhdasta, ehjää ja sään mukaista. Löysätkää pipoa hiukan, nyt eletään 20-lukua jo.
Antaisin. Meillä ei ole mekkoja pyydetty, mutta joskus olen lakannut myös pojan kynnet hänen pyynnöstään ja joskus on halunnut laittaa kauppaan hiuspannan ja kaulakorun, yleensä äitiä matkien. Nämä siis alle kouluinäisenä, myöhemmin nämä ovat jääneet ihan itsestään pois ja on erittäin tyypillinen poika.
Samoin kun tyttö halusi jossain vaiheessa jotain "poikamaisia" juttuja kun isoveljelläkin oli. Myöhemmin sitten mallia otetaan enemmän kavereilta, mediasta jne., en näe mitään syytä miksi ei pienenä saisi kokeilla niitä juttuja mitkä juuri sillä hetkellä kiinnostaa, päiväkodissa ne muutkaan lapset harvemmin välittää, mitä kavereilla on päällä. Mielestäni kaikista tärkeintä kuitenkin on, että lapsille välittyy tieto siitä, että vanhemmille heidän mielenkiinnon kohteensa on ok.