Antaisitko 4v pojan pukeutua mekkoon kauppareissua varten?
Kaksoissiskonsa käyttää mekkoja, ja poika on kotioloissa saanut leikkiä ne yllään. Julkisille paikoille kun mennään niin ollaan puettu kuitenkin pojan omat vaatteet hänelle.
Nyt poika on ruvennut haluamaan mekkoa ylleen myös silloin, kun olemme menossa esim. kauppaan tai leikkipuistoon. Mieheni on sitä mieltä että ei missään tapauksessa, enkä oikein itsekään pidä ajatuksesta. Ei poika siitä rikki mene jos hänellä on tuntemattomien nähden mekko yllään, mutta en haluaisi että häntä alettaisiin luulla tytöksi.
Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (205)
En, eikä pokani edes halua. Tytär kyllä sipsuttelee kaikenlaisisa prinssessa mekoissa.
En antaisi omani olla edes kotona mekossa, saatika sitten ihmisten ilmoilla. Selittäisin lapselle että mekko on tyttöjen vaate, ja siksi siskosi saa käyttää niitä mutta sinä et.
Mutta jos yhtään lohduttaa, niin minun veljeni tykkäsi pukeutua minun vaaleanpunaiseen hameeseeni lapsena, ja ihan normaali mies hänestä silti kasvoi.
Tietenkin. Mitä sillä on väliä, millaiseen normaaliin vaatteeseen lapsi pukeutuu?
Laitoin vuosia sitten pienelle siskontytölle saparot ja hieman vanhempi isoveli toivoi, että laitan hänellekin. Laitoin, mutta lapsen isä tuli nauramaan pojalleen siitä, että tällä on "tyttöjen hiukset".
Typerä mies pilasi lapsen ilon.
Ei, pojan on hyvä oppia miten tullaan ei kiusatuksi myöhemmin. Älä altista lasta sille.
Ette olisi sitten antaneet kotonakaan.
Antaisin. Monilla pojilla on mekkovaihe suunnilleen tuossa iässä ja se menee kyllä ohi ilman, että mekkoja demonisoidaan. Oma veljenikin käytti minun mekkojani ja silti kasvoi ihan normaaliksi koululaispojaksi ja myöhemmin mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mitä sillä on väliä, millaiseen normaaliin vaatteeseen lapsi pukeutuu?
Laitoin vuosia sitten pienelle siskontytölle saparot ja hieman vanhempi isoveli toivoi, että laitan hänellekin. Laitoin, mutta lapsen isä tuli nauramaan pojalleen siitä, että tällä on "tyttöjen hiukset".
Hän sentään vain nauroi, moni muu isä olisi ollut tuollaisesta vihainen (ymmärrettävästi).
Kyllä antaisin. Sairaat aikuiset luovat näitä "varmasti kiusataan, jos on mekko"-ajatusmalleja. Normaaleille aikuisille on yksi haillee, mitä 4-vuotiaalla on päällä. Kunhan on säänmukaista, ehjää ja edes suunnilleen puhdasta.
No miksipä ei.
Ja joka sanoi että yhyy poikaa kiusataan isona - mitäpä jos puututtais siihen kiusaamiseen eikä opeteta lapsille että pitää käyttäytyä jollain tietyllä tavalla ettei tulisi kiusatuksi?
Rupee raivostuttamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän se että pitäisi muka elää hissukkana ja näkymättömänä ettei vaan kukaan kiusaisi. Ettekö te ymmärrä että sillä asenteella vaan hyväksyy kiusaamisen? Että on ok kiusata jos joku astuu pois siitä hajuttomien ja mauttomien ihmisten rivistä ja tekee jotain poikkeavaa?
Oksettavaa.
Antaisin pukea ja puolustaisin mahdollisilta päänrääpijöiltä. Meidän 5-vuotias käyttää mummonsa vanhaa käsilaukkua, sellaista tekonahkaista missä on jotain jalokivijäljitelmiä. Kuljettaa sielä pikkuautoja.
T. Kahden lapsen isä.
Aikuiset miehetkin käyttävät mekkoja/hameita (vaikka eivät olisi transuja), joten mikä ongelma tässä nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sentään vain nauroi, moni muu isä olisi ollut tuollaisesta vihainen (ymmärrettävästi).
Huonosti ovat asiat, jos pienelle lapselle pitää kotona raivota täysin mitättömästä asiasta.
Olen antanut poikani (täytti juuri 5) kulkea mekossa sekä kotona että kodin ulkopuolella. Kaupassa, juhlissa, päiväkodissa. Hänellä 2 vuotta vanhempi sisko ja molempien mielestä kukkamekot on kaunein vaate, etenkin siis juhliin myös poika sellaisen mielellään pukee, arkisin aika harvoin. Sekä minun että lapsen isän mielestä tämä ok. Kodin ulkopuolella ei ole asiasta kommentteja kuulunut. Viime aikoina poika on käyttänyt mekkoa vähemmän, luulen että jossain vaiheessa ympäristön mallista se jää pois kokonaan, vaikka sitä ei erikseen häneltä kielletä.
Kyllä antaisin. Ei sitä oikein millään oikeudenmukaisella ja reilulla perusteella voisi kieltääkään, kun kerran tytötkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin pukea ja puolustaisin mahdollisilta päänrääpijöiltä. Meidän 5-vuotias käyttää mummonsa vanhaa käsilaukkua, sellaista tekonahkaista missä on jotain jalokivijäljitelmiä. Kuljettaa sielä pikkuautoja.
T. Kahden lapsen isä.
Ihana!
Kiitos, kun olet kunnollinen isä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on ymmärrettävää olla vihainen siitä, että pojalla on pari kuminauhan tms. palaa hiuksissaan?
Uskoisin, että se voi nimenomaan jäädä kytemään, jos mekko kielletään. Kaikki tietämäni tyttöjen vaatteita kokeilleet pojat ovat teineinä ja aikuisina olleet ihan tavallisia, miehekkään näköisiä heteroita. Kun saa kokeilla pienenä kaikkea harmitonta roolileikkiä, niin ei jää vaivaamaan se asia "kiellettynä hedelmänä" enempää.
T. Aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut poikani (täytti juuri 5) kulkea mekossa sekä kotona että kodin ulkopuolella. Kaupassa, juhlissa, päiväkodissa. Hänellä 2 vuotta vanhempi sisko ja molempien mielestä kukkamekot on kaunein vaate, etenkin siis juhliin myös poika sellaisen mielellään pukee, arkisin aika harvoin. Sekä minun että lapsen isän mielestä tämä ok. Kodin ulkopuolella ei ole asiasta kommentteja kuulunut. Viime aikoina poika on käyttänyt mekkoa vähemmän, luulen että jossain vaiheessa ympäristön mallista se jää pois kokonaan, vaikka sitä ei erikseen häneltä kielletä.
Hyvä! Nätti mekko on nätti pojallakin. :)
Antaisin kokeilla vieraassa kaupungissa.