Antaisitko 4v pojan pukeutua mekkoon kauppareissua varten?
Kaksoissiskonsa käyttää mekkoja, ja poika on kotioloissa saanut leikkiä ne yllään. Julkisille paikoille kun mennään niin ollaan puettu kuitenkin pojan omat vaatteet hänelle.
Nyt poika on ruvennut haluamaan mekkoa ylleen myös silloin, kun olemme menossa esim. kauppaan tai leikkipuistoon. Mieheni on sitä mieltä että ei missään tapauksessa, enkä oikein itsekään pidä ajatuksesta. Ei poika siitä rikki mene jos hänellä on tuntemattomien nähden mekko yllään, mutta en haluaisi että häntä alettaisiin luulla tytöksi.
Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mitä sillä on väliä, millaiseen normaaliin vaatteeseen lapsi pukeutuu?
Laitoin vuosia sitten pienelle siskontytölle saparot ja hieman vanhempi isoveli toivoi, että laitan hänellekin. Laitoin, mutta lapsen isä tuli nauramaan pojalleen siitä, että tällä on "tyttöjen hiukset".
Typerä mies pilasi lapsen ilon.
Hän sentään vain nauroi, moni muu isä olisi ollut tuollaisesta vihainen (ymmärrettävästi).
Miksi on ymmärrettävää olla vihainen siitä, että pojalla on pari kuminauhan tms. palaa hiuksissaan?
Siksi, koska saparot on tyttöjen kampaus. Yhtä lailla ymmärtäisin vihaisen reaktion, jos tyttölapsen tukka olisi vedetty siiliksi "koska pojillakin on".
No mä halusin 7-vuotiaana siilitukan ja sain sen. Nyt on takapuoleen asti yltävä tukka, ollut jo 20 vuotta. Ihan naurettavaa tuollainen!
Mun nuoruudessa pojilla oli muotia sellainen pottatukka ja niskassa rotanhäntä. Pikkusisko halusi sellaisen meidän isoveljien vanavedessä ja sai myös. Nykyään työskentelee kosmetologina ja on hyvinkin naisellinen nainen. Minustakin tuli ihan tavallinen mies, vaikka kaverin isosisko ystävineen puki minua ja kaveria aina mekkoihin leikeissä. Leikit olivat kivoja ja muistan olleeni ihan umpirakastunut kaverin isosiskoon.
Hämmentää lukea tämän ketjun tuomitsevia kommentteja ja toisaalta pariakin kiitosta siitä, että hyväksyn lapseni sellaisina kuin he ovat. Eikö se ole vanhemmuuden lähtökohta?
T. Se sama kahden lapsen isä
Olet kerrassaan oikeassa. Vanhemmuuden lähtökohdan tulisi olla juuri tuo. Jotkut meistä sitä kykenevät toteuttamaankin, toiset muokkaavat lapsistaan itselleen mieluisia.
Kummat mahtavat olla onnellisempia, tasapainoisempia ja terveellä itsetunnolla varustettuja aikuisina?
Eikö muuten juuri ihmisten erilaisuus tee elämästämme mielenkiintoisempaa?
t. neljän lapsenlapsen mummo
Kyllä mun lähtökohta on se, että koti on paikka missä ymmärretään. Itselläni oli sellainen koti ja niin hyvä itsetunto siitä seurasi, että voin antaa pojan pukea mekon halutessa.
Niitä ahdistuneita kiusaajalapsia kasvatetaan juuri noita tässäkin ketjussa esiintulleita asenteita lapsilleen siirtäen. Ei ihme, että lapsella keittää yli jos isä suuttuu saparoista ja äidin mielestä se on ihan aiheellista.
T. Kahden lapsen isä
Mitä pahaa sukupuolittuneissa asenteissa on? Kyllä lapsista kasvaa ihan normaaleja, vaikka niille opettaisi että hameet, ringette, kynsilakka ja krav maga ovat tytöille ja siilitukka, paini ja mopojen rassaaminen pojille.
Sitä pahaa, että ennakkoluulot ja liian ehdottomat lokeroinnit ovat sulaa typeryyttä. Mopoja rassaava tyttö on ihan yhtä normaali kuin mopoja rassaava poikakin. Mainitsemistasi asioista vain ringette on niin takapajuinen laji, että sitä ei edes tarjota pojille. Kynsilakkaa käyttää moni aikuinen mieskin. Tekeekö se heistä vähemmän miehiä? No eipä tee. Munat pysyy haarovälissä, vaikka kynsissä olisi lakkaa ja munien peittona olisi mekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emätintä ei peitetä housuilla eikä pippeliä hameella. Piste.
Minulla on tälläkin hetkellä housut päällä. Ja olen nainen.
Miksi vastaat näihin väsyneisiin provoihin, vai kirjoititko sen itse? Ihanko totta sinun pitää kertoa, että olet nainen, joka käyttää housuja?
Ihanko totta sinun pitää kertoa, että olet mies, joka käyttää housuja? Tai hametta. Tai vyötä.
Ei, ei pidä, kuten ei sinunkaan.
Keskustelu kuitenkin nyt on: Mitä tehdä, kun joku toinen haluaa käyttää vaatetta mitä teen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mitä sillä on väliä, millaiseen normaaliin vaatteeseen lapsi pukeutuu?
Laitoin vuosia sitten pienelle siskontytölle saparot ja hieman vanhempi isoveli toivoi, että laitan hänellekin. Laitoin, mutta lapsen isä tuli nauramaan pojalleen siitä, että tällä on "tyttöjen hiukset".
Typerä mies pilasi lapsen ilon.
Hän sentään vain nauroi, moni muu isä olisi ollut tuollaisesta vihainen (ymmärrettävästi).
Miksi on ymmärrettävää olla vihainen siitä, että pojalla on pari kuminauhan tms. palaa hiuksissaan?
Siksi, koska saparot on tyttöjen kampaus. Yhtä lailla ymmärtäisin vihaisen reaktion, jos tyttölapsen tukka olisi vedetty siiliksi "koska pojillakin on".
No mä halusin 7-vuotiaana siilitukan ja sain sen. Nyt on takapuoleen asti yltävä tukka, ollut jo 20 vuotta. Ihan naurettavaa tuollainen!
Mun nuoruudessa pojilla oli muotia sellainen pottatukka ja niskassa rotanhäntä. Pikkusisko halusi sellaisen meidän isoveljien vanavedessä ja sai myös. Nykyään työskentelee kosmetologina ja on hyvinkin naisellinen nainen. Minustakin tuli ihan tavallinen mies, vaikka kaverin isosisko ystävineen puki minua ja kaveria aina mekkoihin leikeissä. Leikit olivat kivoja ja muistan olleeni ihan umpirakastunut kaverin isosiskoon.
Hämmentää lukea tämän ketjun tuomitsevia kommentteja ja toisaalta pariakin kiitosta siitä, että hyväksyn lapseni sellaisina kuin he ovat. Eikö se ole vanhemmuuden lähtökohta?
T. Se sama kahden lapsen isä
Olet kerrassaan oikeassa. Vanhemmuuden lähtökohdan tulisi olla juuri tuo. Jotkut meistä sitä kykenevät toteuttamaankin, toiset muokkaavat lapsistaan itselleen mieluisia.
Kummat mahtavat olla onnellisempia, tasapainoisempia ja terveellä itsetunnolla varustettuja aikuisina?
Eikö muuten juuri ihmisten erilaisuus tee elämästämme mielenkiintoisempaa?
t. neljän lapsenlapsen mummo
Kyllä mun lähtökohta on se, että koti on paikka missä ymmärretään. Itselläni oli sellainen koti ja niin hyvä itsetunto siitä seurasi, että voin antaa pojan pukea mekon halutessa.
Niitä ahdistuneita kiusaajalapsia kasvatetaan juuri noita tässäkin ketjussa esiintulleita asenteita lapsilleen siirtäen. Ei ihme, että lapsella keittää yli jos isä suuttuu saparoista ja äidin mielestä se on ihan aiheellista.
T. Kahden lapsen isä
Mitä pahaa sukupuolittuneissa asenteissa on? Kyllä lapsista kasvaa ihan normaaleja, vaikka niille opettaisi että hameet, ringette, kynsilakka ja krav maga ovat tytöille ja siilitukka, paini ja mopojen rassaaminen pojille.
Jos pikkulapsi näkee, että kaverilla on saparot ja haluaa itsellekin sellaiset, tilanteessa ei ole mitään sukupuolittunutta. Tilanne on lapselle ihan samanlainen kuin se, että muksu haluaa jotain samanlaista kuin kivalla kaverillakin on. Sitten paikalle tulee isä ja suuttuu tästä lapselle ja äiti joka kertoo lapselle, että isä suuttui ihan aiheesta.
Lapsesta voi kasvaa ihan normaali, joo, mutta mitä väärää, suuttumuksen ansainnutta pieni lapsi tuossa tilanteessa teki?
T. Kahden lapsen isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin miten hän suhtautuu siihen, että moni ulkona oleva voisi pitää hänen valintaansa outona ja häntä pidettäisiin tyttömäisenä. Jos se ei häntä haittaisi, hän saisi pukeutua haluamaansa vaatteeseen.
Tämän kommentin jälkeen en yhtään ihmettele, että yhä pienemmillä lapsilla on mt-ongelmia. Vähemmästäkin mieli sairastuu, kun jo 4-vuotiaalle syötetään ajatusta, että "et ole hyvä sellaisena kuin olet, vaan olet outo ja tyttömäinen, mikä on paha asia".
Olet vakkariprovo, jolle ei viitsisi vastata, mutta... Olen itse trans ja kokenut yhteiskunnan halveksunnan, jos pukeudut "vääriin" vaatteisiin. Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi ja poikani haluaisi pukeutua kauppaan hameeseen, kyllä valitettavasti joutuisin kertomaan hänelle, että on olemassa ihmisiä, jotka suhtautuisivat häneen kummaksuen, koska näin asia todella sattuu olemaan. Tyttömäisyydessä ei ole mitään pahaa, asia riippuu täysin siitä haittaako häntä itseään nähdäänkö hänet tyttömäisenä vai ei. Jos haittaa, silloin hameeseen pukeutuminen ei ole se oikea valinta hänelle.
Siis onko krav maga naisellista?!
Siinä ei ole mitään pahaa jos tyttö käyttää hametta, mutta pojat ei saa.
Sama kuin siinä ei ole mitään pahaa jos poika on villi, mutta tyttö ei saa olla.
Jotkut asiat vaan ovat sukupuolittuneita ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
No miksipä ei.
Ja joka sanoi että yhyy poikaa kiusataan isona - mitäpä jos puututtais siihen kiusaamiseen eikä opeteta lapsille että pitää käyttäytyä jollain tietyllä tavalla ettei tulisi kiusatuksi?
Rupee raivostuttamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän se että pitäisi muka elää hissukkana ja näkymättömänä ettei vaan kukaan kiusaisi. Ettekö te ymmärrä että sillä asenteella vaan hyväksyy kiusaamisen? Että on ok kiusata jos joku astuu pois siitä hajuttomien ja mauttomien ihmisten rivistä ja tekee jotain poikkeavaa?
Oksettavaa.
Juuri näin.
Festareilla tms näkee nuoria miehiä kilttihameen tyylisessä vaatteessa. Ulkomailla miehet käyttävät hameen tyyppisiä vaatteita.
Eikä naisten housut hätkähdytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään pahaa jos tyttö käyttää hametta, mutta pojat ei saa.
Sama kuin siinä ei ole mitään pahaa jos poika on villi, mutta tyttö ei saa olla.
Jotkut asiat vaan ovat sukupuolittuneita ja hyvä niin.
Nyt ollaan vapaassa yhteiskunnassa ja vuosi on 2020.
Antaisin. Leikkivälle lapselle kaikki on leikkiä. Se on myös ihan sitä luonnollista matkimista ja ' tasa- arvoa", kun siskokin saa, minä haluan myös.
Täysin normaalia:)
En sitä panisi myöskään pahakseni, että joku luulisi häntä tytöksi siellä yhdellä kauppareissullanne.
Kyllä asialaita korjaantuisi.
Entäpä, jos sanot, että joo, no, saat nyt tämän kerran, mutta sitten yleensä kaikilla on ne ikiomat vaatteet, ja niitä käytetään sitten taas ensi kerralla. Varmasti lapsi ilahtuu, ja uskon, että sanoo iloisin mielin okei. Ja lähdette kauppaan.
Asiaan on turha laittaa isoa painolastia.
Suhtaudu vain rennosti. Lapsi leikkii.
en ole lukenut kun vähän.
mielestäni hame,mekko on selkeesti tytön vaate .
Housut käy molenmille .
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset miehetkin käyttävät mekkoja/hameita (vaikka eivät olisi transuja), joten mikä ongelma tässä nyt on?
Ei käytä. Vähintään ovat jotain drag queeneja.
Tottakai antaisin pukeutua mekkoon! Itse asiassa poikani piti mekkoa mummolassa n. 5 vkon loman aikana lähes päivittäin ja mummo lainasi vielä koruja, käsilaukun ja muuta kivaa. Kuviakin on! :)
Oletteko koskaan nähneet oikein vanhoja valokuvia perheistä? Niissä pikkupojilla on mekko päällä ja usein myös aika pitkät hiukset. Se että pikkupojat ennen puettiin mekkoon, oli ihan tavallista. Muutaman vuoden ikäisenä sitten siirryttiin pitkiin sukkiin ja lyhyisiin housuihin, jollaista asua monet pojat joutuivat käyttämään vielä alakoulussakin. Useimmat toki saivat jo pitkät housut, kun aloittivat koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin miten hän suhtautuu siihen, että moni ulkona oleva voisi pitää hänen valintaansa outona ja häntä pidettäisiin tyttömäisenä. Jos se ei häntä haittaisi, hän saisi pukeutua haluamaansa vaatteeseen.
Tämän kommentin jälkeen en yhtään ihmettele, että yhä pienemmillä lapsilla on mt-ongelmia. Vähemmästäkin mieli sairastuu, kun jo 4-vuotiaalle syötetään ajatusta, että "et ole hyvä sellaisena kuin olet, vaan olet outo ja tyttömäinen, mikä on paha asia".
Olet vakkariprovo, jolle ei viitsisi vastata, mutta... Olen itse trans ja kokenut yhteiskunnan halveksunnan, jos pukeudut "vääriin" vaatteisiin. Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi ja poikani haluaisi pukeutua kauppaan hameeseen, kyllä valitettavasti joutuisin kertomaan hänelle, että on olemassa ihmisiä, jotka suhtautuisivat häneen kummaksuen, koska näin asia todella sattuu olemaan. Tyttömäisyydessä ei ole mitään pahaa, asia riippuu täysin siitä haittaako häntä itseään nähdäänkö hänet tyttömäisenä vai ei. Jos haittaa, silloin hameeseen pukeutuminen ei ole se oikea valinta hänelle.
Kun kirjoittaa yhden kommentin, on vakkariprovo? Ok. Enpä enää yhtään ihmettele, että sinun ryhmäsi edustajia pidetään kapeakatseisina ja omaan napaan keskittyvinä. Melkoisen suvaitsemattomia ovat kommenttisi, vaikka luulisi, että olisit kohdannut ennakkoluuloja niin paljon, että ymmärtäisin, miten haitallisia ne ovat. Tuo mitä sinä kuvailet, on vain muka-suvaitsevaisuutta. Oikeasti suvaitsevainen ihminen ei syötä lapselle valmiiksi ennakkoluuloja, vaan ne otetaan puheeksi vasta, kun se on tarpeen. Useimmiten ei edes ole tarpeen, koska harvassa ovat niin sairaat aikuiset, jotka pikkupojan vaatteille nauravat.
Vierailija kirjoitti:
en ole lukenut kun vähän.
mielestäni hame,mekko on selkeesti tytön vaate .
Housut käy molenmille .
Mie olem tyä ukko ja lisään n tynyt jo vuodesta 196 -6
Vierailija kirjoitti:
Siis onko krav maga naisellista?!
Krav maga -liikkeiden käyttäminen ahd-stelijoihin ynnä muuhun pohjasakkaan on äärettömän naisellista. Etenkin haarapotku.
En antaisi. Ei meillä lähdetä kauppaan esim.yöpuvussakaan. Eri asia jos kotona leikitään jotain roolileikkejä. Pukeutukoon silloin vaikka vessapaperiin. Mielestäni luo turvallisuuden tunteen, että on jotain sääntöjä. Lapset on muutenkin nykyään niin sekaisin.
En.
En antaisi kotonakaan. Minusta tytöillä on oikeus tyttöjen vaatteisiin, ei kaikessa pidä antaa miehille periksi.
Voi luoja tätä kommentointia! Yrittäkää niellä ne kiusaamisfantasianne ja antaa lapsenne kasvaa hyväksymässä ilmapiirissä. Kiusaaja kiusaa, koska hänet on opetettu kiusaamaan! Kaikki lähtee aikuisista ja kun muka suojelette lastanne kiusaamiselta kieltämällä mekon, siirrätte vain omia ennakkoluulojanne lapselle ja annatte hänelle edellytyksiä tulla kiusaajaksi.
Hyvä sinulle, erotunpa paremmin teistä transmiehenä. Harmi vaan, että olet provo.