Pitääkö menkkatietoutta tuputtaa?
Mikä olisi se oikea tai paras tapa toimia?
Minulla on murrosikäinen tytär, joka ei juurikaan halua keskustella kanssani murrosikään liittyvistä asioista. Vähimmäismäärä (tos on siteitä, tarviitko särkylääkettä) on hänelle ok, muu on Joo, joo ja silmienpyörittelyä.
Menkka-asiat ovat nyt ajankohtaiset. Pitääkö tietoa, vaihtoehtoja, kokemuksia jne. tuputtaa, vai pitääkö tytön antaa hoitaa asiansa itse. Kokekoon omat ongelmansa ja kysyköön jos on jotain.
Tietääkö nykynuoret (13 v) noista asioista jo "kaiken"?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä
-kuukautiset tulevat vain viidesti vuodessa
-kuukautiset ovat niukemmat ja vähemmän kivuliaat
-suojaa raskaudeltaOletko itäeurooppalaista urheilijasukua, kun suosittelet vahvoja hormoneja alaikäisille?
Onneksi lääkärit eivät määrää terveelle, normaalisti kehittyvälle lapselle hormonihoitoja.
Olen samaa mieltä kuin teidän alapeukuttamanne kirjoittaja. Jos teini ei halua kuukautisia, miksi niistä silloin pitäisi kärsiä? Kun ei nykyään tarvitse. Olisin paljolta tuskalta välttynyt, jos olisi ollut pillerit jo nuorena. Ehkäisytarvetta ei tarvitse olla. Ja kyllä, lääkäri voi määrätä pillerit alaikäisellekin, mikäli tämä tahtoo. Ei ehkä 10-11-v lapselle, mutta vanhempana.
Itse olisin saattanut välttyä monelta epämiellyttävältä asialta, jos pillereitä ei olisi alun alkaenkaan määrätty. Ne eivät ole riskittömiä aikuisellekaan, saati kehittyvälle nuorelle. En tarkoita pelkästään veritulppariskiä.
Minkälaisia? Onhan v a s e k t o m i a k i n olemassa!
ei tietenkään!