Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö menkkatietoutta tuputtaa?

Vierailija
16.08.2020 |

Mikä olisi se oikea tai paras tapa toimia?

Minulla on murrosikäinen tytär, joka ei juurikaan halua keskustella kanssani murrosikään liittyvistä asioista. Vähimmäismäärä (tos on siteitä, tarviitko särkylääkettä) on hänelle ok, muu on Joo, joo ja silmienpyörittelyä.

Menkka-asiat ovat nyt ajankohtaiset. Pitääkö tietoa, vaihtoehtoja, kokemuksia jne. tuputtaa, vai pitääkö tytön antaa hoitaa asiansa itse. Kokekoon omat ongelmansa ja kysyköön jos on jotain.

Tietääkö nykynuoret (13 v) noista asioista jo "kaiken"?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä

-kuukautiset tulevat vain viidesti vuodessa

-kuukautiset ovat niukemmat ja vähemmän kivuliaat

-suojaa raskaudelta

Onneksi sinulla ei ole lapsia. Olisit hirviöäiti.

Vierailija
22/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mahdollisimman moni persu kuolee koronaan.

Toivon samaa sinulle ja etenkin vanhemmillesi ja pennuillesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä mitä siitä pitäisi keskustella. Menkat tulevat, tuossa on siteitä, vaihda niin usein kuin tarpeen on, peseydy, kalenteriin tai sovellukseen voi laittaa kierron, niin eivät ala yllätyksenä jos ei ole itse tajunnut, mutta luultavasti teini on tajunnut. Eivät ne menkat mitään kovin ihmeellinenn juttu ole.

Olen jutellut aina teinieni kanssa paljon ja liikaakin, mutta ei tuosta aiheesta ole silti kovin paljoa keskustelua revitty, koska ne ovat vain menkat. Vessan kaapeihin ostan erilaisia siteitä ja tamponeja itselleni ja siitä saa käyttää, jos erilaisia haluaa, niin sanoo tai ostaa itse.

On menkkojen tulossa tunnpuolensakin, se voi olla iso etappi matkalla aikuisuuteen ja liittyy seksuaalisuuteen.

Ei liioitella, muttei vähätelläkään.

Hohhoijaa. Nuorille menkat ovat menkat, eivät mitään henkimaailman juttuja tai "isoja etappeja aikuisuuteen ja seksuaalisuuteen". Mitään menkkatietoutta ei ole, vaan jokainen kyllä tajuaa miten rättien kanssa toimitaan ja jos eivät tajua, niin oppivat. Siinä ei tarvitse äitiä kädestä pitäen neuvomaan, vaan elämä opettaa aina.

Nykyajan nuoret eivät ole missään pimennossa tämänkään asian suhteen ja heidän elämänsä on täysin erilaista kuin äitiensä elämä oli.

joo se on voi vtu perse vuotta verta. Elämä pilalla taas viikoksi. Nykynuorilla on hieman mielenkiintoisempia mielenkiinnon kohteita kuin omilla äideillään joiden elämässä ei mitään viihdykettä ollut.

Vierailija
24/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä mitä siitä pitäisi keskustella. Menkat tulevat, tuossa on siteitä, vaihda niin usein kuin tarpeen on, peseydy, kalenteriin tai sovellukseen voi laittaa kierron, niin eivät ala yllätyksenä jos ei ole itse tajunnut, mutta luultavasti teini on tajunnut. Eivät ne menkat mitään kovin ihmeellinenn juttu ole.

Olen jutellut aina teinieni kanssa paljon ja liikaakin, mutta ei tuosta aiheesta ole silti kovin paljoa keskustelua revitty, koska ne ovat vain menkat. Vessan kaapeihin ostan erilaisia siteitä ja tamponeja itselleni ja siitä saa käyttää, jos erilaisia haluaa, niin sanoo tai ostaa itse.

On menkkojen tulossa tunnpuolensakin, se voi olla iso etappi matkalla aikuisuuteen ja liittyy seksuaalisuuteen.

Hohhoijaa. Nuorille menkat ovat menkat, eivät mitään henkimaailman juttuja tai "isoja etappeja aikuisuuteen ja seksuaalisuuteen". Mitään menkkatietoutta ei ole, vaan jokainen kyllä tajuaa miten rättien kanssa toimitaan ja jos eivät tajua, niin oppivat. Siinä ei tarvitse äitiä kädestä pitäen neuvomaan, vaan elämä opettaa aina.

Nykyajan nuoret eivät ole missään pimennossa tämänkään asian suhteen ja heidän elämänsä on täysin erilaista kuin äitiensä elämä oli.

Menkkatietoutta on ja se on saatava jostain.

Parempi on tarjota näitä elämän tosiasioita jo pienestä pitäen. Ei-kertominen kuuluu jonnekin 1800-luvulle.

Menkkatietouteen kuuluu ensinnäkin puhua kuukautisista kunnioittavasti ja arvostavasti, onhan kysymys keskeisestä naiseuteen liittyvästä asiasta. - Rättipuheet eivät ole sellaisia.

Nuoren tulee esim. tietää, että hän on iässä, jossa on mahdollista tulla raskaaksi. Ei ole kysymys siitä, että läheskään kaikki nuoret harrastaisivat heti teini-iässä seksiä vaan siitä, että varmistetaan, että nuori tietää ja opettelee tuntemaan kaiken omaan kehoonsa liittyvän.

Kunnioittavasti ja arvostavasti? :D Ok, kunnioita sinä verta ihan rauhassa.

Raskausasiat ovat mielestäni toiseen kategoriaan kuuluvat kuin menkka-asiat, mutta siitäkin asiasta olemme tietenkin jutelleet teinien kanssa. Ei kaikkea saa tehdä aina niin hankalaksi ja totiseksi. Olisi ihan kauheaa olla totisen mamman lapsi. Mamma yrittäisi jutella huulet tiukkoina erilaisista aiheista tai sitten hän olisi joku hihhulimamma, joka järjestää koko suvulle menkkajuhlia, kun teiniraukalla alkavat menkat. :D Joo, olen tavallinen äiti ja lapseni ovat ihania nuoria, joilla ei ole ongelmia.

Vierailija
25/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä

-suojaa raskaudelta

Onneksi sinulla ei ole lapsia. Olisit hirviöäiti.

Kuukautiset ei itseasiassa tule lainkaan jos ei keskeytä pillereiden syöntiä. Pidin ne niin pois vuosia.

Vierailija
26/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä kertonyt yleisesti "normaalien" mistä löytyy kuukautissuojia, muista peseytyä jne juttujen lisäksi myös siitä, että alkuun kierron pituus voi vaihdella, mutta voi olla, ettei se säännöllisty koskaan. Tai että jos maha tulee kipeäksi tai vuoto on kovin runsasta, kannattaa ottaa ibuprofeiinia. Ja että vuodon määrä ja koostumus voi vaihdella, eli voi tulla kirkasta verta tai mustahkoja klönttejäkin ja niitä ei pidä säikähtää.

Ehkä meillä on erikoisen avoin teini, kun hänen kanssaan on voinut puhua asioista, tai ainakin hän on minua jaksanut kuunnella. Ja pyytää ostamaan tamponit jne. kun ne alkavat häneltä loppua.

Vierailija
27/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Toivottavasti et ole tosissasi!

E-pillerit ovat äärimmäisen haitallisia aikuisellekin naiselle. Miksi kuukautisten pitäisi tulla vain viidesti vuodessa? Jos alkaa ahmia e-pillereitä heti kuukautisten alkaessa, ei voi edes tietää ovat kuukautiset liian runsaat tai kivuliaat. Kuukautisten alkaessa ei olla vielä seksinharrastusiässä, joten raskaudenehkäisy on turhaa. Raskaudenehkäisyyn on muutenkin turvallisempia keinoja kuin vaaralliset ja haitalliset pillerit.

Crohnikoille niitä ei saa missään tapauksessa antaa, mutta moniko sitä tietää?

Vierailija
28/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "ei niistä ole paljon juteltavaa", vaihtaa sidettä sopivasti ja peseytyy:

Kuinka usein sitä sidettä pitäisi vaihtaa, mikä on niukkaa tai runsasta vuotoa, tietääkö teini että tämä niagara ei enää ole normaalia, pitäisi mennä lääkäriin. Melkoisen mulkaisun nimittäin sain, kun kysäisin shoppailemaan lähtiessämme, että oothan vaihtanut sidettä. Oli kuulemma just 2 t sitten. Itselläni ekoina menkkapäivinä 2 t oli jo pitkä aika. Illalla tyttö haisi omaan nenääni kuukautisvereltä kun istuttiin vierekkäin.

Pesulla käyminen: Suihku, sauna, bidee? Sanoin vaan, että päätä itse miten peseydyt, ei ole pakko tulla saunapäivänä saunaan (ei toki ole muutenkaan). Sanoin myös, että halutessaan voi ottaa tummasävyisemmän kylpypyyhkeen juuri käytössäolevan vaalean sijaan. Mulkaisuja, ei vaihtanut pyyhettä. Suihkusta tallusteli pyyhe päällä koko talon läpi huoneeseensa. Minua vähän jännitti kun pysähtyi olkkarin valkoiselle matolle katsomaan mitä telkkarista tulee.

Ala-astella näistä tosiaan puhuttiin, mutta onhan se paljon konkreettisempaa nyt.

Ehkä tuo tajuaa monet asiat, mutta kyllä on itse ainakin tullut tehtyä monenlaista mokaa menkkojen suhteen. Alkaen väärinpäin olevista yösiteistä siihen, että en kehdannut kertoa kaverille, että kaverin housut olivat ihan veressä yms.

Ap

Vierailija
29/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

E-pillerit ovat äärimmäisen haitallisia aikuisellekin naiselle. Miksi kuukautisten pitäisi tulla vain viidesti vuodessa? Jos alkaa ahmia e-pillereitä heti kuukautisten alkaessa, ei voi edes tietää ovat kuukautiset liian runsaat tai kivuliaat. Kuukautisten alkaessa ei olla vielä seksinharrastusiässä, joten raskaudenehkäisy on turhaa. Raskaudenehkäisyyn on muutenkin turvallisempia keinoja kuin vaaralliset ja haitalliset pillerit.

Crohnin tauti ei ole mikään joka tytön sairaus vaikka sitä paljon onkin. Eli tuo asia ei ole mikään yleistietoon kuuluva asia.

Vierailija
30/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta "ei niistä ole paljon juteltavaa", vaihtaa sidettä sopivasti ja peseytyy:

Kuinka usein sitä sidettä pitäisi vaihtaa, mikä on niukkaa tai runsasta vuotoa, tietääkö teini että tämä niagara ei enää ole normaalia, pitäisi mennä lääkäriin. Melkoisen mulkaisun nimittäin sain, kun kysäisin shoppailemaan lähtiessämme, että oothan vaihtanut sidettä. Oli kuulemma just 2 t sitten. Itselläni ekoina menkkapäivinä 2 t oli jo pitkä aika. Illalla tyttö haisi omaan nenääni kuukautisvereltä kun istuttiin vierekkäin.

Pesulla käyminen: Suihku, sauna, bidee? Sanoin vaan, että päätä itse miten peseydyt, ei ole pakko tulla saunapäivänä saunaan (ei toki ole muutenkaan). Sanoin myös, että halutessaan voi ottaa tummasävyisemmän kylpypyyhkeen juuri käytössäolevan vaalean sijaan. Mulkaisuja, ei vaihtanut pyyhettä. Suihkusta tallusteli pyyhe päällä koko talon läpi huoneeseensa. Minua vähän jännitti kun pysähtyi olkkarin valkoiselle matolle katsomaan mitä telkkarista tulee.

Ala-astella näistä tosiaan puhuttiin, mutta onhan se paljon konkreettisempaa nyt.

Ehkä tuo tajuaa monet asiat, mutta kyllä on itse ainakin tullut tehtyä monenlaista mokaa menkkojen suhteen. Alkaen väärinpäin olevista yösiteistä siihen, että en kehdannut kertoa kaverille, että kaverin housut olivat ihan veressä yms.

Ap

Voi helskutti, irrota jo se napanuora!! Tuohan on noloa! XD

Teinit oppivat asiat perstuntumalla itse, ei äiteen tarvitse ihan kaikkea osaamaansa kertoa. Jos teini ei opi, niin se on hänen ongelmansa ja luultavasti hän tarvitsee muutenkin erityisapua kaikkeen, mutta normaalit teinit tajuavat itsekin. Höllää ap vähän ja keskity vaikka elämään omaa elämääsi välillä.

Vierailija
31/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Crohnin tauti ei ole mikään joka tytön sairaus vaikka sitä paljon onkin. Eli tuo asia ei ole mikään yleistietoon kuuluva asia.

Kyllä on - nimenomaan yleistynyt siksi, ettei lääkäri tohdi olla määräämättä niitä nuorelle. Lääkärihän ei mikään tuomari ole koskaan ollut, vaikka määrää aika paljon ihmisen asioista.

Vierailija
32/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vie teinin omaan huoneeseen sille joku esite tms. ja anna sen itse lukea halutessaan asiasta. Älä jää siihen kyttäämään lukeeko tai kysele asiasta jos aihe on nyt vielä teinille hävettävä ja hankala. Älä tee asiasta väkisin ahdistavaa teinille.

Vierailija
33/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi olenkin ihmeissäni siitä, että osa teineistä häpeää kuukautisia edelleen. Ihan luonnollinen asia, josta voi jutella teinin kanssa, jos teini niin haluaa. Meillä on juteltu useaan kertaan.

Vierailija
34/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Saattaa olla, ettei koskaan tule tietoon, mutta fimean vasta-aihelistasta se puuttuu juuri siksi, kun ei viitsitä/kehdata/haluta/uskalleta asioista puhua.

https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=vasta%3A%28crohnin%29+&…

Onhan siellä toki muutama, eikä niistäkään kukaan varoita missään:-(

Vierailija
35/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää. 

Jaa. Olen 65-vuotias. Kolmannella luokalla puhuimme koulukavereiden kanssa lasten tekemisestä, kuukautisista ym. (yhdellä tytöllä oli isosisko, joka valisti nuorempansa ja hän sitten meidät muut :D

Kun olin 11-vuotias eräs opettaja-nainen antoi sellaisen tytöille tarkoitetun opasvihkosen, joka oli hyvä ja asiallinen, mutta siinä ei ollut minulle enää mitään uutta, koska olin jo hankkinut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä, pääasiassa aikakauslehtien lääkäripalstoilta ja kirjaston lääkärikirjoista. Aihepiiri kiinnosti loputtomasti ja tiettyjen kavereiden kanssa puhuttiin näistä aina. Tietoa karttui monta reittiä, koska jo tuolloin eräiden kavereiden äidit valistivat tyttärensä asiallisesti. Omaa äitiäni edeltävä sukupolvi edusti sitä aikakautta, ettei läheskään kaikille oltu kerrottu yhtään mitään tai kertomistapa oli tyly ja syyllistävä. Esim. yhden tytön täti oli luullut kuolevansa kun verta alkoi tulla, eikä ollut aavistustakaan, mistä oli kysymys.

15-16-vuotiaina jo tiedettiin kaikenlaista seksuaalisuuteen liittyvää asiaa, kuten s-puolitaudeista, seksuaalisista suuntauksista jne. Tietoa hankittiin aktiivisesti, josta seurasi, että myös tiedostettiin erilaiset seksiriskit (raskaus, taudit), ainakin minun kaveripiirissäni.

Välillä on syntynyt sellainen vaikutelma, että kaikista internet-mahdollisuuksista huolimatta nykynuorison tietous ei välttämättä ole kovin laajasti valistunutta ja käsitys seksuaalisuudesta on ohutta. Näkyy jotenkin vauva-sivustollakin ilmeisistä hyväksikäyttötarinoista.

- Oma kotoinen valistus oli lyhykäisyydessään "tuos on siteitä kun sul on alkanut kuukautiset" (12-vuotiaana). Onneksi olin tarpeellisen tiedon saanut jo muuta kautta, koska tuo oli aika niukka informaatio, ja olisi ollut kauheaa, jos olisi tullut täysin yllätyksenä.

Kuukautiset voivat alkaa hyvinkin varhain - 10-vuotiaana ei ole mitenkään harvinaista- , joten ei kannata loputtomiin lykätä sitä lasten valistamista.

Vierailija
36/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juttelin 10-vuotiaan veljentytön kanssa, kun tämä kysyi mitä on kuukautiset. 13-vuotias isosisko, jolla on jo kuukautiset, tuli mukaan kuuntelemaan ja oli ihan että vaaaauu kun selvisi miksi ja mitä kehossa silloin tapahtuu. Kyllähän nuo köydään ihan koulussakin, mutta moni keskittyy hihittelyyn niin että aika vajaisiin tietoihin törmää nuorten kanssa terveydenhuollossa työskennellessä jatkuvasti. Eikä ne uskalla kysyä.

Vierailija
37/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Oletko itäeurooppalaista urheilijasukua, kun suosittelet vahvoja hormoneja alaikäisille?

Onneksi lääkärit eivät määrää terveelle, normaalisti kehittyvälle lapselle hormonihoitoja.

Olen samaa mieltä kuin teidän alapeukuttamanne kirjoittaja. Jos teini ei halua kuukautisia, miksi niistä silloin pitäisi kärsiä? Kun ei nykyään tarvitse. Olisin paljolta tuskalta välttynyt, jos olisi ollut pillerit jo nuorena. Ehkäisytarvetta ei tarvitse olla. Ja kyllä, lääkäri voi määrätä pillerit alaikäisellekin, mikäli tämä tahtoo. Ei ehkä 10-11-v lapselle, mutta vanhempana.

Vierailija
38/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Saattaa olla, ettei koskaan tule tietoon, mutta fimean vasta-aihelistasta se puuttuu juuri siksi, kun ei viitsitä/kehdata/haluta/uskalleta asioista puhua.

https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=vasta%3A%28crohnin%29+&…

Onhan siellä toki muutama, eikä niistäkään kukaan varoita missään:-(

https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/6/23245496.pdf

Näyttää olevan vielä käytössä 1966 markkinoille saatettu valmiste.

Miksi niissä on usein soijaöljyä? Se on se tuo ylinnä mainittu:

"6.1 Apuaineet

DL-alfatokoferoli,

perunatärkkelys,

glyseroli (E422),

magnesiumstearaatti,

talkki ja

laktoosimonohydraatti."

soijaöljy merkitsee aina glyfosaattijäämiä, koska ei ne mitään luomua ole. E-vitamiini kertyy elimistöön ja lähtee sieltä liikkeelle laihduttaessa. Mahtaako se "menkkakipu" ja pääkipukin olla sen syytä?

Vierailija
39/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää. 

Ootkohan kuinka vanha? 30 vuotta sitten kun omat menkat alkoi tietoa sai todella hyvin nuorisolehdistä, ei tarvinnut kysellä äidiltä tai keneltäkään muulta. Toki juteltiin kavereiden kesken. Ettei sitä slloinkaan tarvinnut pimennossa elää menkkojen suhteen. Nykynuorisolla vielä helpommat tiedonlähteet.

Vierailija
40/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi tuputtaa. Voit vaikka tulostaa netistä muutaman tekstin menkoista ja jättää ne tytön pöydälle. Tai ihan vaan sanoa, että sinulta saa aina tulla kysymään, jos jokin mietityttää.