Pitääkö menkkatietoutta tuputtaa?
Mikä olisi se oikea tai paras tapa toimia?
Minulla on murrosikäinen tytär, joka ei juurikaan halua keskustella kanssani murrosikään liittyvistä asioista. Vähimmäismäärä (tos on siteitä, tarviitko särkylääkettä) on hänelle ok, muu on Joo, joo ja silmienpyörittelyä.
Menkka-asiat ovat nyt ajankohtaiset. Pitääkö tietoa, vaihtoehtoja, kokemuksia jne. tuputtaa, vai pitääkö tytön antaa hoitaa asiansa itse. Kokekoon omat ongelmansa ja kysyköön jos on jotain.
Tietääkö nykynuoret (13 v) noista asioista jo "kaiken"?
Kommentit (62)
Olisit opettanut avoimen keskustelusuhteen jo lapsuudesta lähtien niin ei olisi tätä ongelmaa.
Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää.
En nyt oikein ymmärrä mitä siitä pitäisi keskustella. Menkat tulevat, tuossa on siteitä, vaihda niin usein kuin tarpeen on, peseydy, kalenteriin tai sovellukseen voi laittaa kierron, niin eivät ala yllätyksenä jos ei ole itse tajunnut, mutta luultavasti teini on tajunnut. Eivät ne menkat mitään kovin ihmeellinenn juttu ole.
Olen jutellut aina teinieni kanssa paljon ja liikaakin, mutta ei tuosta aiheesta ole silti kovin paljoa keskustelua revitty, koska ne ovat vain menkat. Vessan kaapeihin ostan erilaisia siteitä ja tamponeja itselleni ja siitä saa käyttää, jos erilaisia haluaa, niin sanoo tai ostaa itse.
Lisäänpä, että onneksi niistä menkoista olen yrittänyt puhua jo pari vuotta sitten. Oli ehkä hitusen vastaanottavaisempi silloin. Ehkä jotain jäi mieleen.
Omilla kokemuksilla en tarkoita mitään ällöä, vaan esim. kokemusta, että kannattaa siteiden kanssa pikkupussiin koulureppuun laittaa myös pikkupussi, jossa voi kuljettaa käytettyä sidettä, jos roskista ei ole esim. kyläpaikassa. Tai että ei tarvitse nolostua jos tuler ohivuotoa lakanoihin.
Mistään kuukupeista tai kestositeistä ei selvästikään halua kuullakaan.
Ap
Mä kerroin ne pakolliset ja sekin aiheutti silmien pyörittelyä ja "joojoo, tiietään jo" ja kyllähän ne tietävät😅.
Tein vaan selväksi et jos mietityttää mikä vaan niin kysyä saa ja pitää.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää.
Kenellä "meillä"? Täällä palstailee eri-ikäisiä ihmisiä. Tiedonhankintamahdollisuus EI tarkoita sitä että sitä tietoa osattaisiin tai haluttaisiin hankkia tai että erotettaisiin oikea tieto väärästä tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä mitä siitä pitäisi keskustella. Menkat tulevat, tuossa on siteitä, vaihda niin usein kuin tarpeen on, peseydy, kalenteriin tai sovellukseen voi laittaa kierron, niin eivät ala yllätyksenä jos ei ole itse tajunnut, mutta luultavasti teini on tajunnut. Eivät ne menkat mitään kovin ihmeellinenn juttu ole.
Olen jutellut aina teinieni kanssa paljon ja liikaakin, mutta ei tuosta aiheesta ole silti kovin paljoa keskustelua revitty, koska ne ovat vain menkat. Vessan kaapeihin ostan erilaisia siteitä ja tamponeja itselleni ja siitä saa käyttää, jos erilaisia haluaa, niin sanoo tai ostaa itse.
On menkkojen tulossa tunnpuolensakin, se voi olla iso etappi matkalla aikuisuuteen ja liittyy seksuaalisuuteen.
Ei liioitella, muttei vähätelläkään.
15 vuotta sitten olisin toivonut, että edes joku olisi puuttunut/auttanut asiassa. Vuodin kuin seula, 3viikkoa niagarana, viikko tihuttelua ja taas alusta... Ainoa kommentti jonka äidiltä kuulin, että hänen siskollaan oli samanlaista ja vessa haisi hirveälle tämän takia. Oli tosi kannustavaa joo. Eli seuraile, miten paljon siteitä menee ja vie tyttö lääkäriin jos määrät on älyttömät. Rippileirille en mennyt tän takia ja monta muutakin kivaa menetin nuoruudessa menkkojen takia. Käytin pelkästään mustia housuja ja aina piti olla pitkähihainen paita mukana, jos tulee läpi ja pitää peittää (sidoin paidan lanteille).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teinit tietävät.
No ei välttämättä tiedä. Itselläni alkoi v 2006 kun olin 13v. Eikä KUKAAN kertonut, että menkat voi tulvia yli kesken koulupäivän vaikka olisit vaihtanut siteen ennen tunnin alkua, vatsakipujen voimakkuudesta, puutumisesta, PMS oireista mm. Ketutus, lämpöilyt, naaman kukinta, turvotus jne jne. Vaikka Internetistä olis voinut hakea tietoa, niin kyllä silloin olisi ollut kiva, että oma äiti tai joku läheinen olisi kertonut näiden olevan normaalia vaikka kuinka olisi itseä nolottanut.
En salaillut taaperoiltakaan, joten "tiesivät" asiasta jo pieninä.
Ikätason mukaan vastailin kysymyksiin.
Kun aika sitten koitti, ei tarvinnut kuin todeta kylmät faktat ja varustaa nuori asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On menkkojen tulossa tunnpuolensakin, se voi olla iso etappi matkalla aikuisuuteen ja liittyy seksuaalisuuteen.
Hohhoijaa. Nuorille menkat ovat menkat, eivät mitään henkimaailman juttuja tai "isoja etappeja aikuisuuteen ja seksuaalisuuteen". Mitään menkkatietoutta ei ole, vaan jokainen kyllä tajuaa miten rättien kanssa toimitaan ja jos eivät tajua, niin oppivat. Siinä ei tarvitse äitiä kädestä pitäen neuvomaan, vaan elämä opettaa aina.
Nykyajan nuoret eivät ole missään pimennossa tämänkään asian suhteen ja heidän elämänsä on täysin erilaista kuin äitiensä elämä oli.
Vierailija kirjoitti:
Olisit opettanut avoimen keskustelusuhteen jo lapsuudesta lähtien niin ei olisi tätä ongelmaa.
Sattuukos sulla olemaan murrosikäisiä lapsia? Ei valitettavasti ole ihan näin yksinkertaista...
Ei-AP
Kristiina xx kirjoitti:
Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä
-kuukautiset tulevat vain viidesti vuodessa
-kuukautiset ovat niukemmat ja vähemmän kivuliaat
-suojaa raskaudelta
Oletko itäeurooppalaista urheilijasukua, kun suosittelet vahvoja hormoneja alaikäisille?
Onneksi lääkärit eivät määrää terveelle, normaalisti kehittyvälle lapselle hormonihoitoja.
Vierailija kirjoitti:
En salaillut taaperoiltakaan, joten "tiesivät" asiasta jo pieninä.
Ikätason mukaan vastailin kysymyksiin.
Kun aika sitten koitti, ei tarvinnut kuin todeta kylmät faktat ja varustaa nuori asianmukaisesti.
Täsmälleen sama juttu.
Minulla on kaksi teinitytärtä ja ei heidän kanssaan ole ollut isompia ongelmia menkkojen kanssa. Itselläni oli erittäin runsaat menkat ja juttelin niistä lapsille jo heidän ollessa taaperoita, kun tulivat vessaan samaan aikaan. Ei meillä ole huomattu asiaa hävetä mitenkään ja koska olen ollut aina lasteni kanssa paljon, niin tytöillä oli selkeä juttu mitä pitää tehdä kun menkat alkavat. Myös teinipoikani on saanut kuulla niin paljon kuin on halunnut asiasta ja ei hänelle ainakaan naisten asiat ole mikään mörkö. Eikä kyllä miehellekään.
Meillä on aina juteltu paljon ja sen huomaa, että teinit ovat iloisia ja avoimia ihania nuoria.
Kristiina xx kirjoitti:
Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä
-kuukautiset tulevat vain viidesti vuodessa
-kuukautiset ovat niukemmat ja vähemmän kivuliaat
-suojaa raskaudelta
Toivottavasti et ole tosissasi!
E-pillerit ovat äärimmäisen haitallisia aikuisellekin naiselle. Miksi kuukautisten pitäisi tulla vain viidesti vuodessa? Jos alkaa ahmia e-pillereitä heti kuukautisten alkaessa, ei voi edes tietää ovat kuukautiset liian runsaat tai kivuliaat. Kuukautisten alkaessa ei olla vielä seksinharrastusiässä, joten raskaudenehkäisy on turhaa. Raskaudenehkäisyyn on muutenkin turvallisempia keinoja kuin vaaralliset ja haitalliset pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuukos sulla olemaan murrosikäisiä lapsia? Ei valitettavasti ole ihan näin yksinkertaista...
Ei-AP
Ohis, en ole se jolta kysyt, mutta minulla on kolme teiniä ja juteltu ollaan aina kaikesta. Minulla ei ole ongelmia jutella, mutta tiedän, että useimmilla on.
Vierailija kirjoitti:
Lisäänpä, että onneksi niistä menkoista olen yrittänyt puhua jo pari vuotta sitten. Oli ehkä hitusen vastaanottavaisempi silloin. Ehkä jotain jäi mieleen.
Omilla kokemuksilla en tarkoita mitään ällöä, vaan esim. kokemusta, että kannattaa siteiden kanssa pikkupussiin koulureppuun laittaa myös pikkupussi, jossa voi kuljettaa käytettyä sidettä, jos roskista ei ole esim. kyläpaikassa. Tai että ei tarvitse nolostua jos tuler ohivuotoa lakanoihin.
Mistään kuukupeista tai kestositeistä ei selvästikään halua kuullakaan.
Ap
Fiksua kertoa muovipussista ja siitä, että kannattaa olla useampi vaihtoside mukana.
Kuukautisissa on valtavia eroja. Siskollani oli tolkutonta vuotoa ja hän sotki sängyn. Hankkisin ehkä lapselleni jonkin tuotteen, joka suojaa patjaa. Verinen patja on epäsiisti ja karmean näköinen.
Sukulaiseni makasi kolme päivää itkien kotona kovien ja kramppaavien kipujen vuoksi.
Minulla oli ehkä viidet kivuliaat kuukautiset, mutta myöhemmin selvisi vaikea endometrioosi, kohtu jouduttiin postamaan ja jäin lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Nuorille menkat ovat menkat, eivät mitään henkimaailman juttuja tai "isoja etappeja aikuisuuteen ja seksuaalisuuteen". Mitään menkkatietoutta ei ole, vaan jokainen kyllä tajuaa miten rättien kanssa toimitaan ja jos eivät tajua, niin oppivat. Siinä ei tarvitse äitiä kädestä pitäen neuvomaan, vaan elämä opettaa aina.
Nykyajan nuoret eivät ole missään pimennossa tämänkään asian suhteen ja heidän elämänsä on täysin erilaista kuin äitiensä elämä oli.
Menkkatietoutta on ja se on saatava jostain.
Parempi on tarjota näitä elämän tosiasioita jo pienestä pitäen. Ei-kertominen kuuluu jonnekin 1800-luvulle.
Menkkatietouteen kuuluu ensinnäkin puhua kuukautisista kunnioittavasti ja arvostavasti, onhan kysymys keskeisestä naiseuteen liittyvästä asiasta. - Rättipuheet eivät ole sellaisia.
Nuoren tulee esim. tietää, että hän on iässä, jossa on mahdollista tulla raskaaksi. Ei ole kysymys siitä, että läheskään kaikki nuoret harrastaisivat heti teini-iässä seksiä vaan siitä, että varmistetaan, että nuori tietää ja opettelee tuntemaan kaiken omaan kehoonsa liittyvän.
Kertoisin lapselle lyhyesti, miten hänen kannattaa toimia kuukautisten aikana ja pyytää, jos hän haluaa erilaisia tuotteita käyttöönsä, esimerkiksi tamponeja. Lisäisin, että kysyä saa, jos haluaa.
En kertoisi omista kokemuksistani, koska hyvin harva lapsi haluaa sellaista tietoa, vaan pitää asiaa kiusallisena.