Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö menkkatietoutta tuputtaa?

Vierailija
16.08.2020 |

Mikä olisi se oikea tai paras tapa toimia?

Minulla on murrosikäinen tytär, joka ei juurikaan halua keskustella kanssani murrosikään liittyvistä asioista. Vähimmäismäärä (tos on siteitä, tarviitko särkylääkettä) on hänelle ok, muu on Joo, joo ja silmienpyörittelyä.

Menkka-asiat ovat nyt ajankohtaiset. Pitääkö tietoa, vaihtoehtoja, kokemuksia jne. tuputtaa, vai pitääkö tytön antaa hoitaa asiansa itse. Kokekoon omat ongelmansa ja kysyköön jos on jotain.

Tietääkö nykynuoret (13 v) noista asioista jo "kaiken"?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää. 

Ootkohan kuinka vanha? 30 vuotta sitten kun omat menkat alkoi tietoa sai todella hyvin nuorisolehdistä, ei tarvinnut kysellä äidiltä tai keneltäkään muulta. Toki juteltiin kavereiden kesken. Ettei sitä slloinkaan tarvinnut pimennossa elää menkkojen suhteen. Nykynuorisolla vielä helpommat tiedonlähteet.

Niin se on. Olen 46 vuotias ja nuorena luin SinäMinät, Suosikit läpi, jossakin vaiheessa myös Reginat. Kirjastossa oli oikein hyvin kirjoja asiasta ja kavereiden kanssa aiheesta tuli juteltua myös. Kirjastostakin sai kirjoja ja jos ei kehdannut lainata, niin pystyi lukemaan siellä.

Nyt joka ikisellä lapsella alkaen 7 vuotiaasta on älykännykät ja tietoa tulee koulussakin ihan yllinkyllin, jos kiinnostaa. Uskon, että nuo yhden tyypin veljentyttäret ovat ihan tarinaa vain tai sitten he ovat jostain uskonlahkosta.

Vierailija
42/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun olet muistanut kertoa särkylääkkeistä. Minulle ei kukaan kertonut, että kuukautiskipuun on ihan reseptivapaa apukeino. Menkat alkoi 10-vuotiaana. Monta vuotta itkin aina ekana menkkayönä, kun kipu oli pahimmillaan... Kaikissa menkkavalistuksissa oli vain aina kerrottu, miten suurin osa kokee menkkakipuja, joten luulin että piti vain kärsiä. Elettiin aikaa ennen nettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta "ei niistä ole paljon juteltavaa", vaihtaa sidettä sopivasti ja peseytyy:

Kuinka usein sitä sidettä pitäisi vaihtaa, mikä on niukkaa tai runsasta vuotoa, tietääkö teini että tämä niagara ei enää ole normaalia, pitäisi mennä lääkäriin. Melkoisen mulkaisun nimittäin sain, kun kysäisin shoppailemaan lähtiessämme, että oothan vaihtanut sidettä. Oli kuulemma just 2 t sitten. Itselläni ekoina menkkapäivinä 2 t oli jo pitkä aika. Illalla tyttö haisi omaan nenääni kuukautisvereltä kun istuttiin vierekkäin.

Pesulla käyminen: Suihku, sauna, bidee? Sanoin vaan, että päätä itse miten peseydyt, ei ole pakko tulla saunapäivänä saunaan (ei toki ole muutenkaan). Sanoin myös, että halutessaan voi ottaa tummasävyisemmän kylpypyyhkeen juuri käytössäolevan vaalean sijaan. Mulkaisuja, ei vaihtanut pyyhettä. Suihkusta tallusteli pyyhe päällä koko talon läpi huoneeseensa. Minua vähän jännitti kun pysähtyi olkkarin valkoiselle matolle katsomaan mitä telkkarista tulee.

Ala-astella näistä tosiaan puhuttiin, mutta onhan se paljon konkreettisempaa nyt.

Ehkä tuo tajuaa monet asiat, mutta kyllä on itse ainakin tullut tehtyä monenlaista mokaa menkkojen suhteen. Alkaen väärinpäin olevista yösiteistä siihen, että en kehdannut kertoa kaverille, että kaverin housut olivat ihan veressä yms.

Ap

Voi helskutti, irrota jo se napanuora!! Tuohan on noloa! XD

Teinit oppivat asiat perstuntumalla itse, ei äiteen tarvitse ihan kaikkea osaamaansa kertoa. Jos teini ei opi, niin se on hänen ongelmansa ja luultavasti hän tarvitsee muutenkin erityisapua kaikkeen, mutta normaalit teinit tajuavat itsekin. Höllää ap vähän ja keskity vaikka elämään omaa elämääsi välillä.

Tämän takia juuri kysyin av:lta. Eli onko parempi olla puuttumatta asiaan vai pitääkö yrittää opastaa tai sanoa että kysyä voi yms.

Minä kun mielelläni olisin avoin (ja siis edelleenkään ei mitään ällöjä omia kokemuksia tai liian tarkkoja uteluita), enkä haluaisi, että tyttäreni joskus 20 v päästä avautuu silloisella av:lla, kuinka kamalaa oli kun äiti ei opettanut mitään ja kaikki piti oppia kantapään kautta. Enkä myöskään toivo, että hän pitää minua ahdistavana utelijana.

Edelleen on vähän kaksijakoinen fiilis millaisiin asioihin pitää/voi puuttua. Kyllä normaalisti sanoisin lapselle, että huh kylläpä sä haiset hieltä, muista pestä kainalot kunnolla ja laita dödöä (juu, olen sanonutkin). Mutta nyt tytön mulkoilujen vuoksi en viitsi sanoa, että sä haiset menkoilta. Samoin olen juoksuttanut lapsia pesemään pönttöä kakkarantujen vuoksi. Tyttöä etukäteen muistutin, että kantsii kurkata minkälaiseen kuntoon pönttö jää menkka-aikaan. No nyt sitten pönttö oli ihan veressä, en sanonut mitään. Eikö näitä asioita pitäisi juuri kotona oppia? Ei mua nolota, mutta tyttöä selvästi nolottaa.

T. Ap

Vierailija
44/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun olet muistanut kertoa särkylääkkeistä. Minulle ei kukaan kertonut, että kuukautiskipuun on ihan reseptivapaa apukeino. Menkat alkoi 10-vuotiaana. Monta vuotta itkin aina ekana menkkayönä, kun kipu oli pahimmillaan... Kaikissa menkkavalistuksissa oli vain aina kerrottu, miten suurin osa kokee menkkakipuja, joten luulin että piti vain kärsiä. Elettiin aikaa ennen nettiä.

Kipuhan on hapenpuutetta mut sulle ei kai kukaan kertonut palleahengityksestä jonka avulla keuhkoissa oleva ilma vaihtuu nopeasti ja helposti ja kukaan ei ole kertonut siitä et kipulääkkeistä voi tulla vakavia mahakipuja - niihinhän ei saa ottaa mitään lääkettä!

Vierailija
45/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta "ei niistä ole paljon juteltavaa", vaihtaa sidettä sopivasti ja peseytyy:

Kuinka usein sitä sidettä pitäisi vaihtaa, mikä on niukkaa tai runsasta vuotoa, tietääkö teini että tämä niagara ei enää ole normaalia, pitäisi mennä lääkäriin. Melkoisen mulkaisun nimittäin sain, kun kysäisin shoppailemaan lähtiessämme, että oothan vaihtanut sidettä. Oli kuulemma just 2 t sitten. Itselläni ekoina menkkapäivinä 2 t oli jo pitkä aika. Illalla tyttö haisi omaan nenääni kuukautisvereltä kun istuttiin vierekkäin.

Pesulla käyminen: Suihku, sauna, bidee? Sanoin vaan, että päätä itse miten peseydyt, ei ole pakko tulla saunapäivänä saunaan (ei toki ole muutenkaan). Sanoin myös, että halutessaan voi ottaa tummasävyisemmän kylpypyyhkeen juuri käytössäolevan vaalean sijaan. Mulkaisuja, ei vaihtanut pyyhettä. Suihkusta tallusteli pyyhe päällä koko talon läpi huoneeseensa. Minua vähän jännitti kun pysähtyi olkkarin valkoiselle matolle katsomaan mitä telkkarista tulee.

Ala-astella näistä tosiaan puhuttiin, mutta onhan se paljon konkreettisempaa nyt.

Ehkä tuo tajuaa monet asiat, mutta kyllä on itse ainakin tullut tehtyä monenlaista mokaa menkkojen suhteen. Alkaen väärinpäin olevista yösiteistä siihen, että en kehdannut kertoa kaverille, että kaverin housut olivat ihan veressä yms.

Ap

Voi helskutti, irrota jo se napanuora!! Tuohan on noloa! XD

Teinit oppivat asiat perstuntumalla itse, ei äiteen tarvitse ihan kaikkea osaamaansa kertoa. Jos teini ei opi, niin se on hänen ongelmansa ja luultavasti hän tarvitsee muutenkin erityisapua kaikkeen, mutta normaalit teinit tajuavat itsekin. Höllää ap vähän ja keskity vaikka elämään omaa elämääsi välillä.

Tämän takia juuri kysyin av:lta. Eli onko parempi olla puuttumatta asiaan vai pitääkö yrittää opastaa tai sanoa että kysyä voi yms.

Minä kun mielelläni olisin avoin (ja siis edelleenkään ei mitään ällöjä omia kokemuksia tai liian tarkkoja uteluita), enkä haluaisi, että tyttäreni joskus 20 v päästä avautuu silloisella av:lla, kuinka kamalaa oli kun äiti ei opettanut mitään ja kaikki piti oppia kantapään kautta. Enkä myöskään toivo, että hän pitää minua ahdistavana utelijana.

Edelleen on vähän kaksijakoinen fiilis millaisiin asioihin pitää/voi puuttua. Kyllä normaalisti sanoisin lapselle, että huh kylläpä sä haiset hieltä, muista pestä kainalot kunnolla ja laita dödöä (juu, olen sanonutkin). Mutta nyt tytön mulkoilujen vuoksi en viitsi sanoa, että sä haiset menkoilta. Samoin olen juoksuttanut lapsia pesemään pönttöä kakkarantujen vuoksi. Tyttöä etukäteen muistutin, että kantsii kurkata minkälaiseen kuntoon pönttö jää menkka-aikaan. No nyt sitten pönttö oli ihan veressä, en sanonut mitään. Eikö näitä asioita pitäisi juuri kotona oppia? Ei mua nolota, mutta tyttöä selvästi nolottaa.

T. Ap

Tyttösi on selvästi vielä hiukan lapsi (13-vuotias on yhä), joten sinun pitää olla turvallinen ja hienotunteinen äti, mutta omien jälkien siivoaminen vessassa on otettava käsittelyyn, koska jos siinä on puutteita, hän joutuu noloihin tilanteisiin muualla kuin kotona.

Tämä ei ole niin itsestäänselvää kaikille aikuisillekaan. Ei ole riittävän harvinaista esim. työpaikan vessassa, että pöntön reunalla on verijälkiä tai muutakin. Olen oppinut katsomaan ja varomaan. Liian usein ensimmäinen toimi wc-käynnillä voi olla pytyn reunan (jopa kannen) puhdistaminen desinfiointiaineella, ihan kuin jossain assan vessassa.

Ole kiltti, tee palvelus tytöllesi (ja sen myötä hänen tulevaisuuden lähipiireilleen), ja opeta wc-siisteys. Kerro myös, että kaikki aikuisetkaan eivät sitä hallitse, joten neuvo katsomaan vieraitakin wc-istuimia kriittisellä silmällä.

Vierailija
46/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipuhan on hapenpuutetta mut sulle ei kai kukaan kertonut palleahengityksestä jonka avulla keuhkoissa oleva ilma vaihtuu nopeasti ja helposti ja kukaan ei ole kertonut siitä et kipulääkkeistä voi tulla vakavia mahakipuja - niihinhän ei saa ottaa mitään lääkettä!

Sairaanhoitajaäitini kertoi 80-luvulla kuukautiskivun olevan psykosomaattista kipua, eikä siihen tarvita särkylääkkeitä. Hän ei tosin osannut sanoa, miten voin herätä keskellä yötä vatsakipuun kuukautisten alettua nukkuessa.

Onneksi isällä oli aina Disperiniä, jota sain ottaa.

Vierailija
47/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit opettanut avoimen keskustelusuhteen jo lapsuudesta lähtien niin ei olisi tätä ongelmaa.

Ei välttämättä ole noin. Vaikka keskustelisi avoimesti, lapsella on oma luonne. Avoinkin teini saattaa kokea intiimeistä asioista keskustelun kiusalliseksi vanhempiensa kanssa.

Tylyn keskustelijan vanhemmatkaan ei välttämättä ole olleet "suorapuheisia", se voi olla oma persoonallisuuden piirre.

Vierailija
48/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineillä on keskenään ristiriidassa olevia tarpeita. Siksi he usein niin vaikeita ovatkin. He haluavat samaan aikaan huomiota ja hellyyttä ja sitten tekevät kaikkensa ajaakseen äidin pois. Vanhemman osa on sietää ja ymmärtää ja yrittää pitää kiinni, vaikka nuori vain muka suuttuu kaikesta.

Uskokaa pois, tyttö arvostaa suuresti sitä, että äiti kertoo, kysyy, auttaa jopa silloin, kun hän päällisin puolin vain tuhahtelee ja pyörittelee silmiään. Teinin kaikkitietävyys ja ylimielisyys on pelkkää pintaa. Kyllä hän tietää, että tarvitsee vielä äitiä, vaikka hänestä irti rimpuileekin.

Vierailija
49/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä

-kuukautiset tulevat vain viidesti vuodessa

-kuukautiset ovat niukemmat ja vähemmän kivuliaat

-suojaa raskaudelta

Oletko itäeurooppalaista urheilijasukua, kun suosittelet vahvoja hormoneja alaikäisille?

Onneksi lääkärit eivät määrää terveelle, normaalisti kehittyvälle lapselle hormonihoitoja.

Onneksi eivät. Mikään noista esitetyistä mielipiteistä ei edes ollut faktaa, koska asiat ovat niin yksilöllisiä.

Mun kirjoittama lista olisi ollut hiukan erilainen, ja lisäksi olisi tullut verenpaine- ja mielialaongelmat, haluttomuus ja päänsärky. Merkkien vaihdoista huolimatta.

Vierailija
50/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää nuorille tämä video:

Vierailija
51/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos minulla olisi teini-ikää lähestyvä tytär, kehoittaisin häntä kuukautisten alettua varaamaan kouluterveydenhoitajan kautta ajan koululääkärille e-pillerireseptin hankkimista varten, sillä jos syö e-pillereitä

-suojaa raskaudelta

Oletko itäeurooppalaista urheilijasukua, kun suosittelet vahvoja hormoneja alaikäisille?

Onneksi lääkärit eivät määrää terveelle, normaalisti kehittyvälle lapselle hormonihoitoja.

Olen samaa mieltä kuin teidän alapeukuttamanne kirjoittaja. Jos teini ei halua kuukautisia, miksi niistä silloin pitäisi kärsiä? Kun ei nykyään tarvitse. Olisin paljolta tuskalta välttynyt, jos olisi ollut pillerit jo nuorena. Ehkäisytarvetta ei tarvitse olla. Ja kyllä, lääkäri voi määrätä pillerit alaikäisellekin, mikäli tämä tahtoo. Ei ehkä 10-11-v lapselle, mutta vanhempana.

Itse olisin saattanut välttyä monelta epämiellyttävältä asialta, jos pillereitä ei olisi alun alkaenkaan määrätty. Ne eivät ole riskittömiä aikuisellekaan, saati kehittyvälle nuorelle. En tarkoita pelkästään veritulppariskiä.

Vierailija
52/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Onneksi eivät. Mikään noista esitetyistä mielipiteistä ei edes ollut faktaa, koska asiat ovat niin yksilöllisiä.

Mun kirjoittama lista olisi ollut hiukan erilainen, ja lisäksi olisi tullut verenpaine- ja mielialaongelmat, haluttomuus ja päänsärky. Merkkien vaihdoista huolimatta.

Joo, mutta tämä henkilö puhuu teini-ikää lähestyvästä tyttärestä. Oma tyttöni sai ensimmäiset kuukautiset kymmenvuotiaana. Ei olisi tullut mieleenikään lähettää häntä hakemaan lääkäriltä e-pillereitä. Jos koululääkäri olisi sellaisia määrännyt, olisin nostanut asiasta ison metelin.

Tosin uskon suomalaisen lääkärikunnan asiantuntemukseen, joten tällaisia lääkityksiä he tuskin antaisivat "teini-ikää lähestyville" ellei olisi jokin erittäin harvinainen poikkeava tilanne lapsella.

Vierailija
53/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiskipuihin saa ottaa kipulääkettä. Mulla oli aikanaan muuten hyvät tiedot kuukautisista, mutta luulin myös pitkään, ettei mihinkään vatsakipuihin saa ottaa lääkettä.

Hyvä puoli asiassa oli se, että opin kivunhallintakeinoja (hengitys, lihasten rentouttaminen, liikunta, riittävä juominen). Huono puoli oli varmaan se, että sitä kipua oli aika paljon aikanaan, vähempikin olisi riittänyt. :(

En ikinä eväisi keneltäkään kipulääkettä kuukautiskipuihin. Luonnonmukaiset kivunhallintakeinot on ok, mutta ei aina yksinään.

Vierailija
54/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorella on erilainen tiedonhankintamahdollisuus kuin meillä aikanaan. Minimimäärä ja avoin suhtautumineen mahdollisiin jatkokysymyksiin riittää. 

Ootkohan kuinka vanha? 30 vuotta sitten kun omat menkat alkoi tietoa sai todella hyvin nuorisolehdistä, ei tarvinnut kysellä äidiltä tai keneltäkään muulta. Toki juteltiin kavereiden kesken. Ettei sitä slloinkaan tarvinnut pimennossa elää menkkojen suhteen. Nykynuorisolla vielä helpommat tiedonlähteet.

Niin se on. Olen 46 vuotias ja nuorena luin SinäMinät, Suosikit läpi, jossakin vaiheessa myös Reginat. Kirjastossa oli oikein hyvin kirjoja asiasta ja kavereiden kanssa aiheesta tuli juteltua myös. Kirjastostakin sai kirjoja ja jos ei kehdannut lainata, niin pystyi lukemaan siellä.

Nyt joka ikisellä lapsella alkaen 7 vuotiaasta on älykännykät ja tietoa tulee koulussakin ihan yllinkyllin, jos kiinnostaa. Uskon, että nuo yhden tyypin veljentyttäret ovat ihan tarinaa vain tai sitten he ovat jostain uskonlahkosta.

Sen verkkotiedon omaehtoisen löytämisen varaan ei voi jättää.

Ei nykyhetken lapsi mitenkään geneettisen perimätiedon myötä löydä oikeaa infoa, vaikka olisi miten hieno älypuhelin. Riskinä on, että "tieto" saadaan jostain kyseenalaisista lähteistä, mutta jää silti se oikea ja tarpeellinen informaatio saamatta.

Nykymuksut saattaa huudella "h*moa" ym. tietämättä ja ymmärtämättä asiasta yhtään mitään. Vanhempien vastuulla on varmistaa, että lapsella todella on asioista (jotka häntä koskevat) oikea tieto käytössään.

Vierailija
55/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Joo, mutta tämä henkilö puhuu teini-ikää lähestyvästä tyttärestä. Oma tyttöni sai ensimmäiset kuukautiset kymmenvuotiaana. Ei olisi tullut mieleenikään lähettää häntä hakemaan lääkäriltä e-pillereitä. Jos koululääkäri olisi sellaisia määrännyt, olisin nostanut asiasta ison metelin.

Tosin uskon suomalaisen lääkärikunnan asiantuntemukseen, joten tällaisia lääkityksiä he tuskin antaisivat "teini-ikää lähestyville" ellei olisi jokin erittäin harvinainen poikkeava tilanne lapsella.

Yritän ilmaista saman selkeämmin:

- mielestäni ei saa määrätä e-pillereitä teini-ikää lähestyville lapsille

- mielestäni pitäisi harkita e-pillerien tarpeellisuutta teini-ikäisillekin, eikä määrätä niitä automaattisesti

Kaikille aikuisillekaan ne eivät sovi, ja niistä voi tulla sellaisiakin haittoja, mistä ei yleisesti puhuta.

Lasten ja nuorten hormonitoimintaan ei pitäisi puuttua ilman tosi hyvää syytä, eikä Suomessa niin tehdäkään (ainakaan lasten osalta).

Olemme siis samaa mieltä ainakin lasten suhteen, ilmaisin itseäni aiemmin vähän huonosti.

Vierailija
56/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Yritän ilmaista saman selkeämmin:

- mielestäni ei saa määrätä e-pillereitä teini-ikää lähestyville lapsille

- mielestäni pitäisi harkita e-pillerien tarpeellisuutta teini-ikäisillekin, eikä määrätä niitä automaattisesti

Kaikille aikuisillekaan ne eivät sovi, ja niistä voi tulla sellaisiakin haittoja, mistä ei yleisesti puhuta.

Lasten ja nuorten hormonitoimintaan ei pitäisi puuttua ilman tosi hyvää syytä, eikä Suomessa niin tehdäkään (ainakaan lasten osalta).

Olemme siis samaa mieltä ainakin lasten suhteen, ilmaisin itseäni aiemmin vähän huonosti.

Kiitos tarkennuksesta.

Itselleni aikoinaan e-pillerit sopivat (kunnes siirryin kierukkaan), mutta samanikäinen kaverini sai aika välittömästi veritulpan. Ei näkynyt hoikasta ihmisestä päällepäin tämä alttius.

Vierailija
57/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nykypäivän teini osaa Googlea käyttää.

Ehkä sen tiedon tuputtamisen sijaan vanhempi voisi pyrkiä pitämään ilmapiirin sellaisena, että teini uskaltaa ja kehtaa kysyä mitä vaan mistä vaan.

Vierailija
58/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nykypäivän teini osaa Googlea käyttää.

Ehkä sen tiedon tuputtamisen sijaan vanhempi voisi pyrkiä pitämään ilmapiirin sellaisena, että teini uskaltaa ja kehtaa kysyä mitä vaan mistä vaan.

Kyllä minun mielestäni vanhemman tehtävä on valistaa noista. Ei tarvitse etsiä tietoa Googlesta.

Vierailija
59/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

-suojaa raskaudelta

Onneksi sinulla ei ole lapsia. Olisit hirviöäiti.

Kuukautiset ei itseasiassa tule lainkaan jos ei keskeytä pillereiden syöntiä. Pidin ne niin pois vuosia.

Voiko noin oikeasti tehdä?

Vierailija
60/62 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun alkoi menkat niin äidin asenne oli tosi hyshys, kerrottiin vain että tämä on naisten riesa keski-ikään asti ja se pitää piilottaa. Äiti suuttui, etten osaa käyttää siteitä oikein, kun runsaat vuodot sotkivat lakanat (sotkee edelleen, nykyään viisveisaan lakanoista ja käytän patjansuojusta). Menkoista ei saanut puhua millään nimellä ja varsinkaan isän kuullen. Kyllä minusta olisi ollut kiva, jos vanhempien suhtautuminen olisi ollut avoimempi ja hyväksyvämpi, vaikka se olisikin silloin itseä nolottanut. Tästä johtuen en ole ikinä puhunut äidin kanssa mistään naiseuteen liittyvistä asioista, mitä suren. Olen nyt 23 eli tästä ei edes ole kauaa. Menkkatietoutta ja - positiivisuutta todellakin tarvitaan.