Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autokoulu - milloin alkaa tuntua helpommalta?

fd
15.08.2020 |

Olen nyt käynyt neljä ajotuntia ja vieläkin hirvittää tilanteet. Tuntuu, että en osaa huomioida kevyttä liikennettä risteyksissä, kuollutta kulmaa kaistanvaihdoissa ja jännittää ei-valo risteyksissä milloin saan mennä jos käännyn vasempaan. Kuinka monen ajotunnin jälkeen on alkanut tuntua rennolta/sujuvalta? Ajelen suuressa kaupungissa keskusta-alueella joten tilanteita on heti autokoululta lähdettäessä. Ja liikenneympyrät kans jotenkin vaikeita. Peileihin en ehdi katsoa yhtään kun kaikki keskittyminen menee seuraavien tilanteiden ennakointiin ja eteenpäin katseluun. Onko rohkaisevia sanoja?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei vain ole tarkoitettu rattiin.

Jos tuntuu noin pahalta, kannattaa lopettaa koko homma 😊

Monet sitä korttia tarvitsee esim. työn puolesta ja silloin autokoulu on vaan pakko sinnitellä läpi. Silti autolla ajosta voi oppia nauttimaan, kun ei tarvii stressata vieressä istuvaa opettajaa. 

Vierailija
22/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Osaan auto vaihteet 1-3, ne jotenkin menee mulle kaaliin ja on loogisia, mutta milloin vaihtaa siitä ylöspäin, en tiedä. Varsinkin etäisyyksien hahmottaminen on minulle se haastavin homma, erittäin vaikeaa, jopa vaikeampaa kuin vaihteiden vaihtaminen. Taskuparkkia en ole tehnyt ikinä autokoulun jälkeen,  mäkilähtöä, enkä oikestaan mitään muutakaan ajoa. Neuvo sulle, että aja aina jos voit, älä hanki tällaista pelkoa kun mulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kyllä se vähitellen alkaa luontua. Kaikkea ei opi kerralla, joten ota haltuun yksi asia kerrallaan. Ihan ensimmäiseksi pitää opetella kytkimen, jarrun, kaasun ja vaihteiden käyttö niin, että se tulee itsestään.  Sitten on aikaa havainnoida liikennettä. Kun osaat em. laitteiden haliinnan niin aikaa vilkuila myös peilejä ja kurkata olan yli kaistaa vaihtaessa.

Liikennemerkit ja säännöt pitää osata. Niitä voi treenata ihan kotona vaikka tietokoneella.  Kun ne osaa niin ei tarvitse liikenteessä panikoida kenen vuoro nyt.

Kun autokoulu on ohi ja ajokortti taskussa niin ei missään tapauksessa kannatta lopettaa autolla ajoa vaan jatkaa harjoittelua aktiivisesti mahdollisuuksien mukaan. Hiljaisilla tiellä voi kerätä kokemusta ja kaupungin keskustassa voi harjoitella esim. sunnuntaiaamuna kun siellä on vähän liikennettä.

Vierailija
24/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajotunteja on keskimäärin aika vähän. Itsellä helpotti autokoulun jälkeen kun pääsi ajamaan omalla autolla. Kun auto on tuttu eikä ”ajamiseen” tai auton hallintaan tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota, jää ympäristön havainnointiin aivan eri tavalla aikaa. Lisäksi kun liikkuu enemmän oppii ennakoimaan tilanteita ja mahdollisia vaaranpaikkoja. Toimii myös toisinpäin - risteyksestä eteen kääntyvä auto ei välttämättä edellytä paniikkijarrutusta, pieni nopeuden pudotus riittää että ehtii alta pois. Onnea matkaan, autoilu on kivaa.

Vierailija
25/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 vastaa vielä, että sain ensimmäisellä yrittämällä teorian läpi, sekä inssin. En ollut kuitenkaan ollut omasta mielestäni valmis vielä liikenteeseen epävarmuuden takia. Mutta sitähän et voi sanoa.

Oikeastaan syy miksi en koskaan oppinut kunnolla ajamaan, oli se varmaan että mä jännitin niin paljon ajotunneilla, ettei niistä jäänyt mieleen yhtään mitään. "Selvitymismoodi" ja adrenaniili oli ne, jotka ohjasi aina sinne autokoulun pihaan. 

Vierailija
26/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22 vastaa vielä, että sain ensimmäisellä yrittämällä teorian läpi, sekä inssin. En ollut kuitenkaan ollut omasta mielestäni valmis vielä liikenteeseen epävarmuuden takia. Mutta sitähän et voi sanoa.

Oikeastaan syy miksi en koskaan oppinut kunnolla ajamaan, oli se varmaan että mä jännitin niin paljon ajotunneilla, ettei niistä jäänyt mieleen yhtään mitään. "Selvitymismoodi" ja adrenaniili oli ne, jotka ohjasi aina sinne autokoulun pihaan. 

Ikävä kuulla, että sulla oli noin huono kokemus ajotunneista.

Itse nyt autokoululaisena oikein odotan seuraavaa tuntia, että pääsee ajaan. Toki myös täytyy saada suu auki siellä tunnilla ja sanoa mitä pitäisi harjoitella enemmän. Ja muutenkin reflektoida omaa ajamista tai sen opettelua. Ap:n kannattaa varmaan kertoa nämä tuntemukset sille opettajalle.

T se nro 10 autokoululainen edeltä

Vierailija
27/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös autokoulua voi ajaa automaatilla, jos hyväksyy merkinnän tästä korttiin. Vaihteiden kanssa sählääminen vaikeuttaa kaikkeen muuhun keskittymistä ja kukas nyt millään manuaalilla enää muutenkaan ajaisi ja tulevaisuudessa vielä vähemmän. 

Vierailija
28/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti kukaan ei kuvittele olevansa valmis ja hyvä kuljettaja autokoulun käytyään. Autokoulussa ja insissä todetaan että olet riittävän turvallinen omatoimiseen harjoitteluun. Sitten kun ajokokemusta on tuhansia tunteja, niin alat olla valmis.

Vierailija
29/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös autokoulua voi ajaa automaatilla, jos hyväksyy merkinnän tästä korttiin. Vaihteiden kanssa sählääminen vaikeuttaa kaikkeen muuhun keskittymistä ja kukas nyt millään manuaalilla enää muutenkaan ajaisi ja tulevaisuudessa vielä vähemmän. 

Autokoulussa saa ajaa millä vain, insissä jos ajaa manuaalilla, niin sitten siitä tulee merkintä korttiin.

Vierailija
30/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin vain, että jos useamman asian tekeminen yhtä aikaa on noin hasteellista niin olit missä vaiheessa tahansa niin tuo saattaa aiheuttaa vakavia vaikeuksia oppia ajamaan jos opitkin ja saat kortin tuurilla niin kuinka turvallista tuo on muille. Väitän, että ei kovinkaan..

öö... missä sanottu että usean asian tekeminen yhtä aikaa olisi ap:lle haasteellista?

Juuri itse kertoi, että tuntuu vaikealta yhtä aikaa seurata liikennettä, ajaa ja vielä huomioida peilit. Ei tuollaisesta ihmisestä voi tulla hyvin ja turvallisesti ajavaa!

Se on ikävä tosiasia..

Älä viitsi. Sen tähdenhän autokoulua käydään, että opitaan. Vaarallisimpia kuskeja ovat ne, jotka "osaavat ja hallitsevat" kaiken heti alkuunsa.

Kokemusta on. Itse ajoin kortin melkein viisikymppisenä, ja oli kyllä tiukkaa. Inssi ei tosiaankaan mennyt ekalla läpi, jännitin tosi paljon. Vaan kappas: kohta parikymmentä vuotta ajellut ilman kolaria. Jos haluan tehdä jotain kivaa, lähden ajelulle. 

Harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
31/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei vain ole tarkoitettu rattiin.

Jos tuntuu noin pahalta, kannattaa lopettaa koko homma 😊

Höpö, höpö ajamaan oppiminen ja liikennetilanteiden hallinnan oppiminen on vain toisilla hidasta. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Se ei ole kaikille niin luontaista. Eikä kaikille kai kehitykään varsinaista hyvää liikennesilmää. Mutta tarpeeksi että selviää liikenteessä. Ajaa alussa sen mukaan mihin tuntee kykyjensä riittävän. Vähitellen menee vilkkaampaan liikenteeseen.

Vierailija
32/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan 2-3 ajotuntia ennen inssiä. Ja tämä silloin 2000-luvun puolessa välissä. Tuntimäärät ja opetus muuttuneet siinä ajassa.

Pakko myöntää etten edelleenkään aja mielelläni vieraissa kaupungeissa tai kehätiehässäköissä.

Vierailija
33/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän ihmettelen, että se autokoulu jo tuntuu vaikealta. Jos ette tienneet, niin siinä vietessä istuu opettaja, joka oystyy hoitamaan kaikki vaatatilanteet. Oppilaan tehtävä on opetella. Ja niinkuin joku tuossa edellä sanoikin, kannattaa avata se suu omista epävarmuuksista opettajalle ja yhdessä pohtia miten niiden yli päästään. Heidän työ on opettaa sinut ajamaan.

Kyllä ihmettelen tuota ap:n ongelmaa, miksei hän puhu ajo-opettajalleen epävarmuuksistaan. Kannattaa myös ottaa muutama lisätunti, jos tuntee, että tarvitsee lisäharjoitusta.

Vierailija
34/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sulla on takana vasta muutama ajotunti ja on ihan normaalia, että keskusta-ajo on vielä hankalaa. Mä opetan parhaillaan omaa nuortani opetusluvalla. Ekat 5 ajokertaa ajettiin vai hiljaisia teitä, että oppi kunnolla perusjutut kuten kytkimen käytön ym. Sitten seuraavat 10 kertaa lähitaajamassa, missä vähän enemmän liikennettä ja risteyksiä, sen jälkeen mentiin kehäteille maantieajoon ja vasta noin 20 ajotunnin jälkeen lähdettiin ison kaupungin keskustaan. Opetuslupaa suosittelen kaikille, koska sen avulla saa riittävästi varmuutta ajamiseen. Autokoulussa vastaava määrä ajotunteja tulee aika kalliiksi.

Vierailija
35/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, sulla on takana vasta muutama ajotunti ja on ihan normaalia, että keskusta-ajo on vielä hankalaa. Mä opetan parhaillaan omaa nuortani opetusluvalla. Ekat 5 ajokertaa ajettiin vai hiljaisia teitä, että oppi kunnolla perusjutut kuten kytkimen käytön ym. Sitten seuraavat 10 kertaa lähitaajamassa, missä vähän enemmän liikennettä ja risteyksiä, sen jälkeen mentiin kehäteille maantieajoon ja vasta noin 20 ajotunnin jälkeen lähdettiin ison kaupungin keskustaan. Opetuslupaa suosittelen kaikille, koska sen avulla saa riittävästi varmuutta ajamiseen. Autokoulussa vastaava määrä ajotunteja tulee aika kalliiksi.

Itse asiassa autokoulussa 5 tunnin paketin saa neljällä sadalla. Eli sika halpaa. T nr 10

Vierailija
36/181 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu. Osaan auto vaihteet 1-3, ne jotenkin menee mulle kaaliin ja on loogisia, mutta milloin vaihtaa siitä ylöspäin, en tiedä. Varsinkin etäisyyksien hahmottaminen on minulle se haastavin homma, erittäin vaikeaa, jopa vaikeampaa kuin vaihteiden vaihtaminen. Taskuparkkia en ole tehnyt ikinä autokoulun jälkeen,  mäkilähtöä, enkä oikestaan mitään muutakaan ajoa. Neuvo sulle, että aja aina jos voit, älä hanki tällaista pelkoa kun mulla.

Miten niin et tiedä milloin vaihtaa vaihdetta? Näethän mittarista paljonko koneessa on kierroksia?

Vierailija
37/181 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa autokoulussa 5 tunnin paketin saa neljällä sadalla. Eli sika halpaa. T nr 10

Nykyisin autokoulu on erilainen: tunteja vähemmän,teoriat netissä, inssi vaativampi. Mikä syynä?

Vierailija
38/181 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin joskus ajattelin. Nyt ajan 650km viikossa ja autolla ajaminen on yhtä luontevaa kuin tämän palstan käyttö tai haarukalla syöminen. Asiat tulevat lopulta selkärangasta eikä keskittyminen kuluta lähes lainkaan energiaasi toisin kuin opetteluvaiheessa, ellet sitten ajele jossain hektisessä ruuhkassa tuntemattomilla seuduilla tms.

Vierailija
39/181 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BC-kortti se vasta kamalaa olikin. Oliko heti ekan vai tokan ajotunnin jälkeen kuorma-auton rattiin ja sillä loput tunnit! Olin aivan paniikissa. Mutta hyvä ripeä kuski minusta tuli. Kokemus opettaa.

Vierailija
40/181 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksista! Helpottavaa tietää että om normaalia että tää tuntuu alussa vaikealta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi