Autokoulu - milloin alkaa tuntua helpommalta?
Olen nyt käynyt neljä ajotuntia ja vieläkin hirvittää tilanteet. Tuntuu, että en osaa huomioida kevyttä liikennettä risteyksissä, kuollutta kulmaa kaistanvaihdoissa ja jännittää ei-valo risteyksissä milloin saan mennä jos käännyn vasempaan. Kuinka monen ajotunnin jälkeen on alkanut tuntua rennolta/sujuvalta? Ajelen suuressa kaupungissa keskusta-alueella joten tilanteita on heti autokoululta lähdettäessä. Ja liikenneympyrät kans jotenkin vaikeita. Peileihin en ehdi katsoa yhtään kun kaikki keskittyminen menee seuraavien tilanteiden ennakointiin ja eteenpäin katseluun. Onko rohkaisevia sanoja?
Kommentit (181)
Tuliko kenellekään jo autokoulun aikana sellaista varmaa oloa vaikka alussa ei olisi ollut? Etenkin teillä, jotka ette ole ikinä ajaneet ennen autokoulua?
Uskon, että on erilaista mennä autokouluun jos on taustaa esim mopoautosta/moposta tai ajellut jossain maalla traktorilla/mökkitiellä/pihoilla vs se, ettei ole ikinä edes koskenut polkimiin tai istunut kuskin penkillä. Ihan alusta piti aloittaa, selvittää mikä on mikäkin poljin ja miten toimivat jne ja samoin esim peilit on ihan uusi juttu, en ole niitä kyydissä ollessani vilkuillut tai miettinyt.
Tuskin kukaan on valmis kuski kortin saatuaan. Siitä se harjoittelu vasta alkaa.
Tuntuu siltä, että itse aikoinani neljän tunnin jälkeen vasta aloin ajaa liikenteen seassa, sitä ennen haettiin tuntumaa ihan hiljaisissa paikoissa! Sain kortin 80-luvulla, kun ajotunteja kuului aika paljon ihan perussettiin, ja silti olin tosi epävarma vielä kauan kortin saamisen jälkeen. Vasta kolmekymppisenä, kun jouduin hankkimaan oman auton, aloin ajaa enemmän ja pääsin varsinaisesti yli jatkuvasta kuolemanpelosta ratin takana! Nykyään ajan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ja ties missä. En olisi voinut kuvitella, että minusta tulee tällainen (hyvässä tai pahassa).
Todellakin! Kun inssi ukko hyppää kyydistä ja saat kortin käteen.. Silloin helpottaa heti, ei enään jännitystä😊
Jännitys lakkaa vähitellen kun saa kortin eikä joku opettaja tai sukulainen istu vieressä höpöttämässä ja neuvomassa. Olen ajanut pian 20 vuotta autoa, satoja kilometrejä viikossa ilman ainuttakaan kolaria, vaikka sain kortin vasta toisella yrittämällä ja lievästi sanoen jännitti autokoulu, johtuen huonosta (tai ainakin minulle sopimattomasta) opettajasta.
Ei se ajaminen autokoulun aikana koskaan mitenkään rentoa ollut, eikä tosiaankaan neljän tunnin jälkeen. Mutta kyllä se siitä lähtee, kunhan vaan ajaa. On kaikkein tärkeintä, ettei lakkaa ajamasta kortin saamisen jälkeen niin taidot ei ruostu. Vähän syrjemmällä ajelee ensin omassa rauhassa ja pikkuhiljaa sitten keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännitys lakkaa vähitellen kun saa kortin eikä joku opettaja tai sukulainen istu vieressä höpöttämässä ja neuvomassa. Olen ajanut pian 20 vuotta autoa, satoja kilometrejä viikossa ilman ainuttakaan kolaria, vaikka sain kortin vasta toisella yrittämällä ja lievästi sanoen jännitti autokoulu, johtuen huonosta (tai ainakin minulle sopimattomasta) opettajasta.
Ei se ajaminen autokoulun aikana koskaan mitenkään rentoa ollut, eikä tosiaankaan neljän tunnin jälkeen. Mutta kyllä se siitä lähtee, kunhan vaan ajaa. On kaikkein tärkeintä, ettei lakkaa ajamasta kortin saamisen jälkeen niin taidot ei ruostu. Vähän syrjemmällä ajelee ensin omassa rauhassa ja pikkuhiljaa sitten keskustaan.
Miksi jotkut edelleen valitsee autokoulun, jossa ajetaan puolet ajotunneista simulaattorissa? ja sitten ostetaan kalliita lisäajotunteja ja lopulta kuitenkin on ajettu sitten se 13-14 ajotuntia oikealla autolla?
Eli viisi tuntia simulaattorissa, viisituntia autolla ja sitten huomataan, että tarvitseekin viisi lisäajotuntia autolla, kun meni hukkaan ne simutunnit. Eikö järki sano, että siinä säästää, kun ajaa ainakin 13 ajotuntia autolla ja vaan sen pimeänopetuksen simulaattorilla?
ja AP:lle vinkkinä. Ajotunnit tuntuu helpoilta, kun olet harjoitellut teoriakokeeseen ja läpäissyt sen. Yllättäen ne kuvakysymysten risteykset vastaa oikeita risteyksiä ja huomaat osaavasi väistämissäännöt.
En ajanut simulaattorissa, vaan vieressä oli 50-60v vanha juoppo ukko neuvomassa ihan koko ajan mitä pitää tehdä. Jännitti aika paljon.
Jännitys helpotti kun oli pari päivää ajellut omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Häh ai mitä kuollutta kulmaa?
Mä en koskaa kuulukkaa ja autoillu 29 vuotta.Ehkä tuo liian hastavaa kapasiteeetillesi. Ei kaikkien hahmotuskyky riitä
Autokoulussa olisit kuullut jos olisit viitsinyt kuunnella. Millä nimellä sinä sitten kutsut kyseistä aluetta, jos et kutsu kuolleeksi kulmaksi?
Jos tuntuu kovin vaikealta niin pyydä ajo-opettajaasi viemään sinut kaupungin ulkopuolelle missä on vähemmän liikennettä ja vähemmän huomioitavaa. Tunnin ei välttämättä tarvitse alkaa autokoululta, vaan opettaja voi hakea sinut myös kotoasi tai koululta tms. Kerro myös opettajalle että sinusta on vaikeaa, hänellä voi olla hyviä neuvoja tai vinkkejä, ehkä hän voi tehdä olosi mukavammaksi. Itse sain mopokortin 15-vuotiaana ja olin varma ajaja, autokoulussa taas opettaja sai oloni todella epävarmaksi ja varmuus ajamiseen tuli vasta kortin saamisen jälkeen. Vasta silloin auton hallintakin alkoi sujua ja opin parkkeeraamaan, mäkilähdön jne. Muistan kortin saamisen jälkeen ajaa edes jonkin verran ettei vasta opittu taito aivan ruostu alkuunsa. Tsemppiä!
Autokoulussa olen oppinut hyvin perustiedot ja opekin oli hyvä ja komea.
Sain kortin 3 vuotta sitten ja on tullut ajettua n. 50 000km. Kerran olen joutunut käymään ambulanssissa pienen kolarin takia mutta mitään pahempaa ei ole sattunut. En jännitä ajamista.
Ajoin kortin vuosi sitten isossa kaupungissa, johon olen kaiken lisäksi vast ikään muuttanut. Oli tosi kauheaa, tuntui etten opi koskaan. Suoraan tosiaan keskustaan, ihan eri asia körötellä jossain pikkukaupungissa kuin isoissa keskustoissa väistelemässä ties mitä tiellä liikkuvaa rautalehmää, jonka väistämissäännöt on erilaiset kääntyessä ja arkena klo 7-18 sekä liputuspäivänä klo 22 eteenpäin. Otin neljä lisätuntia, inssi meni tokalla kerralla läpi. (Jos kysyt, kaikilla menee tietysti ekalla. ;) ) Kuulin, että jotkut meni ajamaan inssinsä toiseen kaupunkiin, jossa helpompi liikenne, joten olen tyytyväinen itseeni.
Inssin jälkeen en uskaltanut ajaa ilman miestä, hän oli henkisenä tukena kuukausien ajan. Nyt tosiaan vuoden ollut puikoissa ja alkaa helpottaa. Kovasti tsemppiä, sinä selviät niin kuin minäkin selvisin! Äläkä välitä näistä ketjun lannistajista, näitä tulee aina. Ovat jollain tavoin henkisesti vaurioituneita kiusaajia.
Kuten täällä sanottu, ajamaan oppii oikeasti vasta, kun saa kortin. Ja kannattaa heti ajaa mahdollisimman paljon, että syntyy lihasmuistu ajovälineistöön ja tulee rutiini. Havainnointikyky kehittyy, liikennrsäännöt rutinoituvat, oppii priorisoimaan ja ennen kaikkea ennakoimaan.
Pääsin inssin ekalla läpi, mutta kertaakaan autokoulun aikana ei ollut varma olo. Iso kiitos kuuluu isälleni, joka antoi minun ajaa rajattomasti omalla autollaan kortin saannin jälkeen ja istui muutamat ensimmäiset kerrat hanttarin paikalla tukena ja antoi tärkeitä vinkkejä, joita autokoulussa ei ollut käsitelty. Nykyäänkin olen kohtuullisen varma kuski ja ajaminen tulee selkärangasta, vaikken omaa autoa omistakaan ja ajan nykyään vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaa kuulukkaa ja autoillu 29 vuotta.Ehkä tuo liian hastavaa kapasiteeetillesi. Ei kaikkien hahmotuskyky riitä
Autokoulussa olisit kuullut jos olisit viitsinyt kuunnella. Millä nimellä sinä sitten kutsut kyseistä aluetta, jos et kutsu kuolleeksi kulmaksi?
Mä oon ihmetellyt että miten pk-seudun kehäteillä tasaisesti sattuu kolareita mutta tässähän se selvisi. Paras tuon kommentoijan siirtyä taksin käyttöön.
Ap:lle sanoisin että ajamaan oppii ajamalla. Ja paljon. Auto hallintalaitteiden käytöstä pitää tulla automaattisia ennen kuin pystyy kunnolla havainnoimaan liikennettä. Tähänkin auttaa ajaminen.
Vaarallisimpia kuskeja on taatusti ne, jotka ei 4 ajotunnin jälkeen jännitä ja kuvittelee olevansa kovinkin hyviä kuskeja...
Itsestä autokoulu oli aika kamalaa ja todella hermostuttavaa, silti läpäisin inssin ja teorian ekalla kerralla - tiedostin kuitenkin olevani vielä huono ja epävarma kuljettaja. Rauhassa itsekseen ajamalla opettelin autokoulun jälkeen.
En ole autolla kehenkään törmännyt tai kolhinut ja olen nyt jo vajaat 20v ajellut. Liika varovaisuus karisi kun oma varmuus kasvoi.
Minulla on ollut ajokortti 39 vuotta eikä ole vieläkään helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös autokoulua voi ajaa automaatilla, jos hyväksyy merkinnän tästä korttiin. Vaihteiden kanssa sählääminen vaikeuttaa kaikkeen muuhun keskittymistä ja kukas nyt millään manuaalilla enää muutenkaan ajaisi ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.
Autokoulussa saa ajaa millä vain, insissä jos ajaa manuaalilla, niin sitten siitä tulee merkintä korttiin.
Mitä v...a selität XDDDDDDD Mikä merkintä tulee manuaalista?? Voi hohhoijaa. Jos suorittaa automobiilikoulun automaatilla, tulee merkintä 78 korttiin. Minulla on se, mutta joskus hamassa tulevaisuudessa suoritan "tavallisen" kortin, vaikken manuaalia edes kaipaa pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Peileistä ei näe auton takakulmaa.
Ei minkään ajotunnin jälkeen tuntunut rennolta ja sujuvalta, vaan vasta kun oli kortti taskussa ja tarpeeksi kilometrejä takana.
Virheitä silti voi tehdä kaikki, vaikka olisi kuinka varma, joten rohkeasti vaan, jää niitä kärkikolmioita ja muita liikennemerkkejä kokeneiltakin huomaamatta, varmaan ensiarvoisen tärkeintä on kuitenkin pitää kevyttä liikennettä silmällä, koska se on joltain henki pois jos autolla tormäät suojattomaan ihmiseen. Eli täytyy myös priorisoida sitä huomiota ja miettiä mikä milloinkin on tärkeintä.
Kaikkeen kuitenkin tottuu ja oppii, jopa kaltaiseni adhd:tkin. Täytyy vain tiedostaa omat vikansa ja toimia niiden mukaan eli ei esim. tehä äkkinäisiä liikkeitä liikenteessä jos on taipumusta hätiköidessä tehä arviointivirheitä ja muutenkin koittaa pysyä mahdollisimman rauhallisena ja maltillisena, sekä unohtaa mahdolliset tieraivoajat ja tööttäilijät, he kun eivät ole vastuussa sinun ajamisestasi.