Karmiva juttu hyökkäyksen kohteeksi joutuneesta nuorisokodin työntekijästä Iltalehdessä
En tiedä saako tänne linkata, mutta juttu tosiaan Iltalehdessä. Tekijät käytännössä kiduttivat työntekijää lähes tunnin ja aiheuttivat tälle ikuiset fyysiset ja henkiset vammat. Ja tuomioksi ehdollista, eikä uhri ole saanut mitään korvauksia, vaikka on työkyvytön. Huom kaikki alalle haluavat: lukekaa tuo juttu niin tiedätte varautua mitä pahimmillaan on odotettavissa.
Kommentit (303)
Ja lapset tarvitsevat aitoa välittämistä, mutta kyllä, työntekijät saavat myös palkkaa ja heiklä on myös ns.oma elämä. Sitä eivät kestä ne ketkä ovat joutuneet vanhempiensa hylkäämiksi. Siksi nykyisenlainen laitossysteemi pitäis purkaa ja sijoittaa kaikki perheisiin. Oikeasti hoitoa tarvitsevat sitten sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuorisokotiin joutuvat yleensä ne kaikkein pahimmat tapaukset. Ei ole mikään ihme, että noin kävi.
Miksi helvetissä noissa paikoissa valvotaan yksin? Ainakin kolme pahaa pahoinpitelyä ja yksi henkirikos on tapahtunut noissa laitoksissa tässä viimeisinä vuosina, kaikissa työntekijä on ollut YKSIN yövuorossa. Itse olen psykiatrialla töissä ja en todellakaan suostuisi valvomaan yksin, eikä kukaan työkaverikaan. Kaikki tietää että riskit kasvaa ihan älyttömästi.
Täytyy kilahtaa voittoa yksityisten omistajien taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muhoksen perhekoti surmasta, vuodelta 2015: https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015120920803775
On kyllä sellainen ala, että ikinä en menisi, vaikka koulutustakin minulla alalle on niin EI.
Jos olisi suljetummat ovet ja esim. huoneiden ovien lukitseminen yöksi olisi ok, niin sitten toinen juttu, mutta ikin IKINÄ en yksin menisi tuonne kun kaikki ovet avoinna ja pääsy vaikka minkälaisiin aseisiin käsiksi, eikä edes mitään turvahälyttymiä, millä voisi hälyttää jonkun lähellä olevan nopeasti apuun.
Ja nuorilla voi olla todella paljon voimaa, sekä voivat olla mieleltään yhtä järkkyneitä kuin moni aikuinenkin väkivaltarikollinen. Kuvitelkaapa vaikka joku sarjakurist aja nuorena asumaan tuollaiseen yksikköön, hellurei.Tuo Muhoksen perhekotityöntekijä oli tuttu minulle, oli viimeisessä työvuorossa ennen lomia! Vieläkin itkettää!
Ei mennyt kuin pari vuotta tuosta surmasta, kun julkisuudessa uliatiin, kuinka tuolla rikotaan lasten oikeuksia. Estetään tapaamasta kavereita, tehdään tupa- ja ruumiintatkastuksia jne.
Näiden nuorisorikollisten pitäisi saada vapaasti tulka ja mennä ja kuljettaa mukanaan ja huoneessaa däilyttää mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset tarvitsevat aitoa välittämistä, mutta kyllä, työntekijät saavat myös palkkaa ja heiklä on myös ns.oma elämä. Sitä eivät kestä ne ketkä ovat joutuneet vanhempiensa hylkäämiksi. Siksi nykyisenlainen laitossysteemi pitäis purkaa ja sijoittaa kaikki perheisiin. Oikeasti hoitoa tarvitsevat sitten sairaalaan.
Kerroppa mulle mikä perhe ottaa rikollisen ja väkivaltaisen teinin omaan perheeseen, varsinkin jos omassa perheessä on nuoria lapsia?
Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtv.fi/sarja/vinkkimiehet-33001037005/nuorena-mur ha sta-tuomittu-kaveripiiri-vahva-tekija-920455
Tuossa se lapsenkodin työntekijän mur h a n n ut. Kiva, että on "hyvällä mielellä". Poistakaa välit tuosta kielletystä sanasta niin linkki toimii.
Selkeäsanainen nuori, joka on jättänyt alkoholin, huumeet ja aiemmat kaverinsa.
Hakee Pop-Jazz Konservatorioon.
Enpä haluaisi opiskella hänen kanssaan.
Mielestäni ihmisellä, joka on tietoisesti vahingoittanut muita, ei ole oikeutta jatkaa omaa elämäänsä. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin vaan aina tulee mieleen, että mitä taustalla. Hyväksikäyttöä, muutoin sadistista käytöstä työntekijän taholta tms.
Kyllä meinaan aika pirun harvinaista on, että vanhan mamman kimppuun tuolleen ihan randomilla käydään. Kaikkia niitä sekapäitä tietysti on, mutta yleensä vanhat mammat on kyllä parhaassa turvassa näiltäkin. On toki mahdollista ihan spontaanikin isku.
Kauhea juttu joka tapauksessa tietysti.
Mene muualle trollaamaan.
Trollaamaan? Asiaahan tuo puhui. Tässä tapauksessa ei ollut työntekijän syy millään tavalla, tietenkään. Mutta fakta on, että on myös paikkoja, joissa työntekijät tekevät vääryyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella sama kirjoitti:
Seinäjoella pari vuotta sitten samantapainen juttu.
Työntekijä( nuori mies) yksin valvomassa.
Pari poikaa halusi varastaa lääkekaapista lääkkeet. Hyökkäsivät valvojan päälle.
Pippurisumuttimella ensin sokaistiin ja päälle vain. Olikin vähän voimakkaampi ja sisukkaampi Rambo tämä työntekijä.
Sai hälytettyä apua samalla kun taisteli vastaan.
Ei kannata hyökätä palomiehen kimppuun💪💪💪
Toki jäi vammoja pitkäksi aikaa. Mm.näkö kärsi.Pippurisumute vahingoitti näköä? Hieno voimafantasia
Fantasioi sinä vain siellä sohvalla röhnätessäsi.
Tiedän myös tapauksen jossa poliisilta oli lähes puolivuotta näkö hämärtynyt pippurisumuttimesta saadun suihkun vuoksi.
Älä puhu kun et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin vaan aina tulee mieleen, että mitä taustalla. Hyväksikäyttöä, muutoin sadistista käytöstä työntekijän taholta tms.
Kyllä meinaan aika pirun harvinaista on, että vanhan mamman kimppuun tuolleen ihan randomilla käydään. Kaikkia niitä sekapäitä tietysti on, mutta yleensä vanhat mammat on kyllä parhaassa turvassa näiltäkin. On toki mahdollista ihan spontaanikin isku.
Kauhea juttu joka tapauksessa tietysti.
Tarkoitatko, että tuo 50-kiloinen 160-senttinen "vanha mamma" olisi itseään isompia poikia ahdistellut fyysisesti? Vai traumaa jonkun toisen työntekijän teoista?
Tekijöiden päässä vippaa ja pahasti, kun pahoinpitelyä on jatkettu pitkään ja mm. kuristettu vyöllä. Ainakin se vanhempi (pää)tekijä on selvästi halunnut suorastaan sadistisesti nautiskella siitä mitä on naiselle tehnyt. Jos pelkkä hatkaaminen olisi ollut mielessä, nainen olisi vain sidottu ja otettu auton avaimet.
Ja ehdollinen tuomio! Ihan sama kuin ei mitään. Tekijät varmasti nauraneet pas** iset naurut jos sitäkään.
Työnantajia tulisi vastuuttaa enemmän työjärjestelyjen suhteen. Kuinka tulee edes mieleen, että hento nainen pärjää yksin paikassa, jossa on häiriintyneitä miehen kokoisia poikia? En itse olisi edes päivällä, saati sitten yöaikaan.
Herää kysymys onko tämä työntekijä tehnyt nuorille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtv.fi/sarja/vinkkimiehet-33001037005/nuorena-mur ha sta-tuomittu-kaveripiiri-vahva-tekija-920455
Tuossa se lapsenkodin työntekijän mur h a n n ut. Kiva, että on "hyvällä mielellä". Poistakaa välit tuosta kielletystä sanasta niin linkki toimii.
Selkeäsanainen nuori, joka on jättänyt alkoholin, huumeet ja aiemmat kaverinsa.
Hakee Pop-Jazz Konservatorioon.
Enpä haluaisi opiskella hänen kanssaan.
Mielestäni ihmisellä, joka on tietoisesti vahingoittanut muita, ei ole oikeutta jatkaa omaa elämäänsä. Koskaan.
Olen samaa mieltä. Pahuudesta ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mulle mikä perhe ottaa rikollisen ja väkivaltaisen teinin omaan perheeseen, varsinkin jos omassa perheessä on nuoria lapsia?
Ei kukaan.
Me otimme mieheni kanssa.
Teimme sen SUUREN virheen.
En voi kertoa enempää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ottaisi perheeseeni ja vaarantaisi kaikkia muitakin, vaikka suurin osa nuorista ei tietenkään mitään pahoinpitelijöitä/murhaajia olekkaan, niin mistäs koskaan tiedät, kun ovat niin rikkinäisiä ja sekaisin?
Kylmäsi tuo video siitä perhekodin ohjaajan murhanneesta nuoresta, miten voi olla noin rento ja iloinen ja jutella ilmeenkään värähtämättä siitä, että on TAPPANUT IHMISEN? Ei taida olla vieläkään kaikki ihan kunnossa tyypin päässä, mutta toivottavasti nyt kuitenkin pysyy kaidalla tiellä.
Noista kundeista kuullaan vielä. Ellei ole kuultu jo. Taatusti jo muitakin väkivaltarikoksia kontolla. Tulevat vielä tappamaan jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ottaisi perheeseeni ja vaarantaisi kaikkia muitakin, vaikka suurin osa nuorista ei tietenkään mitään pahoinpitelijöitä/murhaajia olekkaan, niin mistäs koskaan tiedät, kun ovat niin rikkinäisiä ja sekaisin?
Kylmäsi tuo video siitä perhekodin ohjaajan murhanneesta nuoresta, miten voi olla noin rento ja iloinen ja jutella ilmeenkään värähtämättä siitä, että on TAPPANUT IHMISEN? Ei taida olla vieläkään kaikki ihan kunnossa tyypin päässä, mutta toivottavasti nyt kuitenkin pysyy kaidalla tiellä.
Ei tuota videota ole heti teon jälkeen kuvattu, joten tekijällä on ollut aikaa miettiä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuorisokotiin joutuvat yleensä ne kaikkein pahimmat tapaukset. Ei ole mikään ihme, että noin kävi.
Miksi helvetissä noissa paikoissa valvotaan yksin? Ainakin kolme pahaa pahoinpitelyä ja yksi henkirikos on tapahtunut noissa laitoksissa tässä viimeisinä vuosina, kaikissa työntekijä on ollut YKSIN yövuorossa. Itse olen psykiatrialla töissä ja en todellakaan suostuisi valvomaan yksin, eikä kukaan työkaverikaan. Kaikki tietää että riskit kasvaa ihan älyttömästi.
Miksi suhtaudut noin ikävällä tavalla potilaisiisi?
Vierailija kirjoitti:
Olin yhdessä vaiheessa vanhempani alkoholismin takia vaarassa joutua ns. lastenkotiin, ja minulle sanoi sossu sekä paikan työntekijä suoraan, että yrittävät löytää minulle minkä tahansa muun paikan, koska "sä olet aivan liian kiltti ja tavallinen tänne". Jäi kyllä mieleen. :/ Päädyin sitten perhekotiin.
Minulla on ihan sama tausta, mutta olen varmaan sinua vanhempi, koska minut sijoitettiin suoraan lastenkotiin, jossa osa lapsista oli sekaisin. Osa oli sitten juuri näitä juoppoperheen lapsia, kaikesta huolimatta kilttejä parkoja. Tästä on toki 35 vuotta. Todella hyvä jos nykyään älytään vähän katsoa minkälainen se lapsi on luonteeltaan ja mikä se tausta on ja sijoitetaan oikein.
Mä olen ollut laitoksessa töissä. Osa lapsista on tosi ihania ja heidän kanssa on kivaa, mutta osa oli sellaisia, että heille ei voinut kääntää selkäänsä, koska ei ikinä tiennyt mitä he tekevät. Osa on saanut elää 15-vuotiaaksi ilman mitään sääntöjä ja yhtäkkiä kun heiltä pyydetään jotain on piru irti. Ja kyllä he juurikin käyvät pienempien naisten päälle, koska ei he välttämättä uskalla isommalle uhota. Heidän maailmassaan on juurikin monesti vahvemman laki. Tai isä on näyttänyt mallia, että naiset ovat paskaa joita saa hakata, niin sitä he toteuttavat. He kyllä myös tuntevat oikeutensa, valitettavan harvoin velvollisuuksiaan. Juurikin samat käyvät pikkulasten päälle. Suomessa on myös todella nuoria huumeriippuvaisia.
Ja kyllä kävin useasti lasten kanssa keskustelua siitä, että teenkö hommaa vaan rahasta. Ihan rehellinen vastaus oli, että saisin rahaa paljon helpomminkin.
Mielestäni lakimuutos on tultava siihen, että vartioita voi olla laitoksessa, vaikka he eivät puutu kasvatukseen ja ole ohjaajia. En enää ikinä mene laitokseen töihin juurikin tämmöisten fyysisen väkivallan uhkan takia (henkistä en jaksa edes alkaa miettimään, vaikka mutkin uhattiin tappaa, raiskata, on haukuttu huoraksi ja niin edelleen) . Se on harmillista, että meitä joilla on koulutus, kokemusta ja olisi halua auttaa jää pois, koska töissä on liian suuret riskit.
-7 vuotta lastensuojelulaitoksessa riitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suhtaudut noin ikävällä tavalla potilaisiisi?
Koska jotkut on väkivaltaisia ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Sijaisperheetkin saavat asiasta palkkaa. Tiedän yhdenkin perheen, jossa on lapsia vain sen rahan takia. Välillä miettivät mahtuisiko vielä yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä ilmiö, että psykopatia on ihan todellinen ja tunnustettu ilmiö kriminologian ja oikeuspsykiatrian alalla, ja palveluita tai siis rangaistuksia on kehitetty sen mukaisiksi, mutta lastensuojelulaitoksissa psykopaattinuoria ajatellaan parannettavan vain läsnäolevan aikuisen kuuntelulla ja arjen rytmittämisellä. Kyse ei ole siitä, etteivätkö sosiaalityöntekijät ja laitosten työntekijät tätä tietäisi, vaan siitä, että lastensuojelulaki ummistaa silmänsä täysin väkivaltaisten ja psykopaattisten nuorten olemassaololta. Ei se kuitenkaan niinkään mene, että psykopatiasta tulee todellinen ilmiö sinä yönä, jona nuori täyttää 18, kyllä ne piirteet ovat nuoressa jo paljon aiemmin.
Persoonallisuushäiriöitä ei alaikäisillä diagnosoida, koska heidän luonteensa vielä kehittyy. Se että nuoren kanssa oletetaan tämän oleva paha ihminen ja kohdellaan huonommin kuin vankeja aiheuttaa sen, että nämä kyynistyvät ja alkavat väkivaltaisiksi.
Huomaa, ettet ole päivääkään tehnyt työtä ongelmallisten nuorten parissa.
Tuonnehan nimenomaan menevät nuoret rikolliset ja psykopaatit, kun heitä ei saa sinne vankilaan heittää..
..ja sitten näiden työntekijöiden, joilla ei ole mitään FYYSISTÄ koulutusta tai oikeutta puolustautua joutuvat heitä hoitamaan.