Karmiva juttu hyökkäyksen kohteeksi joutuneesta nuorisokodin työntekijästä Iltalehdessä
En tiedä saako tänne linkata, mutta juttu tosiaan Iltalehdessä. Tekijät käytännössä kiduttivat työntekijää lähes tunnin ja aiheuttivat tälle ikuiset fyysiset ja henkiset vammat. Ja tuomioksi ehdollista, eikä uhri ole saanut mitään korvauksia, vaikka on työkyvytön. Huom kaikki alalle haluavat: lukekaa tuo juttu niin tiedätte varautua mitä pahimmillaan on odotettavissa.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Tollaset jutut vaan lisää työntekijöiden pakoa sos.alalta.
Mun kaveri oli aikanaan nuorisokodissa. Ihan tavallisia ne nuoret siellä oli. Kotiolojen takia. Nykyään niihin kai dumpataan sakkia joka kuuluisi vankilaan tai suljetulle.
Suljetuilla on pääosin psykoosisairaita.
Tuollaiset tapaukset taas kuuluisivat koviin paikkoihin, kuten Niuvaniemeen.
DNA.ssa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä ilmiö, että psykopatia on ihan todellinen ja tunnustettu ilmiö kriminologian ja oikeuspsykiatrian alalla, ja palveluita tai siis rangaistuksia on kehitetty sen mukaisiksi, mutta lastensuojelulaitoksissa psykopaattinuoria ajatellaan parannettavan vain läsnäolevan aikuisen kuuntelulla ja arjen rytmittämisellä. Kyse ei ole siitä, etteivätkö sosiaalityöntekijät ja laitosten työntekijät tätä tietäisi, vaan siitä, että lastensuojelulaki ummistaa silmänsä täysin väkivaltaisten ja psykopaattisten nuorten olemassaololta. Ei se kuitenkaan niinkään mene, että psykopatiasta tulee todellinen ilmiö sinä yönä, jona nuori täyttää 18, kyllä ne piirteet ovat nuoressa jo paljon aiemmin.
Niin totta.
Hoidin tällaista " tapausta" lähes vastasyntyneestä asti ja ikävä kyllä merkit näkyivät vahvasti jo lapsena.
Empatiakyky kateissa, tappoi eläimiä, lemmikjejä, patologinen valehtelija.
Nyt on nuorisovankilassa tapon yrityksestä.
Kaiken rakkauteni hänelle annoin ja rakastan vieläkin. Joskus vain ei se rakkauskaan auta vaikka niin soisi.
Entäs ne rajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset tarvitsevat aitoa välittämistä, mutta kyllä, työntekijät saavat myös palkkaa ja heiklä on myös ns.oma elämä. Sitä eivät kestä ne ketkä ovat joutuneet vanhempiensa hylkäämiksi. Siksi nykyisenlainen laitossysteemi pitäis purkaa ja sijoittaa kaikki perheisiin. Oikeasti hoitoa tarvitsevat sitten sairaalaan.
En kyllä ottaisi perheeseeni ja vaarantaisi kaikkia muitakin, vaikka suurin osa nuorista ei tietenkään mitään pahoinpitelijöitä/murhaajia olekkaan, niin mistäs koskaan tiedät, kun ovat niin rikkinäisiä ja sekaisin?
Kylmäsi tuo video siitä perhekodin ohjaajan murhanneesta nuoresta, miten voi olla noin rento ja iloinen ja jutella ilmeenkään värähtämättä siitä, että on TAPPANUT IHMISEN? Ei taida olla vieläkään kaikki ihan kunnossa tyypin päässä, mutta toivottavasti nyt kuitenkin pysyy kaidalla tiellä.
Ei tuota videota ole heti teon jälkeen kuvattu, joten tekijällä on ollut aikaa miettiä asiaa.
Tajusin kyllä, että ei ollut, mutta silti kylmäsi. Olen itse joutunut ottamaan loukkaantuneita eläimiä hengiltä ja kyllä se ajatus tilanteesta tuntuu edelleen pahalta, eikä silleen olankohautuksella "noh, niin tuli tehtyä". Ja siinä sentään on jopa oikeutus tai velvollisuuskin riistää se henki, en voisi kuvitellakkaan, että tappaisin ihmisen ja 3 vuotta taposta, niin kertoisin asiasta hymyssä suin haastattelijoille, edes punastumatta ollenkaan ja katse kiinteästi kohti haastattelijaa, niinkuin mitään hävettävää ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä ilmiö, että psykopatia on ihan todellinen ja tunnustettu ilmiö kriminologian ja oikeuspsykiatrian alalla, ja palveluita tai siis rangaistuksia on kehitetty sen mukaisiksi, mutta lastensuojelulaitoksissa psykopaattinuoria ajatellaan parannettavan vain läsnäolevan aikuisen kuuntelulla ja arjen rytmittämisellä. Kyse ei ole siitä, etteivätkö sosiaalityöntekijät ja laitosten työntekijät tätä tietäisi, vaan siitä, että lastensuojelulaki ummistaa silmänsä täysin väkivaltaisten ja psykopaattisten nuorten olemassaololta. Ei se kuitenkaan niinkään mene, että psykopatiasta tulee todellinen ilmiö sinä yönä, jona nuori täyttää 18, kyllä ne piirteet ovat nuoressa jo paljon aiemmin.
Persoonallisuushäiriöitä ei alaikäisillä diagnosoida, koska heidän luonteensa vielä kehittyy. Se että nuoren kanssa oletetaan tämän oleva paha ihminen ja kohdellaan huonommin kuin vankeja aiheuttaa sen, että nämä kyynistyvät ja alkavat väkivaltaisiksi.
Huomaa, ettet ole päivääkään tehnyt työtä ongelmallisten nuorten parissa.
Lastensuojeluassa nuoria leimataan pahoiksi ihmisiksi, jotta voitaisiin oikeuttaa heidän nöyryyttäminen ja heiltä varastaminen. Jossain kohtaa tämä itsensä todistava ennuste toteutuu ja työntekijät uhriutuvat.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että näiden nuorisokodeissa työskentelevien työturvallisuutta ei ole taattu millään tavalla. Tuokin yksin tuolla yövuorossa, heiverö nainen.
Tuolla pitäisi olla 24/7 useampi isokokoinen miesvartija.
Mutta kun se maksaa. Suurin osa nuorisokodeista on yksityisten toimijoiden paikkoja, joiden tarkoitus on tietenkin tuottaa voittoa omistajilleen. Henkilökuntamitoitus on pienin mahdollinen lain sallima, mikä on selkeä riski työntekijöiden työturvallisuudelle, mutta erityisesti myös monessa mielessä riski nuorille, jotka joutuvat asumaan noissa paikoissa. Nuo ovat lähinnä säilytyspaikkoja nuorille, ei ihme että ongelmia esiintyy eikä työntekijät jaksa, vaikka kuinka olisi halua ja motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset tarvitsevat aitoa välittämistä, mutta kyllä, työntekijät saavat myös palkkaa ja heiklä on myös ns.oma elämä. Sitä eivät kestä ne ketkä ovat joutuneet vanhempiensa hylkäämiksi. Siksi nykyisenlainen laitossysteemi pitäis purkaa ja sijoittaa kaikki perheisiin. Oikeasti hoitoa tarvitsevat sitten sairaalaan.
En kyllä ottaisi perheeseeni ja vaarantaisi kaikkia muitakin, vaikka suurin osa nuorista ei tietenkään mitään pahoinpitelijöitä/murhaajia olekkaan, niin mistäs koskaan tiedät, kun ovat niin rikkinäisiä ja sekaisin?
Kylmäsi tuo video siitä perhekodin ohjaajan murhanneesta nuoresta, miten voi olla noin rento ja iloinen ja jutella ilmeenkään värähtämättä siitä, että on TAPPANUT IHMISEN? Ei taida olla vieläkään kaikki ihan kunnossa tyypin päässä, mutta toivottavasti nyt kuitenkin pysyy kaidalla tiellä.
Ei tuota videota ole heti teon jälkeen kuvattu, joten tekijällä on ollut aikaa miettiä asiaa.
Tajusin kyllä, että ei ollut, mutta silti kylmäsi. Olen itse joutunut ottamaan loukkaantuneita eläimiä hengiltä ja kyllä se ajatus tilanteesta tuntuu edelleen pahalta, eikä silleen olankohautuksella "noh, niin tuli tehtyä". Ja siinä sentään on jopa oikeutus tai velvollisuuskin riistää se henki, en voisi kuvitellakkaan, että tappaisin ihmisen ja 3 vuotta taposta, niin kertoisin asiasta hymyssä suin haastattelijoille, edes punastumatta ollenkaan ja katse kiinteästi kohti haastattelijaa, niinkuin mitään hävettävää ei olisi.
Häpeää nimenomaan ei ole. Psykopaateilla. Häpeä on meidän normaalien ongelma. Tuollaiset breivik-tyyppiset pitäisi panna eristysselliin loppuiäkseen. Suomen laki on aivan liian lepsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti taitava ihminen "vaistoaa" epänormaalia kehonkieltä/mikroilmeitä ihmisestä tuollaisessa lyhyessäkin haastattelussa. Minäkin tulkitsin tuon haastattelun niin, että kaverilla ei taida ihan normaali tunne-elämä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöitä ei alaikäisillä diagnosoida, koska heidän luonteensa vielä kehittyy. Se että nuoren kanssa oletetaan tämän oleva paha ihminen ja kohdellaan huonommin kuin vankeja aiheuttaa sen, että nämä kyynistyvät ja alkavat väkivaltaisiksi.
Lastensuojeluassa nuoria leimataan pahoiksi ihmisiksi, jotta voitaisiin oikeuttaa heidän nöyryyttäminen ja heiltä varastaminen. Jossain kohtaa tämä itsensä todistava ennuste toteutuu ja työntekijät uhriutuvat.
Laitoksessa? Joo sen mä tiedän, että varmasti ulkopuoliset voi leimata, mutta aika harvoin ne työntekijät. Ja joskus ku jouduin ratsaamaan "viattoman" lapsen, joka oli tuonut puukon, pillereitä, hasista ja jotain muuta laitokseen, mutta ainut mitä hän huusi oli, että mä en usko häntä ja sit olikin, että ups ku kaikki nämä löyty, niin mä haluan mieluummin faktoja, että sulla ei ole mitään.
Ja taas mitä tulee näihin varastettuihin tavaroihin meillä ainakin, niin on ihan syitä miksi tiettyjä asioita ei saa tuoda laitokseen. Vai mitä varastamista tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut laitoksessa töissä. Osa lapsista on tosi ihania ja heidän kanssa on kivaa, mutta osa oli sellaisia, että heille ei voinut kääntää selkäänsä, koska ei ikinä tiennyt mitä he tekevät. Osa on saanut elää 15-vuotiaaksi ilman mitään sääntöjä ja yhtäkkiä kun heiltä pyydetään jotain on piru irti. Ja kyllä he juurikin käyvät pienempien naisten päälle, koska ei he välttämättä uskalla isommalle uhota. Heidän maailmassaan on juurikin monesti vahvemman laki. Tai isä on näyttänyt mallia, että naiset ovat paskaa joita saa hakata, niin sitä he toteuttavat. He kyllä myös tuntevat oikeutensa, valitettavan harvoin velvollisuuksiaan. Juurikin samat käyvät pikkulasten päälle. Suomessa on myös todella nuoria huumeriippuvaisia.
Ja kyllä kävin useasti lasten kanssa keskustelua siitä, että teenkö hommaa vaan rahasta. Ihan rehellinen vastaus oli, että saisin rahaa paljon helpomminkin.
Mielestäni lakimuutos on tultava siihen, että vartioita voi olla laitoksessa, vaikka he eivät puutu kasvatukseen ja ole ohjaajia. En enää ikinä mene laitokseen töihin juurikin tämmöisten fyysisen väkivallan uhkan takia (henkistä en jaksa edes alkaa miettimään, vaikka mutkin uhattiin tappaa, raiskata, on haukuttu huoraksi ja niin edelleen) . Se on harmillista, että meitä joilla on koulutus, kokemusta ja olisi halua auttaa jää pois, koska töissä on liian suuret riskit.-7 vuotta lastensuojelulaitoksessa riitti
Mä tiedän tuttavan perheen kautta paljon nuoria, jotka ovat aloittaneet kkkkcnnabiksen jo 10-13-vuotiaina.. Siis ihan kamalaa ja sitten kovemmat tulleet 16+
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neuvolassa töissä ja joistain lapsista näkee psylopatian jo alle kouluiässä. Sitä ei tietenkään saa sanoa tai kirjoittaa mihinkään tai olet työntekijänä viraton alle puolessa vuodessa. Murrosiässä nämä kullanmurut sitten ryhtyvät murhaamaan. Psykopatian diagnoosia ei tietenkään saa antaa alle 17-vuotiaalle ettei jollekulle vaan tulisi paha mieli.
Lapsesta ja nuoresta ei saa käyttää edes määritelmää psykopatian piirteitä, koska se on leimaava. Puhutaan tunnekylmistä piirteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti taitava ihminen "vaistoaa" epänormaalia kehonkieltä/mikroilmeitä ihmisestä tuollaisessa lyhyessäkin haastattelussa. Minäkin tulkitsin tuon haastattelun niin, että kaverilla ei taida ihan normaali tunne-elämä olla.
Tai sitten tiedot mitä hän on tehnyt ja määrittelet hänet tekonsa perusteella.
Olipa minkäikäinen psykopaatti tahansa tärkeintä olisi kaikissa oloissa varmistaa että se ei pääse vahingoittamaan muita.
Enkä totta puhuen käsitä mitä järkeä on passata teini-ikäistä tappajaa, joka tulee vain tekemään lisää pahaa. Ei muuta kuin riittävän vahvat lääkkeet vaan. Pahimmassa tapauksessa ne elävät vielä 60 vuotta.
" Tilanne on Suomessa hirveän hankala, koska lastensuojelulaitoksiin sijoitetaan muun muassa vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyneitä nuoria, mutta silti julkinen keskustelu pyörii vain sen ympärillä, että eihän nuorten ihmisoikeuksia koskaan loukattaisi."
Sitten yövuoroon yksin naisohjaaja.
Säästösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neuvolassa töissä ja joistain lapsista näkee psylopatian jo alle kouluiässä. Sitä ei tietenkään saa sanoa tai kirjoittaa mihinkään tai olet työntekijänä viraton alle puolessa vuodessa. Murrosiässä nämä kullanmurut sitten ryhtyvät murhaamaan. Psykopatian diagnoosia ei tietenkään saa antaa alle 17-vuotiaalle ettei jollekulle vaan tulisi paha mieli.
Lapsesta ja nuoresta ei saa käyttää edes määritelmää psykopatian piirteitä, koska se on leimaava. Puhutaan tunnekylmistä piirteistä.
Sekö sitten on vähemmän leimaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hieno homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että näiden nuorisokodeissa työskentelevien työturvallisuutta ei ole taattu millään tavalla. Tuokin yksin tuolla yövuorossa, heiverö nainen.
Tuolla pitäisi olla 24/7 useampi isokokoinen miesvartija.
Mutta kun se maksaa. Suurin osa nuorisokodeista on yksityisten toimijoiden paikkoja, joiden tarkoitus on tietenkin tuottaa voittoa omistajilleen. Henkilökuntamitoitus on pienin mahdollinen lain sallima, mikä on selkeä riski työntekijöiden työturvallisuudelle, mutta erityisesti myös monessa mielessä riski nuorille, jotka joutuvat asumaan noissa paikoissa. Nuo ovat lähinnä säilytyspaikkoja nuorille, ei ihme että ongelmia esiintyy eikä työntekijät jaksa, vaikka kuinka olisi halua ja motivaatiota.
Niin, ja jos yritettäisiin tehdä vähääkään turvallisempaa ympäristöä työntekijöille, niin sitten aletaan kovaan ääneen valittamaan nuorison "oikeuksista". Ei pitäisi olla kotiintuloaikoja, ei pitäisi olla sääntöjä minkään suhteen. Puukkojakaan ei kai saisi ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei. Jollekin tädille voisi tulla paha mieli. Antaa näiden vaan ilmaista itseään murhaamalla. Ehkä näiden tekemät murhat pitäisi määritellä työntekijän avustetuiksi itsemurhiksi niin kenellekään tädille ei tulisi paha mieli että nyt leimataan.
Yksi kysymys tuli mieleen:
ONKO SUOMI OIKEUSVALTIO ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoksessa? Joo sen mä tiedän, että varmasti ulkopuoliset voi leimata, mutta aika harvoin ne työntekijät. Ja joskus ku jouduin ratsaamaan "viattoman" lapsen, joka oli tuonut puukon, pillereitä, hasista ja jotain muuta laitokseen, mutta ainut mitä hän huusi oli, että mä en usko häntä ja sit olikin, että ups ku kaikki nämä löyty, niin mä haluan mieluummin faktoja, että sulla ei ole mitään.
Ja taas mitä tulee näihin varastettuihin tavaroihin meillä ainakin, niin on ihan syitä miksi tiettyjä asioita ei saa tuoda laitokseen. Vai mitä varastamista tarkoitat?
Tarkoitan sallittujen asioiden varastamista, joka on jossain laitoksissa arkipäivää. "Laitos" sanaa käytän, koska se on kapulakielen ilmaisuja parempi.