Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos koronavirus kuolee pinnoilta 2 vkossa (?), niin kertakäyttömaskithan voi kierrättää uudestaan 2 vkon välein

Vierailija
15.08.2020 |

Miksi tätä ei neuvota tekemään? Pannaan ne maskit odottamaan jonnekkin sen 2 vkon ajaksi, ja sit voi käyttää taas uudelleen koska virus on jo kuollut.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka korona kuolee, niissä on silti kasvoista tarttunut hiki, kostea hengitysilmasi plus muut pöpöt.

Vierailija
2/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten puhdistat niitä vaikka kiertoilmauunissa 50min noin 100˚C leivinpaperin päällä, jos sinulla ei ole riisinkeitintä hitaalla ohjelmalla kuten alla olevan linkin jutussa tutkimuksesta, jossa käytettiin sellaisista.

https://news.illinois.edu/view/6367/143865832

Linkki siihen tutkimukseen on jutun lopussa. Puhdistivat ja testasivat turvalliseksi 20 käyttökertaa N95 suojaimia, joka on siis se meillä vastaava FFP2 suojain. Kirurginen maski puhdistuu kyllä samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnät maskit hanuriisi, siellä ne desinfioituu kolmessa päivässä. 

Sitten värjätyt ruseh maskit ovat valmiita käytettäviksi !

Zinc

Vierailija
4/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä voikin kierrättää ja ohjeetkin annettiin keväällä lehtijutussa.

Syy, miksei asiaa pidetä tapetilla lienee se, että se vaatii paljon ja tarkkaa huoltoa jottei käänny tarkoitustaan vastaan.

Vierailija
5/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voikin kierrättää ja ohjeetkin annettiin keväällä lehtijutussa.

Syy, miksei asiaa pidetä tapetilla lienee se, että se vaatii paljon ja tarkkaa huoltoa jottei käänny tarkoitustaan vastaan.

Tai sitten viranomaiset ei muka osaa ohjeistaa kun maskisuosituksestakin tehtiin ylivoimaisen vaikeaa.

Maskeilla bisnestä tekeviltä sitä taitaa olla turha odottaa, heille kun parempi on mitä enemmän myyntiä saavat.

Mutta jätettä tulisi vähemmän jos oltaisiin sen verran valveutuneita ja vastuullisia, että saataisiin ohjeet tästäkin maskipaketteihin mukaan ja vaikka ohjevideoita Ylelle tai Juutuubiin.

Vierailija
6/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten luulisi ohjeiden olevan sen vaikeampaa kun keskimääräisen perinteisen kokkaus ohjelman jakson tekemisen.

Mutta kai se on niin, että ketään ei kiinnosta kun korkeintaan sitten jälkikäteen, kun tajutaan miten valtava määrä jätettä kertakäyttöisistä maskeista on tullut.

Vierailija
7/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt toimisiko mikrottaminen ? Viruksen sisällä lienee vettä, osaako joku virusasianuntija sanoa?

Silloinhan se kiehuisi ja ulkokuori hajoaisi, koska mikroaallot kiehauttaisivat veden. 

Toinen mitä olen miettinyt, voisikohan toimia, jos käytetyn kirurgin maskin suikuttaisi 60-80% alkoholilla , esim. Neo-Amiseptilla  tms ja antaisi kuivua. Luulisi että muutaman kerran kestäisi ainakin? 

En todellakaan tiedä, voiko näin toimia. Olisi kiva jos joku tekisi tutkimusta asiasta. 

Vierailija
8/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs jos ne vaan upottaa käsidesiin?

Vierailija
9/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesissä yleensä jotain glyseriinia tms kosteuttavaa ainetta. Eli se voisi tehdä maskista tahmean ja vähentää sen staattisuutta, sähköisyyttä siis. Staattisuus lienee tärkeää, jotta virukset tarraavat maskiin. Eli mielummin puhdasta alkoholi-vesi liuosta ilman mitään glyseriiniä tms. 

Vierailija
10/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt toimisiko mikrottaminen ? Viruksen sisällä lienee vettä, osaako joku virusasianuntija sanoa?

Silloinhan se kiehuisi ja ulkokuori hajoaisi, koska mikroaallot kiehauttaisivat veden.

Toinen mitä olen miettinyt, voisikohan toimia, jos käytetyn kirurgin maskin suikuttaisi 60-80% alkoholilla , esim. Neo-Amiseptilla  tms ja antaisi kuivua. Luulisi että muutaman kerran kestäisi ainakin?

En todellakaan tiedä, voiko näin toimia. Olisi kiva jos joku tekisi tutkimusta asiasta. 

Ei tarvitse olla asiantuntija. Virus on liian pieni näkyvälle valolle ja niinpä se on sitä myös mikroaalloille.

Vierailija
11/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mikrottaminen on minuakin aina mietityttänyt mutta en ole löytänyt vastausta. Yksi työkaveri väittää ettei bakteerit ja sellaiset kuole mikroaaltouunissa mutta ei silläkään mitään todisteita siitä ole. Luuisi tosiaan että pienemmässäkin viruksessa on vettä sen verran että mikrottaminen kiehauttaisi veden tappaen viruksen.

Vierailija
12/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jälleen kerran kysymys. Koska viruksen sanotaan häviävän pinnoilta määrätyssä ajassa, niin vastatkaa joku arvon virusasiantuntija, miksi se ei sitten häviä samassa ajassa esimerkiksi kirurgin maskin pinnoilta. Niitä minulla on ja voisin yhtä käyttää vaikka viikon välein.

Vastausta ,kiitos.

Vierailija
13/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mikrottaminen on minuakin aina mietityttänyt mutta en ole löytänyt vastausta. Yksi työkaveri väittää ettei bakteerit ja sellaiset kuole mikroaaltouunissa mutta ei silläkään mitään todisteita siitä ole. Luuisi tosiaan että pienemmässäkin viruksessa on vettä sen verran että mikrottaminen kiehauttaisi veden tappaen viruksen.

Virukset kuolee kyllä lämmitettävästä ruoasta, mutta ei kuivasta kankaasta. Virukset on niin pieniä että ne on läpinäkyviä näkyvälle valolle ja sitä pidemmän aaltoliikkeen säteilylle. Lyhyempiaaltoista UVC-säteilyä käytetään virusten tappamiseen, mutta pidempiaaltoiset UV-A ja UV-B on siihen käyttöön hyödyttömiä.

Vierailija
14/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos uittaisi maskin ensin tislatussa vedessä (akkuvedessä) ja laittaisi sitten mikroon ? Tislatussa vedessä varmuudeksi, ettei maskin ominaisuudet muutu kalkin tms vuoksi.

Itse olen desinfioinut vuosikausia tiskirättejä mikrossa, hyvin toimii. Eli kastaa vedessä ja laittaa mikroon. Hyvin kuolee ainakin bakteerit.

Vierailija
15/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos uittaisi maskin ensin tislatussa vedessä (akkuvedessä) ja laittaisi sitten mikroon ? Tislatussa vedessä varmuudeksi, ettei maskin ominaisuudet muutu kalkin tms vuoksi.

Itse olen desinfioinut vuosikausia tiskirättejä mikrossa, hyvin toimii. Eli kastaa vedessä ja laittaa mikroon. Hyvin kuolee ainakin bakteerit.

Toimii. Sillä voi olla kuitenkin vaikutusta suodatustehoon. Tuossa aiemmin joku laittoi linkin jossa todettiin kuivassa uunissa steriloinnin toimivuus menettämättä merkittävästi suodatustehoa. Tämä pitäisi tutkia erikseen.

Vierailija
16/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla asiantuntija. Virus on liian pieni näkyvälle valolle ja niinpä se on sitä myös mikroaalloille.

Tutkimuksen mukaan 30 min auri gonvalo tappaa viruksen elottomalta pinnalta varmasti.

Vierailija
17/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii. Sillä voi olla kuitenkin vaikutusta suodatustehoon. Tuossa aiemmin joku laittoi linkin jossa todettiin kuivassa uunissa steriloinnin toimivuus menettämättä merkittävästi suodatustehoa. Tämä pitäisi tutkia erikseen.

Jos käyttäisi mikrotettuja maskeja päällekkäin aina 2kpl ? 

Eli uittaisi aina kerran käytetyt maskit vedessä ja mikrottaisi ja sitten hyödyntäisi kahta mikrotettua päällekkäin, jolloin luulisi ettei suodatusteho olisi pienempi kuin uudessa maskissa. 

Tällä tatkiikalla voisi säästää 50% sillä joka toisella kerralla voisi käyttää kahta mikrotettua maskia ja joka toisella uutta maskia. 

Vierailija
18/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan 30 min auri gonvalo tappaa viruksen elottomalta pinnalta varmasti.

Maan pinnalle ei tule UV-C sädettä. Myydäänkö jossain UV-C lamppuja, joiden alla voisi hoitaa desinfioinnin. Pitäisi vaan tehdä se jossain komerossa tms ettei vaan itse altistuisi säteelle. 

Vierailija
19/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin hetki sitten toiseen ketjuun mikrottamisesta lyhyesti.

Mikroaallot eivät tehoa jos ja kun kohteessa ei ole vesimolekyylejä, joiden liikuttamiseen mikroaaltoja käytetään ja josta lämpö syntyy sinne.

Mutta epäilen vahvasti, että mikroaaltouunia voisi käyttää autoklaavina siten, että sulkee maskin tai maskit tiiviiseen vahvaan muovirasiaan ja laittaa sinne pohjalle tilkan puhdasta vettä. Sitten mikro minuutiksi 600w teholla, niin vesi rasiassa höyrystyy ja rasian tiiviiden vuoksi sinne tulee painetta. Ei kuitenkaan niin paljoa, että rasia poksahtaisi.

Kuumuus ja paine ovat se mihin autoklaavin kyky steriloida perustuu. Painetta tarvitaan, jotta kuuma ilma tai tässä tapauksessa vesihöyry tunkeutuu joka sopukkaan steriloitavasta kohteesta.

Olen ihmetellyt keväästä asti, ettei näistä asioista ole näkynyt tutkimuksia laitoksilta, jotka voisivat varmistaa toimivuuden puhdistustestien jälkeen.

Mikroja kuitenkin on melkein kaikissa talouksissa, puhdistus tuolla tavalla olisi paljon mitään konepesua tai keittämistä nopeampi, sekä myös varmasti hellempi maskin materiaaleille.

Toki kangasmaskia pitää pestäkin välillä, mutta joka ikisen kasvoille laittamisen jälkeen se kyllä tuntuu liioittelulta.

Kirurgisen suojan voisi käyttää muutaman kerran mikron kautta ja laittaa sitten pois kun se ei enää näytä kunnolliselta.

Vierailija
20/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vielä yksi kommentti tähän.

Mikroaaltouunia ei saa eikä kannata yrittää käyttää maskeille joissa on metallinen jäykiste nenän kohdalla niin, että se pysyy tiiviimmin kiinni !

Pienikin määrä metalli aiheuttaa kipinöintiä ja voi aiheuttaa sen, että maski syttyy palamaan ja isompi määrä metallia voi vahingoittaa mikroaaltonuunia.

Tässä malliksi lyhyt video siitä miten CD-levylle käy mikrossa.