Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmiva juttu hyökkäyksen kohteeksi joutuneesta nuorisokodin työntekijästä Iltalehdessä

Vierailija
15.08.2020 |

En tiedä saako tänne linkata, mutta juttu tosiaan Iltalehdessä. Tekijät käytännössä kiduttivat työntekijää lähes tunnin ja aiheuttivat tälle ikuiset fyysiset ja henkiset vammat. Ja tuomioksi ehdollista, eikä uhri ole saanut mitään korvauksia, vaikka on työkyvytön. Huom kaikki alalle haluavat: lukekaa tuo juttu niin tiedätte varautua mitä pahimmillaan on odotettavissa.

Kommentit (303)

Vierailija
221/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä oli pyytänyt että paikalle lähetettäisiin toinen työntekijä koska ilta oli ollut levoton mutta esimies sanoi että sijaista ei saada paikalle.

Ja esimies ei sitten itse tullut paikalle, koska...?  Onko hoiva- ja sosiaalialalla yleistäkin että pomot on täysiä paskahousuja ja edestäjohtaminen on tuntematon käsite?

Vierailija
222/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oikeasti olla totta et osa kohauttaa olkia ja sanoo et lapsia vasta ovat,, lapsi ei ole valmis murhaamaan tai kuristamaan kylmä eloton katse silmissä, sanoen kun toinen laskee alleen, että ei haittaa,, tekohan oli harkittu,, eikö tuokin kerro että valitsevat kohteekseen lyhyen ja hennon ja pienikokoisen nais ihmisen

On ihmishenki täällä suomessa suomalaisille höllässä, ei merkitse mitään, paitsi jos sari olisi ollut tummaihoinen niin sit ois nostettu äläkkä ja mielenosoituksia yms...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksen sosiaalityössä työskentelevänä itseäkin hirvittää lastenkotien arki. Meillä on nykyisin aivan järkyttävän huonokuntoisia nuoria, joille ei ole kunnollisia paikkoja. Psykiatrinen hoito on laitoshoitona ajettua alas. Osastolle pääsee akuuteimmassa vaiheessa (ranteet auki) kovalla tappelulla, mutta ulos niistä kengitään heti viimeistään seuraavana päivänä. Avopsykiatria ei toimi, jos nuori ei ole siihen itse halukas, moni ei ole. Lasten ja nuorten rajaaminen on vaikeaa. Älylaitteita ei voi rajata vaikka nuori pyörittäisi huumekauppaa sitä kautta tai myisi itseään. Ovia ei suurimmassa osassa lastenkoteja saa lukita. Toki on olemassa joitain kovan tason laitoksia, mutta niissä on niin karuja nuoria, että niihin ei todellakaan halua laittaa sellaisia nuoria, joilla vielä joku mahdollisuus tässä maailmassa on. Siellä lastenkotien arjessa tehdään kuitenkin aivan upeaa työtä niillä resursseilla mitä on ja pienillä palkoilla ja heikoilla lain suomilla mahdollisuuksilla. Moni ohjaaja tekee työvuoronsa henkensä kaupalla.

Vierailija
224/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella sama kirjoitti:

Seinäjoella pari vuotta sitten samantapainen juttu.

Työntekijä( nuori mies) yksin valvomassa.

Pari poikaa halusi varastaa lääkekaapista lääkkeet. Hyökkäsivät valvojan päälle.

Pippurisumuttimella ensin sokaistiin ja päälle vain. Olikin vähän voimakkaampi ja sisukkaampi Rambo tämä työntekijä.

Sai hälytettyä apua samalla kun taisteli vastaan.

Ei kannata hyökätä palomiehen kimppuun💪💪💪

Toki jäi vammoja pitkäksi aikaa. Mm.näkö kärsi.

Löytyykö tähän linkkiä jostain?

Vierailija
225/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sosionomina töissä nuorisokodissa ja työntekijöihin kohdistuva väkivalta nuorten taholta oli arkipäivää. Työntekijöiden turvallisuudella ei ollut mitään väliä. Yksin vuorossa esim. yövuoroissa. Ei ole ihmisen hommaa. Ne nuoret on todella sairaita ja kipeitä ja suurin osa kuuluisi mielisairaalaan.

Vierailija
226/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä oli pyytänyt että paikalle lähetettäisiin toinen työntekijä koska ilta oli ollut levoton mutta esimies sanoi että sijaista ei saada paikalle.

Ja esimies ei sitten itse tullut paikalle, koska...?  Onko hoiva- ja sosiaalialalla yleistäkin että pomot on täysiä paskahousuja ja edestäjohtaminen on tuntematon käsite?

On.

Vierailija
227/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rikottu, tuhottu kirjoitti:

Mä olin 15v kun lastenkodin ohjaajat kävivät väkivaltaisesti käsiksi ja kyllä, elinikäiset kivut siitä tuli ja ikuinen vamma. Sainko korvauksia? En! Asiasta tehtiin rikosilmoitus, mutta ensimmäinen hävisi, käskivät käydä asemalla tekemäs uuden. Kuulustelussa mua syyteltiin asioista, joista oli kuulemma todisteina kuvia, jännä että myöhemmin todettiin ettei mitään kuvia eikä todisteita ole. Mutta pieni kaupunki, jossa laitoksen johtaja oli hyvää pataa poliisien kanssa, niin eihän siitä mitään syytettä tullut. Lopulta monta vuotta myöhemmin asiasta KÄSKETTIIN tehdä uusi rikosilmoitus ja sitten se asia vasta tutkittiin. 

"Mukavaa" nykyäänkin joutua käymään kuntoutuksessa kuntoutumassa, ihan vaan tuon takia mitä ne sairaat sekopäät tekivät aikoinaan. Vaikka teosta on jo vuosia, kipujen takia ei voi vieläkään ajatella esimerkiksi opiskelua tai muutakaan "normaalia" elämää. Mut kukapa sen normaalin elämän voikaan määritellä, eipä kai kukaan...

Mitä SINÄ teit että he kävivät väkivaltaisesti käsiksi?

Mikö sellainen toiminta lapsen taholta oikeuttaa aikuisen väkivaltaisen käytöksen paikassa jonka tulisi olla lapselle turvallinen?

Ei mikään oikeuta käymään toiseen ihmiseen käsiksi. Siellä paikassa ei väkivaltaa nuorten toimesta ollut, ohjaajien toimesta kylläkin oli aiheettomia kiinnipitoja, esimerkiks siksi jos ei palauttanut koulureppua ohjaajien toimistoon illalla klo 21 mennessä. Ja suljetulle ne niitä nuoria lähetti kuukausittain. Joka kuukausi vähintään yksi nuori kävi sen m1-tarkkailulähetteen verran suljetulla oleskelemassa, kunnes sieltä suljetulta ärähtivät laitoksen ohjaajille että se suljetulle laittaminen ei ole mikään syy silloin jos ohjaajat eivät pärjää nuorille. Se joka mun jalan kunnon tuhosi, niin se ei koskaan enää sen illan jälkeen siellä yhtäkään työvuoroa tehnyt. Toinen jatkoi ihan kuin mitään ei olis tapahtunut ja voivotteli jälkeenpäin että "voi voi kun ei saatu sun jalkaa vielä p*skempaan kuntoon, kun kävelykyky vielä jäi."

Vierailija
228/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikottu, tuhottu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 15v kun lastenkodin ohjaajat kävivät väkivaltaisesti käsiksi ja kyllä, elinikäiset kivut siitä tuli ja ikuinen vamma. Sainko korvauksia? En! Asiasta tehtiin rikosilmoitus, mutta ensimmäinen hävisi, käskivät käydä asemalla tekemäs uuden. Kuulustelussa mua syyteltiin asioista, joista oli kuulemma todisteina kuvia, jännä että myöhemmin todettiin ettei mitään kuvia eikä todisteita ole. Mutta pieni kaupunki, jossa laitoksen johtaja oli hyvää pataa poliisien kanssa, niin eihän siitä mitään syytettä tullut. Lopulta monta vuotta myöhemmin asiasta KÄSKETTIIN tehdä uusi rikosilmoitus ja sitten se asia vasta tutkittiin. 

"Mukavaa" nykyäänkin joutua käymään kuntoutuksessa kuntoutumassa, ihan vaan tuon takia mitä ne sairaat sekopäät tekivät aikoinaan. Vaikka teosta on jo vuosia, kipujen takia ei voi vieläkään ajatella esimerkiksi opiskelua tai muutakaan "normaalia" elämää. Mut kukapa sen normaalin elämän voikaan määritellä, eipä kai kukaan...

Mikö sellainen toiminta lapsen taholta oikeuttaa aikuisen väkivaltaisen käytöksen paikassa jonka tulisi olla lapselle turvallinen?

Ei mikään oikeuta käymään toiseen ihmiseen käsiksi. Siellä paikassa ei väkivaltaa nuorten toimesta ollut, ohjaajien toimesta kylläkin oli aiheettomia kiinnipitoja, esimerkiks siksi jos ei palauttanut koulureppua ohjaajien toimistoon illalla klo 21 mennessä. Ja suljetulle ne niitä nuoria lähetti kuukausittain. Joka kuukausi vähintään yksi nuori kävi sen m1-tarkkailulähetteen verran suljetulla oleskelemassa, kunnes sieltä suljetulta ärähtivät laitoksen ohjaajille että se suljetulle laittaminen ei ole mikään syy silloin jos ohjaajat eivät pärjää nuorille. Se joka mun jalan kunnon tuhosi, niin se ei koskaan enää sen illan jälkeen siellä yhtäkään työvuoroa tehnyt. Toinen jatkoi ihan kuin mitään ei olis tapahtunut ja voivotteli jälkeenpäin että "voi voi kun ei saatu sun jalkaa vielä p*skempaan kuntoon, kun kävelykyky vielä jäi."

Ja nuoret oli joutuneet sinne lastenkotiin koska ei ole totelleet vanhempiaan missään asioissa. Jos olisit antanut puhelimesi vanhemmille näiden nätisti pyytäessä, et olisi joutunut koko lastenkotiin ja joutunut tilanteeseen, missä otetaan siinä tilanteessa vähän kovemmat keinot käyttöön.

Siellä on tarkoitus oppia noudattamaan sääntöjä, vaikka se tuntuukin naurettavalta jos kyse on jostain repun viemisestä tiettyyn aikaan mennessä ohjaajille, mutta sekin on harjoitus, jolla nuoria valvennetaan tavalliseen elämään, jossa ei joka asiassa voi pullikoida vastaan ja täytyy oppia myös huolelliseksi ja katsomaan kelloakin, koska aikuiset eivät ole loputtomiin ohjaamassa ja muistuttamassa ja neuvomassa.

Moni tietenkin päätyy sitten vankiloihin ja siellähän se sitten mukavaa onkin, kun ei mitään reppua edes saa itselleen, josta voisi sitten vängätä ja voidaan käyttää paljon rajumpiakin rajoitustoimia kuin KIINNIPITO.

Vierailija
229/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuoret oli joutuneet sinne lastenkotiin koska ei ole totelleet vanhempiaan missään asioissa. Jos olisit antanut puhelimesi vanhemmille näiden nätisti pyytäessä, et olisi joutunut koko lastenkotiin ja joutunut tilanteeseen, missä otetaan siinä tilanteessa vähän kovemmat keinot käyttöön.

Siellä on tarkoitus oppia noudattamaan sääntöjä, vaikka se tuntuukin naurettavalta jos kyse on jostain repun viemisestä tiettyyn aikaan mennessä ohjaajille, mutta sekin on harjoitus, jolla nuoria valvennetaan tavalliseen elämään, jossa ei joka asiassa voi pullikoida vastaan ja täytyy oppia myös huolelliseksi ja katsomaan kelloakin, koska aikuiset eivät ole loputtomiin ohjaamassa ja muistuttamassa ja neuvomassa.

Moni tietenkin päätyy sitten vankiloihin ja siellähän se sitten mukavaa onkin, kun ei mitään reppua edes saa itselleen, josta voisi sitten vängätä ja voidaan käyttää paljon rajumpiakin rajoitustoimia kuin KIINNIPITO.

Jos vanhempien käytöksen takia joutuu laitokseen, koska kotona ei ole turvallista asua, niin sekö on sen alaikäisen nuoren syy?

Ja se ettei luovuta puhelinta laitoksen ohjaajalle, joilla ei ollut lain mukaan mitään lupia ottaa sitä multa(tiesivät sen itsekin!), niin sekö oikeuttaa käymään väkivaltaiseksi ja pahoinpitelemään nuori niin, ettei se koskaan pysty elämään niinkutsuttua normaalia elämää?

Siellä nuoret asui vanhempien käyttäytymisen takia, kun ei sossut kato voi oikein antaa alaikäisten asua juoppojen tai vastaavien kanssa.

Ja yksikään sen paikan 10 lapsesta/nuoresta ei tasan tarkkaan ole vankilassa. Sinnekö sun mielestä kaikki lastenkodissa eläneet nuoret automaattisesti joutuu? Aika p'ska käsitys sulla sit asiasta.

Tokihan se on joidenkin mielestä aina nuoren vika jos aikuisella pimahtaa päässä ja käy nuoreen käsiksi tollasessa paikassa. Ja ketä uskotaan? No tottakai aikuista, koska eihän aikuiset valehtele ja noudattavat lakiakin aina niin tunnollisesti.

Kummasti tuo paikka oli viime syksynä mainittuna ylen uutisjutussa jossa oli mainittuna laitokset jotka on saaneet huomautuksen OHJAAJIEN väärästä toiminnasta.

Vierailija
230/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan me avuttomia. Kerran kylässä noin 5 v poika alkoi nyrkeillä hakkaamaan minua ilman mitään syytä. Hänen äiti, mummo, isomummo enkä minä saaneet sitä loppumaan. Oltiin vaan että lopeta, tuo sattuu mutta eihän se uskonut. Minun oli lähdettävä pois.

Vierailija
231/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuon uhrin mies käy "jututtamassa" poikia? Yksi tuli heitä vastaan. En syytä, tuomitse tai uhoa, mutta kyllä olisi vaikeaa pitää itseäni miehenä jos vaimoni kiduttaja noin vain pyöräilisi vastaan ja minä vain katselisin että jaajaa.

Mitä miehen pitäisi sanoa pojille? Jos ns. antaa isän kädestä, saa itse syytteen. Lähtisitkö sinä istumaan pahoinpitelytuomiota ja jättäisit vaimorukan yksin kotiin pelkäämään? Oletan, ettei alaikäisyys olisi lieventävä tekijä ehdolliseen tuomioon sinun kohdallasi. 

Oikeuslaitoksen tehtävä on asettaa rangaistukset, ei yksittäisen henkilön. Oikeuslaitoksella olisi siihen mahdollisuuskin, mutta jostain syystä asteikon korkeampaa päätä ei käytetty tuossa(kaan) tapauksessa. Saivatko pojat syytteen "vain" pahoinpitelystä vai oliko peräti tapon yritys? Mielestäni olisi voitu syyttää murhayrityksestä, koska teko oli suunniteltu ja väkivalta oli pitkäkestoista.

Vierailija
232/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisitkö sinä istumaan pahoinpitelytuomiota ja jättäisit vaimorukan yksin kotiin pelkäämään?

Suomessa ei saa istumista pahoinpitelystä, etenkään jos olet niin sanotusti kunnon kansalainen. Ehdollista joo tulee ja sakkoja ja korvauksia joudut maksamaan, mutta siinä se.  Kumman asettaisit etusijalle: vaimoosi kohdistuneen vakavan teon oikeudenmukaisen hyvittämisen, vaiko pienen itseesi kohdistuvan taloudellisen sanktion pelossa kyyristelyn?

Vierailija
233/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma että näiden nuorisokodeissa työskentelevien työturvallisuutta ei ole taattu millään tavalla. Tuokin yksin tuolla yövuorossa, heiverö nainen.

Tuolla pitäisi olla 24/7 useampi isokokoinen miesvartija.

Tällaiset nuorisokodit pitäisi muuttaa psyk. osastoiksi, niin alkaisi olla laki työntekijän puolella, ja keinot estää tämmöiset touhut. 

Vierailija
234/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeusdiskurssin tulosta. Kaikilla on oikeuksia, muttei velvollisuuksia. Tämä nuorten tilanne on se äärimmäinen seuraus yhteiskunnassa, jossa ei aikuisilta/vanhemmilta vaadita mitään. Ei moni pysty itse rakentamaan järkevää elämää, ilman työtä ei ole arkirytmiä ja ilmaisella rahalla taataan tämän hulluuden jatkuminen.

Tämä on osaksi rakenteellinen ongelma. Sosiaaliturvajärjestelmä luo näitä ongelmia, vaikka hyvää tarkoittaakin. Huumeet kärjistäneet tilannetta entisestään.

Vierailija
235/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisitkö sinä istumaan pahoinpitelytuomiota ja jättäisit vaimorukan yksin kotiin pelkäämään?

Suomessa ei saa istumista pahoinpitelystä, etenkään jos olet niin sanotusti kunnon kansalainen. Ehdollista joo tulee ja sakkoja ja korvauksia joudut maksamaan, mutta siinä se.  Kumman asettaisit etusijalle: vaimoosi kohdistuneen vakavan teon oikeudenmukaisen hyvittämisen, vaiko pienen itseesi kohdistuvan taloudellisen sanktion pelossa kyyristelyn?

Nimenomaan näille vapaaksi päästetyille väkivaltasadisteille tulisi säännöllisesti hyväntahtoisesti muistuttaa että maailmassa on paljon paikkoja mihin voi itsensä vahingossa teloa: on portaikkoja joissa voi kaatua, kaapinovia mihin törmäillä, katuja joilla voi liukastua, kynnyksiä joihin kompuroida jne. Kotonakin voi monelle sattua kaikenlaista. 

Vierailija
236/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lastensuojelussa töitä tekeväni voi rehellisesti kertoa, että lähes joka vuoroon pelottaa mennä töihin :( Kotiin tulen mustelmilla ja olen huomannut, että kehossa on erilaisia kiputiloja, joihin ei enää särkylääkkeet auta. Myös ahdistuneisuutta on alkanut tulemaan. Teen kolmivuorotyötä eli myös yövuoroja, viikonloppuja ja täyttä listaa. Palkaksi tästä kaikesta saan nettona, tililleni n. 1900 - 2300 euroa. Riippuen lisistä.

Vierailija
237/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan me avuttomia. Kerran kylässä noin 5 v poika alkoi nyrkeillä hakkaamaan minua ilman mitään syytä. Hänen äiti, mummo, isomummo enkä minä saaneet sitä loppumaan. Oltiin vaan että lopeta, tuo sattuu mutta eihän se uskonut. Minun oli lähdettävä pois.

Eikö kukaan tehnyt mitään? Jos jonkun lapsi tulisi hakkaamaan mua ottaisin ranteista kiinni ja pyytääisin lopettamasn, jos ei lopettaisi ottaisin uudestaan ja pyytäisin vanhempaa ottamaan sen syliin.

Oman lapsen tai tutun lapsen ottaisin syliin ja pitäisin ranteista ettei pääse hakkaamaan.

Vierailija
238/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös töissä nuorisokodissa ja väkivallan uhka on läsnä harva se päivä. Henkistä väkivaltaa ja uhkailua on päivittäin. On erittäin vaarallista, kun kiintymyssuhdehäiriöisillä lapsilla ja nuorilla on vain oikeuksia - ei mitään velvollisuuksia eikä vastuuta. Tällainen tilanne pahentaa käytöshäiriöitä entisestään. En kannata natsikuria enkä sitä, että työntekijät saisivat tehdä mitä vaan, mutta tämäkään linja ei toimi, missä lapset ja nuoret tietävät, että he voivat tehdä ihan mitä sattuu, vaikka hakata, ilman että mistään koituu mitään todellisia seurauksia. Ymmärrän sen, että traumatisoitunut lapsi ja nuori tarvitsee rakkautta ja hyväksyntää, mutta sellainen nuori tarvitsee kaiken vastapainoksi myös selkeät rajat. Rajat ovat rakkautta, rajattomuus on yksi kaltoinkohtelun muodoista.

Tiedän jo nyt, että vaihdan asiakaskuntaa ja työpaikkaa, sillä en jaksa enää elää jännityksessä ja pelätä joka vuoron aikana, mitä seuraavaksi tapahtuu. Vaihtuvuus alalla on suurta, enkä ihmettele. Vaikka miten tekisi sydämellä töitä, niin tämä ei ole sen arvoista, että menettää oman terveytensä. Palkka on surkea työn vaativuuteen ja vaarallisuuteen nähden.

Vierailija
239/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menthol-turvasumutin ohjaajille taskuun? Näin varmaan itse toimisin, kertomatta siitä kellekään. Mieluummin jokin itsepuolustuskeino ulottuvilla ääritilanteeseen, kuin ei mitään. Vaikka sais potkut töistä, kunhan henki säilyis.

Vierailija
240/303 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempien käytöksen takia joutuu laitokseen, koska kotona ei ole turvallista asua, niin sekö on sen alaikäisen nuoren syy?

Ja se ettei luovuta puhelinta laitoksen ohjaajalle, joilla ei ollut lain mukaan mitään lupia ottaa sitä multa(tiesivät sen itsekin!), niin sekö oikeuttaa käymään väkivaltaiseksi ja pahoinpitelemään nuori niin, ettei se koskaan pysty elämään niinkutsuttua normaalia elämää?

Siellä nuoret asui vanhempien käyttäytymisen takia, kun ei sossut kato voi oikein antaa alaikäisten asua juoppojen tai vastaavien kanssa.

Ja yksikään sen paikan 10 lapsesta/nuoresta ei tasan tarkkaan ole vankilassa. Sinnekö sun mielestä kaikki lastenkodissa eläneet nuoret automaattisesti joutuu? Aika p'ska käsitys sulla sit asiasta.

Tokihan se on joidenkin mielestä aina nuoren vika jos aikuisella pimahtaa päässä ja käy nuoreen käsiksi tollasessa paikassa. Ja ketä uskotaan? No tottakai aikuista, koska eihän aikuiset valehtele ja noudattavat lakiakin aina niin tunnollisesti.

Kummasti tuo paikka oli viime syksynä mainittuna ylen uutisjutussa jossa oli mainittuna laitokset jotka on saaneet huomautuksen OHJAAJIEN väärästä toiminnasta.

Uskon että väärinkäytöksiäkin tapahtuu, mutta todella vaikea tehdä mitään päätelmiä näin yksipuolisesta kertomuksesta, varsinkaan kun toisella osapuolella on vaitiolovelvollisuus. Sen verran olen nuorten kanssa ollut tekemisissä, että voivat "muistaa" asiat aivan miten sattuu, onpa sitä joutunut viattomia aikuisia ihan vankilaankin istumaan nuorten "muistamisten" takia, joten pahoittelut skeptisyydestäni.

Toivottavasti mainitsemasi asia selvitetään oikeudessa puolueettoman viranomaisen toimesta, muuta on todella vaikea sanoa.

Ja hienoa jos yksikään ei ole vankilassa, jotainhan siellä on sitten tehty oikeinkin. Itselläni ei ole mitään lastenkotilapsia vastaan, oma kaverinikin oli lastenkodissa kun oltiin teinejä ja pääasiassa huoltajiensa vuoksi (ei mitään kamalaa, olivat vain vanhoja ihmisiä eivätkä jaksaneet), silti se oli aika rajua menoa hänelläkin, olisi ollut varmasti ihan järkevää ottaa hältäkin se puhelin pois ja laittaa ikkuna jotenkin säppiin, ettei sieltä olisi voinut karata keskellä yötä omille teilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän