Terve ja lihava -juttu hesarissa, luitteko?
Oon niin hömelö, etten tiedä saako tähän laittaa linkkiä tai kopioida juttua. Joku asiantuntevampi ehkä tietää?
Juttu oli aika mielenkiintoinen, ja herätti paljon ajatuksia. Jos lihavuus ei olekaan sellainen terveysriski, eivätkä lihavat siis kulutakaan ylenmäärin kunnon kansalaisten verovaroja itseaiheutettujen tautiensa hoitoon, niin millä perusteella lihavia voi sitten haukkua, kun tarve siihen haukkumiseen selvästi on.
Kommentit (77)
Täällä joku älykkö vertasis tupakkaa ja syömistä toisiinsa. mikä järjen jättiläinen. Tupakka on haitallinen aine, jota ihiminen ei todellkaan tarvitse. Mutta jätäpä syömättä, niin kyllä siihen parissa kuukaudessa kuolee.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:20"]
Luin aikaisemmin jutun, missä aina laihduttavilla ja ruokiaan kontroivilla löytyy aspergerpiirteitä.
[/quote]
Minäkin luin siitä jostakin ihan tässä lähiaikoina. Anorektikoissa on hyvin paljon aspergerpiirteisiä, näin olisi tutkittu.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:27"]
Täällä joku älykkö vertasis tupakkaa ja syömistä toisiinsa. mikä järjen jättiläinen. Tupakka on haitallinen aine, jota ihiminen ei todellkaan tarvitse. Mutta jätäpä syömättä, niin kyllä siihen parissa kuukaudessa kuolee.
[/quote]
Ei sitä syömistä tarvitse lopettaa vaan vähentää. Kauheen vaikeita nämä vertaukset näyttää olevan sulle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:13"]
Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.
[/quote]
Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon.
[/quote]
Jos työ terveellisesti ja liikkuu niin väkisinkin laihtuu normaalipainoon.
Lihavuusko ei aiheuta nivelkipuja ja jalkojen virheasentoja? Lihavuusko ei aiheuta pahempia vammoja kaatuessa? Tätä voisi jatkaa loputtomiin mutta uskottele itsellesi vaan olevasi ikuisesti terve läski, minun verorahoistanihan se vaan on pois...
[/quote]
Luitko viestin nro 19? Miksi ihmeessä laihtuisi normaalipainoon, jos saa enemmän energiaa kuin kuluttaa? Kyllä terveellistä ruokaa on mahdollista syödä niin suuria määriä, että energiansaanti ylittää kulutuksen, vaikka harrastaisi kohtuullisesti liikuntaakin. Tällaisessa tapauksessa ylipaino ei lisää esim. diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Siinä olet oikeassa, että niitä ainoita terveysriskejä joita seuraa nimenomaan ylipainosta (riippumatta siis muuten elintavoista), on nää nivelongelmat. Ne taitaa kuitenkin liittyä enemmän merkittävään ja sairaalloiseen ylipainoon, kuin vain ylipainoon.
En ole ylipainoinen (olen ollut kyllä, samalla liikunnalla ja ruokavaliolla, mutta isommilla annoksilla ja tiheämmällä ruokailuvälillä), enkä missään tilanteessä kuvittelisi itseni, tai kenenkään muunkaan, pysyvän ikuisesti terveenä. Ja mua ei muuten yhtään haittaa, että mun verovaroilla saatetaan hoitaa vaikka sua. Päinvastoin, sikshän mä niitä veroja maksan.
Itse artikkelia asiasta et näemmä ole lukenut, kun toistat noita väitteitäsi, jotka ei oikein kestä tieteellistä tarkastelua.
Johtuuko tää sun aggressiivinen asenne läskejä kohtaan siitä, että olet niin huolissasi heidän terveydestään? Vaiko siitä, että pelkäät yhteiskunnan menevän vararikkoon läskien takia? Vai siitä, että läskit nyt vaan ällöttää sua?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:13"]
Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.
[/quote]
Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon.
[/quote]
Jos työ terveellisesti ja liikkuu niin väkisinkin laihtuu normaalipainoon.
Lihavuusko ei aiheuta nivelkipuja ja jalkojen virheasentoja? Lihavuusko ei aiheuta pahempia vammoja kaatuessa? Tätä voisi jatkaa loputtomiin mutta uskottele itsellesi vaan olevasi ikuisesti terve läski, minun verorahoistanihan se vaan on pois...
[/quote]
Luitko viestin nro 19? Miksi ihmeessä laihtuisi normaalipainoon, jos saa enemmän energiaa kuin kuluttaa? Kyllä terveellistä ruokaa on mahdollista syödä niin suuria määriä, että energiansaanti ylittää kulutuksen, vaikka harrastaisi kohtuullisesti liikuntaakin. Tällaisessa tapauksessa ylipaino ei lisää esim. diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Siinä olet oikeassa, että niitä ainoita terveysriskejä joita seuraa nimenomaan ylipainosta (riippumatta siis muuten elintavoista), on nää nivelongelmat. Ne taitaa kuitenkin liittyä enemmän merkittävään ja sairaalloiseen ylipainoon, kuin vain ylipainoon.
En ole ylipainoinen (olen ollut kyllä, samalla liikunnalla ja ruokavaliolla, mutta isommilla annoksilla ja tiheämmällä ruokailuvälillä), enkä missään tilanteessä kuvittelisi itseni, tai kenenkään muunkaan, pysyvän ikuisesti terveenä. Ja mua ei muuten yhtään haittaa, että mun verovaroilla saatetaan hoitaa vaikka sua. Päinvastoin, sikshän mä niitä veroja maksan.
Itse artikkelia asiasta et näemmä ole lukenut, kun toistat noita väitteitäsi, jotka ei oikein kestä tieteellistä tarkastelua.
Johtuuko tää sun aggressiivinen asenne läskejä kohtaan siitä, että olet niin huolissasi heidän terveydestään? Vaiko siitä, että pelkäät yhteiskunnan menevän vararikkoon läskien takia? Vai siitä, että läskit nyt vaan ällöttää sua?
[/quote]
Miksi syödä enemmän kuin tarvitsee?
Useita tutkimuksia on ylipainosta ja sen tuomista haitoista mutta suljetaan niiltä silmät ja luetaan vaan näitä ylipainoa puolustelevia kirjotelmia.
"Aggressiivinen asenne" on vain sun näkemys. Enemmänkin asenteeni on turhautunut koska ylipainoiset sulkee silmänsä ylipainonsa terveysvaikutuksilta ja julistaa olevansa terveitä yliapinonsa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:45"]
Miksi syödä enemmän kuin tarvitsee?
Useita tutkimuksia on ylipainosta ja sen tuomista haitoista mutta suljetaan niiltä silmät ja luetaan vaan näitä ylipainoa puolustelevia kirjotelmia.
"Aggressiivinen asenne" on vain sun näkemys. Enemmänkin asenteeni on turhautunut koska ylipainoiset sulkee silmänsä ylipainonsa terveysvaikutuksilta ja julistaa olevansa terveitä yliapinonsa kanssa.
[/quote]
Itse todennäköisesti syön vähemmän kuin sinä, enkä suostu kitukuureihin vain sen takia että miellyttäisin sun silmää tai sun "verorahojas".
t: ohis
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:49"]
Itse todennäköisesti syön vähemmän kuin sinä, enkä suostu kitukuureihin vain sen takia että miellyttäisin sun silmää tai sun "verorahojas".
[/quote]
Epäilen suuresti.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Epäilen suuresti.
[/quote]
Siitä vaan, mutta sen on rav.terapeuttikin todennut ja ruokapäiväkirjalaskurit.
Mulla on vaan tää legendaarinen kilpirauhasongelma, jota ei saa tekosyynä käyttää.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:45"]
. Enemmänkin asenteeni on turhautunut koska ylipainoiset sulkee silmänsä ylipainonsa terveysvaikutuksilta ja julistaa olevansa terveitä yliapinonsa kanssa.
[/quote]
Et sitten lukenut sitä Hesarin juttua? Minusta se oli kyllä hyvin selvää tekstiä. Mutta ehkä toisilla on huonompi kyky luetun ymmärtämiseen kuin toisilla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Epäilen suuresti.
[/quote]
Siitä vaan, mutta sen on rav.terapeuttikin todennut ja ruokapäiväkirjalaskurit.
Mulla on vaan tää legendaarinen kilpirauhasongelma, jota ei saa tekosyynä käyttää.
[/quote]
Ai. Kiva että olet vertaillut minun ja sinun syömisiä oikein ravintoterapeutilla. :)
Mun mielestä asia on niin että jos läskinä ja tosi stressaantuneena eläisi silti yli 80 vuotta niin painosta nillittäminen on ihan turhaa.
Äitini oli aika vahvasti ylipainoinen. Hän oli yrittäjä eikä eläissään nostanut senttiäkään työttömyyskorvauksia tai mitään muitakaan tukia. Äiti eli terveenä kuusikymppiseksi saakka, sitten tuli verenapainetauti. Pari vuotta sen toteamisesta äiti kuoli aivoinfarktiin, ollen vielä kuitenkin täysillä työelämässä. Ei tullut kalliiksi yhteikunnalle, kun maksamansa YEL-maksutkin jäivät eläkeyhtiön hyödyksi.
Siis aivoinfarktiin saakka äiti teki täyttä työpäivää ja maksoi veronsa. Muutaman viikon oli sairaalassa, sitä ennen vain kerran katkaistuaan kätensä liukkaalla + synnytykset.
Joo, ihan varmasti on epäterveellisempää syödä roskaruokaa ja olla lihava, kun syödä liikaa "terveellistä" ruokaa ja olla lihava. Mutta kun se kerääntynyt rasva ei tiedä siltikään onko se tullut big maceista vai ruisleivästä, joten on aivan turha yrittää selittää ettei terveellistä ruokaa syömällä lihoomalla tule terveysongelmia, se on nivelille, sydämelle ja keuhkoille yms. sisäelimille aivan sama mistä se rasva ja rasitus tulee. Ja kyllä, voi olla ihan mahdollista ettei ole terveysongelmia 40-50 vuoteen mennessä lihavuudesta huolimatta, mutta ikävä kyllä se on karu fakta, ettei ne läskit ole yhtä terveitä kun normaalipainoiset vanhempina. Ja ei en puhu lievästi ylipainoisista, vaan lihavista-sairaalloisen lihavista. Jo pelkästään extra paino tuhoaa liikuntakyvyn, hengitys vaikeutuu ellei mene jopa mahdottomaksi esim maatessa, puhumattakaan ihotulehduksista kun makkarat hautoo. Se että on "ihan terve ja hyvässä kunnossa" oleva 20-40-vuotias, jolla BMI huitelee 30:n paremmalla puolella, EI TARKOITA etteikö ylipainolla ole terveysvaikutuksia, kyllä nuori keho kestää ja kompensoi, jos ei ole muita altistavia tekijöitä.
Minulla on 5 kiloa ylipainoa, mutta vatsa on litteä. Läskiä on liikaa pepussa ja reisissä. Liikun ja kunto on hyvä, kaikki veriarvot erinomaiset ja verenpaine 60/100. Sama paino ollut koko aikuisiän. Olen joskus yrittänyt laihduttaa, mutta paino palaa aina tuohon samaan, kun hellitän tiukista tiukimman ruokavalion. Terveellisesti syön (lähes) koko ajan ja jos jokus tulee esim. pari lomakiloa, vedän tiukkaa linjaa pari viikkoa, kunnes palaan omaan painooni, ja siinä pysyn aika normaalilla syömisellä, johon mahtuu välillä herkutteluakin. Uskoisin siis, etten ole pahinta riskiryhmää lihavuuteni kanssa, mutta ylipainostani on huomautettu silti pariin otteeseen mm. raskausneuvolassa ja lääkärissä. Jossain kohtaa omakannassa oli jotenkin erikoinen kirjaus, että "BMI 26, mutta sopusuhtainen". Kyllä mielestäni voitaisiin pikku hiljaa alkaa tuijottaa jo muutakin kuin sitä BMI:tä.
Suorituskyvyn laskeminenhan se ongelma on, oli sairautta tai ei.
Luin aikaisemmin jutun, missä aina laihduttavilla ja ruokiaan kontroivilla löytyy aspergerpiirteitä.