Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terve ja lihava -juttu hesarissa, luitteko?

Vierailija
18.08.2013 |

Oon niin hömelö, etten tiedä saako tähän laittaa linkkiä tai kopioida juttua. Joku asiantuntevampi ehkä tietää?

Juttu oli aika mielenkiintoinen, ja herätti paljon ajatuksia. Jos lihavuus ei olekaan sellainen terveysriski, eivätkä lihavat siis kulutakaan ylenmäärin kunnon kansalaisten verovaroja itseaiheutettujen tautiensa hoitoon, niin millä perusteella lihavia voi sitten haukkua, kun tarve siihen haukkumiseen selvästi on.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:35"]

Vain 10% lihavista on terveitä!

läski tappaa!

[/quote]

Heheh, jos juttua luetaan noin, voisi kai todeta, että siinähän sanottiin, että melkein kaikki lihavat on terveitä ;).

Vierailija
42/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:01"]

Oon niin hömelö, etten tiedä saako tähän laittaa linkkiä tai kopioida juttua. Joku asiantuntevampi ehkä tietää?

Juttu oli aika mielenkiintoinen, ja herätti paljon ajatuksia. Jos lihavuus ei olekaan sellainen terveysriski, eivätkä lihavat siis kulutakaan ylenmäärin kunnon kansalaisten verovaroja itseaiheutettujen tautiensa hoitoon, niin millä perusteella lihavia voi sitten haukkua, kun tarve siihen haukkumiseen selvästi on.

[/quote]

Siis syyhän näihin juttuihin on julkinen terveydenhuolto. Poliitikot omi tuon homman itselleen, mutta eivät halua laittaa tarpeeksi rahaa siihen, joten he aloittivat syömis/tupakointi tms holhoomisen. Esim juuri ylipaino tai tupakointi nostavat vain todennäköisyyksiä sairastua johonkin. Ja kun näistä todennäköisyyksistä uutisoidaan, niin ikinä ei mainita mikä se on vaan vain että todennäköisyys on esim 20% korkeampia kuin jollain muulla. No, sen jonkun muun todennäkäisyys sairastua samaan mihin tahansa on yleensä mitättömän pieni ja esim läskeys nostaa sitä todennäköisyyttä sitten mitättömän vähän. Viranomaiset (mitä lääkäritkin ovat) uutisoivat mielellään nää nousuluvut, koska ne ovat paljon tramaattisempia kuin ne todennäköisyydet. Jos todennäköisyys sairastua on 1/1000 kukaan ei välittäisi tuosta mitään. Mutta kun ton ilmoitetaan vain nousseen sen parikymmentä pinnaa, niin se kuulostaa paljon pahemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:35"]

Vain 10% lihavista on terveitä!

läski tappaa!

[/quote]

Elämän seurauksena on kuolema!

Vierailija
44/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:20"]

saa olla lihava, jos haluaa, mutta lihavat eivät monia kiinnosta, esim. minua.

t. tasokas mies

[/quote]

No mutta täähän ei ole mikään ongelma, kun kukaanhan ei pakota sua olemaan kenenkään lihavan kanssa. Ja koska olet tasokas, tiedät, että eri ihmisillä on erilainen maku, ja jotkut pitää siitä mitä toiset inhoaa, ja just siks maailma on hieno paikka, että kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.

Mäkin olen normaalipainoinen, mutta en oo kiinnostunut miehistä, joilla on jotain lihavia naisia vastaan. Pistän jutun poikki heti, jos kuulen jätkän pilkkaavan tai vitsailevan tai kauhistelevan läskejä naisia. Siinä onkin ollut aika ällistyneitä poikia sitten, heh.

Vierailija
45/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun pointtihan oli, että lihavuus ei automaattisesti ja aina tarkoita, että olisi sairas. tai tulee sairastumaan ylipainon vuoksi.Joillakin lihavilla esim maksa ei ole rasvoitu, ilmeisesti ravinnon laadulla on tässä ratkaiseva merkitys (uskoisin, että myös perintötekijöillä jonkin verran)

Myös normaalipainoinen voi pilata terveytensä huonolla ravinnolla.

Vierailija
46/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuli hyvin esiin aikaanaan kun Rakel Lignell oli siinä terveysohjelmassa. Kun ynnättiin ylipaino ja stressi, mutta ei viinaa tai tupakkaan tultiin siihen tulokseen että läski Raksu elää vain 80+ vuotta ja poistamalla läski kuviosta päästään 90 vuoteen. Voi kauheeta.

Vierailija
47/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:13"]

Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.

[/quote]

Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon. 

[/quote]

No, mistä se ylipaino sitten tulee?

[/quote]

Ylipainoahan saa syömällä ihan normaalia ruokaa liikaa. 

Mä en muutenkaan ymmärrä tätä loputonta läskisotaa. Ihan kuin kovinkaan monella ihmisellä olisi realistisena vaihtoehtona se "terveenä" kuoleminen.

Suurin osa meistä sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syystä tai toisesta. Jos lihava sairastuu ja kuolee nuorempana, se ei todellakana tule sen kalliimmaksi kuin hoikka, joka nostaa eläkettä ensin 30 vuotta ja sen jälkeen viettää 5 vuotta laitoksessa.

Ravinnon laatu ei myöskään ole yhtään sen parempi hoikalla, joka syö epäterveellisesti, kuin lihavalla joka syö epäterveellisesti. Molemmat voivat sairastua ihan samalla tavalla.

Tärkeintä ihmisen terveyden kannalta on liikunta, lihaskunto ja sitten se terveellinen ravinto. Onko läskiä päällä vai ei  on täysin toissijaista.

Visuaalinen puoli on sitten erikseen, mutta nyt oli kyse näistä " läskit vie meidät vararikkoon"- mölisijöistä, joilla ei ole mitään faktaa mölinöittensä pohjana.

Vierailija
48/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:52"]

Tämä tuli hyvin esiin aikaanaan kun Rakel Lignell oli siinä terveysohjelmassa. Kun ynnättiin ylipaino ja stressi, mutta ei viinaa tai tupakkaan tultiin siihen tulokseen että läski Raksu elää vain 80+ vuotta ja poistamalla läski kuviosta päästään 90 vuoteen. Voi kauheeta.

[/quote]

Voi siis jäädä jopa 10 v elämän parhaita vuosia kokematta?

Vierailija
49/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tunnen taas monta hoikkaa sairaseläkeläistä. Monella naisella varsinkin syynä on ollut yksipuolinen ravinto, liikkumattomuus ja siitä seurannut osteoporoosi, joka taas johtanut pahoin selkävaivoihin yms.

Vierailija
50/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.

[/quote]

Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon. 

[/quote]

Jos työ terveellisesti ja liikkuu niin väkisinkin laihtuu normaalipainoon.

Lihavuusko ei aiheuta nivelkipuja ja jalkojen virheasentoja? Lihavuusko ei aiheuta pahempia vammoja kaatuessa? Tätä voisi jatkaa loputtomiin mutta uskottele itsellesi vaan olevasi ikuisesti terve läski, minun verorahoistanihan se vaan on pois...

Vierailija
51/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lievästi ylipainoinen ja huonossa kunnossa. Kolesterolini on hyvä, samoin verenpaine, mutta en tykkää liikunnasta. Ja inhoan yli kaiken tätä nykyaikaista liikunnan tuputtamista lääkkeenä jokaiseen asiaan.

Nyt se siis on "lääke" ylipainoonkin. Ei mitään, että olet ylipainoinen, kunhan liikut ja syöt terveellisesti. Inhottavaa tekstiä.

Tykkään karkeista, leivoksista ja energiajuomista. Syön toki myös "oikeaa" ruokaa, mutta minusta elämä ilman makeita herkkuja on vailla nautintoja.

Liikuntaa olen koettanut oppia harrastamaan useita kertoja elämässäni, mutta ilmeisesti en saa siitä niitä endorfiineja, mitä suuri osa liikkuvasta väestä väittää siitä saavansa.

Joten antakaa meille sohvaperunoille rauha sairastaa ja kuolla rauhassa nuorempina. Musta on ihan sama, oletko läski vai kukkakeppi, kunhan et ala paasata siitä liikunnasta.

Liikunta-alan kannattajat ovat omanlaisiaan fasisteja, joita vastaan pitäisi perustaa oma kansanliike. Kaikki eivät todellakaan halua käydä salilla ja juosta lenkkejä!

Vierailija
52/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:03"]

[/quote]

[/quote]

Lihavuusko ei aiheuta nivelkipuja ja jalkojen virheasentoja? Lihavuusko ei aiheuta pahempia vammoja kaatuessa? Tätä voisi jatkaa loputtomiin mutta uskottele itsellesi vaan olevasi ikuisesti terve läski, minun verorahoistanihan se vaan on pois...

[/quote]

Meinaatko, että lihavat eivät maksa veroja tai itse et ole koskaan julkisissa kustannuksissa mukana? Älä viitti leikkiä tyhmää....

Meillä on töissä mm. kolme polvileikattua ihmistä, yhdeltä jopa 11 krt leikattu polvia. Onko ne lihavia ihmisiä? Ei... Onko ne urheilevia nuoria ihmisiä? Bingo!

Vierailija
53/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meinaatko, että lihavat eivät maksa veroja tai itse et ole koskaan julkisissa kustannuksissa mukana? Älä viitti leikkiä tyhmää....

Meillä on töissä mm. kolme polvileikattua ihmistä, yhdeltä jopa 11 krt leikattu polvia. Onko ne lihavia ihmisiä? Ei... Onko ne urheilevia nuoria ihmisiä? Bingo!

[/quote]

Seliseliseli. Mutta miten vaan, jos saat paremman mielen ja "syyn" olla liikkumatta. :)

Vierailija
54/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan maalaisjärjelläkin ajatellen lievä ylipaino ei ole riksi. Esim. itsellä on korkeahko rasvaprosentti normaalipainosta huolimatta ja jollain lievästi ylipainoisella on kiinteämpi kroppa ja pienempi rasvaprosentti. Siksi puhutaankin sairaalloiseista ylipainosta erikseen, se on juuri se mikä on se terveysriski. 

Vierailija
55/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:08"]

Seliseliseli. Mutta miten vaan, jos saat paremman mielen ja "syyn" olla liikkumatta. :)

[/quote]

Kiitos, sun siunausta mä juuri kaipasinkin!

Vierailija
56/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ollut lapsest aasti läski, ja ikää nyt se 50v. Ei mun polvia, tai muita jäseniä ole leikelty, enkä sairasta mitään kroonista tai elintasosairautta. En ole rikkonut yhtään luutani. Atooppinen ihottuma tuskin johtuu painosta. Ja jos itse eläisin vaikkapa 84v. sen sijaan että että eläisin 89-vuotiaakis, niin toivon todella että ne vuodet yli 80v ei olisi "elämäni parhaita". Nautin elämästäni aika paljon nytkin.

Vierailija
57/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa on paljon muutakin kuin salilla käynti ja lenkillä juokseminen. Ihan pihapelin pelaaminen lasten kanssa tai puutarhanhoitokin käy liikunnasta. Sitä voi vaikka uida tai käydä rauhallisilla kävelyillä, sekin on parempi kuin ei mitään. Ei liikunnan tarvitse olla mitään suorittamista, silloin siitä ei saakaan nautintoa. 

Vierailija
58/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:11"]

No mä olen ollut lapsest aasti läski, ja ikää nyt se 50v. Ei mun polvia, tai muita jäseniä ole leikelty, enkä sairasta mitään kroonista tai elintasosairautta. En ole rikkonut yhtään luutani. Atooppinen ihottuma tuskin johtuu painosta. Ja jos itse eläisin vaikkapa 84v. sen sijaan että että eläisin 89-vuotiaakis, niin toivon todella että ne vuodet yli 80v ei olisi "elämäni parhaita". Nautin elämästäni aika paljon nytkin.

[/quote]

Tässä todiste että kaikki läskit on terveitä! Halleluja ja kiitos sinulle!

Minä tupakoin eikä minulla ole syöpää, ei hengenahdistusta, ei yskää tms. Tupakointi on siis terveellistä!

Vierailija
59/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

, minun verorahoistanihan se vaan on pois...

[/quote]

No jopas, näin kauas päästiin, ennen kuin vedettiin se kuuluisa verorahakortti. :D :D

Minä olen jutussa käsiteltyjä terveitä ja hyväkuntoisia ylipainoisia. Minä en siis ikävä kyllä kuluta sinun verorahojasi, nyyh nyyh. Haluaisin kyllä kovasti, mitähän minun pitäisi tehdä, jotta se onnistuisi?

Vierailija
60/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllähän terveellistä ruokaakin voi syödä kalorimäärässä mitattuna liikaa ja siten lihoa. Terveellistä ruokaa on varmasti vaikeampi syödä liikaa kuin epäterveellistä kaloritiheyden takia, mutta kyllähän se täysin mahdollista on, niinhän tuossa jutussakin mainittiin useimpien lihovan ihan tavallisella ruoalla.