Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terve ja lihava -juttu hesarissa, luitteko?

Vierailija
18.08.2013 |

Oon niin hömelö, etten tiedä saako tähän laittaa linkkiä tai kopioida juttua. Joku asiantuntevampi ehkä tietää?

Juttu oli aika mielenkiintoinen, ja herätti paljon ajatuksia. Jos lihavuus ei olekaan sellainen terveysriski, eivätkä lihavat siis kulutakaan ylenmäärin kunnon kansalaisten verovaroja itseaiheutettujen tautiensa hoitoon, niin millä perusteella lihavia voi sitten haukkua, kun tarve siihen haukkumiseen selvästi on.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä esimerkiksi olen lihava, mutta kolesteroliarvoni oli 3,2 (hyvän osuus 1, 8), verensokeri 4,3 ja verenpaineeni normaali (olikos se nyt 70/120). Kuntoni on kohtalainen, ei loistava mutta ei huonokaan. Ikää 50v ( noi arvot sain terveystarkastuksessa keväällä). Kaikki nmuutkin verikoe, sydän yms testit oli hyviä.

Vierailija
22/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noku lihavat on rumii enkä haluu panna niitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:07"]

Mä esimerkiksi olen lihava, mutta kolesteroliarvoni oli 3,2 (hyvän osuus 1, 8), verensokeri 4,3 ja verenpaineeni normaali (olikos se nyt 70/120). Kuntoni on kohtalainen, ei loistava mutta ei huonokaan. Ikää 50v ( noi arvot sain terveystarkastuksessa keväällä). Kaikki nmuutkin verikoe, sydän yms testit oli hyviä.

[/quote]

Hieno juttu, olisipa minulla sama tilanne, mutta esim. verenpaine 87/162.

Vierailija
24/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:08"]

Noku lihavat on rumii enkä haluu panna niitä

[/quote]

Ei haittaa, ei nekään sua. win-win

Vierailija
25/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.

Vierailija
26/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah tää on muuten jännä juttu jo alakoulusta asti ihmiset, tai osa ainakin arvottaa toisensa ulkonäön perusteella, mikä on mielestäni surullista. Mistä ihmeestä jo pienet lapset oppivat olemaan niin mänttejä? 

Vierailija
27/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:13"]

Vaikka te lihavat olettekin terveitä ehkä tällä hetkellä, teillä on silti huomattavasti suurempi riski sairastua erilaisiin sairauksiin kuin normaalipainoisilla. Se nyt vaan on fakta.

[/quote]

Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon. 

Vierailija
28/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:04"]

Kyllä se on terveysriski, mutta kaikki lihavat eivät ole sairaita. Se oli jutun pointti.

Esim. lihavat lapset ovat sairaita vain harvoin.

[/quote]

Niin ja tää viittaa siis siihen, ettei ylipaino itsessään ole terveysriski, vaan huonot elämäntavat jotka toki usein johtavat ylipainoon. Ne huonot elämäntavat ovat terveysriski, vaikkei olisikaan ylipainoinen, ja ylipaino ei ole terveysriski, jos elämäntavat on terveelliset.

Vierailija
29/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla lihava, jos haluaa, mutta lihavat eivät monia kiinnosta, esim. minua.

t. tasokas mies

Vierailija
30/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin juttu perustuu Hiltusen romaaniin, johon hän sai idean kirjoitettuaan oheisen artikkelin vuonna 2007:http://www.image.fi/artikkelit/laskisota

Vierailija
31/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:16"]

[/quote]

Mutta kun tää nimenomaan ei taida olla totta. Ne riskit liittyy epäterveelliseen ravintoon ja liikunnan puutteeseen, ei ylipainoon. 

[/quote]

No, mistä se ylipaino sitten tulee?

Vierailija
32/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:19"]

Kyllä se on terveysriski, mutta kaikki lihavat eivät ole sairaita. Se oli jutun pointti.

[/quote]

Niin ja tää viittaa siis siihen, ettei ylipaino itsessään ole terveysriski, vaan huonot elämäntavat jotka toki usein johtavat ylipainoon. Ne huonot elämäntavat ovat terveysriski, vaikkei olisikaan ylipainoinen, ja ylipaino ei ole terveysriski, jos elämäntavat on terveelliset.

[/quote]

En tiedä ketään, joka olisi lihonut salaattia syömällä. Saisiko linkin juttuun?

Vierailija
33/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lainaus jutussa haastatellulta henkilöltä oli aika osuva: "Terveysväittämiä käytetään, kun ei voida sanoa, että joku on ällöttävän näköinen. Terveys on lyömäase. Sen takana on ulkonäköfasismi"

Tätä vähän aloituksessa ajoin takaa, että lihavat ihmiset häiritsee ja ällöttää joitakin niin paljon, että niitä on pakko haukkua. Ja siihen käytetään näitä terveysväittämiä, vaikka oikeasti on kyse siitä, että toisten ulkonäkö häiritsee.

Vierailija
34/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eilen olin seuraamassa maratonia ja siellä oli todella ylipainoisenkin näköisiä juoksemassa, miehiä ja naisia. 5 km ennen maalia vetivät vielä ihan kevyen näköisesti. En tarkoita etteikö lenkkeily olisi terveellisempää hoikempana nivelrasituksen jne takia mutta ei se että on lihava tarkoita aina että on huonossa kunnossa.Moni hoikka vetää röökiä ja dokailee.

Vierailija
35/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

No, mistä se ylipaino sitten tulee?

[/quote]

Siitä, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, tietenkin.

Vierailija
36/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lievästi ylipainoinen. Olen ollut terve ja kuntoni on erittäin hyvä. Kun olen yrittänyt pitää itseni normaalissa painossa painoindeksin mukaan, sairastelin paljon. Jostain syystä elopainoni on helposti tässä, mikä painoni on nyt eli joitain kiloja enemmän kuin normaalipainon raja on. Siinä mielessä uskon tuohon Hesarin juttuun täysin. Syön muuten terveellisesti ja liikun paljon. Ja viikonloppuisin herkuttelen yhtenä päivänä ja pari kertaa viikossa syön pullan kahvilla. Alkoholia en käytä, enkä tupakoi. Siksi tuntuu oudolta, kun ylipainoisia aina syytellään.

Vierailija
37/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

http://www.hs.fi/sunnuntai/Terve+ja+lihava/a1376710630898

Mä olen ollut suuren osan aikuiselämästäni ihan reippaasti ylipainoinen, ja koko tän ajan olen ollut sellaisella kliseisellä ituhippi-vegaaniruokavaliolla. En tykkää karkeista, suklaasta, jäätelöstä limpparista jne., ja mun epäterveellisin ruoka on varmaan ollut satunnainen falafel-annos. Mutta tykkään tosi paljon ihan tavallisesta kunnon ruoasta, ja isoista annoksista. Että kyllä, vihannes-papupadoilla, juurestofuvuoilla, kikhernesalaateilla ja linssikeitoilla voi lihoa.

Niin joo, pystyn siis myös olemaan normaalipainoinen ihan samalla ruokavaliolla, mutta huomattavasti pienemmillä annoksilla.

Vierailija
38/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 10% lihavista on terveitä!

läski tappaa!

Vierailija
39/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:20"]

saa olla lihava, jos haluaa, mutta lihavat eivät monia kiinnosta, esim. minua.

t. tasokas mies

[/quote]

Luulet vaan olevasi tasokas, kommenttisi on ainakin alatasoa.

Vierailija
40/77 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä en tiedä ketään ihmistä, joka  söisi pelkkää salaattia. Voisin kuvitella, että siinä syntyy vakavia ravintoainepuutoksia (osta nettilehti tai paperiversio)