Arvostaako rekrytoijat oikeasti noita "visuaalisia" cv:itä ja kirjeitä ym?
En ole hakenut pitkään aikaan töitä muualta kuin oman työnantajan organisaatiosta, ja nyt sitten pitäisi tehdä taas vaikutus muulla kuin henkilökohtaisella persoonallaan. Kun katson vinkkejä työnhakuun, niin hakukirjeetkin on nollarilta tutun perusasiallisen ilmeen sijaan täynnä hakijan kuvaa ja symboleja kontaktikanaville yms.
Käytetäänkö noita työnhakuoppaiden mainostamia visuaalisia pohjia tosielämässä, ja muillakin kuin visuaalisilla aloilla? Olen kai vanhanaikainen keski-ikäinen täti, kun mielestäni kuvat tai vinkeät violetit koristeet eivät ole olennaisia asiantuntemuksen kannalta. Mutta vissiin pitää vähän leikkiä pelin hengessä, niin onko pelin henki muuttunut vai yritetäänkö noilla vain tehdä tiliä herkkäuskoisilta?
Ja siis ihan hyvännäköinen olen kuvissa eli ei siihen kaatuisi, jotenkin vaan toivoisi että rekrytoinnit perustuisivat muuhun. Te jotka palkkaatte ja valkkaatte, mitä olette mieltä? Tai sinä joka olet lähiaikoina vaihtanut työtä?
Kommentit (12)
Varmaan jos pyrkii visuaaliselle alalle, muuten sillä ei liene niin suurta merkitystä, pääasia että pystyy osoittamaan että on oikea ihminen juuri siihen työhön.
Ei, ne arvostaa vain jos sinulla on sukua töissä siellä minne olet hakemassa. On kuule minun edelle mennyt kouluttamattomia ja kokemattomia kun sattuu olemaan joku sukulainen siellä.
Riippuu hyvin pitkälti siitä, suorittaako hakemusten ensimmäisen karsinnan joku HR-henkilö, joka päästää jatkoon vain ne hakemukset, jotka ovat viimeisimmän muodin mukaiset, vai asiantuntijaorganisaation toimihenkilö, jonka ryhmään haetaan uutta työntekijää.
Ap ei ehkä kovinkaan yllättäen jatkaa, että myöskään somessa en ole aktiivinen. Antaako väistämättä kuivan ja vaikean kuvan, jos ei ole linkediniä linkattuna? (Tai siis, toisaalta varmaan olenkin tietyissä asioissa kuiva ja vaikea. Mutta vain harvoissa.)
Riippuu paikasta. Mulla ei ole koskaan ollut sen ihmeellisempää CV:ta kun peruswordilla kasattu kuvaton pari-kolmesivuinen esittely, joita käytän haettavasta paikasta riippuen (löytyy versio, jossa on listattuna julkaisut ja konferenssitiedot, toisessa on vain työhistoria lyhyine tehtäväkuvauksineen).
On ainakin omalla "alallani" riittänyt. Ei ole kukaan kysellyt kuvien tai videohakemusten perään tai valittanut, ettei ole käytetty muita värejä kuin mustaa ja valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin pitkälti siitä, suorittaako hakemusten ensimmäisen karsinnan joku HR-henkilö, joka päästää jatkoon vain ne hakemukset, jotka ovat viimeisimmän muodin mukaiset, vai asiantuntijaorganisaation toimihenkilö, jonka ryhmään haetaan uutta työntekijää.
Tämä kuulostaa aika todennäköiseltä ja lohdulliselta, kiitos!
No minä voin rekrytoijana vastata että mitkään visuaaliset elementit ei kiinnosta, vaan itse sisältö - toivottavasti edustan valtavirtaa eikä ketään palkata sen mukaan, mitä värejä on päättänyt käyttää. Mielestäni kaikki visuaaliset kikkailut syövät pois CV:n vaikuttavuutta kun se tärkein osio on itse mustaa valkoisella -teksti, ei mitkään kokemus-sliderit jossain sivureunassa.
Niin ja tuohon visuaaliseen työhön viitaten, yleensä rekryprosessissa kysytään portfoliota omista graafisista töistä eikä CV:n visuaalisuudella ole mitään merkitystä haun kannalta.
Vähän sama ahdistus oli itsellä. Ostinkin sitten jostain jonkun valmiin pohjan netistä ja täräytin omat tietoni siihen. Ja sain uuden työpaikan. Että kai se sitten auttoi.
Vierailija kirjoitti:
No minä voin rekrytoijana vastata että mitkään visuaaliset elementit ei kiinnosta, vaan itse sisältö - toivottavasti edustan valtavirtaa eikä ketään palkata sen mukaan, mitä värejä on päättänyt käyttää. Mielestäni kaikki visuaaliset kikkailut syövät pois CV:n vaikuttavuutta kun se tärkein osio on itse mustaa valkoisella -teksti, ei mitkään kokemus-sliderit jossain sivureunassa.
Niin ja tuohon visuaaliseen työhön viitaten, yleensä rekryprosessissa kysytään portfoliota omista graafisista töistä eikä CV:n visuaalisuudella ole mitään merkitystä haun kannalta.
Kiitos tästäkin! Eiköhän tässä edelleen uskalla luottaa vanhoihin oppeihin, ja antaapahan ainakin todenmukaisen kuvan itsestään. Työnhaussa vähän sama kuin deittailussa; voihan sitä kaikkensa yrittää jotta toinen tykkäisi, mutta jos ei ole yhteensopivuutta niin onko järkeä?
Ei kenenkään työnhaku siihen kaadu, että cv ei ole viimeisten trendien mukainen. Kyllä se osaavimman oloinen sieltä löydetään haastatteluun. Osa cv:stä on jo liiallista kikkailua niin, että se asia häviää kaikkien visuaalisten juttujen alle.
Kannattaa kuitenkin päivittää se cv sieltä 2000-luvulta tähän päivään mutta pysyä itselleen uskollisena. Pienillä visuaalisilla jutuilla osoitat, että hallitset Wordin käytön ja osaat tehdä myös visuaalisia esityksiä (tärkeää monessa työpaikassa). Lisäksi osoitat, että olet ajan hermolla ja valmis opettelemaan uutta.
Vedä vaan sillä kuivalla pohjalla, mutta laita kuva ylänurkkaan. Monessakaan hommassa leiskan hienoudella ei ole vaikutusta. Visuaalisella alallakin varmaan portfolio merkkaa enemmän kuin CV.
Ei noille HR kanojen kotkotuksille mahda mitään.