Kotityöt väheni yli puoleen, kun menin töihin!
Naureskelin täällä vielä keväällä ketjuille, joissa työssäkäyvät väittivät tekevänsä täsmälleen sen saman mitä kotiäidit tekee kotitöitä. No, pääsinpähän itse toteamaan, että oikeassa olin: edelleen kone pesee pyykit, kuivuri kuivaa ne jne. Astianpesukone ei pyöri edes joka päivä, koska lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kukaan ei ole päivällä sotkenut täällä - siivottavaa on vähemmän.
Elämä on aika leppoisaa, kun 2- ja 4-vuotiaden kanssa ei käydä läpi mitään harrastusrumbaa eikä muuta ja itse saan olla päivät taas aikuisten kanssa oman työn parissa. Ei todellakaan ole ollut mikään stressi mistään :)
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:58"]
miksei koululaiset siivoa sotkujaan itse? Minä tein meillä yleensä ruuan kun äitini oli iltatöissä; itselenni ja kahdelle veljelleni Minulla oli velvollisuus siivota jälkeni itse. Käytä aikaa kasvattamiseen vähän enemmän.
[/quote]
Äitisi oli siis sovinisti? Aika sikamaista...
[/quote]
Kyllä keskimmäisen osalta. Vanhin taas henkiseltään kehitykseltään jäljessä, joten hän ei kyennytkään. Isäni lähinnä oli hyvin sovinistinen. OHIksena: Olen vieläkin katkera, etten saanut opetella ajamaan traktoria, mikä meillä oli, vaikka olisin halunnut. Kostoksi isälle opiskelin insinööriksi hänen toivomansa sairaanhoitajan sijaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:08"]
Ja tuskin joka päivä pääsee klo11.30. En antaisi olla niin pienten noin pitkiä aikoja yksin kotona, että joku läksykerho tai harrastukset tms varmaan toimisi sitten ajanvietteenä.
[/quote]
Sä et antaisin, mutta mä olen antanut.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:02"]
Minusta työt tuntuivat lisääntyvän ehkä siksi että se eniten inhoamani ulkovaatteiden putsaus lisääntyi. Kotivuosina kurahousuja ei juurikaan pesty, likaisilla mentiin joskus monta viikkoa. Samoin kengät ja muut ulkovaatteet saivat rauhassa olla likaiset.
Päiväkodista vaativat että kurikset piti pestä joka päivä (kun heti syksyllä oli kurakelejä) ja hiekkaiset ulkovaatteet ja kengät piti harjata päivittäin, jotta pk:n eteiseen ei tule hiekkaa. Se märkien vaatteiden pesu ja kuivatus oli niiiin inhottavaa, että tuntui että siihen menni puoli tuntia päivässä.
[/quote]
Samoin meillä. Päiväkotiaika oli kaikkein työteliäin. Kuravaatteet piti pestä joka päivä yms
Kyllä meillä myös tuli tiskiä päivällisestä ja iltapalasta.
Minusta kotonaolo oli todella helpompaa.
Äiti, lapsia 3
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:07"]
Ainoa mikä vähenee on kokkaamisen tarve ja myös tiskiä tulee vähän vähemmän, mutta siinäkin muutos on lähinnä kosmeettinen, koska kone tiskaa. Meillä ei edes kokkaaminen vähentynyt, koska lasten kolmiperhehoitoryhmä oli aina meillä ja jouduin valmistamaan aamiaisen ja lounaan sekä huolehtimaan, että välipalatarpeet ja salaattitarpeet lounaalle olivat olemassa. Kämppä likaantuu ihan siinä missä ennenkin, koska lapset saavat aikaan sotkun ja epäjärjestyksen minuutissa, ja lisäksi vaatehuoltoa tulee lisää, koska pitää hoitaa päiväkodissa ryvettyneet vaatteet, kurakamppeet ja ulkovaatteet. Kaupassa pitää käydä, siivota pitää, pyykkiä pestä ja lisäksi on normaalit talon ylläpitojutut, jotka ovat aina riippumatta siitä, asuuko talossa yksi vai viisi.
Käytännössä turhat jutut jää tekemättä, esim. turha silittäminen; me hankittiin kuivausrumpu elämistä helpottamaan ja lisäksi käytettiin siivousapua.
[/quote]
Ja mikä taas tässäkin vaati alaspeukutusta? Eikö saisi ostaa siivousapua? Kolme leikki-ikäistä ja työssäkäynti on aikamoinen härdelli.
Minusta se astioiden laittaminen koneeseen, roskien laittaminen roskiin ja pöytien pyyhkiminen ei ole mitenkään vaativa homma, varsinkin jos tekemässä on monta. Yksi keino on opettaa tekemään ruokaa niin että tulee vähemmän sotkua.
[/quote]
Ei munkaan mielestä, silloin kun oli kotona. Hermot lepäs. Mutta rankan työpäivän jälkeen, huh...
Hih-hih, kyllä eräitä täydellisen yksivuotiaan täydellisiä äitejä odottaa kiva ylläripylläri muutaman vuoden päästä, kun ei sitä lapsukaista ne kotityöt enää kiinnostakaan, vaikka nyt kiinnostaisi tietyssä kehitysvaiheessa.
Vaatteita kyllä meillä pestään sama määrä kun kotonakin ollessa. Miten pyykin määrä muka joillain vähentyy kun siirrytään kotoa töihin? Eli töistä tullessa odottaa vähintään seuraavat hommat:
-kuivat vaatteet viikattuna kaappiin
-pestyt vaatteet narulle
-uudet likaiset koneeseen
-astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö
-keittiön siivous esim. pöytätasot
-ruuan laitto
-lapsen kanssa oleminen, leikkiminen
-läksyjen teossa auttaminen
Kaikki samat mitä kotonaollessakin erona se että nyt ne kaikki on tehtävä viiden jälkeen kun ennen oli käytännössä koko päivä aikaa.
Meillä ei voi sanoa että esim. tiskiä tai sotkua olisi tullut enemmän kotona ollessa sillä ei tuo yksivuotias nyt niin paljon sotkenut ja mitään varsinaista lounasta en kokannut koska en syönyt itse lounasta ja vauva söi lähinnä purkkiruokia.
Minusta se astioiden laittaminen koneeseen, roskien laittaminen roskiin ja pöytien pyyhkiminen ei ole mitenkään vaativa homma, varsinkin jos tekemässä on monta. Yksi keino on opettaa tekemään ruokaa niin että tulee vähemmän sotkua.
[/quote]
No ei kai nuo edellämainitut hommat ole sen vaativampia kotiäidille kun työssäkäyvälle?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:23"]
No luulis että kotityöt vähenee kun kotona vietettävä aikakin vähenee.
[/quote]
Päinvastoin. Kotitöihin käytettävä aika vähenee reilusti mutta itse kotityöt eivät vähene monella paljon yhtään. Sinulla ei kai sitten ole mitään elämää enää klo 17.00 jälkeen tai työssäkäyvänä ihmisenä sinun ei tarvitsekaan ikinä siivota tai pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa tai käydä kaupassa.
Päivää auttoi paljon esim. se että kotonaollessa pystyin jopa käymään kaupassa ja laittamaan ruuan valmiiksi ja ehkä jopa imuroida päivän aikana. Kaikki tämä odottaa nyt töiden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:24"]
Meillä on aika paljon vaatteita, mutta olen kyllä antanut joidenkin lastenvaatteiden ryppyjen olla. Ei meillä kukaan kulje likaisissa, vaatteet vaihdetaan joka päivä, totta kai. Pesukone on meillä iso, 8kg ja vaatteita tosiaan riittää.
Meillä mies ottaa kotoa eväät: muutaman leivän ja hedelmiä tai eilisen ruokaa purkkiin. Minä syön töissä lounaani, jos syön. Aina ei ole nälkä ja hedelmillä pärjään minäkin. Eväiden teko ei minusta ole rasittavaa.
Tiskikonetta tyhjentää sekä mies että minä. Pyykinpesukonetta täyttää ja tyhjentää molemmat, pyykkejä viikkaa kaappiin molemmat. Lapsia vie ulos leikkimään, heille lukee kirjoja ja heidän kanssa rakentaa vaikka legoja molemmat. Molemmat ottaa mukaan saunaan tai suihkuun ja molemmat voi laittaa nukkumaan.
:)
ap
[/quote]
Eikö miehesi siis auttanut sinua silloin yhtään kun palasi kotiin illalla? Mitä tasan tarkkaan teit enemmän silloin kun olit kotona kun nyt kun olet töissä?
Meillä on toimiva 5 viikon ruokalista. Yleensä esivalmistelen kun lapset ovat nukkumassa. Siitä kun tullaan kotiin on ruoka alle 30 min pöydässä.
Vaatteita ei juurikaan silitellä. Käytän työpaikalla paitapuseroa 3 päivää, mutta käyn aamulla töihin tultaessani suihkussa, laitan paidan puhtaalle iholle ja jätän paidan myös työpaikalla olevaan kaappiin. Minun kaikki työvaatteeni ovat siellä. Viikonloppuisin pesen pyykkiä, mutta en nyt näe että siinä olisi hirveesti tekemistä, kun laitan koneeseen, painan nappia ja ripustan kuivumaan. Paitapuserot laitan henkarille ja parin tunnin päästä laitan silityskoneeseen.
En juuri ikinä imuroi, joka toinen viikko käyn lattiat läpi kostealla. Päivisin pyörii robotti-imuri.
Työkaveri kertoi että heillä pestään 8 koneellista pyykkiä viikossa. Meillä max 3. Paitaa voi pitää kaksikin päivää päällä, ei aina kaikkia tarvitse ensimmäisen päivän jälkeen pestä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:05"]
Naureskelin täällä vielä keväällä ketjuille, joissa työssäkäyvät väittivät tekevänsä täsmälleen sen saman mitä kotiäidit tekee kotitöitä. No, pääsinpähän itse toteamaan, että oikeassa olin: edelleen kone pesee pyykit, kuivuri kuivaa ne jne. Astianpesukone ei pyöri edes joka päivä, koska lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kukaan ei ole päivällä sotkenut täällä - siivottavaa on vähemmän.
Elämä on aika leppoisaa, kun 2- ja 4-vuotiaden kanssa ei käydä läpi mitään harrastusrumbaa eikä muuta ja itse saan olla päivät taas aikuisten kanssa oman työn parissa. Ei todellakaan ole ollut mikään stressi mistään :)
[/quote]
Olen satavarma että et ole edes töihin palannut vaan olet joku kotiäiti hörhö joka tässä yrittää todistella kuinka kotona on niin rankkaa ja töissäkäyvänä äitinä helppoa. Aika huvittava väite. Ymmärrän että kotonaolo on rankkaa lasten kanssa koska se on tylsää ja ei ole mitään muuta tekemistä kun kotityöt ja siivous ja lasten kanssa oleminen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:59"]
Meillä ne vähenee aina 90% kun lapset menee isälleen. Miten ihanaa on tulla töistä kun ei tarvitse tehdä YHTÄÄN MITÄÄN!
[/quote]
Apua, aiheuttavatko lapset todella noin suuren osan sotkusta? Olemme lapseton pariskunta, ja meillä menee siivoamiseen ja muihin kotitöiden hoitoon ehkä 15-30 min päivässä. Olemme siistejä ihmisiä, jotka palauttavat tavarat paikoilleen ja laittavat likapyykitkin aina suoraan koneeseen. Kamala ajatuskin käyttää vähää vapaa-aikaa muiden sotkujen siivoamiseen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:33"]
Apua, aiheuttavatko lapset todella noin suuren osan sotkusta? Olemme lapseton pariskunta, ja meillä menee siivoamiseen ja muihin kotitöiden hoitoon ehkä 15-30 min päivässä. Olemme siistejä ihmisiä, jotka palauttavat tavarat paikoilleen ja laittavat likapyykitkin aina suoraan koneeseen. Kamala ajatuskin käyttää vähää vapaa-aikaa muiden sotkujen siivoamiseen.
[/quote]
Aiheuttaa, mutta siihen pitää vaan sopeutua.
Minä en voi laittaa likapyykkejä suoraan koneeseen, paitsi ne millaisia on seuraavassa pesussa. En pese villaa puuvillan kanssa tai valkoisia mustien kanssa. Mutta minusta pyykinpesu on silti kotitöistä helpoin. Opiskelemaan lähtenyt poikanikin hoitaa pyykkinsä kotitöistä parhaiten ja monen muun pojan äiti on sanonut samaa.
Täytyy sanoa että kyllä ap:llä on ollut aika sotkuisat lapset ja sekava koti jos kerran kotona ollessa oli niin hirveästi enemmän töitä ja töihin mennessä ei sitten ollutkaan enää kotitöitä. Ihmettelen vain että kuinka paljon enemmän teidän koti sitten sotkeutui tämän kotonaolon seurauksena tai kuinka paljon enemmän teillä silloin syötiin, pestiin asitioita tai pestiin vaatteita kun meillä taas ihan samana on pysynyt kaikki hommat vaikka kotona emme enää ole päivisin. Erona ehkä muutama tiski oli enemmän jos kotona oltiin päivisin mutta siinä kaikki. Ja jos nyt päivällä lelut oli levitetty lattialle niin ihan samalla tavalla siivosin ne illalla kun nytkin. Kyllä lapset ne lelut levittää ja sotkee ihan samalla tavalla päiväkodin jälkeenkin. Ei kotonaollessakaan tarvitse imuroida joka päivä. Imuroin silloin kerran viikossa niinkuin nytkin.
Itelle ja MIEHelle eväät????? Mies ei osaa itse tehdä???!! Voi elämä.
Lapset opetetaan keräämään lelut itse. Astiat osaa jokainen laittaa, pienkin lapsi pesukoneeseen itse ja biojätteisiinkiin osaa tähteet tyhjentää jo viisivuotiaskin. Eväät tekee meilläkin mies itse. Jos olis minun pitänyt tehdä, niin olis saanut olla syömättä. Meillä kyllä mies on pääasiallinen ruuanlaittaja ja kuopus kotona olessa, nämä kun tykkäävät siitä. Kumpikin pitää itsestään selvänä siivota ruuanlaiton jälkiä sitä mukaa kun niitä tulee. Roiskeet pyyhitään sitä mukaa kuin niitä tulee ja astiat, joita ei enää tarvita, laitetaan heti koneeseen tai pestään, jos ei ole konepestäviä, esim. puukauhat. Pieni vaiva tehdä se siinä samalla. Eihän sitä kiehuvaa ruokaa tarvitse koko aikaa tuijottaa.
KOtona ollessa tuli tehtyä ihan liikaa: siivottua liikaa ja turhan tarkkaan yms. Riittää noita kotitöitä töissäkin ollessa mutta ei kovin kummoisesti, varsinkin kun mies tekee tosi paljon. LApsilla kyllä harrastuksia joihin vientiä riittää mutta silloinhan pääsee itsekin ulos ja liikkumaan