Kotityöt väheni yli puoleen, kun menin töihin!
Naureskelin täällä vielä keväällä ketjuille, joissa työssäkäyvät väittivät tekevänsä täsmälleen sen saman mitä kotiäidit tekee kotitöitä. No, pääsinpähän itse toteamaan, että oikeassa olin: edelleen kone pesee pyykit, kuivuri kuivaa ne jne. Astianpesukone ei pyöri edes joka päivä, koska lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kukaan ei ole päivällä sotkenut täällä - siivottavaa on vähemmän.
Elämä on aika leppoisaa, kun 2- ja 4-vuotiaden kanssa ei käydä läpi mitään harrastusrumbaa eikä muuta ja itse saan olla päivät taas aikuisten kanssa oman työn parissa. Ei todellakaan ole ollut mikään stressi mistään :)
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:57"]
En. Mistä niin päättelit???
[/quote]
Lapset osaviikkoa hoidossa...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:57"] En. Mistä niin päättelit??? [/quote] Lapset osaviikkoa hoidossa...[/quote]
Et ole kuullut osa-aikatöistä, vuorotöistä, opiskeluista, erilaisista vapaista yms? monenlaisia järjestelyitä on mahdollista tehdä jos vain haluaa lapsen parhaaksi niin toimia. Silloin kun jompi kumpi vanhempi on kotona, lapset ei ole hoidossa. Muuten kotona ei ole ketään.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:57"] En. Mistä niin päättelit??? [/quote] Lapset osaviikkoa hoidossa...[/quote]
Et ole kuullut osa-aikatöistä, vuorotöistä, opiskeluista, erilaisista vapaista yms? monenlaisia järjestelyitä on mahdollista tehdä jos vain haluaa lapsen parhaaksi niin toimia. Silloin kun jompi kumpi vanhempi on kotona, lapset ei ole hoidossa. Muuten kotona ei ole ketään.
[/quote]
Sun sepustukses oli niin sekavaa, että...
Ei tarvi laittaa aamiaista, lounasta ja välipalaa lapselle. Ei tarvi siivota pöytää, lattiaa, syöttötuolia ja lasta noiden kolmen ruokailun jälkeen.
Olemme siis kuulleet kotiäidiltä kuinka lisätyönä työssäkäyviin on lähinnä se että joutuu tekemään lounaan, aamu- ja välipalan kotona kun muuten lapset syövät nämä päiväkodissa ja siitä johtuva tiski ja sotku tekee lisätyötä.
Onko se todella merkittävä lisätyö? Haloo, kun kaikilla kuitenkin on se tiskikone mihin ne nakataan.
Kuitenkin muistettakoon että kaikki muut kotityöt ovat ihan saman määräisiä koti- ja työssäkäyvillä äideillä kuten pyykinpesu ja muu yleinen siivous ero on vain siinä että kun kotiäiti voi hoitaa vaikka pyykkihommat kokonaan päivisin niin työssäkäyvä voi hoitaa ne vasta klo viiden jälkeen. Samoin esim. ruokaostokset jotka kotiäiti voi hoitaa päivisin ja työssäkäyvä joutuu usein kiitämään kauppaan ennen lasten hakua päiväkodista.
Vaikka olisi se pieni lisämäärä joka johtuu sotkusta mikä tulee lasten syömisistä ja leikeistä päivällä niin miettikää nyt herran jumala paljon teillä on aikaa pitkin päivää tehdä niitä muita kotitöitä, niitä samoja jotka eivät katoa työssäkäyvältä äidiltäkään. Kuitenkin työssäkäyvällä ei ole mahdollisuutta tehdä mitään, ei siis yhtään mitään kotitöitä klo 7-17 kun on poissa kotoa eli kaikki odottaa sitten illalla. Kotitöiden määrä voi olla ihan himpun verran enemmän kotiäidillä mutta aikaa tehdä niitä kotitöitä on kuitenkin useampi tunti enemmän! Muistettakoon nyt että ne kotityöt eli pyykkäys, ruuanlaitto ja siivoaminen ei suinkaan katoa mihinkään siltä työssäkäyvältä äidiltä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:08"]
Miten niin lounas on ainoa ruoka jonka lapset syö muualla? Ehkä koululaisilla, mutt päiväkotilaiset syö suurimman osan aterioista muualla usein. (aamupala, lounas, välipala) ja kyllä meidän keittiö on ainakin ollut aivan järkyttävä silloin kun 1- ja 2-vuotiaat siellä söi. Aina kaatuu jotain ja tippuu heitetään ja murustellaan ja...
Eli kyllä niistä ruokailuista vaan tulee aika paljon hommaa.
Ite olen ehdottomasti sitä mieltä että päiväkodin jälkeen tehtävät kotityöt ovat helpompia, eikä niitä ole niin paljon. Tiskejä tulee huomattavasti vähemmän ja pinnat pysyy selvästi kauemmin puhtaina kun on vaan kaksi ruokailua. Lisäksi lapset antavat rauhaa tehdä hommia nykyään, kun haluavat katsoa esim pikku kakkosen eikä ole aina janoamassa huomiota. Heistä on kivaa olla kotona silloin kun ovat olleet koko päivän hoidossa, niin viihtyvät omissa leikeissään enemmän kun niinä päivinä kun on vapaata hoidosta. Huomaan selkeän eron näissä asioissa, kun meillä lapset on osaviikkoa hoidossa.
Mut kai nää on niin makuasioita... Miten kelläkin. Riippuu monesta tekijästä. En mä tiedä kuka tässä on oikea sanomaan toisen kokemuksesta että "ei voi olla noin, kun mulla on toisinpäin".
[/quote]
Näistä allekirjoitan lounaan.
Meillä kaikki ovat aina syöneet aamupalan kotona. Sama vaiva laittaa ja korjata pois, työaamuina vaan kymmenen kertaa enemmän kiire.
Lounaasta olen jokseenkin samaa mieltä, tosin kotivuosina usein lounaana oli edellisen päivän ruokaa. Vaivaahan siinä tietty oli, kahden lapsen kanssa vaiva oli kolminkertainen siihen nähden, että olisi lämmittänyt työpaikalla vain itselle annoksen, syönyt, siivonnut jäljet ja laittanut ne omat astiat astianpesukoneeseen. Monesti joutui laittamaan lounasta, yleensä siitä kyllä sitten riitti päivällisellekin.
Välipala. Mitä ihmettä tarjoatte välipalaksi, jos keittiö on sen jälkeen kuin tähtien sodasta? Meillä välipala oli yleensä joku hedelmä tms. Miten siitä voi saada edes 1 v sellaisen sotkun, että sitä keittiötä pitää kiillottaa tuntitolkulla sen jälkeen?
Minusta kotonaolossa oli parasta juuri se, että ehti tehdä kaikkea sellaista, jota ei työssä käyvänä edes uneksi tekevänsä, mm. silitetyt tyynyliinat, kankaiset, silitetyt lautasliinat viikonloppuisin, haudutettu riisipuuro arkiaamuisin, aikaa vaikkapa imuroida ja siivota työhuoneen kirjahylly kun inspiraatio iskee... Kotivuosina sellainen persuteellisempi siivous oli helpompaa, työvuosina tuntuu etä ehtii tehdä just sen mikä on pakko, kun tunteja on niin vähän.
Ai, meillä kotityöt vaan lisääntyivät. Vaatteita saa olla pesemässä ja silittämässä koko ajan, ei voi ryppyisillä pari päivää käytetyillä rytkyillä oleilla. Eväät itselleni ja miehelle pitää miettiä ihan eri tavalla kuin kotona tehty ruoka. Siivottavaa tuntuu olevan ihan sama määrä, tiskikonekin laulaa kerran päivässä.
Meillä sitä harrastusrumbaakin on ihan kiitettävästi koululaisilla.
Mihinkäs ne katoaisivat? Sama määrä, pienempi aika tekemiseen.
Oispa rahaa jäädä "eläkkeelle"
No luulis että kotityöt vähenee kun kotona vietettävä aikakin vähenee.
Meillä on aika paljon vaatteita, mutta olen kyllä antanut joidenkin lastenvaatteiden ryppyjen olla. Ei meillä kukaan kulje likaisissa, vaatteet vaihdetaan joka päivä, totta kai. Pesukone on meillä iso, 8kg ja vaatteita tosiaan riittää.
Meillä mies ottaa kotoa eväät: muutaman leivän ja hedelmiä tai eilisen ruokaa purkkiin. Minä syön töissä lounaani, jos syön. Aina ei ole nälkä ja hedelmillä pärjään minäkin. Eväiden teko ei minusta ole rasittavaa.
Tiskikonetta tyhjentää sekä mies että minä. Pyykinpesukonetta täyttää ja tyhjentää molemmat, pyykkejä viikkaa kaappiin molemmat. Lapsia vie ulos leikkimään, heille lukee kirjoja ja heidän kanssa rakentaa vaikka legoja molemmat. Molemmat ottaa mukaan saunaan tai suihkuun ja molemmat voi laittaa nukkumaan.
:)
ap
Selväähän se on että pienten lasten kanssa se menee noin mitä ap kuvaa.
Jos lapset isompia niin tilanne on toinen. Onkin tärkeää että kotitöitä jaetaan lapsen iän ja kehitystason mukaan jo nuorena. Kaikki kotityövastuu ei pidä kaatua äidin niskaan.
Jos perheessä on kaksi aikuista on kotitöitä tehtävä molempien jos molemmat töissä ja lapsille omat tehtävät.
Kouluikäisille voi laittaa kiertävän työlistan jossa
- roskien vienti
- tiskikoneen tyhjennys
- tiskikoneen täyttö
- oman huoneen siivoaminen
- jokainen huolehtii likapyykit pyykkikoriin
- pyykkihuoltoa kaikkien vastuulle
- ruoanvalmistustakin voi jakaa jos perheessä isoja lapsia
- kaupassa voi muutkin asioida kuin äiti
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:23"]
[/quote]
Niinhän sitä luulis. Vaan ei, kun koululaiset on kotona silloin kun itse ei ole.
No saman minäkin huomasin. Ruuanlaittoa vähemmän, kuraa vähemmän. Likaisia vaatteita en voi sietää päälläni, vaikka olisin missä. Itsellä ei tartte miettiä eväitä, just tein ison satsin kanarisottoa ja siitä riittää evääksikin. Sama vaiva kuin pienemmässäkin määrässä. Teen aina viikonloppuisin isoja satseja, joita pakastan kerta-annoksiksi eväitä varten.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:26"]
[/quote]
Niinhän sitä luulis. Vaan ei, kun koululaiset on kotona silloin kun itse ei ole.
[/quote]
Kun itse olin lapsi, ei minulla ollut lupa sotkea missään siltikään, vaikka olin jo koulussa. Illalla oma huone piti siistiä, keittiössä omat jäljet siivota ja omat pyykit piti viedä pyykkikoriin. Roskiakin vein, ja leikkasin nurmikkoa tai pyyhin pölyjä. Välillä imuroin, ja myöhemmin aina oman huoneeni.
Kotityöt kuuluu kaikille.
ap
Meillä ainakin koululaisista on jo ollut apua. Ei isoja koulupäivinä ole vaadittu, mutta omien jälkien korjaaminen ja tiskikoneen tyhjentäminen on päivän työt. En katso, että minun pitää heitä passata kun ovat jo kykeneviä jotain tekemään itsekin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
Kun itse olin lapsi, ei minulla ollut lupa sotkea missään siltikään, vaikka olin jo koulussa. Illalla oma huone piti siistiä, keittiössä omat jäljet siivota ja omat pyykit piti viedä pyykkikoriin. Roskiakin vein, ja leikkasin nurmikkoa tai pyyhin pölyjä. Välillä imuroin, ja myöhemmin aina oman huoneeni.
Kotityöt kuuluu kaikille.
ap
[/quote]
Meillä kyllä lapset laittaa ruuat valmiiksi kun tullaan töistä, siivoavat huoneensa ja vievät roskia, tyhjentävät konetta yms. yms. mutta siitä huolimatta tekisin ne vähäiset kotityöt päivän aikana kun pienessä hetkessä illalla/viikonloppuisin.
Meillä ei koskaan syödä kuin yksi ruoka, joten se ruuanlaiton määrä on sama, se pyykin määrä siitä ei vähene, päinvastoin. Pölyä tulee ihan sama määrä ja lelut ehditään levittää illassakin saman lailla kuin päivällä, joten minulle töiden määrä ei vähene. Kasvaa vain.
[/quote]
[/quote]
Eikö ne olekaan siellä koulussa? :O
En kyllä voi käsittää, että jos lapset on koulussa/päiväkodissa niin ettehän te tee päivällä mitään? Ette anna aamupalaa jos lapsi syö sen hoidossa, ette (tee)ja anna lounasta, ette välipalaa.... ei sänkyjen petausta päikkäreiden jälkeen jne.
Ehkä teillä on organisointikyvyssä jotain vikaa? Sillä päivällä ei kukaan sotke ja aterioita täytyy tehdä/tarjoa vähemmän, mikä tietää vähemmän tiskiäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:41"]
Eikö ne olekaan siellä koulussa? :O
[/quote]
Sulla ei taida olla koululaisia, kun et tiedä että joskus koulupäivät voi loppua jo esim. 11.30?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:08"]
Miten niin lounas on ainoa ruoka jonka lapset syö muualla? Ehkä koululaisilla, mutt päiväkotilaiset syö suurimman osan aterioista muualla usein. (aamupala, lounas, välipala) ja kyllä meidän keittiö on ainakin ollut aivan järkyttävä silloin kun 1- ja 2-vuotiaat siellä söi. Aina kaatuu jotain ja tippuu heitetään ja murustellaan ja...
Eli kyllä niistä ruokailuista vaan tulee aika paljon hommaa.
Ite olen ehdottomasti sitä mieltä että päiväkodin jälkeen tehtävät kotityöt ovat helpompia, eikä niitä ole niin paljon. Tiskejä tulee huomattavasti vähemmän ja pinnat pysyy selvästi kauemmin puhtaina kun on vaan kaksi ruokailua. Lisäksi lapset antavat rauhaa tehdä hommia nykyään, kun haluavat katsoa esim pikku kakkosen eikä ole aina janoamassa huomiota. Heistä on kivaa olla kotona silloin kun ovat olleet koko päivän hoidossa, niin viihtyvät omissa leikeissään enemmän kun niinä päivinä kun on vapaata hoidosta. Huomaan selkeän eron näissä asioissa, kun meillä lapset on osaviikkoa hoidossa.
Mut kai nää on niin makuasioita... Miten kelläkin. Riippuu monesta tekijästä. En mä tiedä kuka tässä on oikea sanomaan toisen kokemuksesta että "ei voi olla noin, kun mulla on toisinpäin".
[/quote]
Siis olet kotona ja lapset on hoidossa?
[/quote]
En. Mistä niin päättelit???