Kotityöt väheni yli puoleen, kun menin töihin!
Naureskelin täällä vielä keväällä ketjuille, joissa työssäkäyvät väittivät tekevänsä täsmälleen sen saman mitä kotiäidit tekee kotitöitä. No, pääsinpähän itse toteamaan, että oikeassa olin: edelleen kone pesee pyykit, kuivuri kuivaa ne jne. Astianpesukone ei pyöri edes joka päivä, koska lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kukaan ei ole päivällä sotkenut täällä - siivottavaa on vähemmän.
Elämä on aika leppoisaa, kun 2- ja 4-vuotiaden kanssa ei käydä läpi mitään harrastusrumbaa eikä muuta ja itse saan olla päivät taas aikuisten kanssa oman työn parissa. Ei todellakaan ole ollut mikään stressi mistään :)
Kommentit (84)
Jos syödään vain yksi ateria niin silloinhan päivällistä ei tehdä kun lapset ovat syöneet jo päivällä?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:45"]
Jos syödään vain yksi ateria niin silloinhan päivällistä ei tehdä kun lapset ovat syöneet jo päivällä?
[/quote]
Juu, kyllä se sama ateria tehdään, on syöty tai ei. Vaikka tässä tapauksessa sen tekee koululaiset, niin olisin mielummin tekemässä sitä täällä itse kun kotiin tulleessa siivoaisin sitten niitä siitä aiheutuneita sotkuja.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:44"]
Mä silitin kaikki vaatteet, kun olin kotiäiti. Nyt työäitinä ei ole aikaa siihen ja pyykit kertyy, kun ei aina jaksa pestä ja viikkailla. Kotikaan ei ole yhtä puhdas kuin kotiäitiaikoina, kun ei töiden lomassa jaksa siivota niin usein.
[/quote]
Juuri tätä se on. Ei jaksa enää sitten siivota ja koti on sen näköinen.
Lottovoittoa odotellessa...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:42"]
Ehkä teillä on organisointikyvyssä jotain vikaa? Sillä päivällä ei kukaan sotke ja aterioita täytyy tehdä/tarjoa vähemmän, mikä tietää vähemmän tiskiäkin.
[/quote]
Juu, se on kamala ajansäästö että lapset eivät syö lounasta. Aamupalan syövät kaikki, lounas pitää olla mukana työpaikalla, välipalan kuopus syö iltiksessä, muut tarvitsevat välipalankin, päivällisen ja iltapalan syövät kaikki.
Ihan sama aika siihen eteisen ja keittiön imurointiin menee vaikka oltaisiin oltu osa päivästä poissa. Lelut levitetään ympäriinsä erittäin nopeasti.
Meillä ei kotivuosina vaihdettu kaikkia vaatteita päivittäin. Esim. colleget pysyivät hyvinkin pari päivää puhtaina. Töissä on pakko olla joka päivä puhtaat, silitetyt vaatteet ja lapsetkin sotkevat itseään koulussa ihan eri tasolla kuin kotona. Kotona vaihdettiin esim. aina ulkovaatteet, joten sisävaatteet säästyivät. Koulussa tätä ei tehdä, vaan esim. farkuista saa hinkata ruohoa polvista usein ja paitojen hihat ovat kurassa kun takki ei ole kunnolla päällä.
Samaa mieltä ap:n kanssa. Nehän vähenee jo niissä talouksissakin puolella, jossa äiti on tehnyt kaiken ja on kaksi vanhempaa. Luonnollisesti puolison kuuluu ottaa osansa hommista.
Mutta helpompi ehdottomasti näin, kun kotona ei porukkaa ole, ei ole kotitöitäkään ja isommat tietysti hoitavat omat tehtävänsä.
Samaa mieltä ap:n kanssa. Nehän vähenee jo niissä talouksissakin puolella, jossa äiti on tehnyt kaiken ja on kaksi vanhempaa. Luonnollisesti puolison kuuluu ottaa osansa hommista.
Mutta helpompi ehdottomasti näin, kun kotona ei porukkaa ole, ei ole kotitöitäkään ja isommat tietysti hoitavat omat tehtävänsä.
Ehkä ap ei taas ota huomioon että perhepopulaatio saattaa olla erilainen kuin hällä. Lapsia enemmän ja eri ikäisiä. Mutta se on taas tätä palstaa, kun meillä on näin niin muualla ei voi olla erilailla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:48"]
[/quote]
Juu, kyllä se sama ateria tehdään, on syöty tai ei. Vaikka tässä tapauksessa sen tekee koululaiset, niin olisin mielummin tekemässä sitä täällä itse kun kotiin tulleessa siivoaisin sitten niitä siitä aiheutuneita sotkuja.
[/quote]
miksei koululaiset siivoa sotkujaan itse? Minä tein meillä yleensä ruuan kun äitini oli iltatöissä; itselenni ja kahdelle veljelleni Minulla oli velvollisuus siivota jälkeni itse. Käytä aikaa kasvattamiseen vähän enemmän.
Meillä ne vähenee aina 90% kun lapset menee isälleen. Miten ihanaa on tulla töistä kun ei tarvitse tehdä YHTÄÄN MITÄÄN!
Kannattaisi myös opettaa lapset korjaamaan ne lelunsa itse. Yksivuotiaskin osaa, jos opetetaan. Jos passataan, ei opi koskaan. Sinä passaat lapsiasi liikaa, älä valita kun ne aikuisenakin sotkee. Sukulaisella kävi juuri näin, siivosi lasten jäljet ja nyt valittaa kun aikuiset lapset ei siivoa jälkiään ja heittävät tavaroitaan mihin sattuu. Mitäs ei opettanut siivoamaan jälkiään.
Minusta työt tuntuivat lisääntyvän ehkä siksi että se eniten inhoamani ulkovaatteiden putsaus lisääntyi. Kotivuosina kurahousuja ei juurikaan pesty, likaisilla mentiin joskus monta viikkoa. Samoin kengät ja muut ulkovaatteet saivat rauhassa olla likaiset.
Päiväkodista vaativat että kurikset piti pestä joka päivä (kun heti syksyllä oli kurakelejä) ja hiekkaiset ulkovaatteet ja kengät piti harjata päivittäin, jotta pk:n eteiseen ei tule hiekkaa. Se märkien vaatteiden pesu ja kuivatus oli niiiin inhottavaa, että tuntui että siihen menni puoli tuntia päivässä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
miksei koululaiset siivoa sotkujaan itse? Minä tein meillä yleensä ruuan kun äitini oli iltatöissä; itselenni ja kahdelle veljelleni Minulla oli velvollisuus siivota jälkeni itse. Käytä aikaa kasvattamiseen vähän enemmän.
[/quote]
Siksi että se ruuanlaitto on usein kesken kun tulemme kotiin ja toisekseen, minusta vaadin koululaisilta muutenkin ihan liikaa. Ja sinä et edes tiedä kenelle puhut, kun puhut minulle kasvattamisesta. Sen tiedän, että noista lapsistani saan olla todella ylpeä juuri sen suhteen miten heidät on kasvatettu.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:41"]
Eikö ne olekaan siellä koulussa? :O
[/quote]
Sulla ei taida olla koululaisia, kun et tiedä että joskus koulupäivät voi loppua jo esim. 11.30?
[/quote]
Ei vielä olekaan, mutta silti osaavat tehdä kotihommia jo. Ja aivan taatusti korjaavat kouluikäisenä omat jälkensä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:41"]
Eikö ne olekaan siellä koulussa? :O
[/quote]
Sulla ei taida olla koululaisia, kun et tiedä että joskus koulupäivät voi loppua jo esim. 11.30?
[/quote]
Ei vielä olekaan, mutta silti osaavat tehdä kotihommia jo. Ja aivan taatusti korjaavat kouluikäisenä omat jälkensä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:00"]
Kannattaisi myös opettaa lapset korjaamaan ne lelunsa itse. Yksivuotiaskin osaa, jos opetetaan. Jos passataan, ei opi koskaan. Sinä passaat lapsiasi liikaa, älä valita kun ne aikuisenakin sotkee. Sukulaisella kävi juuri näin, siivosi lasten jäljet ja nyt valittaa kun aikuiset lapset ei siivoa jälkiään ja heittävät tavaroitaan mihin sattuu. Mitäs ei opettanut siivoamaan jälkiään.
[/quote]
Kenelle puhut?
Ainoa mikä vähenee on kokkaamisen tarve ja myös tiskiä tulee vähän vähemmän, mutta siinäkin muutos on lähinnä kosmeettinen, koska kone tiskaa. Meillä ei edes kokkaaminen vähentynyt, koska lasten kolmiperhehoitoryhmä oli aina meillä ja jouduin valmistamaan aamiaisen ja lounaan sekä huolehtimaan, että välipalatarpeet ja salaattitarpeet lounaalle olivat olemassa. Kämppä likaantuu ihan siinä missä ennenkin, koska lapset saavat aikaan sotkun ja epäjärjestyksen minuutissa, ja lisäksi vaatehuoltoa tulee lisää, koska pitää hoitaa päiväkodissa ryvettyneet vaatteet, kurakamppeet ja ulkovaatteet. Kaupassa pitää käydä, siivota pitää, pyykkiä pestä ja lisäksi on normaalit talon ylläpitojutut, jotka ovat aina riippumatta siitä, asuuko talossa yksi vai viisi.
Käytännössä turhat jutut jää tekemättä, esim. turha silittäminen; me hankittiin kuivausrumpu elämistä helpottamaan ja lisäksi käytettiin siivousapua.
Minusta se astioiden laittaminen koneeseen, roskien laittaminen roskiin ja pöytien pyyhkiminen ei ole mitenkään vaativa homma, varsinkin jos tekemässä on monta. Yksi keino on opettaa tekemään ruokaa niin että tulee vähemmän sotkua.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:43"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:41"] Eikö ne olekaan siellä koulussa? :O [/quote] Sulla ei taida olla koululaisia, kun et tiedä että joskus koulupäivät voi loppua jo esim. 11.30? [/quote] Ei vielä olekaan, mutta silti osaavat tehdä kotihommia jo. Ja aivan taatusti korjaavat kouluikäisenä omat jälkensä.[/quote]
Ja tuskin joka päivä pääsee klo11.30. En antaisi olla niin pienten noin pitkiä aikoja yksin kotona, että joku läksykerho tai harrastukset tms varmaan toimisi sitten ajanvietteenä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:58"]
[/quote]
Äitisi oli siis sovinisti? Aika sikamaista...
Mä silitin kaikki vaatteet, kun olin kotiäiti. Nyt työäitinä ei ole aikaa siihen ja pyykit kertyy, kun ei aina jaksa pestä ja viikkailla. Kotikaan ei ole yhtä puhdas kuin kotiäitiaikoina, kun ei töiden lomassa jaksa siivota niin usein.