Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!
Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.
PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.
Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.
Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.
Kommentit (263)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:14"]
Kuulun liittoon koska työssäni on päivittäin monenlaisia konfliktitilanteita asiakkaiden kanssa. Olen varovainen enkä provosoi, mutta ongelmatilanteessa ei työnantajalla ole mitään syytä olla minulle uskollinen.
Suojelen itseäni: ammattiliitoilla on lakimiespalvelut joita kassalla ei totisesti ole.
[/quote]
YTK:lla ei ole lakimiespalvelua siitä syystä, että työttömyyskassoilta on sellainen kielletty lailla. Tämän takia on perustettu erillinen yhdistys nimeltä YTK-yhdistys, joka ei virallisesti ole osa YTK:ta, mutta toimii sen rinnalla. YTK-yhdistyksen kautta YTK:n jäsenet saavat lakimiespalvelua, kun kuuluvat kumpaankin. Yhdistyksen jäsenmaksu on 17 €/ vuosi. Hintaan kuuluu myös tapaturmavakuutus.
Aika kalliilta kuulostaa tuo PAMn jäsenmaksu, jos on kaksinkertainen kirkollisveroon verrattuna, itse kuulun toiseen liittoon ja siellä maksu on vain 1,2%
Liittoon kannattaa kuulua jos on alalla ja töissä, jossa paljon ihmisiä. Eli opettaja, kaupan ala, hoitoala jne. Jos olet työpaikkasi ainut oman ammattisi edustaja liitosta on harvemmin enemmän hyötyä kuin jos kuulut loimaan liittoon. Voi tulla helpommaksi lähteä työstä kuin alkaa riitelemään, palkkasaatavat saa sitten valtion kautta jos niitä ei ole maksettu.
Loimaan kassan lakimiehen apuun en itse ainakaan riitatilanteessa paljoakaan luottaisi.
"En halua lakkoilla tai tapella työnantajan kanssa vain sen takia, että liitto niin käskee." Miten minusta tuntuu, että et halua lakkoilla tai riidellä asioistasi työnantajan kanssa oikein muutenkaan?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:41"]
Nyt just liittoa tarvitaan. Työnantajat haluavat pienentää palkkoja, vähentää lomia, poistaa lomarahat, lyhentää taukoja, poistaa oikeudet äitiyslomiin ja vanhempainlomiin jne. Työnantaja Ei ole sinun kaverisi. Liitto on ainoa joka taistelee työntekijöiden puolesta. Katso valtioita jossa liittoa ei ole tai se on todella heikko. Työntekijöillä ei ole mitään suojaa. Haluatko että Suomessakin vakituisilla on yhtä huonot oikeudet kuin määräaikaisilla vuokratyöntekijöillä? Koska siihen työnantajat ajavat asiaa. Sinut voidaan erottaa ilman mitään sanktioita. Et voi puolustaa itseäsi vaikka sinua seksuaallisesti häirittäisiin tai työnantaja ei maksa oikeata palkkaa. Koska siitä aiheutuu välitön irtisanominen. Siihen työnantajat pyrkivät. Lomat puolitetaan, lomarahat poistuu, sairaslomista tulee palkattomia jne. Olet varmaan masokisti?
[/quote]
Kyllä minun työnantajani on aidosti kiinnostunut hyvinvoinnistani työpaikalla. Ja minä olen kiinnostunut siitä, että yritys toimii kannattavasti, jolloin työpaikkani on olemassa jatkossakin. Sovin asioista keskenäni työnantajan kanssa ihan samoin kuin vaikkapa parisuhteessa sovitaan ja tehdään välillä kompromisseja, palkkani ei perustu mihinkään tessiin vaan itse sopimaani tasoon, jne.
Ja kyllä minulle itse asiassa sopisi se, että jos en ole töissä (koska olen vaikkapa sairaana), en saa siltä ajalta palkkaakaan. Mielestäni on käsittämättömän kieroutunutta että työnantajani pitäisi maksaa minulle sohvalla makaamisesta! En ole koskaan koko elämäni aikana pitänyt sitä oikeudenmukaisena. Eipä ole silti työnantaja vielä tullut ehdottamaan etten saisi sairausajan palkkaa, vaikka hän hyvin tietää että en kuulu minkään maailman liittoihin.
Sinäkö sitten haluat, että Suomessa on kaksi kastia: vakituisen paikan saaneet, joilla on kissanpäivät, ja pätkätyöläiset, joiden oikeudet ja edut ovat täysin perseestä siksi, että työnantajalla olisi varaa kustantaa niille vähille vakituisille ne kaikki saavutetut ja hemmetin kalliiksi tulevat edut? Eipä tarvitse arvata kummalla puolella itse olet - tuskin ainakaan vuokra- tai pätkätyöläinen. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että sinäkin saatat joutua joku päivä työttömäksi ja päätyä sinne aidan toiselle puolelle pätkätöitä ja vuokratöitä tekemään? Siinä ei kysytä, oletko ollut ahkera ja tunnollinen ja ansaitsisitko sen vakityön, vaan työttömäksi voi tässä tilanteessa joutua kuka tahansa. Oletko vielä sittenkin sitä mieltä, että vakityöpaikkansa säilyttäneet harvat ansaitsevat kaikki ne hyvinä aikoina luodut edut, vaikka tämä on suoraan pois pätkätyöläisten, määräaikaisten jne. eduista ja asemasta? Vain äärimmäisen itsekäs ihminen voi ajatella noin.
Vakituiset työpaikat tulevat työnantajalle niin kalliiksi, että yhä enemmän yritykset joutuvat käyttämään vuokratyöfirmoja ja teettämään työtä pienissä pätkissä, koska vakituisten palkkaamiseen ei kerta kaikkiaan ole varaa. Jos etuja olisi vähemmän ja ne olisivat järkeviä, huomattavasti useampi ihminen saisi sen vakipaikan. Mietipä sitä ja sen jälkeen vilkaise peiliin. Ne sinun etuihisi käytettävät rahat eivät putoa mistään taivaasta, vaan ovat aina pois jostain.
33
Prossa ei naureta. Edunvalvonta toimii ja sieltä saa oikeasti apua tarvittaessa. Joka sentin arvoista.
Tämä on periaatekysymys ja rahakysymys. Alalla, jolla työskentelen, PAM ei ole saanut aikaan nimenomaan meidän ammattiryhmällemme paljon mitään, koska PAM on naisvaltaisten alojen liitto joka ei välitä pienemmistä ammattiryhmistä toimintansa sisällä - sellaisista ammattiryhmistä, jotka ovat miesvaltaisia. Eivät siellä parinkymmenen tuhannen miehen asiat ketään kiinnosta. Pääluottamusmies on kyllä onnistunut paikallisesti neuvottelemaan pekkaspäivät pois saamatta mitään tilalle, ellei sitten ole itse saanut siitä firmalta jotain ruskeaa kirjekuorta.
Miksi siis kuulua liittoon, jolle ainoastaan suuret, naisvaltaiset alat ovat tärkeitä ja pieniä miesvaltaisia ei mitenkään huomioida? Meille sillä ei ole mitään väliä, miten hienoja etuja PAM on jollekin hotelli- ja ravintola-alalle saanut neuvoteltua.
Rahakysymys tämä on sikäli, että YTK tulee paljon halvemmaksi. Jää enemmän rahaa elämiseen, kun maksuilla ei tarvitse lihottaa punakoita ja pönäköitä ammattiliiton johtavia rouvashenkilöitä. Miksi maksaa punaporvarien hirmupalkkoja ja heille lankeavia luontaisetuja?
Ann Selinin palkka: 128 964 € vuodessa.
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/11/25/nain-ay-pomot-rahastavat/201016442/12
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:31"]
Miksi siis kuulua liittoon, jolle ainoastaan suuret, naisvaltaiset alat ovat tärkeitä ja pieniä miesvaltaisia ei mitenkään huomioida? Meille sillä ei ole mitään väliä, miten hienoja etuja PAM on jollekin hotelli- ja ravintola-alalle saanut neuvoteltua.
[/quote]
Itse olen vartija ja kuulun Pamiin. Lisäksi taitaa edelleen olla vartijoissa enemmän miehiä kuin naisia ja vartijoille neuvotellaan tällä hetkellä vuosi vuodelta parempia ja parempia sopimuksia.
Me aloitimme ihan pohjalta, TES oli ihan pelkkä vitsi. Nyt kuitenkin aletaan pikku hiljaa saavuttaa sitä "yleistä" tasoa, missä meilläkin on jokin arvo ja jotain oikeuksia ja tästä saadaan kiittää Pamia.
Uskoisin, että muutama vuosi vielä ja meilläkin on viimein TES, jolla tekeekin jotain, muutokset eivät kuitenkaan tapahdu päivässä ja tämäkin on ollut mahdollista vasta nyt sen takia, että vartiointialalla on ollut niin suuri vaihtuvuus, että liittoon ei vaan ole työntekijät kuuluneet ja sitä kautta ennen Pamilla ei ollut mitään painoa sanomisillaan vartijoiden osalta. Nyt on asiat kuitenkin toisin ja koko ajan parannetaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:44"]
Tyottomyyskassat ok, muuten peesta. Liitot ovat oikeita rahastuskoneita. Puhun kokemuksesta, kun olin opiskeluaikana duunissa yhdessa sellaisessa. Porukkaa kun pipoo ja kahvitunnit, ruokikset jne. TODELLA pitkia. Suurimmalta osin todellinen suojatyopaikka. Suuri etu, jos olet politiikassa mukana... karsea jarjestelma. Onneksi nykynuoret ovat jo fiksumpia eivatka mene massan ja agitaattoreiden mukana.
[/quote]
Kassa on O.K, valitettavasti yksikään luottamusmies ei koskaan puhu sanaakaan siitä, että pelkkä kassan jäsenyys riittää!
Ihmettelen, että kukaan enää viitsii kuulua ammattiliittoon. Minäkin kuulun YTK:hon, en ole koskaan ollut minkään ammattiliiton jäsen.
Voin liittyä OAJ:hin heti (olen opettaja), kun se alkaa oikeasti toimia jäseniensä etujen edistämiseksi, kuten vaikka lääkärien liitto. Heti, kun se alkaa vaatia opettajille lisää liksaa, enemmän opettajanvirkoja, virkojen täyttämistä ettei vaan roikoteta ihmisiä sijaisina, homekoulujen korjaamista, enemmän määrärahoja opetukseen, yms. ja aloittaa myös työtaistelun näiden tavoitteiden saavuttamiseksi, liityn liittoon. Niin kauan, kun vain hymistellään, en aio liitolle maksaa senttiäkään.
Toivottavasti täällä on vaan joku yksittäinen provoilija, joka mustamaalaa ammattiliittoja, muussa tapauksessa olen äärettömän huolissani, jos ihmiset eivät enää halua ammattiliittoihin vaan haluavat, että palkat laskee, työehtosopimukset puretaan ja oikeudet otetaan pois, jättäen tilalle vain velvollisuuksia.
Onneksi ainakin omalla alalla, Pamissa, ainakin liittoon kuuluu koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä ja sen kyllä myös huomaa, koko ajan TES ja palkka paranee.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:32"]
Valmistuessani ammattiini hain ammattiliiton jäsenyyttä. Minulle vastattiin, että ammattinimikettäni ei tunneta ja minulta evättiin liiton jäsenyys. Meikäläisiä koulutetaan Suomessa neljässä oppilaitoksessa (AMK) ja ammatissa meitä toimii maassamme satoja. Omassa työpaikassanikin saman ammattinimikkeen omaavia on kaksi muuta. Tuon liiton tyhmän vastauksen takia liityin YTK:n ja siinä olen pysynyt. Palkankorotukset ja muut ovat tipahtaneet aivan automattisesti mutta lakkoihin ei ole tarvinnut osallistua vaan lakkoajan kävin normaalisti töissä. Ammattiliitot ovat turhia eikä ammatiyhdistys minua liikuta. Jäsenmaksujen verovähennysoikeus tulisi poistaa.
[/quote]
Liiton suoja pitäisi poistaa niiltä joptka eivät liitoon kuulu. Eli ihminen joka ei kuulu liittoon saa maksaa vaikka 5 euroa tunnissa palkkaa. Neuvotelkoot itse palkkansa ja oikeutensa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:00"]
Tutkikaa nyt ensin mitä ammattiliito ovat vuosien saatossa teille neuvotelleet. Lauantait vapaaksi, äitiyslomat jne. No siinäpä tulette siivellä kun yleissitovia palkankorotuksia myönnetään. Yleissitoviksi ne tulevat kun enemmistö toimialan työntekijöistä kuuluu neuvottelevaan ammattiliittoon.
[/quote]
kommebtoikaa nyt tätä yleissitovuuttakin. Kummasti tes:n mukaiset yleuskoritukset ja mahdolliset paikalliset erät kyllä kelpaavat näille liittoon kuulumattomillekin.
[/quote]
Näin ei pitäisi olla. Vaan liiton edut pitäisi olla vain liiton jäsenillä.
No, en kuulu PAMiin, mutta liittoon kuitenkin. Työskentelen julkisella sektorilla, ja jos eroaisin liitosta, menettäisin ne vähätkin mahdollisuudet palkankorotukseen mitä valtiovetoisessa työpaikassani on.
Erosin jo 10 vuotta sitten. TK riittää. En halua maksaa turhasta. Pitäkoot kesäleirinsä ja koulutuksensa muiden pussista. Ilmaista oikeusapua on saatavilla, jos tarvis. Ja tämä nyt on aikas kaukaa haettua suurimman osan kohdalla. Maksakoot ne, jotka haluavat.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:32"]
Valmistuessani ammattiini hain ammattiliiton jäsenyyttä. Minulle vastattiin, että ammattinimikettäni ei tunneta ja minulta evättiin liiton jäsenyys. Meikäläisiä koulutetaan Suomessa neljässä oppilaitoksessa (AMK) ja ammatissa meitä toimii maassamme satoja. Omassa työpaikassanikin saman ammattinimikkeen omaavia on kaksi muuta. Tuon liiton tyhmän vastauksen takia liityin YTK:n ja siinä olen pysynyt. Palkankorotukset ja muut ovat tipahtaneet aivan automattisesti mutta lakkoihin ei ole tarvinnut osallistua vaan lakkoajan kävin normaalisti töissä. Ammattiliitot ovat turhia eikä ammatiyhdistys minua liikuta. Jäsenmaksujen verovähennysoikeus tulisi poistaa.
[/quote]
Liiton suoja pitäisi poistaa niiltä joptka eivät liitoon kuulu. Eli ihminen joka ei kuulu liittoon saa maksaa vaikka 5 euroa tunnissa palkkaa. Neuvotelkoot itse palkkansa ja oikeutensa.
[/quote]
Suomessa minimipalkkaa ei säädä joku liitto vaan Suomen laki. Kaikkien työnantajien on noudatettava Suomen lakia ja siinä on työntekijän asema aikas hyvin turvattu.
5 euron tuntipalkka olisi Suomessa laiton. Oletko anarkisti, yritätkö yllyttää ihmisiä toimimaan vasten Suomen lakia? Muistaakseni eräs Päivi sai siitä aika paljon kuraa niskaansa ja nyt sinä teet samoin? Vai oliko tuo sinulta vain aivopiepu?
Muuten olen samaa mieltä. Jokainen neuvotelkoon itse oman palkkansa. Mielestäni tämän tulisi olla mahdollista myös kunta/valtiotyönantajan kanssa. Hyvälle opelle/hoitsulle parempi palkka kuin laiskalle. Neuvottelisin erittäin mielelläni palkkani itse oman työsuoritukseni perusteella - nyt ainoa mahdollisuus saada opettajana korkeampaa palkkaa on ikälisät, jotka napsahtaa automaattisesti kaikille (viroissa oleville) kuin manulle illallinen. Ei se ole reilua.
T. se, joka kuuluu YTK:hon
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:12"]
Toivottavasti täällä on vaan joku yksittäinen provoilija, joka mustamaalaa ammattiliittoja, muussa tapauksessa olen äärettömän huolissani, jos ihmiset eivät enää halua ammattiliittoihin vaan haluavat, että palkat laskee, työehtosopimukset puretaan ja oikeudet otetaan pois, jättäen tilalle vain velvollisuuksia.
Onneksi ainakin omalla alalla, Pamissa, ainakin liittoon kuuluu koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä ja sen kyllä myös huomaa, koko ajan TES ja palkka paranee.
[/quote]
Minusta on mahtavaa huomata, että näinkin monet ihmiset ajattelevat ihan itse, tekevät ratkaisunsa oman elämäntilanteensa pohjalta. Eivätkä vain automaattisesti usko liiton propagandaa.
Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus (=vakityö) ja koet, että saat liitolta sen vastineeksi jotain, mitä sinne maksat, niin toki kuulut silloin liittoon. Mutta liitto ei aja esim. meidän opettajansijaisuuksista ja viroista tappelevien asiaa konkreettisesti. Ei opettajien koulutuspaikkoja rajoiteta, kuten vaikka lääkärien. Ei liitto ja opettajan viroissa olevat ihmiset lyö nyrkkiä pöytään ja ilmoita, että nyt luokkakoot pienemmiksi, palkataan enemmän opettajia, koulut kuntoon, lapsille kunnon työvälineet, jne. En koe, että mikään liitto ajaa minun asiaani. Miksi siis maksaisin sellaiseen kuulumisesta?
"Liiton suoja pitäisi poistaa niiltä joptka eivät liitoon kuulu. Eli ihminen joka ei kuulu liittoon saa maksaa vaikka 5 euroa tunnissa palkkaa. Neuvotelkoot itse palkkansa ja oikeutensa."
Ammattiliitot pitäisi kriminalisoida niin kuin muutkin rikollisjärjestöt, ja AY-pamput pitäisi tuomita ankarimman mukaan suojelurahan vaatimisesta ja ryöstämisestä.
Minäkin erosin liitosta. Kuuluin perushoitajien liittoon vuosikausia mutta sitten kerran kun todella tarvitsin apua en saanutkaan sitä. Joten, mitä muutakaan siinä sitten voi kun erota?
Kyllä kannattaa kuulua liittoon. Jos ja kun työehtosopimuksen yleissitovuus katoaa, niin Wahroosin ideat ovat pelkkää lastenkamarileikkiä sen jälkeen. Työntekijää saa kohdella ihan niin huonosti kuin vain kehtaa.
Toisaalta itse maksan ns liittomaksua 9€ kuukaudessa. tämä tekee hieman toista sataa vuodessa. Talviloma meni pohjoisessa, ja liiton etuihin kuuluu 40% alennusta Levi hotellissa. No se sponsorointi oli yhteensä hieman yli 900€. kesällä vietin samaisessa hotellissa yön ja yhden yön liittoetu oli 27€. Mielestäno se reilun satasen satsaus kannatti, kun sillä sai noin 1000€ edut. Liiton palveluita kannattaa käyttää hyväkseen kun kerran siihen on mahdollisuus, eikä porata ja pillitetä koton sitä että joku luottamusmies ei asioita hoitele. Ne asiat voi hoitaa luottamusmiehen ohitsekin.
Meillä liiton naikkosia ei ylennetä, niille jää tylsimmät duunit