Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
121/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:29"]

UIL on muistaakseni 345 euroa vuodessa. Siihen hintaan tulee joku lehti ja saa alennuksia monista eri paikoista. Lakiapuun olen sen sijaan pettynyt, en saanut sen kummempaa vastausta kuin minkä olin itsekin osannut googlettaa, eli en saanut vastausta varsinaiseen kysymykseeni. 

[/quote]

Tarkistin, 378, kiinteä vuosimaksu tulotasosta riippumatta. Tämä on aluekohtainen, mutta aika monella alueella on tämä sama. 

Vierailija
122/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

UIL on muistaakseni 345 euroa vuodessa. Siihen hintaan tulee joku lehti ja saa alennuksia monista eri paikoista. Lakiapuun olen sen sijaan pettynyt, en saanut sen kummempaa vastausta kuin minkä olin itsekin osannut googlettaa, eli en saanut vastausta varsinaiseen kysymykseeni. 

[/quote] No taitaa se olla vähän enemmän, riippuu mihin jäsen järjestöön kuulluu, omassani jäsenmaksu on vähän vajaa 400€.

Itse olen muutamaan otteeseen miettinyt liitosta eroamista ja jättäytymistä pelkän IAET-kassan jäseneksi, sen jäsenmaksu olisi 75€ vuodessa. Mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Joskus olen kysellyt jotain asioita liitosta ja melkoista diipadaapata sieltä on aina saanut vastaukseksi, ei mitään sellaista mitä en osaisi itse selvittää. Liiton jäsenedut on kans aika tyhjänpäiväisiä, eipä tule tuota T3 lehteäkään luettua, mutta onhan se ihan hyvä kalanperkuu alusta, saisi olla vaan vähemmän kiiltävää imukykyisempää paperia (meille ei tule mitään mainospostia tai ilmaisjakeluita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on, viimeisten 10 vuoden aikana en ole juuri pamilaista pääluottamusmiestä nähnyt työpaikalla muuten kuin luottamusmiesvaalien alla mainostamassa itseään. Kaveeraa päällikkköjen ja johtajien kanssa.

Vierailija
124/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAMilaisten ongelma lienee yksinkertaiset työntekijät?

Vierailija
125/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:42"]

[/quote] No taitaa se olla vähän enemmän, riippuu mihin jäsen järjestöön kuulluu, omassani jäsenmaksu on vähän vajaa 400€.

Itse olen muutamaan otteeseen miettinyt liitosta eroamista ja jättäytymistä pelkän IAET-kassan jäseneksi, sen jäsenmaksu olisi 75€ vuodessa. Mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Joskus olen kysellyt jotain asioita liitosta ja melkoista diipadaapata sieltä on aina saanut vastaukseksi, ei mitään sellaista mitä en osaisi itse selvittää. Liiton jäsenedut on kans aika tyhjänpäiväisiä, eipä tule tuota T3 lehteäkään luettua, mutta onhan se ihan hyvä kalanperkuu alusta, saisi olla vaan vähemmän kiiltävää imukykyisempää paperia (meille ei tule mitään mainospostia tai ilmaisjakeluita).

[/quote]

Korjasinkin sen tuossa alempana, heitin ulkomuistista tuon ekan. Minä saan tietokonelehden, kun 3T tulisi muuten kahtena kappaleena, koska mieskin on insinööri. Lakimiehet on tosiaan surkeita, ne vaan kopsaavat vastauksia finlexistä tai jostain. Ne vastasivat täsmälleen samat sanat, mitkä jo kysymyksessä kerroin saaneeni selville. Sen lisäksi ne vastasivat asiaaan, mitä en edes kysynyt. Voin kertoakin, että kysyin voiko määräaikaisen työsuhteen purkaa, jos töitä ei ole ja tiedossa olisi uusi työ. Mulla siis meni aikaa peukalon pyörittelyssä, eli silloisella työpaikalla ei ollut joskus viikkoon juuri mitään tekemistä. NE alkoivat mulle neuvoa että voi tulla karenssi...voi hellkkari, en ollut jäämässä työttömäksi ja se kyllä viestistäni ilmeni täysin selvästi. 

Vierailija
126/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin Liikeliitosta jo 1990-luvulla. Sen jälkeen olen laittanut joka kuukausi saman verran rahaa Seligsonin rahastoon, minkä verran olisin maksanut liitolle maksua. Ne säästöt ovat poikineet rajusti tuottoa. Rajusti.

http://www.seligson.fi/

Vierailija
127/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:01"]Erosin Liikeliitosta jo 1990-luvulla. Sen jälkeen olen laittanut joka kuukausi saman verran rahaa Seligsonin rahastoon, minkä verran olisin maksanut liitolle maksua. Ne säästöt ovat poikineet rajusti tuottoa. Rajusti.   http://www.seligson.fi/[/quote]

Ihan fiksu päätös. Pitäis kai itekki tehä noin.

Vierailija
128/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:48"]

PAMilaisten ongelma lienee yksinkertaiset työntekijät?

[/quote]

PAMilaisten ongelma todellakin on omat yksinkertaiset työntekijät, joota pn vähintään 50 % liikaa ja joita johtaa... no niin, arvaatte varmaan - yksinkertainen johtaja. Mutta jostainhan demarit suojatyöpaikkoja tarvitsevat. Tosin demareilla menee nykyään aika helvetin huonosti, joten selvästi aika moni on tämän kusetuksen huomannutkin.

Vierailija
129/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt ymmärtää, kassa kerää vaan rahat, liitto ajaa etujanne.

[/quote]

En minä ainakaan koe, että liitto ajaisi etuani, kun se yrittää puolestani pitää kiinni tietyistä aivan naurettavista ja työnantajalleni kalliiksi tulevista "eduista", joita ilman selviytyisin elämässäni aivan mainiosti. Ilman työpaikkaa sen sijaan en selviydy, ja sen menettäminen on sitten lopulta edessä, jos liitto ei jousta ja anna työnantajan järkeistää ehtoja. Mielestäni työntekijän ja työnantajan tulisi mahdollisimman pitkälle puhaltaa yhteen hiileen ja ymmärrän oikein hyvin sen, että työntekijöiden pitäminen on Suomessa äärimmäisen kallista! Nostan hattua kaikille yrittäjille joilla on työntekijöitä.

Ainoa, mitä paheksun, on ylimmän johdon överiksi menneet palkanlisät, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa meneekö firmalla hyvin vai huonosti. Mutta kyllä siellä liittojenkin johdossa porsastellaan, eivät eroa yhtään muista isoista pomoista ahneudessaan. No, minun rahoillani eivät ole koskaan porsastelleet, en ole ikinä kuulunut liittoihin enkä myöskään äänestä demareita, jotka ovat liittojen talutusnuorassa. Koskaan ei ole tarvinnut työpaikalla kärsiä epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, koska saan tarvittaessa ihan itse suuni auki. En tarvitse jotain liittoa siihen väliin hoitamaan asioitani (huonosti).

Liitoille kuuluu kiitos siitä, että lainsäädännössä on huomioitu työntekijöidenkin etua ja että meillä on työehtosopimukset jne., mutta nykyään on kyllä aika ajanut niistä ohi. En näe mitään järjellistä syytä maksaa niiden johdon huviretkiä.

Vierailija
130/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun toiseen liittoon, mutta noin niinkuin ajatuksen tasolla...

Meidänkin työpaikalla on tosi monia henkilöitä, jotka eivät kuulu liittoon, koska "ei sieltä mitään saa eikä siitä ole mitään hyötyä". Kummasti kuitenkin hehkutetaan palkan yleiskorotuksia, tänä vuonna muutama kymppi kuussa ja tämänkin vuoden kesäkuussa maksettua muutaman satasen kertaerää.

Ihan taivaasta taisivat tipahtaa tosta noin vaan itsestään? Vai se Loimaan kassako ne neuvotteli? 

Vierailija
131/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin PAMista 10 vuotta sitten enkä ole katunut. En todellakaan tuntenut kuuluvani siihen joukkoon, en halunnut, että rahojani laitetaan Halosen presidentinvaalikampanjaan tai kenenkään muunkaan arvojani vastaan sotivan demaritantan/-ukon persuksen levittämiseen.

Olen ollut YTK:n tyytyväinen jäsen siitä lähtien. En vaihda. Ammattiliitot ovat niin punaisia, ettei työtätekevälle ole siitä mitään iloa, päin vastoin. En halua lakkoilla tai tapella työnantajan kanssa vain sen takia, että liitto niin käskee.

[/quote]

Niillä lakoilla ajetaan sinun etua. Jos työnantaja saisi tahtonsa läpi niin tekisit työtäsi 5 eurolla tunnissa ilman taukoja 12 tuntia päivässä.

Työnantaja EI ole KOSKAAN työntekijän puolella.

Vierailija
132/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:22"]

Lyhytnäköistä politiikkaa, kuka teidän palkkojanne eteenpäin ajaa? Työnantaja eí ainakaan.

[/quote] Eipä ne liitotkaan enää paljon kykene työntekijän etuja parantamaan. Päinvastoin. Tekevät keskitettyjä tulosopimuksia ja kun otetaan nippu aloja yhteen, niin jossain menee aina niin huonosti että niillä ei ole varaa korotuksiin ja sillä varjolla menestyvätkin alat pidättäytyy nollalinjalla.

[/quote]

Mutta ne estävät etujen huonontumisen. Jos työnantajat saavat tahtonsa läpi niin palkat pienenee huomattavasti

Vierailija
133/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:11"]

Koittakaa nyt ymmärtää, kassa kerää vaan rahat, liitto ajaa etujanne.

[/quote]

En minä ainakaan koe, että liitto ajaisi etuani, kun se yrittää puolestani pitää kiinni tietyistä aivan naurettavista ja työnantajalleni kalliiksi tulevista "eduista", joita ilman selviytyisin elämässäni aivan mainiosti. Ilman työpaikkaa sen sijaan en selviydy, ja sen menettäminen on sitten lopulta edessä, jos liitto ei jousta ja anna työnantajan järkeistää ehtoja. Mielestäni työntekijän ja työnantajan tulisi mahdollisimman pitkälle puhaltaa yhteen hiileen ja ymmärrän oikein hyvin sen, että työntekijöiden pitäminen on Suomessa äärimmäisen kallista! Nostan hattua kaikille yrittäjille joilla on työntekijöitä.

Ainoa, mitä paheksun, on ylimmän johdon överiksi menneet palkanlisät, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa meneekö firmalla hyvin vai huonosti. Mutta kyllä siellä liittojenkin johdossa porsastellaan, eivät eroa yhtään muista isoista pomoista ahneudessaan. No, minun rahoillani eivät ole koskaan porsastelleet, en ole ikinä kuulunut liittoihin enkä myöskään äänestä demareita, jotka ovat liittojen talutusnuorassa. Koskaan ei ole tarvinnut työpaikalla kärsiä epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, koska saan tarvittaessa ihan itse suuni auki. En tarvitse jotain liittoa siihen väliin hoitamaan asioitani (huonosti).

Liitoille kuuluu kiitos siitä, että lainsäädännössä on huomioitu työntekijöidenkin etua ja että meillä on työehtosopimukset jne., mutta nykyään on kyllä aika ajanut niistä ohi. En näe mitään järjellistä syytä maksaa niiden johdon huviretkiä.

[/quote]

Nyt just liittoa tarvitaan. Työnantajat haluavat pienentää palkkoja, vähentää lomia, poistaa lomarahat, lyhentää taukoja, poistaa oikeudet äitiyslomiin ja vanhempainlomiin jne. Työnantaja Ei ole sinun kaverisi. Liitto on ainoa joka taistelee työntekijöiden puolesta. Katso valtioita jossa liittoa ei ole tai se on todella heikko. Työntekijöillä ei ole mitään suojaa. Haluatko että Suomessakin vakituisilla on yhtä huonot oikeudet kuin määräaikaisilla vuokratyöntekijöillä? Koska siihen työnantajat ajavat asiaa. Sinut voidaan erottaa ilman mitään sanktioita. Et voi puolustaa itseäsi vaikka sinua seksuaallisesti häirittäisiin tai työnantaja ei maksa oikeata palkkaa. Koska siitä aiheutuu välitön irtisanominen. Siihen työnantajat pyrkivät. Lomat puolitetaan, lomarahat poistuu, sairaslomista tulee palkattomia jne. Olet varmaan masokisti?

Vierailija
134/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun liittoon koska työssäni on päivittäin monenlaisia konfliktitilanteita asiakkaiden kanssa. Olen varovainen enkä provosoi, mutta ongelmatilanteessa ei työnantajalla ole mitään syytä olla minulle uskollinen.

Suojelen itseäni: ammattiliitoilla on lakimiespalvelut joita kassalla ei totisesti ole.

Vierailija
135/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:19"]

Kuulun toiseen liittoon, mutta noin niinkuin ajatuksen tasolla...

Meidänkin työpaikalla on tosi monia henkilöitä, jotka eivät kuulu liittoon, koska "ei sieltä mitään saa eikä siitä ole mitään hyötyä". Kummasti kuitenkin hehkutetaan palkan yleiskorotuksia, tänä vuonna muutama kymppi kuussa ja tämänkin vuoden kesäkuussa maksettua muutaman satasen kertaerää.

Ihan taivaasta taisivat tipahtaa tosta noin vaan itsestään? Vai se Loimaan kassako ne neuvotteli? 

[/quote]

Komppi tälle. 

Vierailija
136/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eroa, vaan lähetän nyt sen kirjeen liiton juristille, joka odotteli palkkapäivää.

Vierailija
137/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en eroa liitosta. Joo, se maksaa jotain, mutta ilman luottamusmiestä (jota ei olisi, jos ei olisi liittoa, tai jos en kuuluisi liittoon niin en olisi saanut hänen apuaan) olisin nyt todennäköisesti joko työtön tai sairaslomalla. Mieluummin maksan sen muutaman satasen vuodessa jäsenmaksua... Jos teidän työpaikalla ei liitto aja teidän etuja, niin luuletteko että eroamalla se tilanne paranee? Liittoon yhteys, ja kertokaa tilanne mitä kaipaatte yms. Ei ne siellä mitään selvännäkijöitä ole että osaisivat apua lähettää ilman että kukaan kertoo epäkohdista. 

Vierailija
138/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu ammattiliittoon. Olen kyllä hyvilläni siitä, että työkaverini PAM:n avustuksella saivat työnantajani maksamaan palkan oikein ja siis minullekin enemmän. :)

Vierailija
139/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotaan kaikki vaan ammattiliitoista ja katsotaan, kuka meidän etuja sitten ajaa... Älkää tulko ainakaan sitten tänne huutelemaan.

Vierailija
140/263 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42: eli elät siivellä. Työkaverisi siis maksavat (jäsenmaksuissaan) sinunkin asioitesi hoitamisen. Just joo.