Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
161/263 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] 

Suomessa minimipalkkaa ei säädä joku liitto vaan Suomen laki. Kaikkien työnantajien on noudatettava Suomen lakia ja siinä on työntekijän asema aikas hyvin turvattu.

T. se, joka kuuluu YTK:hon

[/quote]

Onpa hyvä, että osa meistä osaa järkiperustein ja vankan harkinnan perusteella päättää, kuuluako liittoon vai ei.

Koetapa nyt aluksi kuitenkin vaikka ottaa selvää siitä, mitä Suomen laki sanoo minimipalkasta. (Vinkki: Suomessa ei ole käytössä vähimmäispalkkaa lakiin kirjattuna minimipalkkana, niin kuin se monissa muissa maissa ymmärretään, vaan täällä vähimmäispalkat määritetään työehtosopimuksissa jokaiselle alalle erikseen.)

Sitten voitkin alkaa miettiä, kuka ne työehtosopimukset puolestasi neuvottelee ja allekirjoittaa...

Vierailija
162/263 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:29"]

UIL on muistaakseni 345 euroa vuodessa. Siihen hintaan tulee joku lehti ja saa alennuksia monista eri paikoista. Lakiapuun olen sen sijaan pettynyt, en saanut sen kummempaa vastausta kuin minkä olin itsekin osannut googlettaa, eli en saanut vastausta varsinaiseen kysymykseeni. 

[/quote] No taitaa se olla vähän enemmän, riippuu mihin jäsen järjestöön kuulluu, omassani jäsenmaksu on vähän vajaa 400€.

Itse olen muutamaan otteeseen miettinyt liitosta eroamista ja jättäytymistä pelkän IAET-kassan jäseneksi, sen jäsenmaksu olisi 75€ vuodessa. Mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Joskus olen kysellyt jotain asioita liitosta ja melkoista diipadaapata sieltä on aina saanut vastaukseksi, ei mitään sellaista mitä en osaisi itse selvittää. Liiton jäsenedut on kans aika tyhjänpäiväisiä, eipä tule tuota T3 lehteäkään luettua, mutta onhan se ihan hyvä kalanperkuu alusta, saisi olla vaan vähemmän kiiltävää imukykyisempää paperia (meille ei tule mitään mainospostia tai ilmaisjakeluita).

[/quote]

Liiton äijille tärkeintä on  säilyttää oma virka ja saada kovaa palkkaa. Työntekijöistä viis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/263 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois pahan valtakunnasta PAMista. Ei mulla muuta.

Vierailija
164/263 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitosta eroaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Vierailija
165/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Hoitoalalla minäkin ja seuraan aika läheltä erään pääluottamusmiehen touhuja. Liksa sopeutettuna n. 4000. Jatkuvasti rehvastelee, kuinka taas seminaarissa oli pöydät koreana. Ja näitä seminaareja riittää jopa useita kuukaudessa. Lomat ja muut edut ihan toista luokkaa. Ja nyt siirtyy kuulemma tekemään etänä töitä kotoaan. Sinne meni sen liiton jäsenyys minun osaltani. 

Vierailija
166/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:24"]

Tyhjästä ei kannata maksaa, varsinkin jos luottamusmies on häijy duunareita kohtaan ja firmaan päin kallellaan.

[/quote]

Kukas sen paskan luottamusmiehen on valinnut? No tietenkin se duunari. Sitä saa mitä tilaa. Luottamusmies valitaan kahden vuoden välein ja sen voi vaihtaa. Ei vaan tunnu löytyvän henkilöitä, jotka vaivautuisivat ottamaan asioista selvää, laittamaan itsensä likoon ja ajavan toistenkin asioita. Meitä marisijoita ja omaan napaan tuijottavia kyllä löytyy pilvin pimein. T: entinen paska luottamusmies, jota joku kyllä on kiittänytkin asiansa hoidosta

Vierailija
167/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:49"]

Mutta liitto ei aja esim. meidän opettajansijaisuuksista ja viroista tappelevien asiaa konkreettisesti. Ei opettajien koulutuspaikkoja rajoiteta, kuten vaikka lääkärien. Ei liitto ja opettajan viroissa olevat ihmiset lyö nyrkkiä pöytään ja ilmoita, että nyt luokkakoot pienemmiksi, palkataan enemmän opettajia, koulut kuntoon, lapsille kunnon työvälineet, jne. En koe, että mikään liitto ajaa minun asiaani. Miksi siis maksaisin sellaiseen kuulumisesta?

[/quote]

Ehkäpä se liitto ei aja asiaasi, koska teistä niin harva kuuluu liittoon ettei liitolla ole todellista painoarvoa sanomisilleen?

Huomasin tämän itse juurikin Pamissa. Vuosiin ei tapahtunut mitään ja sitten alettiin lobbaamaan ihan huolella ja saatiin jäseniä todella paljon. Ja tadaa, nyt tessien ehdot nousee kohisten ja yht'äkkiä se onkin työnantajapuoli, joka on polvillaan, kun tähän asti he ovat voineet pyyhkiä duunareilla persettään, koska ei ole ollut ketään uskottavaa, joka olisi voinut laittaa hanttiin.

Toisaalta, jos olisit oikea opettaja, tietäisit ja ymmärtäisit tämän ihan kertomattakin, sen verran yksinkertaisesta asiasta kuitenkin kyse ;-)

Vierailija
168/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos se silleen, että kun putsaa ton välimuistin, niin saa annettua taas uusia peukaloita?

Kunhan aattelin vihjaista sille, joka täällä käy kerran päivään kirjoittamassa noita ammattiliitonvastaisia juttuja ja painamassa peukkuja alaspäin ammattiliitolle xD

Pääsis paljon helpommalla, ku peukuttais vaan kerralla =D

Vierailija
169/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:00"]

Tutkikaa nyt ensin mitä ammattiliito ovat vuosien saatossa teille neuvotelleet. Lauantait vapaaksi, äitiyslomat jne. No siinäpä tulette siivellä kun yleissitovia palkankorotuksia myönnetään. Yleissitoviksi ne tulevat kun enemmistö toimialan työntekijöistä kuuluu neuvottelevaan ammattiliittoon.

[/quote]

kommebtoikaa nyt tätä yleissitovuuttakin. Kummasti tes:n mukaiset yleuskoritukset ja mahdolliset paikalliset erät kyllä kelpaavat näille liittoon kuulumattomillekin. 

[/quote]

Näin ei pitäisi olla. Vaan liiton edut pitäisi olla vain liiton jäsenillä.

[/quote]

Luke laki tes:n yleissitovuudesta. Näin se valitettavasti menee ja juuri se kiukuttaa että myös siivelläeläjät saavat yleiskorotukset yms. Näin ainakin meidän työpaikalla.

Vierailija
170/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo TES:n yleissitovuus ei kaikilla aloilla päde mutta tosiaan ainakin meidän ammattialalla ja tessissä. Siinä korotukset tulevat kaikille. Eroaminen mielessä kyllä vaikka olen aina ollut "henkeenja vereen" ay-ihminen. Ei enää kiinnosta.

Vierailija
171/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:01"]Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.[/quote] KOMPPAAN TÄYSILLÄ. Loimaan kassa maksaa vuodessa satasen -  PAM:illa etenkin rahat menevät haaskiin ja herrojen perseisiin!

Vierailija
172/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääluottamusmiehet ovat yleensä laiskoja paskapäitä joita kiinnostaa vain omat kokouspalkkiot ja ilmainen viina. Näin ainakin eräässä palvelualan yrityksessä jonka toimialoina on melko laaja kirjo palveluita. Kuuluisa yritys - mutten tosiaan aio  tässä kertoa mikä...

Vierailija
173/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:06"]

Ihmettelen, että kukaan enää viitsii kuulua ammattiliittoon. Minäkin kuulun YTK:hon, en ole koskaan ollut minkään ammattiliiton jäsen.

Voin liittyä OAJ:hin heti (olen opettaja), kun se alkaa oikeasti toimia jäseniensä etujen edistämiseksi, kuten vaikka lääkärien liitto. Heti, kun se alkaa vaatia opettajille lisää liksaa, enemmän opettajanvirkoja, virkojen täyttämistä ettei vaan roikoteta ihmisiä sijaisina, homekoulujen korjaamista, enemmän määrärahoja opetukseen, yms. ja aloittaa myös työtaistelun näiden tavoitteiden saavuttamiseksi, liityn liittoon. Niin kauan, kun vain hymistellään, en aio liitolle maksaa senttiäkään.

[/quote] OAJ on yks pelleimpiä liittoja. Eivät ole daaneet mitään aikaan ja aikoinaan lakkokin jäi pitämättä - vaikka kovemmat keinot olisivat etenkin nyt tarpeen kun opetusalallla säästetään ja koulujen työrauhaa ei ole jne...Opettajalla ei ole mitään mihin turvata, koska OAJ on niin pelle ja hampaaton. PAM taas ajaa muutaman harvan ammattiryhmän etuja enemmän mm. hoitoala...mut ei sitkään niin kovin hyvin. Kaupan - , ravintola- ja tturvallisuusala on jääneet ihan jalkoihin...PAMia ei kiinnosta...

Vierailija
174/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääluottamusmiehet on ne, jotka työntekijät on valinneet itse.

Meillä oli vuosikausia äärettömän huono pääluottamusmies, koska työntekijöistä liittoon kuului lähinnä esimiehiä.

Kun sitten ne rividuunaritkin liittyivät liittoon ja pääsivät äänestämään, ei esimiesten äänet enää riittäneetkään sen surkimuksen "vallassa pitämiseen" vaan viimeinkin valittiin ihan oikea työntekijöiden asioita ajava ihminen luottamusmieheksi ja kummasti alkoi asiat menemään aivan eri tavalla, loppui se tolkuton lain ja tessin rikkominen, jonka se surkea pääluottari oli siihen asti hyväksynyt.

Vain liittoon kuulumalla voi vaikuttaa. Tässä on vähän sama homma kuin äänestämisessä, jos ei äänestä eikä edes yritä vaikuttaa, on turha valittaa, mitä päättäjät päättää.

Jos nyt ammattiliitot lakkautettaisiin, otettaisiin lakko-oikeus pois, kuten työnantajapuoli vaatii, niin mitä jää duunarille? Aivan, ei mitään. Palkat alenee, työpäivät pitenee, irtisanomissuojat tippuu.

Ei meillä ole laissa kuin suuntaviivat työolosuhteisiin, valtaosa on tessissä ja jos ei ole ammattiliittoa, ei ole tessiä vaan mennään pelkästään lakien mukaan.

Vierailija
175/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:54"]

PAM taas ajaa muutaman harvan ammattiryhmän etuja enemmän mm. hoitoala...mut ei sitkään niin kovin hyvin. Kaupan - , ravintola- ja tturvallisuusala on jääneet ihan jalkoihin...PAMia ei kiinnosta...

[/quote]

Turvallisuusalalla menee tällä hetkellä suorastaan loistavasti. Sillä ei mennyt, mutta nyt menee ja juurikin sen takia, että viimeinkin mm. vartijat ovat tajunneet sen, että kun kaikki menee yhdessä rintamassa (=ammattiliitossa), saadaan jotain aikaiseksikin, yksittäisen ihmisen on turha yrittää muuttaa mitään, yhdessä se onnistuu.

Vierailija
176/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin työttömänä olisin erittäin tyytyväinen, jos poistetttaisiin nuo minua sitovat ehdot. En kuulu liittoon, enkä kassaan.

Haluaisin  mennä sanomaan työnantajalle, että mulle riittää näin korkeakoulutettuna ihmisenä 1000 €/kk kokopäivätyöstä. Tämä on minulta estetty. Minulta on viety kilpailuvaltti työmarkkinoilla! Vaadin vapautusta kahleista!

Minulle raha on välttämätön paha ja itseasiassa ylimääräinen voi pilata elämänarvoni. En halua suurta palkkaa ja olen ylensäottaen liian laiska lahjoittamaan rahaa eteenpäin. Olen toki miettnyt, että jos ottaisin työhaastattelussa esiin sen, että lahjoittaisin firmalle takaisin osan palkastani. Se olisi sinällään helppoa automatisoida verkkopankin kautta.

En ollut sarkastinen. Rahanahneus on sokaissut ihmiset.

Vierailija
177/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen monia, jotka olisivat valmiita tinkimään eduista huomattavastikin, jos vain saisivat vastineeksi sen normaalin, kokoaikaisen ja vakituisen työpaikan - ja jopa joitakuita joilla se työpaikka on, mutta silti olisivat valmiita järkeistämään etujaan. Ettekö te liittoihin kuuluvat ymmärrä, että yhä useampi joutuu noiden etujen ulkopuolelle kaikenlaisilla järjestelyillä (vuokratyö, pätkätyö), kun työnantajat eivät voi palkata enää ihmisiä ja entisetkin irtisanotaan, kun nämä teidän lakon uhalla vaatimanne edut tulevat niin kalliiksi? Ettekö osaa laskea yksi plus yksi?

Itse en ole koskaan kuulunut mihinkään liittoon tästä syystä. Minä en ole muita parempi ihminen siksi, että olen ollut onnekas ja saanut säilyttää työpaikkani. Voin joutua työttömäksi tai pätkätyöläiseksi koska tahansa, aivan kuten kuka tahansa muukin suomalainen. Haluan vain perustason edut työssäni, omasta puolestani mm. sairausajalta minulle ei tarvitsisi maksaa palkkaa - enhän ole silloin töissäkään! Kaiken maailman pekkaset ja muut ovat suoraan sanottuna aivan perseestä. Haluan itselleni vain sen verran, mikä on kohtuullista ja järkevää, jotta muillakin on mahdollisuus päästä töihin. Näin varjelen myös omaa työssä jaksamistani, koska jos työnantajalleni ei tule huippukalliiksi jokainen uusi rekrytointi, minulla on enemmän kollegoja jakamassa työtaakkaamme.

Olen niin vihainen tästä ihmisten ajattelemattomuudesta, että haluaisin perustaa ammattiliitoille työntekijäpuolen vastavoiman. Joku Työnantajien Tukijat Ry tai vastaava. Minä tiedän, mitä minun palkkaamiseni työnantajalle maksaa kaikkine sivukuluineen, ja se summa on aivan järkyttävä! Luopuisin mielelläni ylimääräisistä eduistani, jotta niillä rahoilla voitaisiin antaa useammille ihmisille työtä ja saataisiin työpaikkojen tappotahtinen tekeminen helpottumaan. Olen paljon mieluummin terveenä töissä kuin palkallisella sairauslomalla burn outiani parantelemassa kotona. Herätkää, ihmiset!

Vierailija
178/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, hereillä ollaan.

Saan kokoaikatyöstäni huimat 1300e käteen kuukaudessa.

Ja edes tämän verran saan, koska ammattiliitto on puhunut muutaman satasen korotukset tässä lähivuosina. Moni saa vielä vähemmän.

Ja tästä nyt sitten pitäisi vielä luopua, koska tienaan niin kohtuuttoman paljon työnantajan mielestä.

Just just.

Vierailija
179/263 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaminen on suositeltavaa. YTK hoitaa jäsentensä asioita paljon paremmin kuin PAM.

Vierailija
180/263 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:38"]

Onneksi on muitakin liittoja kuin PAM. Ei omakaan liitto ole oikeastaan mitään saanut aikaan, mutta jäsenedut on hyvät. Mm. vapaa-ajan matkavakuutus.

Kassaan sen sijaan en kuulu. Syy: olen jo työtön. Työssäoloehto ei ole täyttynyt, mutta kassaan kuulumisesta pitäisi maksaa muutama kymppi kuussa lisää myös työttömyysaikana. En näe järkeä. Tilanne muuttuu tietenkin toiseksi jos ja kun saan joskus vakityötä.

[/quote]

Jäsenedut ovat hyvät?!? Samat edut, ja paljon enemmän, saat liittymällä S-ryhmän asiakasomistajaksi ja hankkimalla S-kortin!