Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
101/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:03"]

No en varmasti! Saan sieltä ansiosidonnaista parhaillaan.

[/quote]

Ei liitosta kukaan saa ansiosidoinnaista. Liittoon kuuluminen on turhaa. Kunhan kuuluu kassaan. Työttömyyskassasta ne rahat maksetaan.

[/quote]Mä saan rahaa palvelualojen työttömyyskassasta, joten jos eroan liitosta, lakkaa rahojen saaminenkin. Ymmärrätkö? Lisäksi sain työnantajan selkä seinää vasten ihan vain siksi että mulla oli mahdollisuus liiton asianajajiin, oli sen verran tulehtunut tilanne ennen lähtöäni. Jos en olisi kuulunut liittoon, työantaja olisi voinut tehdä minulle sen mitä yrittikin.

Vierailija
102/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. Kassaan tulee jokaisen työssäkäyvän kuulua, mutta ammattiliittoon kuuluva maksaa ihan turhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:08"]

[/quote]

Ei liitosta kukaan saa ansiosidoinnaista. Liittoon kuuluminen on turhaa. Kunhan kuuluu kassaan. Työttömyyskassasta ne rahat maksetaan.

[/quote]Mä saan rahaa palvelualojen työttömyyskassasta, joten jos eroan liitosta, lakkaa rahojen saaminenkin. Ymmärrätkö? Lisäksi sain työnantajan selkä seinää vasten ihan vain siksi että mulla oli mahdollisuus liiton asianajajiin, oli sen verran tulehtunut tilanne ennen lähtöäni. Jos en olisi kuulunut liittoon, työantaja olisi voinut tehdä minulle sen mitä yrittikin.

[/quote]

Ei lakkaa rahojen saaminen, sillä työttömyyskassaan voi kuulua kuulumatta liittoon. Olen itse aikoinaan kuulunut PAMin työttömyyskassaan ja saanut sieltä ansiosidonnaista.

Vierailija
104/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliittojen jäsenmaksut voi vähentää verotuksessa. 

Vierailija
105/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin liitosta sen jälkeen kun liiton edustajat kävivät lietsomassa lakkoa. Kun työsuojeluvaltuutettu kyseli siitä, kun työntekijät oli pakotettu uusiin työehtoihin, joku näistä pomoista kysyi pilkallisesti  "Pakottivat? Pyssylläkö ne uhkasivat?"

Silloin ajattelin, että näitäkö minä elätän. Mitä hyötyä? Ei tule apua vaan pilkkaamista. Erosin liitosta, mutta säilytin työttömyyskassan jäsenyyden.

Vierailija
106/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Voi hyvänen aika, mitä tietämättömyyttä! Loimaan kassan eli YTK:n jäsenenä  saat ihan saman työttömyysturvan 400 euroa halvemmalla!

Vierailija
107/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytnäköistä politiikkaa, kuka teidän palkkojanne eteenpäin ajaa? Työnantaja eí ainakaan.

Vierailija
108/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAM on ihan surkea ammattiliitto. Olin aikanaan jäsen ja mitä jäi käteen:  teetettiin palkatonta ylityötä ja liiton kommentti oli "Ei kannata tehdä tuollaisia työsopimuksia" ja "Muista pitää työaikapäiväkirjaa". Ei kyllä sopparissa ollut mitään mainintaa ettei kaikesta tehdystä työstä tule palkkaa ja tietenkin kirjasin ylös tekemäni tunnit (ja myös mitä niiden aikana tein). Kun minut irtisanottiin laittomasti oli lakimiehen kommentti "on turhaa lähteä taistelemaan suuria yrityksiä vastaan" Lisäksi työpaikalleni tule vuosittain käymään liiton edustajia jakamaan karkkia ja lätisemään latteuksia. Kerran kysyivät henkilökunnastani että kukakohan kuuluu liittoon? Mielestäni se on yksityisasia eikä siitä tarvitse kertoa esimiehelle. 

Vierailija
109/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liiton jäsenyyteen kuuluu etuja jotka kyllä kattavat kulutkin: tapaturmavakuutus, matkavakuutus itselle ja alaikäisille lapsille, pääsen ilmaiseksi lukuisiin näyttelyihin ja kaikkiin messu yms tapahtumiin jäsenkortilla, saan 25%alennusta pitkistä bussimatkoista jne.

Vierailija
110/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on totta että YTK antaa työttömäksi jäädessä ihan saman rahallisen turvan kuin PAM, mutta YTKn jäsenmaksu on satasia halvempi kuin PAMin!

Vierailija
111/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitosta kannattaakin erota, jos ei koe tarvitsevansa liiton palveluksia, mutta kyllä johonkin kassaan kannattaa silti kuulua, työttömäksi kun voi jäädä koska vain.

Kirkkoon kukaan fiksu ei ole kuulunutkaan, ei ainakaan sen jälkeen kun on tullut täysi-ikäiseksi ja voinut itse erota.

Vierailija
112/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote] Ei vaan sinä et ymmärrä. Liitto ja kassa on eri juttu. Kassaan kuuluminen ei edellytä liittoon kuulumista. Ymmärrätkö?

Vierailija
113/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:23"]

Minulla liiton jäsenyyteen kuuluu etuja jotka kyllä kattavat kulutkin: tapaturmavakuutus, matkavakuutus itselle ja alaikäisille lapsille, pääsen ilmaiseksi lukuisiin näyttelyihin ja kaikkiin messu yms tapahtumiin jäsenkortilla, saan 25%alennusta pitkistä bussimatkoista jne.

[/quote]Ainiin, mullakin on vakuutukset PAMin kautta halvemmalla. Mitenhän niidenkin kävisi jos nyt eroaisin? Olen sama joka saa työttömyysetuutta kassasta. + tuo riitatilanne työantajan kanssa.

Kyllä mä lasken että kannatti kuulua liittoon, ja kannattaa edelleen. Verotuksessa totta tosiaan huomioidaan maksetut jäsenmaksut. Ja kun tarvitsin sossun toimeentulotukea, huomioivat sielläkin menoiksi nuo!

Vierailija
114/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:15"]

Ammattiliittojen jäsenmaksut voi vähentää verotuksessa. 

[/quote] Eli saat tienata jäsenmakusun verran verovapaasti, ilmaista rahaa se ei silti ole.

Vierailija
115/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin PAMista 10 vuotta sitten enkä ole katunut. En todellakaan tuntenut kuuluvani siihen joukkoon, en halunnut, että rahojani laitetaan Halosen presidentinvaalikampanjaan tai kenenkään muunkaan arvojani vastaan sotivan demaritantan/-ukon persuksen levittämiseen.

Olen ollut YTK:n tyytyväinen jäsen siitä lähtien. En vaihda. Ammattiliitot ovat niin punaisia, ettei työtätekevälle ole siitä mitään iloa, päin vastoin. En halua lakkoilla tai tapella työnantajan kanssa vain sen takia, että liitto niin käskee.

Vierailija
116/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt ymmärtää, kassa kerää vaan rahat, liitto ajaa etujanne.

Vierailija
117/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

UIL on muistaakseni 345 euroa vuodessa. Siihen hintaan tulee joku lehti ja saa alennuksia monista eri paikoista. Lakiapuun olen sen sijaan pettynyt, en saanut sen kummempaa vastausta kuin minkä olin itsekin osannut googlettaa, eli en saanut vastausta varsinaiseen kysymykseeni. 

Vierailija
118/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:22"]

Lyhytnäköistä politiikkaa, kuka teidän palkkojanne eteenpäin ajaa? Työnantaja eí ainakaan.

[/quote] Eipä ne liitotkaan enää paljon kykene työntekijän etuja parantamaan. Päinvastoin. Tekevät keskitettyjä tulosopimuksia ja kun otetaan nippu aloja yhteen, niin jossain menee aina niin huonosti että niillä ei ole varaa korotuksiin ja sillä varjolla menestyvätkin alat pidättäytyy nollalinjalla.

Vierailija
119/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:29"]

Koittakaa nyt ymmärtää, kassa kerää vaan rahat, liitto ajaa etujanne.

[/quote] Kassa hoitaa työttömyyskorvauksen, liitto kerää vain rahaa.

Liiton osuus on aina paljon suurepi kuin kassan osuus jäsenmaksussa.

Vierailija
120/263 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:23"]

[/quote]Ainiin, mullakin on vakuutukset PAMin kautta halvemmalla. Mitenhän niidenkin kävisi jos nyt eroaisin? Olen sama joka saa työttömyysetuutta kassasta. + tuo riitatilanne työantajan kanssa.

Kyllä mä lasken että kannatti kuulua liittoon, ja kannattaa edelleen. Verotuksessa totta tosiaan huomioidaan maksetut jäsenmaksut. Ja kun tarvitsin sossun toimeentulotukea, huomioivat sielläkin menoiksi nuo!

[/quote]

Loimaan kassasta sinä saat paljon erilaisia etuja ja alennuksia. Saat myös oikeusapua, ja Loimaan kassan  sivutoimipisteen YTK-yhdistyksen kautta saat lakimiehen puolustamaan sinua, jos sinut irtisanotaan laittomasti. Lakimies maksaa 17 euroa/ vuosi. Ei paha hinta. Katso itse:

http://www.ytk-yhdistys.fi/fi/vakuutukset/oikeusturvavakuutus/