Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!
Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.
PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.
Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.
Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.
Kommentit (263)
Kun kaikki erotaan liitosta niin liitot lopetetaan. Sittenhän se riemu repeää kun työnantajan touhuja ei ole ammattiliitot valvomassa.
Ammattiliitot neuvvottelevat työnantajien kanssa mm. Palkoista, ylityökorvauksista, lisistä pyhinä ja viikonloppuina, yöllisistä, iltalisistä jne. Onko joku työssäkäyvä tosiaan niin dorka että luulee työnantajan maksavan näitä omasta halustaan??? Kannattaa perehtyä ensin esimerkiksi siihen mikä on ammattiliitto ja miksi sellaisia on olemassa ennen kuin eroaa.. Tuo loimaankassa / ytk mikälie on ta:jien perustama kusetuskassa, jotta kaikki eroaisi oikeista ammattiliitoista... Etuja ei tuossa käytännössä ole.
Tiesittekö, että työehtosopimusten yleissitovuus lakkaa, kun alalta yli 50% työntekijöistä ei ole ammattiosastojen jäseniä?
Höpöhöpö. Jotta sijoittavat saavat rahansa, niin tehtaat viedään halpatuotantomaihin. Siellä ei duunarille tarvitse maksaa, mutta sijoittavat sen sijaan saavat loisto-osinkoja. Rikkaat rikastuu. Pörssin tulo kuvioihin on sekoittanut työkentän. Tulos revitään vaikka selkänahoista. Tähän ei ay-liikkeellä ole osaa eikä arpaa. Se kantaa huolta työntekijöistä ja heidän oikeuksistaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:34"]
No tuskinpa ay-liike on työpaikkoja vähentänyt Suomesta. Sehän olisi kovin simppeli vastaus ongelmiin.
[/quote]
Miten niin "simppeli vastaus"? Totta se on. Kun yksi työntekijä sivukuluineen maksaa työnantajalle maltaita, hän ei pysty palkkaamaan useampia työntekijöitä vaan yrittää teettää sillä yhdellä kaiken tarvittavan. Seurauksena työntekijä uupuu ja muut surevat kohtaloaan työttöminä. Tiesitkö muuten, että palkkakuitissasi näkyy vain pieni murto-osa niistä kustannuksista, jotka työnantaja maksaa sinun palkkasi lisäksi eläkemaksujasi ja muita kuluja? En tiedä kenen idea sekin on ollut, mutta enpä yllättyisi jos olisi ay-liikkeen. Ay-porukkaa kiinnostaa ainoastaan oma elintaso ja omien työssäkäyvien jäsenten edut. Suomen pidemmän tähtäimen etu ei kiinnosta pätkääkään.
Mikäs paperitehdas tässä hiljattain siirrettiinkään kaukomaille sillä välin kun ay-liike aiheutti sille hemmetinmoiset kustannukset järjettömän pitkällä lakollaan? Sai sekin tehdas lopulta tarpeekseen siitä, että tuloksen tekemistä, josta maksetaan myös työntekijöiden palkat, vaikeutetaan viimeiseen asti. Ay-pomot ilmeisesti kuvittelevat, että työnantajille palkkarahat putoavat taivaasta.
[/quote]
tuskin paperitehdasta palkkojen takia siirretään kaukomaille. Palkat ovat minimaalinen osa paperitehtaan kuluista raaka-aineen ja logistiikan varjossa. Itse alalla työskentelen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:01"]Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.
PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.
Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.
Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.[/quote]
Hehheh ja vaihtoehtona YTK :)
Ensinnäkään, sinä et ole sekuntiakaan kuulunut yhteenkään liittoon, korkeintaan työnantajaliittoon, mutta tuskinpa siihenkään.
Näitä änkyrätyönantajien säälittäviä käännyttämisyrityksiä on aina yhtä hauska lukea :(
YTK ei ole vaihtehto ainoallekaan liitolle, koska se ei ole liitto vaan ainoastaan työttömyyskassa ja vieläpä melko kallis sellainen. Se voisi siis olla vaihtoehto ainoastaan Pamin työttömyyskassalle. En tiedä, mikä on tämän hetkinen jäsenmaksu Pamin työttömyyskassassa, mutta jossain kohtaa se oli 0,43% bruttotuloista. Tämähän tarkoittaisi sitä, että ainakaan alle 23 000 vuodessa tienaavan ei kannata Loimaan kassaan liittyä, koska se on kalliimpi.
Ylipäätään YTK on yksi kalleimmista työttömyyskassoista. Eli jos oma asemasi työntekijänä (palkat, lomat ym) ja sen parantaminen joukkovoimalla ei kiinnosta, eikä muutkaan liiton etuudet, niin liity hyvä ihminen ainakin halvempaan työttömyyskassaan, kuin YTK:n pöhöttyneeseen ylikalliiseen ja kassaan.
Olen metalliduunari, heti huomenna liityn pamin työttömyyskassaan...
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:11"]
Olen metalliduunari, heti huomenna liityn pamin työttömyyskassaan...
[/quote]
Tarkista nyt ensin, mikä se Pamin työttömyyskassan jäsenmaksu tällä hetkellä on. Metalliliiton kassalla se taitaa olla jotain rapiat 0,6% Jos siis eroa on noin 0,2 prosenttia, niin melkoisesti saat vuodessa tienata, että hyötyisit kuukausitasolla muutamaa euroa enempää.
Onkohan se edes mahdollista metalliduunarin liittyä pamiin, ja mun palkka on niin pieni et prosenteissa jäsenmaksut on ilmaisija.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:29"]Erosin PAMista 10 vuotta sitten enkä ole katunut. En todellakaan tuntenut kuuluvani siihen joukkoon, en halunnut, että rahojani laitetaan Halosen presidentinvaalikampanjaan tai kenenkään muunkaan arvojani vastaan sotivan demaritantan/-ukon persuksen levittämiseen.
Olen ollut YTK:n tyytyväinen jäsen siitä lähtien. En vaihda. Ammattiliitot ovat niin punaisia, ettei työtätekevälle ole siitä mitään iloa, päin vastoin. En halua lakkoilla tai tapella työnantajan kanssa vain sen takia, että liitto niin käskee.
[/quote]
Mutta onneksi omatuntosi sallii vastaanottaa ammattiliittojen neuvottelemat etuudet! Itarat elävät muiden siivellä.
Hassua muuten että näille loimaalaisille kelpaa kyllä ne "onnettomat" liittojen neuvottelemat yleiskorotukset. Luulisi, että niistä voisi kyllä kieltäytyäkin jos porukalla haluaisivat.
Uskomatonta, että nykyään pidetään melkeinpä pahempana sitä, että kuuluu liittoon kun ei kuuluisi. Itse olen Pamista ja olen saanut siellä hyvää palvelua, jonkun kerran olen soittanut. Tiedän myöskin sen, että jos tulee töistä paha tilanne niin saan lakimiesapua. Tosielämässä sellaisen tarve voi tulla vaikka kukaan tällä palstalla ei usko siihen. Siskollani oli liittonsa kanssa aikoinaan taistelu ja asia meni käräjille asti.
Lisäksi maksut voi laittaa verotukseen joten eipä tuo summa ole kovin paha ja onpahan ainakin kunnon päiväraha jos jää työttömäksi.
KYLLÄ! NYT KAIKKI Suomen palkansaajat ehdottomasti eroamaan ammattiliitoista. Saadaan kerralla rakennemuutos hoidettua ja Suomen kilpailukyky huippukuntoon. Jotkut, harvenevassa joukossa jopa hyötyisivät siitä. Mitä ne siellä liitossa tietää suomalaisen työntekijän elämästä ja vaikeuksista. Kyllä työnantaja on paljon lähempänä ja tuntee työntekijän. Reilu pomo, hoitaa erittäin paikallisella sopimisella asiasi kuntoon! Niin paikallisella, että voisi jopa tuntua, että siinä mulkaattiin vain juuri sinun työehtosopimustasi. Kuka siitä talouden pidosta parhaiten ymmärtää, no se osakkeenomistaja tietenkin, sillähän sitä fyrkkaa on, kai se sen päälle paremmin ymmärtääkin, hoitakoot se minun edunvalvonnan!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:47"]KYLLÄ! NYT KAIKKI Suomen palkansaajat ehdottomasti eroamaan ammattiliitoista. Saadaan kerralla rakennemuutos hoidettua ja Suomen kilpailukyky huippukuntoon. Jotkut, harvenevassa joukossa jopa hyötyisivät siitä. Mitä ne siellä liitossa tietää suomalaisen työntekijän elämästä ja vaikeuksista. Kyllä työnantaja on paljon lähempänä ja tuntee työntekijän. Reilu pomo, hoitaa erittäin paikallisella sopimisella asiasi kuntoon! Niin paikallisella, että voisi jopa tuntua, että siinä mulkaattiin vain juuri sinun työehtosopimustasi. Kuka siitä talouden pidosta parhaiten ymmärtää, no se osakkeenomistaja tietenkin, sillähän sitä fyrkkaa on, kai se sen päälle paremmin ymmärtääkin, hoitakoot se minun edunvalvonnan!
[/quote]
olen samaa mieltä. Erotaan pahoista ammattiliitoista porukalla siskot niin saadaan Suomen talous kuntoon. Työttömyys lähtee heti laskuun myös. Olemme niin hyviä työssämme että työnantaja maksaa kyllä hyvän palkan muutenkin.
Liitot neuvottelee työehtosopimuksista, työttömyyskassoilla ei ole työehtojen kanssa mitään tekemistä. Jos on kiinnostunut työelämän pelisäännöistä ja työelämän kehittämisestä, kannattaa kuulua liittoon.
Pelkkä työttömyyskassa on niille, joita kiinnostaa vain oma napa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:17"]
Liitot neuvottelee työehtosopimuksista, työttömyyskassoilla ei ole työehtojen kanssa mitään tekemistä. Jos on kiinnostunut työelämän pelisäännöistä ja työelämän kehittämisestä, kannattaa kuulua liittoon.
Pelkkä työttömyyskassa on niille, joita kiinnostaa vain oma napa.
[/quote]
Ei, vaan LIITTO on niille joita kiinnostaa se oma napa, pätkä- ja silpputyöläisten kustannuksella! Eivätkö ihmiset tämän enempää ajattele, mistä tämä nykyinen kansan kahtiajako johtuu? Tässäkin ketjussa ohitetaan olankohautuksella maininnat siitä, että saavutetut edut maksavat selvää rahaa ja ovat pois niiltä, jotka ovat joutuneet turvatun ay-liikkeen suojeluksessa olevan työväestön ulkopuolelle tekemään sitä satunnaista pätkää ja vuokratyötä, jota tekeville liittojen edut eivät kuulu. Tämä lisääntyy jatkuvasti, ja syy on ahneissa liittojen jäsenissä jotka vaativat itselleen vain lisää ja lisää lakkoilun uhallakin.
Menkääpä itseenne!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:14"]
Kuulun liittoon koska työssäni on päivittäin monenlaisia konfliktitilanteita asiakkaiden kanssa. Olen varovainen enkä provosoi, mutta ongelmatilanteessa ei työnantajalla ole mitään syytä olla minulle uskollinen.
Suojelen itseäni: ammattiliitoilla on lakimiespalvelut joita kassalla ei totisesti ole.
[/quote]
YTK:lla ei ole lakimiespalvelua siitä syystä, että työttömyyskassoilta on sellainen kielletty lailla. Tämän takia on perustettu erillinen yhdistys nimeltä YTK-yhdistys, joka ei virallisesti ole osa YTK:ta, mutta toimii sen rinnalla. YTK-yhdistyksen kautta YTK:n jäsenet saavat lakimiespalvelua, kun kuuluvat kumpaankin. Yhdistyksen jäsenmaksu on 17 €/ vuosi. Hintaan kuuluu myös tapaturmavakuutus.
http://www.ytk-yhdistys.fi/fi/jasenyys/
[/quote]
Komppi tälle!
Tottakai kannattaa erota - mitään et vastineeksi saa, vaikka maksat rahaa.