Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
1/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisitko, 37, onko mielestäsi tosiaan oikeudenmukaista että liitot ajavat työväestöstä vain pienen osan etuja loppujen kustannuksella? Miten te liittoihin kuuluvat voitte olla niin julmia pätkätyöläisiä ja muita itseänne heikommassa asemassa olevia kohtaan, että ette yhtään ole valmiita joustamaan jotta muut saisivat hieman parannettua asemiaan? Onko onnellisuutenne todellakin kiinni siitä, että näette ympärillänne itseänne huonommin pärjääviä ihmisiä, ja olette valmiita myös liittojen joukkovoimalla pitämään tilanteen sellaisena?

Muistetaanpa, että SAK esti perusturvan parantamisen kun viimeisintä uudistusta tehtiin, ja vielä lisäsi ansiosidonnaisen ja perusturvan välistä kaulaa + sitoi asian tulevaisuudessakin niin, että aina jos perusturvaa korotetaan, ansiosidonnaista on korotettava enemmän. Hävetkää te, jotka rakennatte hartiavoimin Suomeen kahden kerroksen väkeä ja te, jotka rahoitatte tätä toimintaa kuulumalla liittoihin, vaikka itse olisitte passiivisia!

Vierailija
2/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä eroa.

Muilla palkat laskee, niin pam on saanut jopa palkkoja nousemaan ja työehtosopimusta parannettua.

Pam oli aika huono liitto jossain vaiheessa, koska ihmiset eivät kuuluneet ammattiliittoon ja siinä vaiheessa sanavaltaa on aika huonosti. Nyt ihmiset ovat kuitenkin havahtuneet onneksi siihen, miten tärkeää työtä ammattiliitto tekee ja jäsenmäärä on monikertaistunut ja sen myötä pamilla on myös aivan erilainen sanavalta työnantajia vastaan.

Meillä painostetaan ainakin rankalla kädellä liittymään liittoon ja kun viimeksi oli lakkouhka päällä, niin vielä useampi liittyi ammattiliittoon, että oikeasti saatiin työnantajapuolelta myönnytyksiä. Kuten saimmekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu PAM:n vaan JHL:ään ja olen saanut sieltä apua mm. palkkariidassa, ja olen itse taistellut toisten puolesta luottamusmiehenä mm. työpaikkakiusaamisasioissa. En takuulla eroa. Olen nähnyt sen, miten työnantaja yrittää kyykyttää.

Sitä työläistä, joka ei kuulu liittoon, saa kyykyttää ihan vapaasti, kun sillä ei ole varaa palkata juristia, useimmissa tapauksissa. Liiton kautta sen juristin saa avukseen, kun vaan selkeästi on oikeuksia loukattu. Mutta jos menet itse vapaaehtoisesti pistämään nimesi johonkin paperiin ja sitten vasta otat yhteyttä liittoon, niin minkäpä se liitto siinä enää mahtaa. Älä tee mitään itseäsi haittaavia päätöksiä kysymättä liitoltasi ensin!

Vierailija
4/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuessani ammattiini hain ammattiliiton jäsenyyttä. Minulle vastattiin, että ammattinimikettäni ei tunneta ja minulta evättiin liiton jäsenyys. Meikäläisiä koulutetaan Suomessa neljässä oppilaitoksessa (AMK) ja ammatissa meitä toimii maassamme satoja. Omassa työpaikassanikin saman ammattinimikkeen omaavia on kaksi muuta. Tuon liiton tyhmän vastauksen takia liityin YTK:n ja siinä olen pysynyt. Palkankorotukset ja muut ovat tipahtaneet aivan automattisesti mutta lakkoihin ei ole tarvinnut osallistua vaan lakkoajan kävin normaalisti töissä. Ammattiliitot ovat turhia eikä ammatiyhdistys minua liikuta. Jäsenmaksujen verovähennysoikeus tulisi poistaa.

Vierailija
5/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on muitakin liittoja kuin PAM. Ei omakaan liitto ole oikeastaan mitään saanut aikaan, mutta jäsenedut on hyvät. Mm. vapaa-ajan matkavakuutus.

Kassaan sen sijaan en kuulu. Syy: olen jo työtön. Työssäoloehto ei ole täyttynyt, mutta kassaan kuulumisesta pitäisi maksaa muutama kymppi kuussa lisää myös työttömyysaikana. En näe järkeä. Tilanne muuttuu tietenkin toiseksi jos ja kun saan joskus vakityötä.

Vierailija
6/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari sen YTK:nkin, eli Loimaan kassan on keksinyt.

Ilmeisesti yksi Iiro, joka oli aikanaan valtionvarainministerinä, on ollut idean isä.

Minkä takia kuvittelette, että kokoomuslaiset tuon YTK:n ovat pystyyn pistäneet?

On ihan selvää, että työnantajapuolella ollaan tyytyväisiä, kun saadaan työntekijöiden joukkovoimaa murrettua ja hajautettua porukkaa pois ammattiliitoista. Ja onnistuvatkin ihan hyvin.

Ei näitä nykyisiä etuja olisi ilman ammattiliittoja. Tässäkin maassa tehtäisiin edelleen 12-tuntista työpäivää ja lauantai olisi työpäivä. Sairausajalta olisi turha odotella palkkaa ja lomia saisi jonain vuonna ehkä viikon pitää, jos oikein nöyrästi osaa lakki kourassa mennä pomolta kysymään.

Nykyään vaan pidetään näitä kaikkia asioita saavutettuina etuina, eikä ymmärretä, että ne kaikki on mahdollistanut takavuosien vahva AY-liike.

On toki totta, että nykyään lähes kaikki liitot voisivat katsoa vähän peiliin ja järkeistää sitä toimintaansa, niin että jäsenmaksut ainakin puolittuisivat.

Vierailija
7/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa miks just ne PAMin ruotsinkieliset johtoporrasnaiset on päässeet seminaareihin, miksei suomenkieliset?

Vierailija
8/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minäkin erosin PAMista kun laskin paljon se vuodessa maksaa. Mieheni sanoi maksavansa liiton maksua jotain 40-60€ vuodessa (en nyt muista mikä liitto) ja hänen palkkansa on kaksi kertaa suurempi kuin minulla.

Vierailija
9/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:03"]

No en varmasti! Saan sieltä ansiosidonnaista parhaillaan.

[/quote]

Ei liitosta kukaan saa ansiosidoinnaista. Liittoon kuuluminen on turhaa. Kunhan kuuluu kassaan. Työttömyyskassasta ne rahat maksetaan.

[/quote]Mä saan rahaa palvelualojen työttömyyskassasta, joten jos eroan liitosta, lakkaa rahojen saaminenkin. Ymmärrätkö? Lisäksi sain työnantajan selkä seinää vasten ihan vain siksi että mulla oli mahdollisuus liiton asianajajiin, oli sen verran tulehtunut tilanne ennen lähtöäni. Jos en olisi kuulunut liittoon, työantaja olisi voinut tehdä minulle sen mitä yrittikin.

[/quote]

Vaihda liittoa. On myös yleisiä, kaikkien alojen työttömyyskassoja.

Vierailija
10/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa nyt ensin mitä ammattiliito ovat vuosien saatossa teille neuvotelleet. Lauantait vapaaksi, äitiyslomat jne. No siinäpä tulette siivellä kun yleissitovia palkankorotuksia myönnetään. Yleissitoviksi ne tulevat kun enemmistö toimialan työntekijöistä kuuluu neuvottelevaan ammattiliittoon.

Vierailija
11/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:25"]

Porvari sen YTK:nkin, eli Loimaan kassan on keksinyt.

Ilmeisesti yksi Iiro, joka oli aikanaan valtionvarainministerinä, on ollut idean isä.

Minkä takia kuvittelette, että kokoomuslaiset tuon YTK:n ovat pystyyn pistäneet?

On ihan selvää, että työnantajapuolella ollaan tyytyväisiä, kun saadaan työntekijöiden joukkovoimaa murrettua ja hajautettua porukkaa pois ammattiliitoista. Ja onnistuvatkin ihan hyvin.

Ei näitä nykyisiä etuja olisi ilman ammattiliittoja. Tässäkin maassa tehtäisiin edelleen 12-tuntista työpäivää ja lauantai olisi työpäivä. Sairausajalta olisi turha odotella palkkaa ja lomia saisi jonain vuonna ehkä viikon pitää, jos oikein nöyrästi osaa lakki kourassa mennä pomolta kysymään.

Nykyään vaan pidetään näitä kaikkia asioita saavutettuina etuina, eikä ymmärretä, että ne kaikki on mahdollistanut takavuosien vahva AY-liike.

On toki totta, että nykyään lähes kaikki liitot voisivat katsoa vähän peiliin ja järkeistää sitä toimintaansa, niin että jäsenmaksut ainakin puolittuisivat.

[/quote]

JUURI NÄIN!

Vierailija
12/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä PAMiin kuuluminen kannattaa aina! PAM on saanut järjestettyä  monelle pienituloiselle naiselle paremman palkan. ESIM. PAMIN PUHEENJOHTAJAN ANN SELININ VUOSITULOT OVAT 128 964 €.

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/11/25/nain-ay-pomot-rahastavat/201016442/12

Vierailija
13/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin omasta liitostani ja vaihdoin YTK:hon, koska en halunnut maksaa vähän päälle 600€/vuodessa eduista ja alennuksista, joita en koskaan käyttänyt. Vaikka maksun saa vähentää verotuksessa, taitaa siinä silti jäädä "tappiolle". Minulle on tärkeämpää saada ansiosidonnaista, jos sellainen tilanne tulisi eteen kuin käydä esim. jossain turhanpäiväisessä kahden tunnin seminaarissa, josta usein joutuu vielä maksamaan pienen summan. Tai saada -15% autonvuokraamisesta pohjoisnavalla tms. älytöntä.

Lakimiespalveluita en usko myöskään tarvitsevani, koska en ajaudu työssäni sellaisiin ristiriitatilanteisiin. Meillä on onneksi sen verran reilua ja järkevää porukkaa niin esimies kuin työntekijäpuolella, että jos vaikka minun palkkaani haluttaisiin madalta, voisin katsoa peiliin ja löytää siihen syyn sieltä :)

Vierailija
14/263 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiespalveluita en usko myöskään tarvitsevani, koska en ajaudu työssäni sellaisiin ristiriitatilanteisiin. Meillä on onneksi sen verran reilua ja järkevää porukkaa niin esimies kuin työntekijäpuolella, että jos vaikka minun palkkaani haluttaisiin madalta, voisin katsoa peiliin ja löytää siihen syyn sieltä :)

[/quote]

PRO liitton jäsen saa lakipalveluneuvontaa puhelimitse aivan sen jäsemaksun hinnalla siviiliasioihinkin. Melkoisen pienikin asia kattaa sen vuotuisen liittomaksun

Vierailija
16/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, perustele yksi hyvä syy erota ammattiliitosta. Olen lähihoitaja ja kuulun Superiin.

Odotan vastaustasi.;-)

Vierailija
17/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 13:33"]

Ap, perustele yksi hyvä syy erota ammattiliitosta. Olen lähihoitaja ja kuulun Superiin.

Odotan vastaustasi.;-)

[/quote]

En ole ap, mutta etkö lue ketjusta muita kuin juuri sinua varten laaditut viestit? Tässähän on jo muutaman sivun verran perusteluja.

Vierailija
18/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan noita on ollut, jotka haluvat nyppiä pullasta vain rusinat. Sitten kun tulee työpaikalla ongelmia, joihin tarvittaisiin esim. lainoppineen apua, niin ollaan huuli pyöreänä, kun Loimaalata ei tulekaan jäsenetuna neuvottelijoita paikalle.

Olen jo työelämän ulkopuolella, joten mietin, pettääkö muistini, mutta minulla on kyllä käsitys, että aikaisemmin ainakin liiton jäsenmaksut sai vähentää verotuksessa. Miten lie nyt? Jos siis verovähennys on edelleen on olemassa, niin Loimaan kassaan kuuluva ei tienaa siinä mitään.

Vierailija
19/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha maksaa tyhjästä.

Vierailija
20/263 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapahan ainakin Selinin Anni kohtalaisen hyvää liksaa duunarien maksamista liiton jäsenmaksuista. 128 964 € vuodessa ei ole paha. Hyvä että edes liiton pomo pärjää, vaikka duunarit eivät pärjäisikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme