En ymmärrä työkaveria. Ajelee 20v vanhalla autolla ja edelleen työntää rahaa korjaukseen.
Kertoi juuri 500e määräaikaishuoltolaskusta ja jotain tukivarsia pitäisi vielä vaihtaa. Auton arvo varmasti hyvä jos kahta tonniakaan. En ymmärrä mikä logiikka tuossa on?? Olen hänelle vihjaillut, että eikö kannattaisi vaihtaa mutta sanoo vain "että siitä ei saa paljoakaan vaihdossa".
Tyhmä mikä tyhmä.
Kommentit (71)
Täytyy ymmärtää autoista jotain että voi pitää vanhaa. Vanhoissa on kyllä tyyliä, joka saman hintaluokan uudemmista puuttuu. Ilmainen yritysidea: vintage-autojen klubioikeus. Yhtenä päivänä Aston Martinilla ja toisena diplomaattimersulla. Idean saa käyttää, voin tulla asiakkaaksi.
Automies kirjoitti:
Kävikö ollenkaan mielessä, että jos hän HALUAA ajaa sillä vanhalla autolla? Jos hän PITÄÄ siitä, se on hänelle TÄRKEÄ? :D Ajan itse yli 20 vuotta vanhalla Volvolla ja kyllä tili antaisi siirtyä 2000-luvulle. Mutta niissä ole sama tunnelma enää... Siis kyllä joku uudempi Volvo mulle menis, en sitä kiellä.
Pointtihan oli, että aina se ei ole RAHASTA kiinni vaan FIILIKSESTÄ.
Onko pakko HUUTAA?
Eipä tuossa ole mielestäni mitää järkeä autoa tukivarsien takia, koska ei niiden uusiminen ole kovinkaan kallista. Ymmärtäisin idean auton vaihtamisesta jos autosta rupeaa hajoamaan jotain kalliimpaa kuten esim. moottori, vaihteisto, nelivetojärjestelmä, ilmastoinnin kompressori, ohjaustehostimen ohjausvaihde, turboahdin, ABS hydraulinen yksikkö. Hybridiautoissa ja sähköautoissa invertteri, akusto, sähkömoottori. Koska nämä ovat yksittäisinäkin sellaisia osia joiden korjaus/vaihto maksaa aika monesti jopa yli 1000 euroa jos työn tekee joku huoltamon mekaanikko. Vaihtoehtoisesti alusta tai kori pahasti läpiruostuneita niin että tulee ruostereikiä/halkeamia.
Toki sekin on hyvä syy vaihtaa autoa, jos auto rupeaa hajoamaan käsiin niin pahasti että autoa tarvitsee korjata useita kertoja vuodessa, eikä autolla pääse edes 10000km ilman että jotain on taas hajalla. Vaihtoehtoisesti auto jättää useita kertoja tien päälle.
Itsehän ajan kaikki autoni loppuun asti, sellaisia pikkuvikoja jotka eivät haittaa ajamista tai auton katsastamista en korjaa ollenkaan. Enkä rupea vaihtamaan autoa pienien vikojen takia. Nykyisessäkin 18 vuotta vanhassa autossani on pieniä vikoja kuten esimerkiksi toimimaton peruustutka. Toisena vikana yhden takamatkustajan ovikytkin on viallinen mistä johtuen auto ei välillä tunnista ollenkaan sen oven aukaisua erityisesti talven pakkasilla. Tämän takia jos lukituksen avaamisen jälkeen en aukaise mitään muuta kuin sen yhden tietyn oven niin sitten suljettuani sen saman oven keskuslukitus saattaa heti lukita automaattisesti kaikki ovet. Elän näiden pikkuvikojen kanssa, enkä suostu edes harkitsemaan näiden vikojen korjaamista- tai auton vaihtamista koska haluan että rahaa jää autoilun lisäksi muihinkin elämäni asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto kannattaa ajaa ihan loppuun.
Sitäpaitsi uutta autoa ei kannata enää ostaa vaan leasata pari vuotta jos on pakko, koska robottiautot tulevat ja ne vain napataan lennosta kuin taksit.
Autoa ei todellakaan kannata ajaa loppuun vaan uusia max 4 vuoden välein, että vaihtoautolla on jonkinlainen hyvitysarvo vielä jäljellä.
Katsoppa taulukoita miten auton arvo muuttuu. Heti kun ajat uuden auton pois autokaupasta tippuu arvo reilusti. Alussa arvonalema on isointa. Eli jos vaihdat esim neljän vuoden välein auton uuteen niin ajat kaikista kalleimpia kilometrejä. Tietysti jos sanot ettei haittaa ja nautit siitä niin ymmärrän mutta jos väität sitä taloudelliseksi teoksi niin en ole samaa mieltä.
Juuri näin. Jos väittää uuden auton ostamista ja vaihtamista muutaman vuoden päästä järkeväksi, ei kyllä ymmärrä taloudesta mitään.
Toki voi olla, että on niin varakas, että se arvonalenema tuntuu pilipalipennosilta. Tai saa nautintoa siitä uudesta autosta ja siksi vaihtaa. Mutta taloudellisesti järkevää se ei ole. Monille auto on enempi statusjuttu kuin järkivalinta.
Mulla on 15 vuotta vanha auto, jota korjataan 500-1500 eurolla vuodessa sis. huollot ja katsastuksen, vakuutukset 350 euroa per vuosi. Uusi auto pitäisi myös huollattaa (se 500 euroa vuodessa) ja lisäksi laina vastaavaan autoon ja kalliimmat vakuutukset, joista tulee 5000-7000 euroa vuodessa. Bensan kulutus varmaan puolittuisi, mutta ei näillä bensan hinnoilla vielä sen takia kannata vaihtaa.
Mikään ei menetä arvoaan niin nopeasti kuin uusi auto. Tuhannet eurot vaan katoavat kun auton ajaa liikkeen pihasta pois. Sen jälkeen arvo putoaa kuin kivi joka vuosi...
Itsellä 10v vanha auto, jota on pidetty & huollettu hyvin ja säännöllisesti. Enemmän kuin huolto-ohjelmaan kuuluu. Jos ostaisin selvästi uudemman samoilla kilometreillä niin saisin pulittaa lähemmäs 10ke, enkä kokisi saavani kovinkaan paljon uutta. Nykyiseen on kova luotto koska tiedän auton huoltohistorian.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa ole mielestäni mitää järkeä autoa tukivarsien takia, koska ei niiden uusiminen ole kovinkaan kallista. Ymmärtäisin idean auton vaihtamisesta jos autosta rupeaa hajoamaan jotain kalliimpaa kuten esim. moottori, vaihteisto, nelivetojärjestelmä, ilmastoinnin kompressori, ohjaustehostimen ohjausvaihde, turboahdin, ABS hydraulinen yksikkö. Hybridiautoissa ja sähköautoissa invertteri, akusto, sähkömoottori. Koska nämä ovat yksittäisinäkin sellaisia osia joiden korjaus/vaihto maksaa aika monesti jopa yli 1000 euroa jos työn tekee joku huoltamon mekaanikko. Vaihtoehtoisesti alusta tai kori pahasti läpiruostuneita niin että tulee ruostereikiä/halkeamia.
Toki sekin on hyvä syy vaihtaa autoa, jos auto rupeaa hajoamaan käsiin niin pahasti että autoa tarvitsee korjata useita kertoja vuodessa, eikä autolla pääse edes 10000km ilman että jotain on taas hajalla. Vaihtoehtoisesti auto jättää useita kertoja tien päälle.
Itsehän ajan kaikki autoni loppuun asti, sellaisia pikkuvikoja jotka eivät haittaa ajamista tai auton katsastamista en korjaa ollenkaan. Enkä rupea vaihtamaan autoa pienien vikojen takia. Nykyisessäkin 18 vuotta vanhassa autossani on pieniä vikoja kuten esimerkiksi toimimaton peruustutka. Toisena vikana yhden takamatkustajan ovikytkin on viallinen mistä johtuen auto ei välillä tunnista ollenkaan sen oven aukaisua erityisesti talven pakkasilla. Tämän takia jos lukituksen avaamisen jälkeen en aukaise mitään muuta kuin sen yhden tietyn oven niin sitten suljettuani sen saman oven keskuslukitus saattaa heti lukita automaattisesti kaikki ovet. Elän näiden pikkuvikojen kanssa, enkä suostu edes harkitsemaan näiden vikojen korjaamista- tai auton vaihtamista koska haluan että rahaa jää autoilun lisäksi muihinkin elämäni asioihin.
Itse käytän ylipäätään kaiken loppuun asti. Myös puhelimet ja tietokoneet. Mitä järkeä on hommata muutaman vuoden välein uutta jos vanhakin toimii vielä? Maailma hukkuu saasteisiin sillä menolla.
Aina valitetaan ettei nykylaitteet kestä niin hyvin kuin ennen. Osittain totta, mutta kyllä ne mulla on kestänyt kun käytän niitä oikein ja ostan aina hyviä merkkejä, joihin löytyy osia helposti.
Ymmärrän hyvin. Itse juuri kunnostan ja maalautan 30 vuotta vanhan auton. Seissyt pitkään tallissa, mutta nyt tarkoitus ottaa ajoon.
Automies kirjoitti:
Kävikö ollenkaan mielessä, että jos hän HALUAA ajaa sillä vanhalla autolla? Jos hän PITÄÄ siitä, se on hänelle TÄRKEÄ? :D Ajan itse yli 20 vuotta vanhalla Volvolla ja kyllä tili antaisi siirtyä 2000-luvulle. Mutta niissä ole sama tunnelma enää... Siis kyllä joku uudempi Volvo mulle menis, en sitä kiellä.
Näin juuri! Sama homma pätee myös BMW:hen. 20-vuotiaita Bemareita löytää hyvin vielä manuaalivaihteistolla, 6-sylinterisellä moottorilla ja hydraulisella ohjaustehostuksella (päihittävät fiiliksellään ja murinallaan uudet Bemarin pikkuturbokoneet). Taloudellisuudessa toki uudemmat vie voiton.
Designin osalta BMW:n kultakausi oli mielestäni vuosina 1997-2003.
Aika moni uudehko auto maksaa satasia kuukaudessa ilman yhtään kilometria. Mä olen säästänyt huikeat eläkerahat tällä; muutama satku sijoituksiin joka kk ja korkoa koroillekin jo vuosia.
Alla vm 2000 Octavia. Kaikki ei tarvi egonjatkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ai 20 v vanhassa autossa on vielä määräaikaishuollot :))
Tottakai on mutta eri asia noudattaako niitä kun ei mitään takuuta ole. Ota vaikka oman auton huoltokirja käteen niin siellä on kilometrikohtaiset huollot.
Vierailija kirjoitti:
Automies kirjoitti:
Näin juuri! Sama homma pätee myös BMW:hen. 20-vuotiaita Bemareita löytää hyvin vielä manuaalivaihteistolla, 6-sylinterisellä moottorilla ja hydraulisella ohjaustehostuksella (päihittävät fiiliksellään ja murinallaan uudet Bemarin pikkuturbokoneet). Taloudellisuudessa toki uudemmat vie voiton.
Jos minä ostaisin BMW niin se olisi E38 :)
Onko aloittaja kommentoinut mitään takaisin?
Automies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automies kirjoitti:
Jos minä ostaisin BMW niin se olisi E38 :)
Kyllä BMW:n kultakausi olii 1988-1995. Eläköön E34! Uudempiakin olen ajanut ja omistanut, mutta ajotuntuma ja kestävyys ei vedä vertoja näille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viisas ajaa vanhalla kirjoitti:
ap on näköjään uus avuton osa maksu auton omistaja. vanhan auton yllä pito maksaa 0-500e vuosi. ap maksaa varmaan 1.kk saman verran. meneekö naapurillasi kuitenkin paremmin siitäkö olet katkera ei auto vaan pankki tilin saldo ratkaisee
Jos ylläpitäisit autoa tuolla rahalla Se tarkoittaisi käytännössä sitä että mihinkään korjaukseen ei rahaa riittäisi vakuutuskulujen ja verojen jälkeen ja sekin edellyttäisi maksimi bonuksia että tuo olisi mahdollista. Vanhan romun korjaamiseen täytyy varata ainakin pari tonnia vuodessa jos ajaa enemmän kuin 5000 km vuodessa.
Mikä siinä vanhassa autossa hajoaa joka vuosi että pitää korjata parilla tonnilla?
Omaan yli 400 000 km ajetun autooni tänä vuonna tehdyt korjaukset:
Jarrusatula 70€
Raidetangon pää 15€
Tukivarsi 150€
Em osien vaihtotyö 200€
Ohjaustehostajan letku 30€
Erinäisten nesteiden lisäys 100€
Lisäksi koko ajan joku paikka on rempallaan ja koko ajan saa olla jotain pientä laittamassa.Noista mikään ei hajoa joka vuosi.
No seuraavaksi hajoaa joku toinen paikka. Noista tuo jarrusatula oli itseasiassa vain hieman yli vuoden ikäinen.
Joo jarrusatulat toki vaihdetaan joka vuosi kuten moottori ja laatikko..
Ei mekään ikinä osteta uutta autoa, koska sen hinta putoo heti, kun ajaa liikkeestä ulos. huono sijoitus. Ajetaan lisäksi niin vähän, ettei uutta kannata ostaa. Ja -99 mallia huolletaan kun on tarve, ei silloin kun tietokone huutaa "vie mut huoltoon". Uudet autot pitää käyttää merkkihuollossa ja se se vasta kallista onkin.
Miten niin tyhmä? Autosi arvo alenee ap vuodessa saman verran tai enemmän, kuin vanhan auton korjauksiin menee. Lisäksi sullakin tulee maksut huolloista. Kaverillasi on siis sinua edullisemmat autoilukustannkset.
Tämä pätee lähinnä silloin jos ostaa ihan uuden auton mutta jos hankkii pari vuotta käytössä olleen ja pitäisi sitä 4-vuotiaaksi niin arvon alenema on paljon pienempi