Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asiantuntijat sanovat, että alkoholistin pitäisi antaa

Vierailija
15.08.2013 |

juoda itsensä "pohjalle"? Onko tosiaan niin että vasta siellä ollessa voi tajuta tarviivansa apua?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 00:56"]

En nyt osaa sanoa millasta on ollut joskus 10 v sitten, kosken silloin ollut itse kuvioissa. Mutta nykyisellään voi olla esim. yhdessä hetkessä suht selvänkin oloinen ja puolen tunnin kuluttua puhaltaa 3 promillea.

Miten siis aivan päinvastaisetkin tavat suhtautua on läheisriippuvaisuutta?

Periaatteessa on sovitut lasten tapaamisajat ja yleensä hän on se hoitanut suht kunnolla, mutta on voinut kyllä lasten nukkuessa juoda rankasti. Ap.

[/quote]

Oikeastaan et voi tehdä yhtään mitään: se on se homman juju: et pysty puhumaan järkeä, syyllistämään, kaatamaan viinoja pos tai mitenkään vaikuttamaan miehen juomiseen. Sillä pystyt välttämään läheisriippuvuuden, että ymmärrät sen, että et voi MITENKÄÄN vaikuttaa miehen juomiseen. Voit ainoastaan antaa kyydin katkolle, jos mies sitä itse pyytää. Et myöskään voi antaa miehelle myötätuntoa, jos mies kännissä itsee ongelmiaan: sillä annat vain miehelle paremman omatunnon jatkaa ryyppäämistä.Et myöskään saa salailla miehen juomista tai puolustella miehen kännistä käytöstä. Sinä et saa olla miehen "rikoskumppani", vaan miehen pitää itse hoitaa omat ongelmansa.

Raha-asiat kannattaa pitää tiukasti erillään, ettei sinun lompakkosi sisältö tyhjene alkoon... Suosittelen myös lämpimästi al-anonia, vaikka se tuntuisi typerältä. Sieltä saat oikeasti vertaistukea ja tietoa siitä, miten alkoholistien kanssa kannattaa toimia (trust me, itse syyllistyin oikeastaan kaikkiin mokiin, joita puoliso voi tehdä, koska ajattelin, että kyllä minä tästä selviän ihan itsekin..)

Vierailija
22/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:04"]

Hän juo niin paljon että hänellä on alkoholia veressä koko ajan ja kauan juoneilla maksa ei enää polta sitä viinaa. Ei tarvitse paljoa juoda kun onkin jo kaatokännissä. Alkoholi myrkytys on aina hyvin lähellä koska et voi tietää promille määrää. Vanhoista juopoista sitä humaltumista ei huomaa vasta kun kaatuvat sammuneena. Soita aina silloin 112 !

Älä ikinä jätä häntä lasten kanssa yksin, mitä tahansa voi sattua, tulipalo, tapaturma, kuolema ym.

[/quote]

Tuo selvensi, koska olen ihmetellyt miten yhtäkkiä muuttuu kuin toiseksi ihmiseksi. Ensin käyttäytyy normaalisti ja puolen tunnin kuluttua sammaltaa ja sekoilee eikä seuraavana päivänä muista mitään. Viime aikoina on ollut monta muistin menetystä ihan muutaman päivänkin sisällä. Elleivät sitten ole nekin valehtelua? En usko. Promillet oon joskus selvittänyt kun olen pyytänyt häntä puhaltamaan.

Mä en siis asu siellä koska ollaan etäsuhteessa enkä voi mitään, kun tai jos hän on siellä kännissä lasten aikana. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:05"]

Ap, mä mietin ihan samoja juttuja. Mieheni teki tässä juuri pahan mokan ja ymmärsi että on aiheuttanut sen itse juomisellaan. Mullakin on paska olo, koska tämä moka vaikuttaa myös minunkin elämään. Kauan jaksan uskoa siihen että toinen parantaa lopullisesti tapansa? Pohjakosketus on tullut ja minäkin kärsin siitä.

[/quote]

Mutta josko tuo olisi se tarvittava pohjakosketus? Voitko yhtään kuvata sitä? Epäilen, että ne on aina jotain aika järkyttävää, koska muuten se ei olisi oikeasti "pohja". Minähän tässä just yritän työstää ajatusta siitä että mies saa mennä vapaasti mahdollisimman hunningolle. Ap.

Vierailija
24/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:10"]

Tuo selvensi, koska olen ihmetellyt miten yhtäkkiä muuttuu kuin toiseksi ihmiseksi. Ensin käyttäytyy normaalisti ja puolen tunnin kuluttua sammaltaa ja sekoilee eikä seuraavana päivänä muista mitään. Viime aikoina on ollut monta muistin menetystä ihan muutaman päivänkin sisällä. Elleivät sitten ole nekin valehtelua? En usko. Promillet oon joskus selvittänyt kun olen pyytänyt häntä puhaltamaan.

Mä en siis asu siellä koska ollaan etäsuhteessa enkä voi mitään, kun tai jos hän on siellä kännissä lasten aikana. Ap.

[/quote]

Jos ette asu yhdessä ja tiedät jo tuon verran miehen alkoholismista, niin valitettavasti suosittelen eroamista. Tuosta se ei ainakaan parane, pahenee vain.

Vierailija
25/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 00:56"]

En nyt osaa sanoa millasta on ollut joskus 10 v sitten, kosken silloin ollut itse kuvioissa. Mutta nykyisellään voi olla esim. yhdessä hetkessä suht selvänkin oloinen ja puolen tunnin kuluttua puhaltaa 3 promillea.

Miten siis aivan päinvastaisetkin tavat suhtautua on läheisriippuvaisuutta?

Periaatteessa on sovitut lasten tapaamisajat ja yleensä hän on se hoitanut suht kunnolla, mutta on voinut kyllä lasten nukkuessa juoda rankasti. Ap.

[/quote]

Oikeastaan et voi tehdä yhtään mitään: se on se homman juju: et pysty puhumaan järkeä, syyllistämään, kaatamaan viinoja pos tai mitenkään vaikuttamaan miehen juomiseen. Sillä pystyt välttämään läheisriippuvuuden, että ymmärrät sen, että et voi MITENKÄÄN vaikuttaa miehen juomiseen. Voit ainoastaan antaa kyydin katkolle, jos mies sitä itse pyytää. Et myöskään voi antaa miehelle myötätuntoa, jos mies kännissä itsee ongelmiaan: sillä annat vain miehelle paremman omatunnon jatkaa ryyppäämistä.Et myöskään saa salailla miehen juomista tai puolustella miehen kännistä käytöstä. Sinä et saa olla miehen "rikoskumppani", vaan miehen pitää itse hoitaa omat ongelmansa.

Raha-asiat kannattaa pitää tiukasti erillään, ettei sinun lompakkosi sisältö tyhjene alkoon... Suosittelen myös lämpimästi al-anonia, vaikka se tuntuisi typerältä. Sieltä saat oikeasti vertaistukea ja tietoa siitä, miten alkoholistien kanssa kannattaa toimia (trust me, itse syyllistyin oikeastaan kaikkiin mokiin, joita puoliso voi tehdä, koska ajattelin, että kyllä minä tästä selviän ihan itsekin..)

[/quote]

No siis suoraan sanottuna on varmaan ihan sama mitä puhun, kun mies on kännissä. Kaikki on seuraavana päivänä unohduksissa. Mies ei välttämättä muista edes puhuneensa mun kanssa.

Haluisin enemmän selkeää tietoa alkoholisteista kuin vertaistukea. Ap.

Vierailija
26/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:10"]

[/quote]

Jos ette asu yhdessä ja tiedät jo tuon verran miehen alkoholismista, niin valitettavasti suosittelen eroamista. Tuosta se ei ainakaan parane, pahenee vain.

[/quote]

Mutta eikö sen pitänyt just niin saada mennäkin? Että antaa tilanteen vaan pahentua, jotta se äärimmäinen surkeus tulee vastaan? Ap.

Vierailija
27/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä mietin ihan samoja juttuja. Mieheni teki tässä juuri pahan mokan ja ymmärsi että on aiheuttanut sen itse juomisellaan. Mullakin on paska olo, koska tämä moka vaikuttaa myös minunkin elämään. Kauan jaksan uskoa siihen että toinen parantaa lopullisesti tapansa? Pohjakosketus on tullut ja minäkin kärsin siitä.

[/quote]

Mutta josko tuo olisi se tarvittava pohjakosketus? Voitko yhtään kuvata sitä? Epäilen, että ne on aina jotain aika järkyttävää, koska muuten se ei olisi oikeasti "pohja". Minähän tässä just yritän työstää ajatusta siitä että mies saa mennä vapaasti mahdollisimman hunningolle. Ap.

[/quote]

Mikä nyt on pohja itse kullekin? Sanotaan näin että juuri nyt kun mieheni pitäisi olla perheen ainoa ansaitseva, niin hän menee tekemään jotain tosi typerää. 

Vierailija
28/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ymmärrän sen hyvin. Al-anonissa on nimenomaan kokemuksia alkoholisteista ja ei tarvitse mennä mihinkään tapaamisiin, vaan siellä on ihan keskustelupalstakin. Päihdelinkissä on myös suht kattavasti keskustelua alkoholistien käytöksestä ja miten läheisten kannattaa toimia.

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=2

Vierailija
29/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:20"]

Mikä nyt on pohja itse kullekin? Sanotaan näin että juuri nyt kun mieheni pitäisi olla perheen ainoa ansaitseva, niin hän menee tekemään jotain tosi typerää. 

[/quote]

Kännissä töihin?

Vierailija
30/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toivotaan kuitenkin, että tuo olisi just se tarvittava pohja miehellesi. Vaikka varmaan on kauhea tilanne, niin tulevaisuudessa se näyttäisi asialta jonka kautta alkoi uusi aika. Ap.

Vierailija
31/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:23"]

[/quote]

Kännissä töihin?

[/quote]

Tähän väliin sanon vaan sen että ei kai sitä sitten edes huomaa, jos on jo paha alkoholismi? Mutta tietysti jos töissä puhallutetaan, niin sitten. Ap.

Vierailija
32/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö sen pitänyt just niin saada mennäkin? Että antaa tilanteen vaan pahentua, jotta se äärimmäinen surkeus tulee vastaan? Ap.

[/quote]

Kyllä, mutta sinä saatat olla hänelle se syy, että hän voi jatkaa. Hän ei joudu silloin olemaan yksin, vaan hänellä on joku joka häntä ymmärtää. Vedät silloin itsesi myös suohon.

Vierailija
33/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:25"]

Tähän väliin sanon vaan sen että ei kai sitä sitten edes huomaa, jos on jo paha alkoholismi? Mutta tietysti jos töissä puhallutetaan, niin sitten. Ap.

[/quote]

Kyllä sen huomaa, koska alkoholistilla on myös sellainen tietty haju ja kun kerran sen oppii, niin sen havaitsee aina. Ja kyllä alkoholistista työkaveritkin jossain vaiheessa huomaavat, ettei tuo ole ihan selvinpäin

Vierailija
34/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:22"]

Juu, ymmärrän sen hyvin. Al-anonissa on nimenomaan kokemuksia alkoholisteista ja ei tarvitse mennä mihinkään tapaamisiin, vaan siellä on ihan keskustelupalstakin. Päihdelinkissä on myös suht kattavasti keskustelua alkoholistien käytöksestä ja miten läheisten kannattaa toimia.

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=2

[/quote]

Yritin joskus lukea noita ja jäi vaan sellainen olo, että kauhea tappelu oli koko ajan päällä kirjottajien kesken. En jaksanut selvittää kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. :) Ap.

Vierailija
35/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille se pohja tulee vasta kun monta metriä multaa päällä. Valitettavasti. Jos tiedät että lapset ovat siellä kun hän on päihtyneenä niin sinun pitäisi soittaa poliisit sinne. Lapset ovat vaarassa !!!  Älä ikinä usko mitä alkoholisti sanoo, hän valehtelee aina. 

Vierailija
36/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:29"]

Monille se pohja tulee vasta kun monta metriä multaa päällä. Valitettavasti. Jos tiedät että lapset ovat siellä kun hän on päihtyneenä niin sinun pitäisi soittaa poliisit sinne. Lapset ovat vaarassa !!!  Älä ikinä usko mitä alkoholisti sanoo, hän valehtelee aina. 

[/quote]

Siis soittaa toiselta paikkakunnaltakin jos vaikka puhelimessa kuulen, että mies sammaltaa, kun lapset on siellä?

Kyllä mä oikeastaan uskon kun hän sanoo unohtaneensa asioita tai olleensa jossain mieron teillä. Ap.

Vierailija
37/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toivotaan kuitenkin, että tuo olisi just se tarvittava pohja miehellesi. Vaikka varmaan on kauhea tilanne, niin tulevaisuudessa se näyttäisi asialta jonka kautta alkoi uusi aika. Ap.

[/quote]

Näin minäkin toivon, että tästä alkaisi uusi aika. Mies on häpeissään ja makaa sohvalla masentuneena, katuvana ja selvinpäin.

Vierailija
38/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin minäkin toivon, että tästä alkaisi uusi aika. Mies on häpeissään ja makaa sohvalla masentuneena, katuvana ja selvinpäin.

[/quote]

Onko hän yleensä yrmeä selvänä? Ap.

Vierailija
39/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:25"]

[/quote]

Kännissä töihin?

[/quote]

[/quote]

Pahassa krapulassa saattaa myös toimia harkitsemattomasti.

Vierailija
40/75 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten just mieleen että itse asiassahan se puhallus pitäisi tehdä krapulassa. Täytyykin pyytää seuraavalla kerralla, kun luulen että mies on jo selvinnyt. Ehkä ei ole lähelläkään? Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi