Miksi asiantuntijat sanovat, että alkoholistin pitäisi antaa
juoda itsensä "pohjalle"? Onko tosiaan niin että vasta siellä ollessa voi tajuta tarviivansa apua?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:05"]
Ap, mä mietin ihan samoja juttuja. Mieheni teki tässä juuri pahan mokan ja ymmärsi että on aiheuttanut sen itse juomisellaan. Mullakin on paska olo, koska tämä moka vaikuttaa myös minunkin elämään. Kauan jaksan uskoa siihen että toinen parantaa lopullisesti tapansa? Pohjakosketus on tullut ja minäkin kärsin siitä.
[/quote]
Mutta josko tuo olisi se tarvittava pohjakosketus? Voitko yhtään kuvata sitä? Epäilen, että ne on aina jotain aika järkyttävää, koska muuten se ei olisi oikeasti "pohja". Minähän tässä just yritän työstää ajatusta siitä että mies saa mennä vapaasti mahdollisimman hunningolle. Ap.
[/quote]
Mikä nyt on pohja itse kullekin? Sanotaan näin että juuri nyt kun mieheni pitäisi olla perheen ainoa ansaitseva, niin hän menee tekemään jotain tosi typerää.
[/quote]
Toivotaan kuitenkin, että tuo olisi just se tarvittava pohja miehellesi. Vaikka varmaan on kauhea tilanne, niin tulevaisuudessa se näyttäisi asialta jonka kautta alkoi uusi aika. Ap.
[/quote]
Näin minäkin toivon, että tästä alkaisi uusi aika. Mies on häpeissään ja makaa sohvalla masentuneena, katuvana ja selvinpäin.
[/quote]
Onko hän yleensä yrmeä selvänä? Ap.
[/quote]
On. Jopa tiukkapipo kontrollifriikki. Joskus pienessä kännissä tosi hurmaava, antelias ja rento. Mutta sitten joskus menee yli ja riitaantuu, katkoo siltoja eikä mieti mitä tekee.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:38"]
Tuli muuten just mieleen että itse asiassahan se puhallus pitäisi tehdä krapulassa. Täytyykin pyytää seuraavalla kerralla, kun luulen että mies on jo selvinnyt. Ehkä ei ole lähelläkään? Ap.
[/quote]
Miksi miehen pitäisi puhaltaa? Mitä hyötyä siitä olisi?
[/quote]
Mua kiinnostaa tietää tilanne ainakin joskus. Jos mies valehtelee, niin se laite kertoo totuuden. Ja itsehän se on sen hankkinut, joten kai sitä saa käyttää milloin vaan. Ap.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:41"]
Ap, mä mietin ihan samoja juttuja. Mieheni teki tässä juuri pahan mokan ja ymmärsi että on aiheuttanut sen itse juomisellaan. Mullakin on paska olo, koska tämä moka vaikuttaa myös minunkin elämään. Kauan jaksan uskoa siihen että toinen parantaa lopullisesti tapansa? Pohjakosketus on tullut ja minäkin kärsin siitä.
[/quote]
Mutta josko tuo olisi se tarvittava pohjakosketus? Voitko yhtään kuvata sitä? Epäilen, että ne on aina jotain aika järkyttävää, koska muuten se ei olisi oikeasti "pohja". Minähän tässä just yritän työstää ajatusta siitä että mies saa mennä vapaasti mahdollisimman hunningolle. Ap.
[/quote]
Mikä nyt on pohja itse kullekin? Sanotaan näin että juuri nyt kun mieheni pitäisi olla perheen ainoa ansaitseva, niin hän menee tekemään jotain tosi typerää.
[/quote]
Toivotaan kuitenkin, että tuo olisi just se tarvittava pohja miehellesi. Vaikka varmaan on kauhea tilanne, niin tulevaisuudessa se näyttäisi asialta jonka kautta alkoi uusi aika. Ap.
[/quote]
Näin minäkin toivon, että tästä alkaisi uusi aika. Mies on häpeissään ja makaa sohvalla masentuneena, katuvana ja selvinpäin.
[/quote]
[/quote]
On. Jopa tiukkapipo kontrollifriikki. Joskus pienessä kännissä tosi hurmaava, antelias ja rento. Mutta sitten joskus menee yli ja riitaantuu, katkoo siltoja eikä mieti mitä tekee.
[/quote]
Luulen että tuo on tyypillistä. Juodessa saa olla erilainen. Jotenkin en halua uskoa, että se olisi jotain väärempää luonnetta, vaan että se on jotain piilotettua. Ap.
Kyllä, vaikka olet toisella paikkakunnalla pitäisi sinun pyytää poliisit paikalle ja kertoa että siellä on lapsia. Ehkä se olisi myös "herätys" miehelle, se pohja. Haluatko kantaa vastuun siitä että jotain tapahtuu, talo palaa ja lapset kuolee, sinä tiesit että siellä on lapset !! Itseasiassa se lastensuojeluasia ja lapsia ei saisi päästää hänen luokseen.
Aloittaja taitaa olla kovin nuori ja kokematon. Onko oma miehesi ensimmäinen kohtaamasi todellinen alkoholist?
En voi väittää itseäni asiantuntijaksi, mutta olen koko ikäni joutunut niiden kanssa tekemisiin ja allekirjoitan täydellisesti tuon väitteen. Tässä tietoa noin puolen vuosisadan ajalta tehtyjen empiiristen havaintojen perusteella: alkoholisti ei tunnusta ongelmaa. Siksi hänen ei tarvitse sitä ratkaista. Alkoholi on tärkeämpi ja rakkaampi kuin oma perhe, työ ja jopa elämä. Alkoholistille elämä ei ole elämisen arvoista juomatta.
Toisinaan tulee seinä vastaan, kuten eräs vastaaja kirjoitti, mutta monilla se on pohja. Surullisen usein se pohja on haudassa, mutta tiedän kyllä pari sellaista, jotka raitistuivat lopullisesti jo ennen sitä. Toisella kuoli vaimo ja se johti elämänmuutokseen (juominen oli varmaan vaimon "syy" ... ) ja toinen sairastui niin ettei enää voinut juoda.
Totuus on sekin, että monella alkoholistilla on joku läheinen, joka tekee kovan juomisen mahdolliseksi. On joku äiti, vaimo tai muu, joka rahoittaa juomista, salailee, kuljettaa ja muutenkin huolehtii juoposta. Lopeta sinä se, niin mahdollisuudet raitistumiseen lisääntyvät kovasti, vaikka kieltämättä pohja lähenee kovaa vauhtia. Mutta kuten edellä todettu, se on usein raitistumisen edellytys.
Kyllä sinä saat al-anonista myös tietoa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:40"]
Tuli muuten just mieleen että itse asiassahan se puhallus pitäisi tehdä krapulassa. Täytyykin pyytää seuraavalla kerralla, kun luulen että mies on jo selvinnyt. Ehkä ei ole lähelläkään? Ap.
[/quote]
[/quote]
OLisi se hyöty, että mies joutuisi tunnustamaan sen tosiasian, että on nyt tullut otettua aika reilusti.
Alkoholistia ei ehkä helposti tunnista sellainen kansalainen, joka ei ole heidän kanssaan ollut tekemisissä. Hajukin voi tulla joko maksavaivoista (todella paha!) tai sitten sellainen vanhan viinan löyhkä.
Luin jostain tilastotiedon, että 1,5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi. Eli vaikea tauti.
Alkoholismia pitkittää:
-alkoholistin tukeminen taloudellisesti tarjoamalla ilmaisen asunnon tai jatkuva rahan "lainaaminen" (eli antaminen) alkoholistille
-koottujen selitysten "uskominen"
-paskan sietäminen ja jatkuva anteeksianto sillä perusteella ettei alkoholisti muista tehneensä jotain koska oli "vaan kännissä" tai "se nyt vaan on se niin siltä pitää sietää mitä vaan" tai "se on sairas, sitä pitää ymmärtää".
-humalassaheilumisen omassa kodissaan hyväksyminen tai kännisen katselemisen sietäminen muuten
-ylipäätään kaiken sellaisen käytöksen sietäminen mitä ei sietäisi keneltä tahansa selväpäiseltä tuntemattomaltakin, käyttäytymissäännöt kun koskevat kaikkia, myös alkoholisteja vaikkeivät he sitä usein tajua ja kokevat olevansa maailman murjomia ja väärinymmärrettyjä ja syitä juoda on miljoonia
Juomiskierteen voi katkaista:
-perheen menettäminen (sanotaan että aikuisena ihmisenä saat ihan rauhassa juoda itsesi hengiltä mutta meidän ei tarvitse sitä katsoa koska se tekee pahaa)
-välien katkeaminen ystävien kanssa (on sanottu että ota yhteyttä sitten kun olet selvinpäin, kännissä olet sietämätön eikä mun tarvi sitä katsella)
-asunnon menettäminen
-työpaikan menettäminen
-juomiseen käytettävissä olevien rahojen loppuminen
(Joillain yllämainitut syyt tosin ovat syy juoda lisää kun kaikki on niin huonosti, vaikka sitten varastamalla, mutta he päätyvät kroonikoksi joka tapauksessa, teki lähipiiri mitä tahansa, ja heillä on usein joku ongelma persoonallisuudessaan tai mielenterveyden häiriö)
-tukitoimet jotka edellyttävät selvinpäin olemista, esim. työkokeilut, nollatoleranssiasuntola, rikostaustan kyseessä ollessa yhdyskuntapalvelu, katkaisuhoito jos lopettamiseen on oma motivaatio
Tärkeää on se että tuttavapiiristä jäävät pois ne joille jokapäiväinen juominen on ihan normaalia tai jopa ihailtavaa ja kova juttu (jotkut jäävät siihen teiniajatteluun että juominen on coolia ja ovat siellä vielä kolmikymppisenäkin) sekä ne jotka hiljaisesti hyväksyvät juomisen ja passaavat ja pelastavat tilanteesta kuin tilanteesta ja korjailevat jälkiä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä olet hänen kanssaan? Jos hän on selvinpäin kovin negatiivinen, ei hänen kanssaan voi olla hyvä olla. Ja humaltuneen kanssa tapahtunut ei ole "aitoa". Mikä on se salainen hieno puoli mikä saa sinut olemaan hänen kanssaan?
Niin kauon kun omasta mielestä juominen ei ole ongelma, niin ei ole syytä muuttaa tapojaan.
Toisilla riittää pienempi taphtuma siihen että myöntää ongelman ja motivoituu hoitamaan sen kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:27"]
Jep
[/quote]
Mikä sitten on se "pohja"? Ja muutenkin haluaisin tietää tästä asiasta enemmän. Oma ajatukseni kun on ollut, että apua pitäisi haluta ja saada mahdollisimman aikasin. Ap.
[/quote]Miten sä autat ihmistä jolla ei omasta mielestään ole mitään tarvetta apuun? Ketään ei voi väkisin raitistaa, motivaatio pitää löytyä itseltään.
53 kysyy, miksi yrität ymmärtää tai jopa raitistaa ihmistä, joka ei sitä halua?
Se on läheisriippuavaista käytöstä. Läheisriippuvuus on sanana äärettömän epäonnistunut, koska siitä tulee mieleen juurikin se, että riiputaan toisissaan. Mutta se oireilee monella eri tavalla.
Syy on kuitenkin aina siinä, että oma käytös riippuu toisesta.
Itse ajattelin, että en ole läheisriippuvainen, kun pärjäsin niin hyvin juopon kanssa. Jälkikäteen olen tajunnut, että sitä juuri olin. Olin niin ylpeä, kun keksin ratkaisuja tilanteisiin, joissa ei olisi pitänyt ollakaan. Kuten jos mies oli äreä, otin lapset ja lähdin pois vähäksi aikaa.
Hyssyttelin lapsia, että olkaa hiljaa aamulla, tiedätte että kun iskä herää niin se on äreä.
Kuuntelin talon ääniä. Olin onnellisempi, kun mies oli jossain.
Ja turhaan sä toisen pohjaa arvailet, tai ennustat. Tai edes luulet että "tässä se nyt on". Alkoholi huijaa haluamaan itseään enemmän kuin mitään muuta. Oikeasti. Suojaa selustasi. Lähde. Lähteminen on vain ajan kysymys, joten jos kerran toinen ei halua apua, hae sinä sitä. Itsellesi.
Miksi asiantuntijat sanovat, että alkoholistin pitäisi antaa kohdata oma pohjansa?
Siksi, että alkoholi on ihan laillinen aine tässä maassa.
Siksi, että ihmisellä on vapaa tahto.
Siksi, että muutos lähtee aina itsestä.
Siksi, että jokainen elää omaa elämäänsä, omilla ehdoillaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:27"]
Jep
[/quote]
Mikä sitten on se "pohja"? Ja muutenkin haluaisin tietää tästä asiasta enemmän. Oma ajatukseni kun on ollut, että apua pitäisi haluta ja saada mahdollisimman aikasin. Ap.
[/quote]
Alkoholistia et voi auttaa, jos ei häneltä löydy omaa tahtoa päästä kuiville. Joskus tarvitaan todella rankkoja kokemuksia, niin kuin esimerkiksi tuo "pohjalla" käynti ennenkuin haluaa apua. Kaikilla edes se ei valitettavasti auta.
Eihän alkoholi ole ongelma miehellesi! Sen puute ehkä toisinaan.
Juominen on SINUN ongelmasi, ja mieti sitä, miksi MIEHESI tekisi jotain ratkaistakseen SINUN ongelman. Ei hyvä tyttö, ei se noin mene, että sinä päätät auttaa miestä raitistumaan. Sen on katkerasti kokenut moni ennen sinua. AIka harva nainen jaksaa katsoa sen pohjan miehen rinnalla, kun siihen sisältyy se riski, että samaan kuoppaan putoaa itsekin. Ja minä pahinta, usein myös lapset. Alkoholistiperheen lapsista kun tulee usein itsestään samaa perinnettä omassa perheessä jatkavia (itsekin juovia tai juomisesta nalkuttavia puolisoita) tai sitten fanaattisen kielteisesti kohtuukäyttöönkin suhtautuvia, mikä on kyllä parempi vaihtoehto.
Alkoholisti voi lopettaa juomisen vain ja ainoastaan omasta tahdostaan.
Läheiset voivat tukea ja auttaa, mutta tästä on apua vain, jos alkoholisti itse on tehnyt päätöksen lopettaa juominen.
Alkoholismi on hyvin yksinäinen sairaus ja toisen alkoholistin ajatusmaailmaa voi ymmärtää vain toinen alkoholisti.
Yleensä tästä maailmasta ei löydy sellaista syytä, miksi alkoholisti jättäisi juomisen ja sairaus vie hautaan.
Alkoholismista ei voi parantua. Alkoholisti voi päättää lopettaa juomisen, mutta ei parantua alkoholismista.
Mieti näitä tosiasioita. Haluatko todella pysyä alkoholistin lähellä varsinkin kun kuviossa on lapsia? Et voi pelastaa miestä, vaikka miten haluaisit. Mutta siihen voit vaikuttaa, millaista oma ja lastesi elämä tulee olemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:50"]
Alkoholisti voi lopettaa juomisen vain ja ainoastaan omasta tahdostaan.
Läheiset voivat tukea ja auttaa, mutta tästä on apua vain, jos alkoholisti itse on tehnyt päätöksen lopettaa juominen.
Alkoholismi on hyvin yksinäinen sairaus ja toisen alkoholistin ajatusmaailmaa voi ymmärtää vain toinen alkoholisti.
Yleensä tästä maailmasta ei löydy sellaista syytä, miksi alkoholisti jättäisi juomisen ja sairaus vie hautaan.
Alkoholismista ei voi parantua. Alkoholisti voi päättää lopettaa juomisen, mutta ei parantua alkoholismista.
Mieti näitä tosiasioita. Haluatko todella pysyä alkoholistin lähellä varsinkin kun kuviossa on lapsia? Et voi pelastaa miestä, vaikka miten haluaisit. Mutta siihen voit vaikuttaa, millaista oma ja lastesi elämä tulee olemaan.
[/quote]
Vakavasti mietin. Muuten, mulla ei ole lapsia vaan miehellä on mutta ne asuvat miehen eksän kanssa. Ap.
www.päihdelinkki.fi esim. keskustelu palsta kotikanava.. siellä keskustelee juoppojen ja sekakäyttäjien puolisot.. sitte esim. sauna siellä taas riehuu käyttäjät..
www.päihdelinkki.fi esim. keskustelu palsta kotikanava.. siellä keskustelee juoppojen ja sekakäyttäjien puolisot.. sitte esim. sauna siellä taas riehuu käyttäjät..
[/quote]