13-vuotiaan puhelin putosi ja hajosi, 11v heitti omansa portaikkoon jotta saisi myös uuden - kuinka toimisit?
13-vuotiaan tytön puhelin tippui vahingossa, olin itse näkemässä tilanteen. Nyt kun syntymäpäiväkin lähestyy niin sovimme että hän saa lahjaksi uuden. Valitsi melko kalliin puhelimen josta pikkusisko oli kateellinen. Isosisko näki kuinka pikkusisko heitti puhelimen tahallaan kerrostalon kivirappuun. Sovimme miehen kanssa etttä hän saa tyytyä nyt miehen vanhaan puhelimeen (ei ole "trendikästä" merkkiä) Tyttö sanoi että joutuu tästä hyvästä koulussa kiusatuksi ja haluaa myös uuden. Ostaisitko ks. tilanteessa uuden puhelimen?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Molemmille Prismasta Nokia-merkin näppäinpuhelin. Halvin maksaa noin 25 euroa. Siinähän sitten oppii pitämään parempaa huolta tavaroistaan. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä järkeä on maksaa puhelimesta monta sataa euroa. Olen 36- vuotias köyhä työtön nainen, eikä minulla ole koskaan ollut älypuhelinta. Jouduin viime vuonna ostamaan uuden puhelimen kun vuodelta 2011 peräisin ollut Nokian peruspuhelin ei enää toiminut. Myyjäkin sanoi akun olleen jo turvonnut eli käytön olleen jo vaarallista. Nokia-merkin petuspuhelimeni maksoi muuten 40 euroa, joten jopa "tuhlasin". Ensin harkitsin toki 25 euron puhelinta.
Sulla ei ole varaa maksaa 2,5€/kk puhelimesta? Vai oletko menettänyt myös luottotietosi?
Poikkean muista ja sanon ettei mitään näppäinpuhelimia. Halvin mahdollinen tai käytetty älypuhelin. Nuoriso on nykyään niin paljon eri sovelluksissa, joten ilman puhelinta jäisi kokonaan porukan ulkopuolelle. Halvimmallakin puhelimella toimii whatsapp ja jotkin tärkeimmät sovellukset. Eli pari viikkoa saa olla ilman puhelinta ja sitten halpa älyluuri.
Itse en olisi ostanut sille 13 -vuotiaallekkaan mitään kalliimpaa puhelinta. Ehkä vähän kalliiman kuin vanha, mutten todellakaan mitään 500 euron luuria. Vanhemmat tietenkin päättävät mihin rahansa pistävät ja jos se puhelimen hinta on tärkeää, niin mikäs siinä sitten. Halvemmassa puhelimessa on kuitenkin täysin samat ominaisuudet kuin siinä kalliimmassa 13-vuotiaan tarpeisiin nähden. Hinnalla ostetaan tuossa käyttäjäkohderyhmässä lopulta vaan statusta, ei ominaisuuksia ja jos vanhemmat haluavat tukea tätä statuskilpailua, niin se siitä sitten.
11-vuotiaalle vanha varaluuri käteen syntymäpäiviinsä asti, sitten sama kohtelu kuin isosiskolle.
Tämän prosedyyrin jälkeen kummallekin tiedoksi, että seuraavat puhelimet säästetään viikkorahoista.
Tyttö ilman puhelinta vuoden loppuun asti ja tekemään hanttihommia/lastenvahtimista tutuille, jolla tienaa rahat uuteen - muuten ei tipu mitään.
Tilaisin heille 19€ puhelimet Kärkkäiseltä ja sitten saisivat paremmat kun itse sellaiset ostaisivat omalla työllä hankitulla rahalla sitten aikuisena. Jos tämä herättäisi liian voimakkaita tunteita ja riitaa niin lähettäisin heidät pois luotani ja tekisin perinnöttömäksi. Minä en jaksa olla tekemisissä mielisairaiden ihmisten kanssa.
Minusta eletään aika sairaasa yhteiskunnassa jos koulussakin tarvitaan sitä älypuhelinta että tullaan hyväksytyksi. Mitään älykästä siinä laitteessa ei ole vaan degeneraatiota ja ulkonäkökeskeistä meemipaskaa.
Vanhan matopelikännytkän saa meillä käyttöönsä, jos tahallaan rikkoo tai jatkuvasti rikkoo puhelimen huolettomuudellaan (esim heittää puhelimen sängylle, josta mahdollisuudet pompata mihin vaan tai toistuvasti tipauttaa kaakelilattialle, kun pytyllä istuu)
Uuden sai, kun oli itse säästänyt ja oli varaa ostaa puhelin.
Kumma juttu, ettei sitten enää tiettyä iphonea halunnutkaan. Vaan käytetty kelpas. ;)
Sairaaksi on tosiaan meno mennyt. Toki ainahan on ollut kouluja joissa pitäis olla tietyty muotivaatteet kaikilla, muistan kyllä.. Mutta tässä tilanteessa pitää tehdä selväksi se ettei rikkommalla saa uusinta mallia vanhan tilalle. Onneksi emme asu Helsingin arvoalueella vaan lähiössä missä ei naureskella toisten vaatteille, huoh. Ja hei onko ne oikeita kavereita jos ruvetaan kiusaamaan puhelimen takia varsinkaan siinä tilanteessa jos lapsi kertoo koittaneensa vilppiä mutta kävikin näin, että saikin huonon rikotun tilalle.
Jostain varmaan lapset oppineet tuon kermaperseilyn, yök
Ei nykyään kannata lapselle antaa mitään ikivanhaa Nokiaa edes rangaistuksena. Siis niin vanhaa, että sillä ei voi juuri muuta kuin soittaa ja tekstata. Siinä se lapsi helposti putoaa pois sosiaalisista ympyröistä, kun viestintä tapahtuu jossain somekanavassa eikä kukaan jaksa sille yhdelle aina erikseen tekstata tai soittaa. Ikivanhan puhelimen antamisessa ei mielestäni ole pitkällä aikavälillä sen enempää järkeä kuin aina "vahingon" sattuessa tuliterän puhelimen ostaminen.
antaisin 11vuotiaalle kunnon selkäsaunan. sitten varmuuden vuoksi myös 13vuotiaalle. ja ehkä 11v vielä kerran. taitaa olla narsisteja noi sun kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta eletään aika sairaasa yhteiskunnassa jos koulussakin tarvitaan sitä älypuhelinta että tullaan hyväksytyksi. Mitään älykästä siinä laitteessa ei ole vaan degeneraatiota ja ulkonäkökeskeistä meemipaskaa.
Noin sitä sanotaan kaikesta teknologiasta. Näin jonkun ikivanhan mielipidekirjoituksen, jossa koulun opettaja valitti kun opiskelijoilla ei ollut enää käytössä omaa liitutaulua vaan he kirjoittivat paperille. Siinä pohdittiin, että tulevaisuudessa lapset eivät enää osaa käyttää liitutaulua sotkematta ja mitä ihmettä tehdään sitten kun paperi loppuu. Lasten muistikin huononee, kun kaiken voi kirjoittaa paperille eikä tarvitse itse muistaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kannata lapselle antaa mitään ikivanhaa Nokiaa edes rangaistuksena. Siis niin vanhaa, että sillä ei voi juuri muuta kuin soittaa ja tekstata. Siinä se lapsi helposti putoaa pois sosiaalisista ympyröistä, kun viestintä tapahtuu jossain somekanavassa eikä kukaan jaksa sille yhdelle aina erikseen tekstata tai soittaa. Ikivanhan puhelimen antamisessa ei mielestäni ole pitkällä aikavälillä sen enempää järkeä kuin aina "vahingon" sattuessa tuliterän puhelimen ostaminen.
Niin, ei tietenkään ole muita vaihtoehtoja kuin ikivanha Nokia 3110 ja se uusin/kaunein/kallein mikä Gigantissa on?
Vierailija kirjoitti:
Poikkean muista ja sanon ettei mitään näppäinpuhelimia. Halvin mahdollinen tai käytetty älypuhelin. Nuoriso on nykyään niin paljon eri sovelluksissa, joten ilman puhelinta jäisi kokonaan porukan ulkopuolelle. Halvimmallakin puhelimella toimii whatsapp ja jotkin tärkeimmät sovellukset. Eli pari viikkoa saa olla ilman puhelinta ja sitten halpa älyluuri.
Halvat älyluurit ei juuri auta noissa sovelluksissa, kun tarviivat muistia kuitenkin reippaasti. Muistia saa vaan rahalla.
Tekee välillä ihan hyvää jäädäkin ulkopuolelle. Se opettaa käyttäytymään ja kunnioittamaan tavaroitaan ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin sitä sanotaan kaikesta teknologiasta. Näin jonkun ikivanhan mielipidekirjoituksen, jossa koulun opettaja valitti kun opiskelijoilla ei ollut enää käytössä omaa liitutaulua vaan he kirjoittivat paperille. Siinä pohdittiin, että tulevaisuudessa lapset eivät enää osaa käyttää liitutaulua sotkematta ja mitä ihmettä tehdään sitten kun paperi loppuu. Lasten muistikin huononee, kun kaiken voi kirjoittaa paperille eikä tarvitse itse muistaa mitään.
Älykännykkä ei vaan paranna lasten oppimistuloksia yhtään, päinvastoin. Eikä sillä ole mitään tekoa ulkoamuistamisen kanssa, vaan sillä että kännykässä on paljon kaikkea ihan muuta puuhaa millä voi kivasti korvata keskittymisen oppimiseen.
Liitutaulu-aikana kyse olisi ollut samasta kuin jos oppilaat olisivat vieneet tunneille narupuhelimia ja pelikortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei tietenkään ole muita vaihtoehtoja kuin ikivanha Nokia 3110 ja se uusin/kaunein/kallein mikä Gigantissa on?
Aika moni täällä on puhunut ikivanhoista puhelimista tai että ollaan kokonaan ilman. Itse ostaisin juuri halvimman älyluurin, koska nykyään nuoretkin tarvitsevat sen älyluurin ominaisuuksia pysyäkseen mukana kaveriporukassaan.
Eikö tämä sama kuvio ollut täällä tyyliin viime vuonna mutta silloin poikalapsilla?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin saa ikivanhan Nokian, jos itse sössii puhelimensa. Siinähän oppii sitten pysymään ruodussa, kun hetkeksi ulkopuolelle kaikesta.
Mä tarjoan tuon "romun" vain siksi, että itse saa lapsen kiinni, kun haluan. Ei mua kiinnosta hänen sosiaalinen statuksensa, on saanut oppia sen kantapään kautta.
Eikä tippunut ryhmistään pois parin kuukauden ajalta. Kaverit ovat ihmisiä myös ja heilläkin on kotikasvatus. Tai ehkä nää on vaan henkisesti lahjaampia kuin moni muu.
Enemmän niitä alkoi tässä nurkissa olemaan, kun jalkautuivat kyläilemään. Ennen lähinnä muksu oli huoneessaan ja kaverit omissaan. Nyt mä opin tuntemaan paremmin sen koko parikymmen henkisen lauman, jossa lapsi pyörii. Win-win.
Oma tytär vasta 6 v. ja ensimmäinen kellopuhelin vasta menossa. En siis tiedä tuosta teinimaailmasta juurikaan. Mutta rohkenen epäillä, että jos lapset tietävät ettei rikkomalla saa uusinta mallia he tuskin tahallaan rikkovat. Lapsien ei tarvitse raha-asioista murehtia mutta kyllä itse olen tehnyt selväksi jo 6-vuotiaalle ettei joka kerta ole varaa ostaa kaupasta jotain kivaa lelua, kesälomarahoista yleensä saattaa saada jotain ekstraa tai kalliimpaa + joululahjat. Muuten ihan vaan aika harvoin saa mitään kummempia leluja.
Toki teinit tajuavat jos perheellä on rahaa, silloinkin voi pitää rajan siinä mitä saa ja milloin ja etenkin millä käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä sama kuvio ollut täällä tyyliin viime vuonna mutta silloin poikalapsilla?
Jatkuvastihan näitä on. Tämmöistäkin tapahtuu oikeassa elämässä ja trollimaassa.
Miksi edes kysyt tätä muilta?