13-vuotiaan puhelin putosi ja hajosi, 11v heitti omansa portaikkoon jotta saisi myös uuden - kuinka toimisit?
13-vuotiaan tytön puhelin tippui vahingossa, olin itse näkemässä tilanteen. Nyt kun syntymäpäiväkin lähestyy niin sovimme että hän saa lahjaksi uuden. Valitsi melko kalliin puhelimen josta pikkusisko oli kateellinen. Isosisko näki kuinka pikkusisko heitti puhelimen tahallaan kerrostalon kivirappuun. Sovimme miehen kanssa etttä hän saa tyytyä nyt miehen vanhaan puhelimeen (ei ole "trendikästä" merkkiä) Tyttö sanoi että joutuu tästä hyvästä koulussa kiusatuksi ja haluaa myös uuden. Ostaisitko ks. tilanteessa uuden puhelimen?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman tytön puhelin meni rikki ja uudella puhelimella korvattiin syntymäpäivälahja? Hui. Toki jos ostettiin kalliimpi ja hienompi kuin normaalisti, että tuo parannus on sitten synttärilahjaa.
Nuoremman kanssa olisi paikallaan vakava keskustelu. Ymmärtääkö hän eron näissä tilanteissa? Tahallaan rikkonut, olisi saanut olla pari viikkoa ilman ja sitten saanut jonkun vanhan nokian tms kunnes tulisi hänen synttäri/joulu jolloin uusi puhelin olisi lahja.
Miksi puhelin ei saisi olla lahja?
No en ostaisi uutta, enkä antaisi minkäänlaista puhelinta hetkeen käyttöön tuollaiselle.
Tahallisuudesta on siis vain siskon sana? Vai olitko itse näkemässä? Mitä nuorempi tyttö kertoo asiasta? Sana sanaa vastaan?
Jaa-a. Enpä tietäisi, mitä tekisin. Onko nuoremman syntymäpäivä milloin?
Laittaa puhelimen näytön päälle muovisen suojakalvon, niin ei mene pudotessa rikki.
Mitä järkeä oli ostaa ensiksi hajottaneelle paljon hienompi tilalle?
Kun olisitte ostaneet samanlaisen olisi sekä säästynyt rahaa ja hermoja.
Tosi erikoinen näkemys tuo, ettei puhelin saisi olla lahja? Joo ei se eka puuhelin sitä ollutkaan, kun tarvitseehan sitä joku puhelin olla kouluikäsellä. Mutta siitä seuraavat ilman muuta on olleet lahjoja, yleensä joululahjoja. yks lahja muiden joukossa. En näe mitään syytä "muuten vaan" hankkia kesken vuotta ns. parempaa puhelinta kuin edellinen.
Tosi erikoinen näkemys tuo, ettei puhelin saisi olla lahja? Joo ei se eka puuhelin sitä ollutkaan, kun tarvitseehan sitä joku puhelin olla kouluikäsellä. Mutta siitä seuraavat ilman muuta on olleet lahjoja, yleensä joululahjoja. yks lahja muiden joukossa. En näe mitään syytä "muuten vaan" hankkia kesken vuotta ns. parempaa puhelinta kuin edellinen.
Joku halpis puhelin vaan sille 11-vuotiaalle rikkojalle. Itse sanoisin että voithan kertoa sitten koulussa, että rikoit tahallasi mutta saitsin pa*kan etkä uutta.. ehkä muutkin tajuavat olla rikkomatta..
Joku vanha romu meilläkin on annettu tahallaan tai huolimattomuuttaan rikotulle. Käytöksestä riippuen joku päivä puhelin saatetaan päivittää uudempaan malliin muttei ikinä rikottua parempaan. Muitakin sanktioita tulee, takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa puhelimen näytön päälle muovisen suojakalvon, niin ei mene pudotessa rikki.
Muovinen suojakalvo varmastikin paljon auttaa kun puhelin pomppii betoniportaissa pari kerrosta alaspäin. 🙄
Minulla ollut näppäin-nokialainen ja sanonut lapsille, jos puhelin hajoaa niin varapuhelin odottaa laatikossa. Jos sen rikkoo kovin äkkiä, niin sitten saa odottaa uutta puhelinta. Toinen viahtoehto säästää kuukausirahastaan uutta puhelinta. Parikymppiä kuussa kun saa rahaa, niin aika äkkiä laskee montako kuukautta joutuisi odotamaan mitäkin puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinen suojakalvo varmastikin paljon auttaa kun puhelin pomppii betoniportaissa pari kerrosta alaspäin. 🙄
Ostin joskus remonttikotelon. Puhelin laitettiin ensin muovikoteloon ja tämän päälle laitettiin paksu silikonikuori. Olisi varmaan kestänyt 10+ metrin pudotuksenkin.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille Prismasta Nokia-merkin näppäinpuhelin. Halvin maksaa noin 25 euroa. Siinähän sitten oppii pitämään parempaa huolta tavaroistaan. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä järkeä on maksaa puhelimesta monta sataa euroa. Olen 36- vuotias köyhä työtön nainen, eikä minulla ole koskaan ollut älypuhelinta. Jouduin viime vuonna ostamaan uuden puhelimen kun vuodelta 2011 peräisin ollut Nokian peruspuhelin ei enää toiminut. Myyjäkin sanoi akun olleen jo turvonnut eli käytön olleen jo vaarallista. Nokia-merkin petuspuhelimeni maksoi muuten 40 euroa, joten jopa "tuhlasin". Ensin harkitsin toki 25 euron puhelinta.
No se älypuhelin nyt vaan sattuu olemaan tätä päivää ja se myös helpottaa osin arkea jos osaa sitä hyödyntää. Toki siinä on miinuspuolensakin. Voihan sitä ajatella että kuka nyt mitään langattomia kuulokkeita tarvitsee, kun mun vanhat stereokuulokkeet 90-luvulta on iha yhtä hyvät.
Nyt on hyvä aika opettaa lapselle syy ja seuraussuhteita.
-Ai tulet kiusatuksi? No mistä tämä kiusaaminen johtuu? ai siitä että on huono puhelin, Miksi on huono puhelin. ai siksi kun saat isän vanhan. Miksi saat vanhan puhelimen. Ai siksi että rikoit oman tahallaan?. No mitäköhän kannattaa ensi kerralla tehdä/ jättää tekemättä ettei joudu kiusatuksi. Aivan ei kannata tahallaan rikko puhelinta oman edun tavoittelemiseksi..
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikanaan niin, että ensimmäisen puhelimen maksoivat vanhemmat ja sen jälkeen puhelimet piti maksaa omasta pussista eli käytännössä viikkorahoista. Tuli kyllä pidettyä puhelimesta hyvää huolta, kun tiesi, ettei uutta vain pudonnut taivaasta. Varapuhelimeksi toki sai jonkun vanhan, jos niitä oli kotona.
Juuri näin! Sama juttu mulla, vanhemmat osti ekan perusluurin, sitten kun halusin vaihtaa uudempaan, sain ostaa sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä vanhemmalla lapsella voi olla kalliimpi puhelin kuin nuoremmalla. Osaa pitää paremmin huolta.
Ette olisi ostanut vanhemmalle tilalle hienompaa luuria.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmille Prismasta Nokia-merkin näppäinpuhelin. Halvin maksaa noin 25 euroa. Siinähän sitten oppii pitämään parempaa huolta tavaroistaan. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä järkeä on maksaa puhelimesta monta sataa euroa. Olen 36- vuotias köyhä työtön nainen, eikä minulla ole koskaan ollut älypuhelinta. Jouduin viime vuonna ostamaan uuden puhelimen kun vuodelta 2011 peräisin ollut Nokian peruspuhelin ei enää toiminut. Myyjäkin sanoi akun olleen jo turvonnut eli käytön olleen jo vaarallista. Nokia-merkin petuspuhelimeni maksoi muuten 40 euroa, joten jopa "tuhlasin". Ensin harkitsin toki 25 euron puhelinta.
No se älypuhelin nyt vaan sattuu olemaan tätä päivää ja se myös helpottaa osin arkea jos osaa sitä hyödyntää. Toki siinä on miinuspuolensakin. Voihan sitä ajatella että kuka nyt mitään langattomia kuulokkeita tarvitsee, kun mun vanhat stereokuulokkeet 90-luvulta on iha yhtä hyvät.
Ja 30 eurolla saa jo uuden älypuhelin ebaysta. Ei kummoisia teholtaan, mutta perusandroid, kosketusnäyttö, ihan riittävä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä vanhemmalla lapsella voi olla kalliimpi puhelin kuin nuoremmalla. Osaa pitää paremmin huolta.
Hienomman kuin mikä häneltä rikkoutui oli tässä pointti.
Syy - seuraus.