Oudot oireet hieronnasta(ko) tai niskajumista?
Minulla on ollut niska ja hartiat jumissa aika pitkään, mutta tällä viikolla kävin vasta hierojalla. Edellisestä kerrasta on aikaa noin viisi kuukautta ja nyt hieroja sanoi, että huomaa kyllä viime käynnistä olevan aikaa kun on niin kovin jumissa. On kyllä ollutkin tässä varsinkin viime aikoina pientä huimausta ja päänsärkyä.
Kävin hierojalla toissapäivänä eikä sen jälkeen ollut mitään oireita. Eilen sitten niskassa tuntui taas tuttua jumikipua pitkin päivää, iltapäivällä oli jo vähän kuvottava olokin. Illalla pyysin miestä hieromaan niskaa ja siinä pikkuhiljaa huomasin, että nyt puuttuu lukiessa aina tietysti kohtaa kirjain, tulee kuin "verho" siihen kohtaan peitoksi. Ajattelin oireen johtuvan niskasta ja kävin lämpimässä suihkussa. Sieltä tullessa näköoire oli kadonnut ja takaraivoa alkoi särkeä. Menin sängylle pitkälleen ja noin puolen tunnin kuluttua tuli pari minuuttia kestävä puutumisoire toisen käden kahteen sormeen ja kieleen. Tuon jälkeen oli vain päänsärkyä. Ei kuitenkaan mitään sietämätöntä, vaan pystyin käymään juomassa ja vessassa. Ei varsinaisesti oksettanut, mutta vähän oli paha olo.
Nyt seuraavana päivänä ei päätä särje, mutta niskat tuntuu silti "raskailta" ja olo on muutenkin vähän uupunut kuin päikkäreiltä heränneenä. Yskiessä vihlaisee päätä toisen silmäkulman kohdalta.
Ehkä olisi pitänyt soittaa jonnekin päivystykseen, mutta minulla on joskus 10 vuotta sitten teininä ollut noita auraoireita ja sitten todella kova päänsärky ja oksentamisen jälkeen kipu on hellittänyt.
Niskat on kyllä olleet jumissa vaikka kuinka monesti, koskaan ei kuitenkaan tällaista ole tullut että puutuisi paikat tai tulisi näköhäiriöitä, ei ilman hierontaa tai sen jälkeen. Voiko nämä johtua siitä ja jos, niin miksi nyt yhtäkkiä? Liian vähän vettä hieronnan jälkeen?
Kommentit (7)
Migreeni voi oireilla myös niskassa, ja hieronta voi pahentaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse urheilla tai liikkua ollenkaan?
onko ylipainoa kans?
Enemmänkin pitäisi liikkua, mutta reippaalla kävelyllä käyn noin kolme-neljä kertaa viikossa puolen tunnin ajan ja kerran tai pari viikossa frisbeegolfia.
Ylipainoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
onko ylipainoa kans?
Aina täällä palstalla kysytään mahdollisesta ylipainosta.
Ei ole olemassa tervettä ylipainoa, aina se jotain aiheuttaa.
Niskajumit nyt voi aiheuttaa melkeinpä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Niskajumit nyt voi aiheuttaa melkeinpä mitä vaan.
Eikä ne suinkaan yhdellä hierontakerralla poistu, pahin voi kyllä helpottaa. Siksi pitkän hieronnassakäyntitauon jälkeen kannattaa varata pian uusi aika. Muuten käynti on yhtä tyhjän kanssa.
onko ylipainoa kans?