Pyykit haisevat pesun jälkeen
Ja kyllä, puhdistin just eilen nukkasihdin ja pyöritin koneen sitruunahapolla 90 asteessa tyhjänä. Tänään pesin haisupyykit sen jälkeen uudestaan 60c(eilen 40c ja haisivat)ja silti haisevat minusta yhä tunkkaisilta. Pitääkö koko pesukone uusata?! Olen kyllä miettinyt muutenkin uutta, mutta toisaalta haluaisin käyttää ekologisuuden ja säästäväisyyden nimissä tuon entisenkin ihan loppuuna sti. Ja huuhteluaineeksi aion vaihtaa nyt pyykkietikan, enkä laittanut huuhteluainetta enää nyt pesuun. Onko jotain kikkoja vielä?
Kommentit (66)
Kannattaa kokeilla vielä sellaista pyykinpesukoneen puhdistukseen tarkoitettua ainetta. Sitruunahappo on hyvä kalkin poistoon, mutta koneeseen mahdollisesti kertynyttä rasvaa se ei poista.
Itse olen todennut, että urheilukamat kun on riittävän monta kertaa olleet käytössä, niin ei ne enää kunnolla puhdistu. Pyykit ei nimittäin haise, kun seassa ei ole treenikamoja.
Kuulemma pyykkietikka greippi on hyvä. Itse en raaski moisia ostaa.
Pesitkö sitruunahappokäsittelyn jälkeen koneen vielä kerran tyhjillään pelkällä pesuaineella 90 asteessa?
Pyykkeihin, joita pestään liian viileässä (30-40 astetta) voi kertyä hajua, koska bakteerit eivät kuole. Olet kyllä pessytkin ne 60:ssä, mutta pese ne seuraavillakin kerroilla yhtä kuumassa.
Lisäksi ne pyykit pitäisi kuivattaa ilmavasti ja ripustaa heti, eikä antaa lojua koneessa pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut, että urheilukamat kun on riittävän monta kertaa olleet käytössä, niin ei ne enää kunnolla puhdistu. Pyykit ei nimittäin haise, kun seassa ei ole treenikamoja.
Treenikamat voisi pestä ihan heti treenin jälkeen 60 asteessa.
Pese pyykit jos mahdollista 60 asteessa ja laita pyykkeihin tarkoitettua desinfiointi ainetta huuhteluaineen tilalle. Mulla hävis näin epämiellyttävät hajut vaatteista. Ja hyvä vielä jos voit kuivata pyykit ulkona jos ei ole kovin kostea ilma.
Vierailija kirjoitti:
Pese pyykit jos mahdollista 60 asteessa ja laita pyykkeihin tarkoitettua desinfiointi ainetta huuhteluaineen tilalle. Mulla hävis näin epämiellyttävät hajut vaatteista. Ja hyvä vielä jos voit kuivata pyykit ulkona jos ei ole kovin kostea ilma.
Sori yhdyssanavirhe jos joku niistä saa raivarin. :D (Desinfiointiaine)
Pelkkää Rajamäen väkiviinaetikkaa kunnon loraus huuteluainelokeroon, pyykkietikka aika suolaisen hintaista. Märkänä etikan hajun tuntee, mutta kun kuivaa, haihtuu ja seuraavan pesukerran jälkeen raikas tuoksu.
Ja paidat ja puserot kannattaa kuivata henkareissa.
Lika jatkaa muhimistaan pyykkikorissa eli heti pesuun.
Kun iltayöstä tuli treeneistä, ämpäriin sport pesuainetta, paita sinne hetkeksi, vääntelyä, huuhtelu vedellä suihkuttaen ja henkariin kuivumaan. Sama seuraavan käytön jälkeen. Ei ehdi haju pinttyä.
Noissa sport pesuaineissa voi lukea poistaa hajut, ja kyllä poistaa.
Etikkaa minäkin käyttäisin.. Kerran oli paita joka muuten mukava ja hyväkuntoinen mutta haisi pahalta vaikka kuinka pesin. Laitoin sitten etikkaveteen yöksi likoamaan ja pesin normaalisti pyykin seassa. Siihen hävisi haju.
Laitan lisähuuhtelun, jos kone on ihan täynnä. Jos tarvitsee saada jotain puhtaaksi, vaikka kone on vajaa, riittää normaalipesu.
Lisäksi otan puhtaat pyykit heti pois koneesta pesun jälkeen.
Vieläkö zeoliittia käytetään pyykkipulvereissa? Minulla raikastui pyykit, kun älysin vaihtaa zeoliitittomaan.
Mä olen yrittänyt Aivan Kaikki konstit. Kun jotkut vaatteet tulevat tarpeeksi vanhoiksi ja alkavat haista, pahimmillaan se haju on ja pysyy niissä, vaikka tekisi ihan mitä vain. Jossain vaiheessa olen luovuttanut ja laittanut lumpuiksi ne räsyt.
Joillekin vaatteille käytän hirvittävän pahan hajuista pesuainetta, jotta se edes vähän peittäisi sitä hajua, mitä en voi sietää. Se pesuaineen haju on kuitenkin siedettävämpi kuin se bakteerihaju.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokeillut sellaistakin. Sen pitäisi tappaa ehkä jotain 99,99999 prosenttia kaikesta eloperäisestä, mutta ei auta ei. Haju on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokeillut sellaistakin. Sen pitäisi tappaa ehkä jotain 99,99999 prosenttia kaikesta eloperäisestä, mutta ei auta ei. Haju on ja pysyy.
Mielenkiintoista tässä on vielä se, että mies ei havaitse minkäännäköistä hajua, mutta minun nenääni ne vaatteet haisevat sille, että bakteerit pitävät niissä villejä bileitä.
Pese haisevat pyykit 95 asteessa ja kuivaa sen jälkeen kuivauskoneessa mahdollisimman kuumassa (riippuen siis siitä, mitä materiaalit kestää).
Mulla ollut sama ongelma tummien vaatteiden kanssa. Aloin raakasti pestä 60 asteessa ja ilmava, mahdollisimman nooea kuivaus. Auttoi. Konetta puhdistan, käytän myös etikkaa välillä huuhteluaineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista tässä on vielä se, että mies ei havaitse minkäännäköistä hajua, mutta minun nenääni ne vaatteet haisevat sille, että bakteerit pitävät niissä villejä bileitä.
Huuhteleeko se sun kone hyvin ne pyykit? Tai onko teillä tunkkainen kostea ilma sisällä?
Kuivaa ulkona?