Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykit haisevat pesun jälkeen

Vierailija
13.08.2020 |

Ja kyllä, puhdistin just eilen nukkasihdin ja pyöritin koneen sitruunahapolla 90 asteessa tyhjänä. Tänään pesin haisupyykit sen jälkeen uudestaan 60c(eilen 40c ja haisivat)ja silti haisevat minusta yhä tunkkaisilta. Pitääkö koko pesukone uusata?! Olen kyllä miettinyt muutenkin uutta, mutta toisaalta haluaisin käyttää ekologisuuden ja säästäväisyyden nimissä tuon entisenkin ihan loppuuna sti. Ja huuhteluaineeksi aion vaihtaa nyt pyykkietikan, enkä laittanut huuhteluainetta enää nyt pesuun. Onko jotain kikkoja vielä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta, että kuivuvat hyvin tuuletetussa tilassa. Älä viikkaa kaappiin ennen kuin ovat 100% kuivat.

Vierailija
22/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikisiä vaatteita ei kannata laittaa ainakaan suoraan sinne pyykkikaappii tms. Kannattaa antaa kuivahtaa ennen sinne laittoa tai pestä sitten samantien pyykinpesukoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma pyykkietikka greippi on hyvä. Itse en raaski moisia ostaa.

Pyykkietikat tuli brändättyinä markkinoille sen jälkeen kun etikan käyttö yleistyi marttojen tms ohjeiden myötä. Ostan kaupasta halvinta omenaviinietikkaa, ei tarvitse lukea pyykki pullossa toimiakseen.

Vierailija
24/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ulos kuivaamaan kun aurinkokin paistaa. Uv-valo itsessäänkin tappaa mikrobeja.

Vierailija
25/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pese pyykit jos mahdollista 60 asteessa ja laita pyykkeihin tarkoitettua desinfiointi ainetta huuhteluaineen tilalle. Mulla hävis näin epämiellyttävät hajut vaatteista. Ja hyvä vielä jos voit kuivata pyykit ulkona jos ei ole kovin kostea ilma.

Minä olen kokeillut sellaistakin. Sen pitäisi tappaa ehkä jotain 99,99999 prosenttia kaikesta eloperäisestä, mutta ei auta ei. Haju on ja pysyy.

Mielenkiintoista tässä on vielä se, että mies ei havaitse minkäännäköistä hajua, mutta minun nenääni ne vaatteet haisevat sille, että bakteerit pitävät niissä villejä bileitä.

Huuhteleeko se sun kone hyvin ne pyykit? Tai onko teillä tunkkainen kostea ilma sisällä?

Meillä on tehokas ilmanvaihto. Pyykit haisevat heti kun otan ne koneesta. Pesukone nyt on tuommoinen moderni kone. Kaikki ne varmaankin ovat vesipihejä, joten takuulla käyttävät huuhteluun liian vähän vettä. Ikävä on vanhoja hyviä aikoja jolloin pesukoneet kestivät 50 vuotta ja pesivät pyykin puhtaaksi.

Vierailija
26/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ulos kuivaamaan kun aurinkokin paistaa. Uv-valo itsessäänkin tappaa mikrobeja.

Ulkona vaatteet alkavat haista koiralle. En siedä sitä hajua.

Vierailija
27/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kone on edestätäytettävä niin tarkista se kumitiiviste luukun ja pesurummun välissä. Sen onkaloissa voi olla vuosia kertynyttä likaa piilossa, joka on alkanut elää omaa elämäänsä ja haisemaan. Sormilla yrität levitellä sitä auki ja nähdä/kaivella ihan pohjalle viimeisten käänteiden taa. Talouspaperilla muutaman kerran pyyhkimällä lähtee pahimmat pashkat. Ei luultavasti tarvitse kokonaan ympäri vetää, koska ovat liat valuvat siihen alas pohjalle.

Näin asia meillä ratkesi aikanaan kun kaikki muut keinot oli jo kokeiltu, eikä mikään auttanut. Voi tosin olla merkki/mallikohtaista, onko siinä tiivisteessä tällaista likaa keräävää ominaisuutta. Vanhassa ongelmakoneessamme rako oli sitä verta ahdas ja jäykkärakenteinen, että sormet oli kaivellessa tosi kovilla ja ihan viimeisintä koloa ei olisi edes löytänyt, ellei olisi miedolla väkivallalla alkanut kaivamaan. Nykyisessä on vain yksinkertainen päärme, jonka alle on helppo kurkata ja poimia liat kertapyyhkäisyllä.

Kuudenkympin kyyti voi tosiaan joidenkin vaatteiden kohdalla (just esim tekokuituiset sporttikamat) auttaa jonkin aikaa, mutta sitäkin olit jo kokeillut. Oirettahan sillä hoidetaan, ei ongelmien syytä - kun se likakeräymä tarpeeksi ehtii kerätä voimia ja massaa, niin hajut tulee lopulta kuudestakympistäkin läpi.

Toivottavasti tästä on apua, onnea matkaan!

Vierailija
28/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma, ja juttu, joka lopulta auttoi, oli väkiviinaetikka. Pistin lantrattuna huuhteluainelokeroon ja pyöräytin huuhteluohjelman tyhjällä koneella, siihen loppu hajut! Pyykkiin en voi tota laittaa, kun haisee mun nokkaan viel kuivanakin toi etikka. :p

Ennen etikkaa olin pessyt pesukoneen sitruunahapolla ja puhdistuskapselillakin, niistä ei ollut apua hajuun. Plus tietty pessyt käsin pesuainelokeron, tiivisteet ym.

Vierailija
29/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottaisin kunnolla ja pesisin etikalla huuhtomalla vielä kertaalleen väljempinä koneellisina. Selvittäisin onko mukana haisulivaatteita ja koittaisin liottaa ne erikseen. Kaikista liian alhaisissa lämpötiloissa pestyistä keinokuiduista ei vaan lähde enää hikibakteerimix vaikka mitä tekisi.

Vierailija
30/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kennelissä sä oikein asut? :D

Vierailija
31/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kone on edestätäytettävä niin tarkista se kumitiiviste luukun ja pesurummun välissä. Sen onkaloissa voi olla vuosia kertynyttä likaa piilossa, joka on alkanut elää omaa elämäänsä ja haisemaan. Sormilla yrität levitellä sitä auki ja nähdä/kaivella ihan pohjalle viimeisten käänteiden taa. Talouspaperilla muutaman kerran pyyhkimällä lähtee pahimmat pashkat. Ei luultavasti tarvitse kokonaan ympäri vetää, koska ovat liat valuvat siihen alas pohjalle.

Näin asia meillä ratkesi aikanaan kun kaikki muut keinot oli jo kokeiltu, eikä mikään auttanut. Voi tosin olla merkki/mallikohtaista, onko siinä tiivisteessä tällaista likaa keräävää ominaisuutta. Vanhassa ongelmakoneessamme rako oli sitä verta ahdas ja jäykkärakenteinen, että sormet oli kaivellessa tosi kovilla ja ihan viimeisintä koloa ei olisi edes löytänyt, ellei olisi miedolla väkivallalla alkanut kaivamaan. Nykyisessä on vain yksinkertainen päärme, jonka alle on helppo kurkata ja poimia liat kertapyyhkäisyllä.

Kuudenkympin kyyti voi tosiaan joidenkin vaatteiden kohdalla (just esim tekokuituiset sporttikamat) auttaa jonkin aikaa, mutta sitäkin olit jo kokeillut. Oirettahan sillä hoidetaan, ei ongelmien syytä - kun se likakeräymä tarpeeksi ehtii kerätä voimia ja massaa, niin hajut tulee lopulta kuudestakympistäkin läpi.

Totta on tuo nöyhdän kerääntyminen tiivisteeseen,  mutta miten se selittää sen, että vain pari kolme vanhaa vaatetta haisee karmealta pesun jälkeen, mutta kaikki muut tulevat koneestä ulos ihanan raikkaan tuoksuisina?

Vierailija
32/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona on aina enemmän eloperäistä ainesta kuin sisällä. MInulla on valitettavasti koiran hajuaisti. Voisin varmasti kouluttautua homekoiraksi. Missähän on homekoirakoulu ihmisille?

Vierailija
33/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut pestä kaikki pyykit (paitsi hienopesulla pestävät, eli silkit ja villat) 60 asteessa. Huomasin, että vaatteisiin pikkuhiljaa muuten tarttui hien haju tai kainaloihin dödöjäämiä tmv. Yllättävän monet vaatteet kestävät noinkin kuumaa lämpötilaa. 

Jos mahdollista, kuivatan pyykit auringossa tai saunassa, auringon säteily puhdistaa myös (esimerkiksi tiukassa olevat tahrat haalistuvat pois) ja nopea kuivuminen ehkäisee hajujen syntymistä.

Vierailija
34/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona on aina enemmän eloperäistä ainesta kuin sisällä. MInulla on valitettavasti koiran hajuaisti. Voisin varmasti kouluttautua homekoiraksi. Missähän on homekoirakoulu ihmisille?

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta oikeasti se ulkoilman haju häviää vaatteista nopeasti. Se haisee vain silloin, kun otat pyykit sisään. Kun sitten otat ne käyttöön, niissä on raikas tuoksu (jos siis kotisi on siisti).

T. toinen homekoira

Vierailija
35/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on tuo nöyhdän kerääntyminen tiivisteeseen,  mutta miten se selittää sen, että vain pari kolme vanhaa vaatetta haisee karmealta pesun jälkeen, mutta kaikki muut tulevat koneestä ulos ihanan raikkaan tuoksuisina?

Vaatteiden materiaali vaikuttaa siihen, kuinka hyvin hajua tuottavat bakteerit pääsevät niihin pinttymään.  Esiliota ja jälkhuuhtele vaatteet etikassa, pese vaatteet riittävän kuumassa vedessä (60°), kuivaa auringossa, ja jo on kumma jos niihin vielä jää hajuja.

36/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma pyykkietikka greippi on hyvä. Itse en raaski moisia ostaa.

Jaa ettet raaski huuhteluainetta käyttää? Ei nimittäin maksa sen enempää.

Vierailija
37/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaine on ihan turhaa rahanmenoa. Käytä nestemäistä pesuainetta, eco nordic on ollut parasta mitä olen löytänyt. Kuivaa pyykit ulkona kun voi. Älä pidä pesukoneen luukkua koskaan kiinni kun kone on tyhjä. Jos kone on tosi vanha, osta uusi. Vanha koneeni oli 3,5 kilon kone ja haisuongelmaa alkoi esiintyä. Nykyinen isompi koneeni ei ole tehnyt samaa.

En suosittele etikkaa.

Vierailija
38/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen treenivaatteita lähes joka päivä, mun kikat:

-pyykkikoneen luukku aina auki kun ei ole käytössä, ei pääse homehtumaan

-jos en ehdi heti pestä treenikamoja niin jätän ne avoimesti kuivumaan, ei märäksi mytyksi

-haisevat vaatteet pesen ensin pesukoneessa niin, että pesupallossa on etikkaa sen verran kuin normaalisti laittaisin pesuainetta

-sen jälkeen pesen vielä uudelleen samat vaatteet normaalisti

> monta vuotta käytössä olleita kamppeita, eikä haise pahalle edes "lämmetessään" päällä

Vierailija
39/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos poistoletkun liitäntä varmasti oikein niin ettei jätä koneeseen jämiä, silloin haisee viemärille.

Vierailija
40/66 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon huomannut hajuongelman nimenomaan noissa tummissa vaatteissa. Rasittavaa.

Samoin esim. farkkujen "paksummat" kohdat kankaassa jäävät haisemaan helpommin kuin vaikka lahkeet. Silloinkaan ei voi muuta kun heittää pesuun uudestaan...

60 asteessa pesen näinä ongelmakertoina.

Toi jatkuva pesurumba saa kyllä välillä sen olon, että heitän koko vaatteen pois vaan.

Mutta muuten kyllä raikasta tulee Sportti Sertolla, on zeoliititon. Ja vannon aina pyykkietikan nimeen ja sitä käytän itsekin. Toivoisin vaan pitkäkestosempaa tuoksua. Joidenkin vaatteet tuoksuu huumaavalle mutta niissä kyllä haistaa huuhteluaineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi