Pyykit haisevat pesun jälkeen
Ja kyllä, puhdistin just eilen nukkasihdin ja pyöritin koneen sitruunahapolla 90 asteessa tyhjänä. Tänään pesin haisupyykit sen jälkeen uudestaan 60c(eilen 40c ja haisivat)ja silti haisevat minusta yhä tunkkaisilta. Pitääkö koko pesukone uusata?! Olen kyllä miettinyt muutenkin uutta, mutta toisaalta haluaisin käyttää ekologisuuden ja säästäväisyyden nimissä tuon entisenkin ihan loppuuna sti. Ja huuhteluaineeksi aion vaihtaa nyt pyykkietikan, enkä laittanut huuhteluainetta enää nyt pesuun. Onko jotain kikkoja vielä?
Kommentit (66)
Ennen pesukoneet oli kestävämpiä. Vanhempieni mökillä on myös jo 40 vuotta toiminut pesukone. Jotenkin tuntuu, että ennen pyykit pestiin usein kuumassa ja paljon nykyistä tehokkaammilla aineilla. Monet kerrat muistan olleeni lapsena itku silmässä kun uusista vaatteista oli värit haalistuneet tai printit pesty jo ekassa pesussa pois. Mutta puhdasta ja hajutonta oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pese pyykit jos mahdollista 60 asteessa ja laita pyykkeihin tarkoitettua desinfiointi ainetta huuhteluaineen tilalle. Mulla hävis näin epämiellyttävät hajut vaatteista. Ja hyvä vielä jos voit kuivata pyykit ulkona jos ei ole kovin kostea ilma.
Minä olen kokeillut sellaistakin. Sen pitäisi tappaa ehkä jotain 99,99999 prosenttia kaikesta eloperäisestä, mutta ei auta ei. Haju on ja pysyy.
Mielenkiintoista tässä on vielä se, että mies ei havaitse minkäännäköistä hajua, mutta minun nenääni ne vaatteet haisevat sille, että bakteerit pitävät niissä villejä bileitä.
Huuhteleeko se sun kone hyvin ne pyykit? Tai onko teillä tunkkainen kostea ilma sisällä?
Meillä on tehokas ilmanvaihto. Pyykit haisevat heti kun otan ne koneesta. Pesukone nyt on tuommoinen moderni kone. Kaikki ne varmaankin ovat vesipihejä, joten takuulla käyttävät huuhteluun liian vähän vettä. Ikävä on vanhoja hyviä aikoja jolloin pesukoneet kestivät 50 vuotta ja pesivät pyykin puhtaaksi.
Mihin luulet lian joutuvan vesipihissä koneessa? No ei mihinkään, kun niissä ei ole vettä, jonka mukana se huuhtoutuisi pois. Villeimmät vehkeet "pesevät" pelkällä höyryllä. Kun edestätäytettävässä lasiluukullisessa koneessa on täysi määrä pyykkiä - kun ekologisella pyykkärillä kuuluu olla - huomaa että kaikki vaatteet eivät ole edes kunnolla kastuneet pesun aikana. Tämän huomaa erityisen selvästi joissakin märkänä paljon väriä vaihtavissa, usein punaisissa puuvillakankaissa.
Lisää koneeseen reilusti vettä. Jos muistat ne vanhan hyvän ajan koneet, muistat että niissä oli vettä melkein puoliväliin lasiluukkua hienopesuohjelmissa, "piheimmissäkin" reilusti näkyvissä. Lisähuuhtelut eivät paljon auta, jos veden määrä / huuhtelukerta ei lisäänny vaan pesuaika pitenee ylimääräisten huuhtelukertojen vuoksi.
Ja tämän lisäksi teet kaikki ne muutkin tässä ketjussa kerrotut temput. Tarkista myös, että vesi varmasti kuumenee ja pesuvesi poistuu koneesta. Ei se paljon auta, jos luulee pesevänsä 95 asteessa, mutta koneessa on joku vika niin että vesi ei oikeasti lämpene.
Vierailija kirjoitti:
Ennen pesukoneet oli kestävämpiä. Vanhempieni mökillä on myös jo 40 vuotta toiminut pesukone. Jotenkin tuntuu, että ennen pyykit pestiin usein kuumassa ja paljon nykyistä tehokkaammilla aineilla. Monet kerrat muistan olleeni lapsena itku silmässä kun uusista vaatteista oli värit haalistuneet tai printit pesty jo ekassa pesussa pois. Mutta puhdasta ja hajutonta oli.
Nykyiset pesuaineet ovat kyllä paljon tehokkaampia, vaikka fosfaatin poistaminen aiheutti takapakkia. Zeoliitti on paljon pahempi riesa. Entiseen aikaan ei vaan ollut erikseen valkoisille, värillisille, urheiluvaatteilla ja ihan mille vaan, vaan sillä samalla omolla mummo pesi kaikki.
Värit sen sijaan eivät olleet yhtä kestäviä kuin nyt. Mummon valkoiset häälahjalakanat ovat vieläkin käyttökelpoiset keittopesuista huolimatta, mutta toissa vuonna ostetut finlaysonilaiset tuntuvat hajoavan itsekseen kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
60 asteeseen oli pakko siirtyä hajujen takia. Hajut poistui, mutta lapset kitisee kun heidän vaatteista lähtee 60 asteen pesussa printit.
Osta laadukkaampi vaatteita, joiden printit kestävät. Pese ne mahdollisimman väljässä vedessä, vaikka siliävien 60 asteen ohjelmassa.
Voi kun se menisikin noin yksinkertaisesti printtivaatteiden kanssa. Käytännössä se päivitäinen pyykki menee vaan samaan pesuun, oli printtejä tai ei. Ja voi sitä harmia sitten kun käykin niin, että pyykkikone peseekin 60 asteen ohjelmalla kuvan pois uudesta paidasta.
Mä käytän pelkästään nestemäistä pesuainetta. Ikinä ei ole hajuja ollut. Niin ja sitten on muistettava sekin, että nää nykyaikaiset pesukoneet on tehty energiaa ja vettä säästäviksi. Kannattaa lukea ohjeista, ainakin mun koneessa saa valita sellainen ohjelma joka käyttää enemmän vettä.
Ja miksi en käyttäisi? Ei meillä täällä Suomessa vesi ihan äkkiä lopu ja itsepähän siitä maksan.
Olen kyllä huomannut, että uudet pesukoneet ovat paljon huonompia kuin vanhat. Muistan kuinka mummollani oli vanha 70-luvun tummanvihreä pesukone ja se sama kone pesi virheetöntä pyykkiä kymmeniä vuosia.
Se heitettiin toimivana pois vasta kun mummo epäkuntoisena heitettiin vanhainkotiin 😀.