Pyykit haisevat pesun jälkeen
Ja kyllä, puhdistin just eilen nukkasihdin ja pyöritin koneen sitruunahapolla 90 asteessa tyhjänä. Tänään pesin haisupyykit sen jälkeen uudestaan 60c(eilen 40c ja haisivat)ja silti haisevat minusta yhä tunkkaisilta. Pitääkö koko pesukone uusata?! Olen kyllä miettinyt muutenkin uutta, mutta toisaalta haluaisin käyttää ekologisuuden ja säästäväisyyden nimissä tuon entisenkin ihan loppuuna sti. Ja huuhteluaineeksi aion vaihtaa nyt pyykkietikan, enkä laittanut huuhteluainetta enää nyt pesuun. Onko jotain kikkoja vielä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma, ja juttu, joka lopulta auttoi, oli väkiviinaetikka. Pistin lantrattuna huuhteluainelokeroon ja pyöräytin huuhteluohjelman tyhjällä koneella, siihen loppu hajut! Pyykkiin en voi tota laittaa, kun haisee mun nokkaan viel kuivanakin toi etikka. :p
Ennen etikkaa olin pessyt pesukoneen sitruunahapolla ja puhdistuskapselillakin, niistä ei ollut apua hajuun. Plus tietty pessyt käsin pesuainelokeron, tiivisteet ym.
Miksi alapeukut?
Minulla pyykkien haiseminen ennakoi koneen hajoamista. Pumppu ei poistanut likavettä kunnolla. Sitruunahapot ja etikat toimi ensiapuna, mutta sitten se kone posahti lopullisesti. Osta uusi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma pyykkietikka greippi on hyvä. Itse en raaski moisia ostaa.
Normaali etikka toimii ihan yhtä hyvin. Meillä on käytössä ruokakaupan halvin omenaviinietikka.
Tavallista etikkaa osta, edullista 1,5 litran pullo, lorauta sitä kaikkiin pyykkeihin huuhteluainelokeroon, iso lomautus, en koskaan mittaa. Pyykki tuoksahtaa hiukan kosteana, kun kuivuu, ei tuoksu, siis etikalle. Toimii lenkkivaatteissa, pyyhkeissä, ihan kaikessa pyykistä. Ostan aina kalliit tekniset treenikamppeet, toimii myös niille. Konekin pysyy raikkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma, ja juttu, joka lopulta auttoi, oli väkiviinaetikka. Pistin lantrattuna huuhteluainelokeroon ja pyöräytin huuhteluohjelman tyhjällä koneella, siihen loppu hajut! Pyykkiin en voi tota laittaa, kun haisee mun nokkaan viel kuivanakin toi etikka. :p
Ennen etikkaa olin pessyt pesukoneen sitruunahapolla ja puhdistuskapselillakin, niistä ei ollut apua hajuun. Plus tietty pessyt käsin pesuainelokeron, tiivisteet ym.
Miksi alapeukut?
Typerykset ei tajua. Minä olen vimoset 20 vuotta käyttänyt huuhteluaineena etikkaa kaikkeen pyykkiin. Pysyy pyyhkeet, lenkkikamat jne. raikkaina. Halvinta etikkaa ostan 1,5 litran pullon. Toimii!
On ihan normaalia että pyykit haisevat ruskealle talolle pesun jälkeen.
Ei se kone haise pesujen jälkeen ainakaan pinnoiltaan, märkänäkään vai tuleeko se haju sit jostain syvemmältä koneen uumenista? Ei ole aiemmin tullut tollasta haisupyykkiä ja pääosin pesenkin aina kaikki 60c mitkä vaan pystyy, mut nyt oli arempaakin matskua pestävänä. Yksi paita haisi etenki nvielä 60c pesujenkin jälkeen, se haisuli likoaa nyt vielä etikassa ja sit pesuun taas...jos ei haisut häviä, kait se on sit pois heitettävä. Jostain lukenut et kone voi alkaa haista vanhuuttaankin, no mistä sen sit tietää pitääkö jo vaihtaa, jos muuten toimii? On toi varmaan +10v. vanhakin kyllä jo mut muuten toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut sama ongelma tummien vaatteiden kanssa. Aloin raakasti pestä 60 asteessa ja ilmava, mahdollisimman nooea kuivaus. Auttoi. Konetta puhdistan, käytän myös etikkaa välillä huuhteluaineena.
Meillä sama, kaikki kommervenkit oli kokeiltu. Sitten aloin pestä kaiken kuudessakympissä (paitsi villa) ja johan katosi hajut.
60 asteeseen oli pakko siirtyä hajujen takia. Hajut poistui, mutta lapset kitisee kun heidän vaatteista lähtee 60 asteen pesussa printit.
Vierailija kirjoitti:
Tavallista etikkaa osta, edullista 1,5 litran pullo, lorauta sitä kaikkiin pyykkeihin huuhteluainelokeroon, iso lomautus, en koskaan mittaa. Pyykki tuoksahtaa hiukan kosteana, kun kuivuu, ei tuoksu, siis etikalle. Toimii lenkkivaatteissa, pyyhkeissä, ihan kaikessa pyykistä. Ostan aina kalliit tekniset treenikamppeet, toimii myös niille. Konekin pysyy raikkaana.
Kyllä se määrä etikkaa mitä sinne huuhteluainelokeroon laitetaan on niin mitättömän pieni, ettei sillä ole mitään vaikutusta pyykin tai koneen hajuihin. Itsellä tietyt vaatteet haisi vaan, merkki siitä että niiden käyttöikä on tullut täyteen. Yleensä juuri jotain alkkareita tai t-paitoja mihin pesiytyy kaikenlaista kusipaskahikiainesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yrittänyt Aivan Kaikki konstit. Kun jotkut vaatteet tulevat tarpeeksi vanhoiksi ja alkavat haista, pahimmillaan se haju on ja pysyy niissä, vaikka tekisi ihan mitä vain. Jossain vaiheessa olen luovuttanut ja laittanut lumpuiksi ne räsyt.
Tuollaista en ole kyllä kokenut. Aina on auttanut 60 asteessa peseminen.
Jos 60 astetta ei riitä, voi kokeilla 90 asteen pesua.
Voin kertoa kokemuksesta; ei lähde etikalla tai sitruunahapolla jos poistoletku on täynnä skeidaa joka tullut ilmeisesti zeoliittia sisältävistä pesuaineista. Me ehdittiin ostaa uusi kone ja kun otettiin poistoletkut irti niin olivat aivan hirveässä kunnossa.
Summa summarum, jos et halua ostaa uutta konetta niin putsaa poistoletkut ja vaihda zeoliitittomaan pesuaineeseen. Sellainen ainakin sertolla, en tiedä onko muilla.
Hajustamattomat pyykinpesuaineet tekee pyykeistä oudon hajuisia. Välillä haisee vanhustentalolta ja välillä spermalta. Riippuu mitä materiaalia pesee. Olen siirtynyt miedosti hajusteellisiin pyykinpesuaineisiin.
Ellei ihan jokaviikko konetta pyörittele, niin eikö seisovassa vedessä siellä sihtiosastolla ala kasvamaan kaikenlaista elämää.
Meillä menee pesukoneen poistoletku wc-kaapin alle. Pesen lattiakaivon aina kun se alkaa haiskahtaa ja kaivon reunoilta saa ihan rassata tiskiharjan kovemmalla päällä kivettynyttä harmaata massaa pois.
Mietin että mahtaako sitä könttää olla myös pesukoneen uumenissa. Onko se vaatteista irronnutta nöyhtää vai pesuaineen zeoliittikertymää vai mitä? Tiukkaa tavaraa enkä ihmettele jos pesukoneet haisee ja lopulta hajoaa tuollaisesta massasta.
40 asteessa pestävät haisuvaatteet kannattaa liottaa ennen pesua 1/2 - 1 tuntia vedessä johon on lisätty entsyymipitoista pyykkiainetta. Kuivatus mahdollisimman nopeasti ja ilmavasti, telineeseen niin, että menee kahden pinnan yli ja osa henkarien päälle. Ulkona tulee raikkaaksi kesällä, mutta pitää varoa ettei aurinkoon päin oleva puoli vaatteesta haalistu. Näillä keinoin olen pärjännyt tähän asti. - Nyt sitten löysin ihmeaineen, joka raikasti jopa matolle kaatuneen maidon (ensin tietysti huuhtelin vedellä). Kyseessä on Tohtorin EM clear -mikrobiliuos, joka vegaaninen ja 100% biohajoava.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee pesukoneen poistoletku wc-kaapin alle. Pesen lattiakaivon aina kun se alkaa haiskahtaa ja kaivon reunoilta saa ihan rassata tiskiharjan kovemmalla päällä kivettynyttä harmaata massaa pois.
Mietin että mahtaako sitä könttää olla myös pesukoneen uumenissa. Onko se vaatteista irronnutta nöyhtää vai pesuaineen zeoliittikertymää vai mitä? Tiukkaa tavaraa enkä ihmettele jos pesukoneet haisee ja lopulta hajoaa tuollaisesta massasta.
Käytätte siis jauhepesuainetta? Sehän tunnetusti kerääntyy ja pilaa pesukoneen.
Mulla toimii ainostaan sen, että vedän pitkällä kloriittipesulla pesukoneen ja sillä lähtee haju. Mikään muu ei auttanut. Ei enää pyykit haissu tunkkaselle.
Silloin lienee kyse jostain muusta. Alkuperäisestä viestistä ymmärsin, että kaikki pyykki tuoksuu tunkkaiselta. Tai voisihan se kai olla, että nuo vanhat vaatteet ovat materiaaliltaan sellaisia, että se kerääntyneen kuonan haju tarttuu niihin helpommin.
Jos puhtaaksi tulevilla ja tunkkaiseksi jäävillä vaatteilla ei ole mitään muuta eroa kuin käyttöikä, niin liekö ainoa selitys, että tunkkaisuuden aiheuttava aines on niissä jotenkin pinttyneempää. Kuudenkympin kyytiä olisin ehdottanut silloin, mutta kun sekin on jo katsottu kortti, niin itsellä alkaa olla konstit vähissä. Toivottavasti ratkeaa muilla keinoin.