Sukututkijat! Miten edetä?
Isoäidin isoisän isä on totaalisen kateissa. Tälläinen henkilö kuin Carl Gustaf Berglund, en tiedä syntymä- tai kuolinaikaa, enkä paikkakuntaa. Hänen vaimonsa oli Pietarsaaresta Caisa Sophia Örnell syntynyt 7.9.1793. Aikaisin merkintä heistä on Ähtärin Inhassa merkintä lapsen kastamisesta 16.12.1855 isä bruksmd. Carl Gustaf Berglund ja äiti Catharina Örnell ( kasteessa siis nimi Caisa, mutta jossain oli myös kirjoitettu muotoon Katarina Sofia). Seuraava mistä löysin Carlin, oli muuttanut pois 1859 Pyhäjärvelle, sitten löytyi esi-isäni kastaminen 24.3.1861 Laukkalan kylässä Pielavedellä, Carlin ammatti smeden. Kummejakin oli oikein neljä kappaletta.
Mistä ihmeestä löydän Carlin tiedot, kun ei yhtään tiedä miltä paikkakunnalta etsisi, ja nettisivuilta en löydä mitään muuta?
Kommentit (99)
Uskomatonta! Kyllä nyt viimeistään uskon että tältä palstalta saa kaiken tiedon mitä ei googlesta löydä! Kiitos paljon! Löysin tuolta hiskistä itse Caisa Örnellin vanhemmat. Nyt pääsen taas eteenpäin! Mä olin sillon yöllä jo melko väsynyt kun kirjoitin tuon kysymyksen epätoivon vallassa kun olin selannut nettiä monta tuntia :)
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 08:26"]
eikös sinulla ole tuo caisa sophian syntymä aika nyt väärä ? Olisi muuten kasteessa ollut kuusikymppinen ?
[/quote]
Joo, anteeksi, olin väsyneenä omia muistiinpanojani tulkinnut väärin, tuohon oli tullut vahingossa hänen äitinsä syntymäaika :) No ei näyttänyt silti haittaavan, Carl tässä olikin hukassa. Nyt pitää edetä seuraaviin polviin taaksepäin. ap
Mukavaa kun pystyin olemaan avuksi :)
T: Seiska,
Laitan tähän nyt muillekin esimerkin miten löysin tuolta digiarkistosta yhdet ihmiset. Eli aloitin pariskunnasta Karl Davidinpoika Kulha 1829-1866 ja Loviisa Adolfintytär Peltomaa Ähtäristä, nuo tiedot taisi olla sukukirjasta katsottuja. Etsin ensin tuota Kulha nimeä, mutta en löytänyt, sitten katsoin löytyisikö Peltomaa nimellä, en löytänyt silläkään nimellä, mutta sitten huomasin että Loviisa niminen tyttö oli kastettu Mickola nimisessä kylässä, ja talon nimi oli Peldoma, siitä selvisi vanhempien nimet Adolf Mickelsson s. 5.1.1786 ja Caisa Henricsdotter s.1.9.1796, vihitty 10.7.1825. Kun katsoin läpi niitä kirkonkirjoja tuli vastaan Adolfin vanhemmat Mickolan talossa, Michael Andersson 24.9.1749-1808 ja Lisa Henriksdotter 19.4.1759. Sehän tässä on vaikeaa kun nuo nimet on tuollaisia että ennen on kirjoitettu eri lailla, tuo Peldoma oli jo uusimmissa merkinnöissä Peltomaa, mutta en osannut ensin etsiä millään Peldoma nimellä. Kyllä tässä hommassa tosiaan pitää osata ja tietää, minä olen valitettavasti vielä täysin aloittelija, ja suurimman osan aikaaa ihan kuutamolla :)
Nyt ei tietenkään ollut sukututkimuskurssiakaan tarjolla syksyllä työväenopistolla, mutta oli kuitenkin yksi joka on miehen suvun paikkakunnalla kokoontuva ryhmä jossa keskustellaan paikallisista suvuista, sinne meinaan mennä, voi kuulla mielenkiintoisia juttuja, kun miehen molemmat vanhemmat on sieltä kotoisin, ja olen aika pitkälle löytänytkin ne sukulaiset sukukirjoista.
Yritin etsiä illalla vielä Ähtärin suunnalta Aleksanteri Vuolle ja Elisabet Vuolle os. Ylä-Soini, mutta löysin Wuollet nimisiä, mutta en Aleksanteria, ja Ylä-Soinia en löytänyt vielä mistään. Sitten heidän poikansa Heikki Jokinen joka oli ennen Vuolle, tämä on sellainen jonka tätini muistaa olleen vielä hengissä kun hän oli pieni, eli tosi vanhaksi, Virtain Killinkoskella (Ostivat Jokinen nimisen tilan ja muuttivat silloin sukunimensä) Hänen vaimonsa oli Fredrika os. Mäkelä-Kahra Alavudelta, tuostakaan en löytänyt mitään. En tiedä edes syntymä ja kuolinaikoja, pitäisi käydä siellä Killinkosken hautuumaalla katsomassa kivistä, olen joskus käynyt siellä mutta en sillon ottanut ylös tietoja, kun en ollut vielä hurahtanut tähän touhuun.
ap
Ok. Laitan nyt tähän ne tiedot mitä itse olen löytänyt.
Minä en laita nyt tässä vaiheessa sisaruksia ollenkaan, vain vanhemmat.
Axel Albert Berglund (räätäli), s. 17.3.1861 Pielavesi, k. 9.2.1937 Helsinki.
Vaimonsa Olga Serafia Berglund (Malm) s. 19.10.1869 Helsinki, k. 22.2.1958
Olgan vanhemmat:
Johan Malm 16.8.1838 ja Serafina Kustaantytär Malm 6.12.1839 (näistä en tiedä mitään enenpää, nämä tiedot oli virkatodistuksessa jonka tilasin Helsingistä)
Axelin vanhemmat:
Carl Gustaf Berglund (seppä)
Vaimonsa Caisa Sophia Berglund (Örnell) s. 2.8.1827 Pietarsaari
Caisan vanhemmat:
Elias Gustaf Örnell (suutarimestari)
Vaimonsa Greta Lena Örnell (Härman) s. 7.9.1793 Pietarsaari, k. 21.7.1879 Pietarsaari
Gretan vanhemmat:
Tobias Härman ja Maja Härman (Forsberg)
ap
kiitos linkeistä :)
Nyt tiedän että isoäidin äidin äidin äiti on syntynyt vuonna 1828. Mitä teen tällä tiedolla - en mitään :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:36"]
Nyt tiedän että isoäidin äidin äidin äiti on syntynyt vuonna 1828. Mitä teen tällä tiedolla - en mitään :)
[/quote]
No mun mielestä tässä hommassa on mielenkiintoista se, että tietää millä paikkakunnilla sukua on asunut, tietää minkälaisia nimiä niillä on ollut, minkälaisia ammatteja ja mitä nyt ikinä saakin selville, tai ainakin voi kuvitella :) Se on myös hauskaa kun löytää tuttuja joille on sukua, minä olen sukua ystävättären miehelle, miehen veljen entiselle vaimolle, Mannerheimille ja "kersantti Erhnrothille" (en tiedä miten se kirjoitetaan, mutta täti sanoi että ollaan sukua ties kelle), Jaakko Ilkka on mun esi-isä suoraan ylenevässä polvessa, tälläkin palstalla pyörii paljon Ilkan sukulaisia, eli mun sukulaisia :)
Mysteerien selvittäminen on tietysti kaikista hauskinta, vaikka tiedolla ei tee mitään, se kiva saada selville :)
ap
Saattaa olla ennätyksellisen pitkä ketju, ilman mitään ilkeilyä ja haukkumista tai muuta pilkkaamista ;) virkistävää! Laittakaa muutkin tänne omia mysteerejä, ja jos olet ratkaissut jonkun mielenkiintoisen tapauksen, kerro, saadaan me muut tässä vähän "kokemusta". Tämä on hyvä harrastus!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:36"]
[/quote]
No mun mielestä tässä hommassa on mielenkiintoista se, että tietää millä paikkakunnilla sukua on asunut, tietää minkälaisia nimiä niillä on ollut, minkälaisia ammatteja ja mitä nyt ikinä saakin selville, tai ainakin voi kuvitella :) Se on myös hauskaa kun löytää tuttuja joille on sukua, minä olen sukua ystävättären miehelle, miehen veljen entiselle vaimolle, Mannerheimille ja "kersantti Erhnrothille" (en tiedä miten se kirjoitetaan, mutta täti sanoi että ollaan sukua ties kelle), Jaakko Ilkka on mun esi-isä suoraan ylenevässä polvessa, tälläkin palstalla pyörii paljon Ilkan sukulaisia, eli mun sukulaisia :)
Mysteerien selvittäminen on tietysti kaikista hauskinta, vaikka tiedolla ei tee mitään, se kiva saada selville :)
ap
[/quote]
minä katselin tänään isän suvun tietoja luovutetun Karjalan alueelta. Oli sinänsä mielenkiintoista, sillä en tiennyt että noita asiakirjoja on edes olemassa enää! Tietokannasta löytyi vain 1800-luvulla syntyneitä eli kovin pitkälle en päässyt ja jotkut haarat katkeaa kuin seinään. Niitä käsinkirjoitettuja asiakirjoja on niin vaikeaa selata ja etsiä. Hämää että samannimisiä on paljon, on Antti, Matti ja Maria sukupolvesta toiseen. Ja nuo ruotsinkieliset kirjoitusasut sotkee kanssa ja paljon on kirjoitusvirheitäkin nimissä, eli niitä on mahdoton löytää kuin vahingossa! Tuolta ei varmasti löydy mitään suuria yllätyksiä, sillä porukka on ollut lukutaidottomia talonpoikia jne tosi köyhästä kylästä.
Mutta löysin syntymätiedot parista 1800-luvulla syntyneestä sukulaisesta jotka itsekin muistan lapsuuden jutuista. Jotenkin oli hellyttäviä myös ne merkinnät miten joku on luistanut kinkerit joskus vuonna 1902 :) Ja isäni eno kuoli kuumeeseen 1-vuotiaana.
Joo, mua mietityttää myös tuo kirjoitusasu, se kun vaihtelee sen mukaan kuka on kirjoittanut, yhdessä lukee Caisa, toisessa Catharina ja kolmannessa Katarina. Onhan se ymmärrettävää että siihen aikaan ei suomenkielellä ole ollut ihan helppo kirjoittaa, mutta nimet luulisi että onnistuisi kirjoittaa oikein. Onko sitten niin että se alkuperäinen nimi on ollut "hieno" ruotsinkielinen nimi, mutta suomalaista nimeä on käytetty käytännössä. Mutta kumman sitä sitten laittaisi sukupuuhun, ja mistä sen tietää, onko kuitenkin käytettykin ruotsinkielistä nimeä, vaikka suomenkielinen sukunimi? Ja onko sillä sitten mitään väliä? Mä ajattelin että laitan suurimmaksi osaksi kyllä suomenkielisiä nimiä kun käyn lopuksi kaikki ihmiset läpi, ja yritän arvata ketkä on olleet suomenkielisiä. Tietysti se sukupuu näyttäisi hienommalta kun siellä olisi Agneta eikä Aune ja Michael, tai Mickel eikä Mikko. Toisaalta, onko sillä nyt niin väliä. Mun mummavainaa oli Maria ja häntä jotkut ystävättäristä kutsui Maijaksi.
Onkohan suurinpiirtein oikein, jos laittaa suomenkielisen etunimen suomenkielisen sukunimen kanssa? Niistä joilla on hautakivi vielä olemassa, laitan sen. Katsoin hautausmaalla että sukunimi Mattjus oli myös Matinjussi, nykyään on siis molempia versioita.
Näihinkin asioihin on varmaan olemassa jotkus viralliset ohjeet, joista minä en tiedä mitään.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:14"]
Kerrankin hyödyllinen ketju täällä :)
Enemmän sukututkimuksesta tietäville vielä kysymys. Kuinka paljon noihin verkossa oleviin aineistoihin voi nykyään luottaa? Mä tein joskus vajaa 10 vuotta sitten pientä sukuselvitystä ja silloin suositeltiin tarkastamaan noi merkinnät vielä alkuperäisistä kirkonkirjoista, mutta onko Hiski ja muut lähteet jo nyt niin luotettavia, että pelkästään niiden avulla uskaltaa tehdä tutkimusta? Voisin nimittäin jatkaa pari sukupolvea eteenpäin verkosta käsin...
[/quote]Et tietenkään luota yksinomaan Hiskiin, vaan tarkistat aina alkuperäisestä lähteestä... joita nykyään löytyy skannattuna nettiin :) Hiski on hyvä renki, mutta huono isäntä. Siinä saa helposti sotkettua useamman samannimisen henkilön tiedot.
Tässä vielä kootut linkit, jos jotakuta alkoi kiinnostaa:
Hiski, historiakirjojen "halukone": http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi
Katiha, rajantakaisen Karjalan vastaava: http://www.karjalatk.fi/katiha/index.php
SSHY:n skannatut kirkonkirjat, jäsenille jonkin verran enemmän kuin ei-jäsenille: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm
Kansallisarkiston skannatut kirkonkirjat: http://digi.narc.fi/digi/search.ka
Digihakemisto Kansallisarkiston kirkonkirjoihin (auttaa löytämään helpommin): http://digihakemisto.appspot.com/
Unohdinko jotain?
[/quote]
Kiitos todella näistä linkeistä. Tuolta Katihasta löysin äidinpuolen sukua ihan nopealla vilkaisulla. Onpa jännittävää!
Mutta sellainen kysymys teille sukututkijoille, että mihin te keräätte nämä löytämänne tiedot ylös? Kirjoittelín nyt ihan vain paperille nimiä ja syntymä/kuolinaikoja jne, mutta varmaan ne olisi hyvä koota tietokoneelle. Olen siis aivan aloittelija tässä hommassa. Onko teillä jonkinlainen "sukupuu" vai miten kirjaatte tiedot ylös?
Minä teen netissä (ja myös koneella on ohjelma) myheritage.com, on olemassa muitakin ohjelmia, kai kotimaisiakin. Mun äiti alkoi ensin tehdä tuolla, ja minäkin sitten tein oman puun, minä olen tuosta kyllä tykännyt, kun maksaa vähän extraa saa enemmän toimintoja. Ilmaiseksi voi tehdä 250 henkilön puun, ja niitä puitahan voi tehdä monta. Minä maksoin sen maksun että sain tehtyä isomman puun kun haluan kaikki samaan, mulla on nyt yli 600 ihmistä. Jotkut pidempään tätä tehneet on sanoneet että tämä ohjelma ei ole hyvä, mutta kuten sanottu, mulla ei ole ollut valittamista.
ap
Ei aina voi sukulaisilta saatuihin varmoihin tietoihinkaan luottaa, täti muistaa kauhean hyvin kaikkia vanhoja asioita vanhoista sukulaisista, kun äitinsä oli niitä kertoillut päivät pitkät. Nyt kuitenkin huomasin, että kun täti oli sanonut että Alavudelta kotoisin olevan Fredrikan tyttönimi on ollut Mäkelä-Kahra, ja olen sitä etsinyt sillä nimellä, ja taas kerran etsin, mutta nyt keskityin enemmän pelkkään Kahra nimeen, no sieltä löytyikin sitten lopulta Kahroja joka lähtöön, ja tämä sukulainen olikin Rinta-Kahra, en edelleenkään löytänyt Mäkelä-Kahraa, Mäki-Kahra oli, ja sen mukana kun menin löytyi tuo Rinta-Kahrakin. Turhaan tiirasin epäselviä kirkonkirjan sivuja, onneksi meni hermo ja muutin taktiikkaa helpompaan :)
Oli kyllä mielenkiintoinen artikkeli, antoi paljon hyviä ohjeita, nyt tuli varmempi olo siitä miten haluan sukupuuni nimet laittaa, nyt ne on vielä sekalaisesti, mutta yhtenäistän ne lopulliseen versioon. ap
tässä kanssa mielenkiintoisia termejä. Törmäsin tähän kun etsin mihin isän äidinäidinisän veli oli kuollut vuonna 1861
Tosi hyvä tuokin, laitoin jopa jo aiemmin ylös yhden perheen lasten kuolinsyitä kun en osannut niitä arvata mitä tarkoitti, yhden ymmärsin jotenkin, slag, sai slaagin :) No pitääpä katsoa mitä ne muut oli.
Pietarsaaressa oli 1850 jälkeen yhden perheen pikkulapsia kuollut kurkkumätään, tuhkarokkoon ja vatsanvääneisiin :( Onneksi on rokotukset keksitty että ei tarvi tuollaisia tauteja pelätä kun omat lapset on pieniä.
Tässä myös hyödyllinen linkki rippikirjojen lyhenteisiin, kuolinsyihin ja ammattinimikkeisiin.
http://www.saunalahti.fi/hirvela/historismi_sivut/termitnew.html
Tässä linkissä kaikille avoin sivusto kirkonkirjoihin, joissa on hakemistot.
http://digihakemisto.appspot.com/