Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukututkijat! Miten edetä?

Vierailija
11.08.2013 |

Isoäidin isoisän isä on totaalisen kateissa. Tälläinen henkilö kuin Carl Gustaf Berglund, en tiedä syntymä- tai kuolinaikaa, enkä paikkakuntaa. Hänen vaimonsa oli Pietarsaaresta Caisa Sophia Örnell syntynyt 7.9.1793. Aikaisin merkintä heistä on Ähtärin Inhassa merkintä lapsen kastamisesta 16.12.1855 isä bruksmd. Carl Gustaf Berglund ja äiti Catharina Örnell ( kasteessa siis nimi Caisa, mutta jossain oli myös kirjoitettu muotoon Katarina Sofia). Seuraava mistä löysin Carlin, oli muuttanut pois 1859 Pyhäjärvelle, sitten löytyi esi-isäni kastaminen 24.3.1861 Laukkalan kylässä Pielavedellä, Carlin ammatti smeden. Kummejakin oli oikein neljä kappaletta. 

Mistä ihmeestä löydän Carlin tiedot, kun ei yhtään tiedä miltä paikkakunnalta etsisi, ja nettisivuilta en löydä mitään muuta?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 15:03"]

Tässä myös hyödyllinen linkki rippikirjojen lyhenteisiin, kuolinsyihin ja ammattinimikkeisiin.

http://www.saunalahti.fi/hirvela/historismi_sivut/termitnew.html

[/quote]

Kiitos tästäkin, en ole itse edes hoksannut etsiä tuollaista listaa, olen jotenkin ajatellut että muut ihmiset vaan jotenkin tietää niistä ja hoksaa paremmin. ap

Vierailija
42/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:56"]

Ok. Laitan nyt tähän ne tiedot mitä itse olen löytänyt.

Minä en laita nyt tässä vaiheessa sisaruksia ollenkaan, vain vanhemmat.

Axel Albert Berglund (räätäli), s. 17.3.1861 Pielavesi, k. 9.2.1937 Helsinki.

Vaimonsa Olga Serafia Berglund (Malm) s. 19.10.1869 Helsinki, k. 22.2.1958 

Olgan vanhemmat:

Johan Malm 16.8.1838 ja Serafina Kustaantytär Malm 6.12.1839 (näistä en tiedä mitään enenpää, nämä tiedot oli virkatodistuksessa jonka tilasin Helsingistä)

Axelin vanhemmat:

Carl Gustaf Berglund (seppä)

Vaimonsa Caisa Sophia Berglund (Örnell) s. 2.8.1827 Pietarsaari

Caisan vanhemmat:

Elias Gustaf Örnell (suutarimestari)

Vaimonsa Greta Lena Örnell (Härman) s. 7.9.1793 Pietarsaari, k. 21.7.1879 Pietarsaari

Gretan vanhemmat:

Tobias Härman ja Maja Härman (Forsberg)

ap

[/quote]

Eli nyt tiedän uutta tietoa että 

Carl Gustaf Berglund on syntynyt 19.4.1825 Seinäjoella ja kuollut 20.6.1880 Pielavedellä. Oliko siis nyt niin, että hänen isästään ei ollut tietoa? Ja äiti oli Maria Mick?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä tuo Berglund sukunimi on tullut jos isää ei ole tiedetty ja äiti on Mick? Talon nimi? Onkohan Maria ollut piika talossa? ap

Vierailija
44/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että autan sinua lisää ? kerro mitä haluat tietää. Voit tietysti laittaa jonkinlaisen s posti osoitteen niin voipi olla suoraan yhteydessä eikä koko sukua repostella av:lla :)

Nyt lähden töihin mutta huomenna on päivä uusi jolloin ehdin tutkia lisää.

T: Seiska

Vierailija
45/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi huono lukemaan noita kirkonkirjoja, varsinkin ruotsinkielisiä :( Onneksi jotain aina löytyy niin että joku muu on ne lukenut valmiiksi :) Tai sit pyydän äitiä apuun, hän on tutkinut omaa sukuaan aika pitkälle, mut mulle jäi nyt tää isän puoli, ja se onkin tosi sekava, isoisän isä on häipynyt 30-luvulla parin nuorimman lapsen ja uuden vaimon kanssa Neuvostoliittoon, eikä sen jälkeen ole kuultu mitään, julistettu kuolleeksi. Sitten oli yks tapaus jossa oli lapset syntyneet vuosia isänsä kuoleman jälkeen, eli isästä ei mitään tietoa, lapsilla "väärä" sukunimi. Voi huh huh! 

ap

Vierailija
46/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika eriskummallista, että tuohon aikaan vaimot ovat saaneet miehensä sukunimen...? Vai onko vain ap:n omia johtopäätöksiä?

Vierailija
47/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:06"]

Haluatko että autan sinua lisää ? kerro mitä haluat tietää. Voit tietysti laittaa jonkinlaisen s posti osoitteen niin voipi olla suoraan yhteydessä eikä koko sukua repostella av:lla :)

Nyt lähden töihin mutta huomenna on päivä uusi jolloin ehdin tutkia lisää.

T: Seiska

[/quote]

Olisin erittäin kiitollinen avusta! Yritän saada tätä niin pitkälle kuin mahdollista, että jäisi tuleville sukupolville edes jotain tietoa, tämä mun isän haara tuntuu olevan täynnä mysteerejä, ei löydykään niin helposti, muista haaroista on jopa sukukirjoja tehty joista voi vaan katsoa.

ap

Vierailija
48/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:11"]

Tuo on aika eriskummallista, että tuohon aikaan vaimot ovat saaneet miehensä sukunimen...? Vai onko vain ap:n omia johtopäätöksiä?

[/quote]

Kyllä tuolla oli joissain kohdin lapsen kastamisen yhteydessä vaimolla oma sukunimi ja joskus miehen sukunimi. Yhdessäkin se oli siinä vuosien varrella vaihtunut kun lapsia oli kastettu harva se vuosi, ja haudattu. Esim. tuosta Serafina Kustaantytär Malmista en löytänyt tyttönimeä, voihan olla että hänellä ei ollut sukunimeä kuin tuo Kustaantytär. Ja monethan ovat muuttaessaan ottaneet tilan/talon nimen sukunimekseen, sitten on molemmilla sama sukunimi, ja sitten voi pojalla kuitenkin olla taas eri nimi.

ap

Vierailija
49/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:04"]

[/quote]

Carl Gustaf Berglund on syntynyt 19.4.1825 Seinäjoella ja kuollut 20.6.1880 Pielavedellä. Oliko siis nyt niin, että hänen isästään ei ollut tietoa? Ja äiti oli Maria Mick?

ap

[/quote]

dr dejan Maria Mick: Lång 31

tytär navettapiika Maria

Hiskistä löytyy myös lyhenteet, mutta papit on lyhennelleet sanoja (ja lauseita) vaikka millä tavalla.

Kastetiedoissa on usein äidin ikä TAI syntymävuosi, eli Maria on ollut 31-vuotias tai syntynyt vuonna -31

Vierailija
50/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdittavan helppoa teillä, jotka ette ole evakoiden jälkeläisiä :(

Vierailija
51/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:21"]

[/quote]

ap

[/quote]

tytär navettapiika Maria

Hiskistä löytyy myös lyhenteet, mutta papit on lyhennelleet sanoja (ja lauseita) vaikka millä tavalla.

Kastetiedoissa on usein äidin ikä TAI syntymävuosi, eli Maria on ollut 31-vuotias tai syntynyt vuonna -31

[/quote]

Oookei, eli Marian on täytynyt olla iältään 31 koska oli saanut lapsen 1825, mutta jos siinä sanoo että tytär, niin eikö sanota kenen tytär? Maria on syntynyt siis 1792 tienoilla...?

ap

Vierailija
52/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun 1794, sehän oli 31v. eikä 33v ap

Vierailija
53/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:21"]

[/quote]

ap

[/quote]

tytär navettapiika Maria

[/quote]

Oookei, eli Marian on täytynyt olla iältään 31 koska oli saanut lapsen 1825, mutta jos siinä sanoo että tytär, niin eikö sanota kenen tytär? Maria on syntynyt siis 1792 tienoilla...?

ap

[/quote]

seuraavaksi sinun pitäisi etsiä Marian kastetietoja vuoden 1792 tienoilta, todennäköisesti samasta kylästä / seurakunnasta tai ainakin lähialueilta. Marian lapsen isä siis oli tuntematon (oangiven)

Vierailija
54/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, se talo oli Östermyra, eli Östermyran ruukki Törnävällä. Minä olen itsekin asunut Seinäjoella pienenä, ja olen käynyt tuolla Törnävän kartanolla ja hienoa koskea katsomassa :) Ruukin omistajan pojan nimi oli Gustaf, ja navettapiika antoi isättömälle pojalleen nimen Carl Gustaf.... sukunimi Berglund on kyllä vielä pimennossa vaikka mitä päätelmiä tekisi :) Carl Gustafista tuli seppä kun oli ruukilla syntynyt, ja sai oman poikansa Ähtärin Inhan ruukilla, mielenkiintoista! Mistähän tuo Carl treffasi pietarsaarelaisen vaimonsa? Pietarsaaressa on aina ollut satama, ja ruukille tuotiin materiaalia Ruotsista... hhmmm... ap

Vierailija
55/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä löytyy carl gustavin s.1825 syntymä

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10267&pnum=77

äiti on Maria Mickelsdotter Lång, eikä suinkaan Maria Mick. Nurmon rippikirjoihin on näköjään merkitty Seinäjoen tapahtumat.

Vierailija
56/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiskistä ei ainakaan Seinäjoella löytynyt, mutta Maria on voinut tullakin muualta, koska tuo ruukki on perustettu hänen syntymänsä aikoihin, silloin ei välttämättä hänen vanhempansa ole olleet vielä Seinäjoella, ja 1825 sinne ruukille perustettiin ruutitehdas, ehkä Maria on tullut ruukin alueelle töihin vasta silloin? ap

Vierailija
57/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:59"]

Tässä löytyy carl gustavin s.1825 syntymä

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10267&pnum=77

äiti on Maria Mickelsdotter Lång, eikä suinkaan Maria Mick. Nurmon rippikirjoihin on näköjään merkitty Seinäjoen tapahtumat.

[/quote]

No niin, tuo selventää asioita taas :)  en osannut sitä yhtä merkintää tulkita.ap

Vierailija
58/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:27"]

Kadehdittavan helppoa teillä, jotka ette ole evakoiden jälkeläisiä :(

[/quote]

Evakon ja länsi-suomalaisen lapsena olen päässyt paljon helpommalla pitkälle Karjalan lakkautettujen srk:n tiedoissa, ihmisillä kun on sukunimet, länsi-suomessa kun tahdotaan olla poikia ja tyttäriä.

Vierailija
59/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Maria ja poikansa rippikirjassa, Seinäjoki Östermyran

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8091&pnum=7

kuten huomaat Marian kohdalla syntymäpäivä ja -paikka sarakkeissa lukee 10.9.1796 Vörå

eli Vöyri. Hiskiin kun syöttää nämä tiedot, löydät tämän...

http://hiski.genealogia.fi/hiski/4of3uv

...jonka paikkansapitävyyden tarkastat tietenkin Vöyrin syntyneistä ja rippikirjoista.

Huomaa, että Marian yläpuolella Seinäjoen rippikirjassa on Michel Lång ja Anna Johansdotter perheineen, jotka tod.näk ovat hänen vanhempansa.

Vierailija
60/99 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi miten mielenkiintoinen ketju! Olen jo pitkään haaveillut että alkaisin tutkia omaa sukuani, mutta jostain syystä en vain ole päässyt alkuun. Minullakin äidinpuoleiset juuret vie rajantakaiseen karjalaan, joten lieneekö sitten hankalaa saada niitä tietoja... Tutkinpa noita laitettuja linkkejä hieman tarkemmin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi