Sukututkijat! Miten edetä?
Isoäidin isoisän isä on totaalisen kateissa. Tälläinen henkilö kuin Carl Gustaf Berglund, en tiedä syntymä- tai kuolinaikaa, enkä paikkakuntaa. Hänen vaimonsa oli Pietarsaaresta Caisa Sophia Örnell syntynyt 7.9.1793. Aikaisin merkintä heistä on Ähtärin Inhassa merkintä lapsen kastamisesta 16.12.1855 isä bruksmd. Carl Gustaf Berglund ja äiti Catharina Örnell ( kasteessa siis nimi Caisa, mutta jossain oli myös kirjoitettu muotoon Katarina Sofia). Seuraava mistä löysin Carlin, oli muuttanut pois 1859 Pyhäjärvelle, sitten löytyi esi-isäni kastaminen 24.3.1861 Laukkalan kylässä Pielavedellä, Carlin ammatti smeden. Kummejakin oli oikein neljä kappaletta.
Mistä ihmeestä löydän Carlin tiedot, kun ei yhtään tiedä miltä paikkakunnalta etsisi, ja nettisivuilta en löydä mitään muuta?
Kommentit (99)
Kiitos! Yritinkin tuolta jo etsiä, ja Vöyrinkin jossain nähdä, meni multa varmaan ohi, katsonpa uudestaan. ap
Mä yritin etsiä noita Malmeja, Hämeenkyröstähän löytyi jo tuo Seraphia Gustafsdotter, jonka vanhemmat Gustaf Gustafsson ja Eva Mattsdotter 22v, eli Eva olisi syntynyt n. 1817, löysin tälläisen: kastettu Eva Catharina 26.7.1818 vanhemmat Matts Mattsson ja Caisa Mattsdotter, ja sitten näin jostain sieltä että oli Eva Caisa Malm s. 1800 ja k. 1844, voisiko olla että tuo olisi sama henkilö, ja että se Malm sukunimi oliskin äidin puolelta, eli mies olisi ottanut myös sen nimen? Jos oli ollut kotivävynä tai jotain? En ole mistään muualta löytänyt mainintoja Malmista. ap
Joo, mä ajattelin että jos se nimi on ollut joku yleinen nimi jossain tietyllä paikkakunnalla tai jotain muuta vastaavaa, jotkut sukututkijat kun tietävät heti nimestä että onko köyhä palvelusväkeen kuuluva ihminen vai joku tietty ammatinharjoittaja. Ja sitten on vielä kaikki mustalaisnimet, jotkut mustalaiset vannovat että eräs laulaja, joka on mun pikkuserkku, on mustalainen, kun äitinsä tyttönimikin on Palmgren. Tuo Palmgren ei vaan ole meidän suvun nimi oikeasti kun tämä Palmgren jonka nimellä oli monta lasta, oli itse ollut kuolleena jo monta vuotta ennen lasten syntymää, kaikki oikeasti Palmgrenin lapset olivat kuolleet pieninä. Toki on mahdollista että tämä tuntematon isä olisi ollut mustalainen, mutta en usko että se olisi enää parin sukupolven jälkeen mitään vaikuttanut siihen että mustalaiset pitää Anttia heikäläisenä. Isoisäkin on ollut kyllä tummatukkainen, mutta ei näytä kyllä yhtään mustalaiselta. Mistä tulikin mieleeni, että äitini äiti oli ihan punatukkainen, ja näytti intiaanilta, mulla on yksi hänen koulukuvansa, ja hänet erottaa siitä kuvasta helposti muista lapsista, kun hänellä on todella paksut letit, ja vakava ilme ja ulkonäkö kyllä muistuttaa intiaania. Mumma puhui joskus että oli kuullut että joku esi-isä olisi joskus matkustanut amerikkaan ja nainut sieltä intiaaninaisen :) se ei kyllä taida pitää paikkaansa, sen verran tavallisia nimiä on tuolla mun sukupuussa. En tiedä onko kuinka ollut suvussa amerikkaan lähteneitä muutenkaan.
ap
Tässä on muuten siirtolaisinstituutin internet-tietokannan osoite, jos joku haluaa etsiä amerikkaan muuttaneita sukulaisiaan
http://www.migrationinstitute.fi/emreg/index.php
Ja tässä vastaava amerikkalainen sivusto, mistä siis voi etsiä myös suomalaisia
Vielä laitan myös familysearch sivuston osoitteen
Mulla on ne yhdet sukulaiset kadonneet Neuvostoliittoon, mutta en ole heidän nimiään mistään netin tai kirjojen luetteloista löytänyt, heidät on varmaan ammuttu heti eikä kyselty nimiä. Isoisän isä lähti kolmen nuorimman lapsensa ja uuden vaimonsa kanssa kuulemma laivalla/veneellä kohti Viroa joskus 1930-1933 Kotkasta. Onneksi jätti vanhimmat pojat huutolaisiksi, muuten ei minuakaan olisi, surettaa vaan ne pikkulapset, että minkälainen kohtalo oli. Voi olla että hukkuivat matkalla, sellaista oli kuulemma puhuttu, että olisivat uponneet mereen ennen Viroa. Minä epäilen että heidät on ammuttu viimeistään siinä vaiheessa kun astuivat neuvostomaaperälle. Se on yksi mysteeri joka jää varmasti ikuisesti arvoitukseksi, mutta olisi mieletöntä jos joskus saisi selville mitä heille tapahtui. ap
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta eikö tuo Malm nimi tule Serafian mieheltä, Johan Malmilta? Eli ennen naimisiin menoa on ollut Serafia Gustafsdotter, naituaan on sitten lisännyt Malmin perään. Vilkaisin myös noita Serafian vanhempien tietoja hiskistä ja rippikirjoista, ja epäilen että siinä voisi olla joku moka käynyt joko papilla tai sitten hiskiin kirjanneella henkilöllä. Rippikirjoissa Hämeenkosken Töykylän kylän Gustaf Gustafssonille ei ole merkitty missään vaimoksi Eva Mattsdotteria, vaan Eva (Thomasdotter) Ruuth/Roth, joka on syntynyt vuonna 1811. Hiskistäkin löytyy tämän nimiselle parille lisää lapsia, luulen että voivat olla Serafian siskoja ja veljiä. Äidin iät on sitten syystä tai toisesta merkitty hiskiin miten sattuu.
Joo, en tiedä kun en ole siitä Johan Malmista löytänyt mitään mistään. Ärsyttävää kun ei tiedä edes että mistä se on. Kyl se varmaan siä hiskis sitte on väärin :( Mistähän tuota nyt sitte etsis? ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 09:39"]
Suomen Kaartin srk:ssa menee 29.9.1861 naimisiin Johan Malm, tarkka-ampuja nro 107 ensimmäisestä komppaniasta ja palvelijaneito Serafia Gustafsdotter Helsingin kaupunkiseurakunnasta.
http://hiski.genealogia.fi/hiski/4ou1j4?fi+0712+vihityt+505
t.64
[/quote]
Jatkan vielä sen verran, että näköjään Suomen kaartilla on kattavat ja selkeät rippikirjat, josta löytyy erikseen skarpskyttar/tarkka-ampujat luetteloituna numeron mukaan. Naimisiinmenovuoden perusteella Johan on ollut Kaartissa ainakin vuonna -61, joten rippikirjasta 1857-65 pitäisi ainakin löytyä, ja löytyikin, mutta annan sinulle ilon näillä vinkeillä etsiä ja löytää itse ;) sehän se parasta tässä hommassa on, löytämisen ilo :)
terveisin 64,66 (ja 31,35)
Kiitos vinkeistä, en ole noita sotilasjutskia edes katsonut kun en ymmärrä niistä mitään, tuosta tajusin tasan nuo nimet ja päivämäärät, muut ihan hepreaa :)
Mä katoin jotain noita tarkka-ampujien luetteloa, mutta en löytänyt Malmia tuolla numerolla, sillä numerolla oli joku ihan eri häiskä. Miten noista voi tietää missä kaartissa joku on ollut ja mikä noista luetteloista on sellainen mitä pitää alkaa selata? Mä myönnän että olen kyllä taas ihan tyhmä, mutta nuo tuntuu jotenkin niin vaikeaselkoisilta, kun ei ole perehtynyt näihin sotajuttuihin, kun ne on vielä venäjän aikaisia.. ja sit on ortodoksisia kaarteja... onko ne kaikki ollu sillon venäjän aikaan niitä, vai onko ollu "tavallisia" kaartejakin?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:52"]
Mä katoin jotain noita tarkka-ampujien luetteloa, mutta en löytänyt Malmia tuolla numerolla, sillä numerolla oli joku ihan eri häiskä. Miten noista voi tietää missä kaartissa joku on ollut ja mikä noista luetteloista on sellainen mitä pitää alkaa selata? Mä myönnän että olen kyllä taas ihan tyhmä, mutta nuo tuntuu jotenkin niin vaikeaselkoisilta, kun ei ole perehtynyt näihin sotajuttuihin, kun ne on vielä venäjän aikaisia.. ja sit on ortodoksisia kaarteja... onko ne kaikki ollu sillon venäjän aikaan niitä, vai onko ollu "tavallisia" kaartejakin?
[/quote]
Ok, koitetaas jos pystyn selittämään selkeästi, tästä tulee pitkä :)... Eli, hiskistä löytyi Serafian ja Johanin naimisiinmeno (oletamme että olemme oikeissa esivanhemmissa, Serafian Helsinkiin meno Hämeenkoskelta pitäisi kyllä todentaa). Siitä selviää Johanista seuraavat tiedot:
Nimi
Skpsk No: 107 i 1:sta Comp:
Johan
Malm
Paikkahan oli Suomen kaarti, skpsk no:107 i 1:sta comp.= tarkka-ampuja no.107 ensimmäisestä komppaniasta
Sitten siirrymme tarkastelemaan Suomen Kaartin rippikirjoja. Suomen kaartille siis on tällä nimellä luetteloitu ihan omat kirkonkirjat. Eli nämä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?plid=712
Nyt tarvitsemme hiukan päättelykykyä löytääksemme Johanin näistä kirjoista :).
Johan ja Serafia menivät naimisiin 1861, siispä Johan on ollut Suomen kaartissa ainakin vuonna 1861. Otamme tarkasteluun sen rippikirjan,
joka kattaa tämän vuoden. Eli rippikirja 1857-1865. Nyt huomaamme, että näille vuosille on kaksi rippikirjaa. Oikean löydämme, kun tarkastelemme niiden sisällysluetteloa.
Ekassa kirjassa,
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13710
on pitkä liuta skarpskyttareita, ja Johan oli ensimmäisessä komppaniassa. Päättelemme, että h.h.kompani ilman numeroa tarkoittaa ensimmäistä komppaniaa.
Kun avaamme kuvan 32.jpg...
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13710&pnum=32
...alkavat tarkka-ampujat numero ykkösestä alkaen. Nyt koitat jos löydät nro 107:n!
Ja heti oli rikkinäinen linkki, eli tätä kirjaa tarkoitin
247
rippikirja
1857-1865
ES160-161
Koitetaas jos tämä linkki toimii? Tod.näk. ei...
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13710
T.70
Mulla ei ole vielä tunnuksia tuonne, mutta olen maksanut jäsenmaksun, katson sitten kun pääsen katsomaan, mä katoin sieltä digiarkistosta kun sielläkin oli jotain. Ei noita saman nimisiä ole siihen aikaan varmaan montaa ollut pariskuntana, joten luulisi olevan oikeat, ja kun päivätkin täsmää niihin mitä sain virkatodistuksesta. Onkohan noissa kaartin papereissa jossain vihjettä mistä Johan oli tullut, ja ketkä olisi vanhemmat?
Vaikka vaikutan nyt tosi ääliöltä, olen kyllä aika monet jo löytänytkin, ei vaan ole vielä kaikki nuo paikat hallussa joista voi katsoa. Kiva oppia uutta :)
Miten olette selvittäneet 1900-luvulla syntyneitä, jos ei tiedä seurakuntaa?
Jotenkin jännä tämä Helsingin sukuhaara, kun täti on puhunut että nämä Helsingin sukulaiset oli niin kauhean rikkaita, asuivat Marian kadulla hienossa talossa, ja puhuivat ruotsia, näiden Malmien joita on metsästetty tytär Olga, oli kuulemma kauhea ilkeä anoppi maalta tulleelle miniälle, ja Olgan mies oli kuitenkin räätäli, ja heidän poikansakin vain konttoristi :) Olin kuvitellut että heillä olisi ollut perittyä rahaa jommalta kummalta puolelta, tai molemmilta, mutta aika epätodennäköiseltä se nyt vaikuttaa. Näitä asioita ei ole tainnut mumma aikoinaan lapsilleen kertoa. Täti kertoo että rikkaat sukulaiset Ruotsista lähettivät heille aina hienoja vaatteita ja muuta kivaa. Ja sukulaisia on Saksaa ja jopa USAa myöden. Olgan lapsenlapset kuitenkin saivat hyvät koulutukset, tyttölapsikin osasi puhua montaa kieltä. Muistaakseni täti kertoi että Olgan neljä tytärtä olivat myös hyvissä ammateissa esim. opettaja, ehkä heillä sitten oli jostain oikeasti rahaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:23"]
Mulla ei ole vielä tunnuksia tuonne, mutta olen maksanut jäsenmaksun, katson sitten kun pääsen katsomaan, mä katoin sieltä digiarkistosta kun sielläkin oli jotain. Ei noita saman nimisiä ole siihen aikaan varmaan montaa ollut pariskuntana, joten luulisi olevan oikeat, ja kun päivätkin täsmää niihin mitä sain virkatodistuksesta. Onkohan noissa kaartin papereissa jossain vihjettä mistä Johan oli tullut, ja ketkä olisi vanhemmat?
Vaikka vaikutan nyt tosi ääliöltä, olen kyllä aika monet jo löytänytkin, ei vaan ole vielä kaikki nuo paikat hallussa joista voi katsoa. Kiva oppia uutta :)
[/quote]
sshy:tietokantoja on helpompi selata kun noita digitaaliarkiston vastaavia, joten työsi helpottuu kun saat tunnukset. Voin vielä kertoa, että johanin syntymäajaksi on merkitty 16.8.1838 ja paikaksi Kurikka. Lisäksi näyttäisi, että Johanilla on nimen perässä matronyymi, Majasson/Maijasson. Kurikasta tuli Suomen kaartin kirjoihin ?.12.1856, päivä on vähän epäselvä, ehkä 4.
Oho! Vai menee se Kurikkaan! Mun äidinpuolen sukua on Kurikassa ja Ilmajoella, Jaakko Ilkan sukuakin. Äiti ja isäpuoli on molemmat sitä Ilkan sukua, nyt voi olla että mun isä ja äitikin on sukua keskenään :) On tää kyllä jotenkin niin hauskaa! ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:32"]
Miten olette selvittäneet 1900-luvulla syntyneitä, jos ei tiedä seurakuntaa?
[/quote]
Mä nyt vastaan vaikka en mistään mitään tiedä, mutta kaipa se pitää vaan jonkun sukulaisen tietoja pyytää jonka seurakunnan tietää, jos siellä olisi mainintaa josta voisi edes päätellä jotain, aika hankalaa se kyllä on jos ei ole mitään hajua, ja kallista pyytää monesta paikasta tietoja. Toivottavasti joku joka tietää, vastaa tähän, niin saan minäkin tietää. ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 15:20"]
Tässä Maria ja poikansa rippikirjassa, Seinäjoki Östermyran
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8091&pnum=7
kuten huomaat Marian kohdalla syntymäpäivä ja -paikka sarakkeissa lukee 10.9.1796 Vörå
eli Vöyri. Hiskiin kun syöttää nämä tiedot, löydät tämän...
http://hiski.genealogia.fi/hiski/4of3uv
...jonka paikkansapitävyyden tarkastat tietenkin Vöyrin syntyneistä ja rippikirjoista.
Huomaa, että Marian yläpuolella Seinäjoen rippikirjassa on Michel Lång ja Anna Johansdotter perheineen, jotka tod.näk ovat hänen vanhempansa.
[/quote]
sori toi hiskin linkki ei jostain syystä toimi, mutta laitat hiskiin vöyrin syntyneihin Maria, sukunimi Lång ja isän nimi Michel, niin löydät oletetustinoikean henkilön.
Ja tosiaan aina tarkista alkuperäisestä lähteestä tiedot, tuossa hiskissä on jonkun verran virheitä , ainakin omalle kohdalle on sattunut.
t. 31 ja 35