Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset! Tiedättekö, missä mikäkin kaupunginosa on?

Vierailija
09.08.2013 |

Tapasin koko ikänsä Helsingissä asuneen naisen, jolle kerroin asuvani Paloheinässä. Pyöritteli päätään, ettei tiedä, missä se on. Sanoin Pakilat, Torpparinmäet, Kehä I:n ja aloin jo luetella, että siitä pohjoiseen on Haltialat ja Tammistot, länteenpäin alkaa tulla Maununnevaa ja Kannelmäkeä, itäänpäin Itä-Pakilaa ja Pukinmäkeä. Ei tiennyt yhtään.

Oli asunut Lauttasaaressa lapsuutensa ja nyt asui Kulosaaressa, siinä välissä asunut ydinkeskustassa.

Vähän hämmentävää.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 23:59"]Nyt ei taas "stadilaiset" tiedä mistä puhuu. Paloheinä esim. ei ole kaupunginosa, (kuuluu tuomarinkylään) eikä myöskään alppikylä (mikä on muutenkin enemmän vantaata, kuin helsinkiä). Stadilaiset on muutenkin paikka uskovaisia, itse olen pohjoisesta, ja itään soluttautuminen oli alkuun todella vaikeaa. T: Ihan oikea stadilainen.[/quote]

Pilkunnussijuus ei ole mikään tae oikeasta stadilaisuudesta. Harva tietää, mikä yleisesti tunnettu alue on varsinainen kaupunginosa ja mikä sitten jonkinlainen muu alue. Sellainen näppituntuma minulla kuitenkin on, että mitä kauempaa Stadista (esim. "pohjoisesta" – jostain Vantaan rajalta?) "stadilainen" on lähtöisin, sen tarkemmin hän opiskelee rakennusviraston kaupunginosajakojen viralliset määritelmät päästäkseen sitten näpäyttämään niitä, jotka puheissaan liittävät Piritorin Kallioon tms.

[/quote]

Tyhmät haukkuu tyhmiä. Ilkutte, kun ihmiset ei tiedä "kaupunginosaa", vaikka itse ette tiedä mikä on kaupunginosa, ja mikä osa kaupunginosaa! XD

Vierailija
122/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:08"]

Pidän outona jos koko ikänsä Helsingissä asunut ei tiedä Paloheinää tai Kannelmäkeä. Asuuko teidän ystävät ihan teidän naapurissa? Eikä kukaan koskaan muuta?

Itse olen oppinut Helsingin kaupunginosat kyläilemällä ystävillä, hakemalla huutonet ostoksia, muutamalla eli lukemalla asuntoilmoituksia, tutkimalla bussireittejä ja lukemalla uutisia paikallisuutisia.

[/quote]

Eivät muuta ainakaan noihin "kuuluisiin" lähiöhin :D  Kuten emme mekään, aika lailla samoilla kulmilla ja kaupunginosissa me paljasjalkaiset asumme, miksi vaihtamaan mielestämme hyvästä pois?

[/quote]

Jaa'a tämä paljasjalkainen on kyllä ihan luontevasti joutunut liikkumaan ja kulkemaan koko kaupungin alueella. kaikille ei esim opiskelupaikka ja työpaikka löydy ihan kotikulmilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 17:02"]

Tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Oikeastaan kaunis muistutus siitä, että jokaisella on omat vahvuutensa ja erikoisalueensa - varmasti ap:nkin tapaama henkilö hallitsee jotain sellaista, mikä on ap:lle vaikeaa. Minä osaan kahdeksaa kieltä, mutta olen myös luullut kadonneeni maapallolta, kun olin vain joutunut tutun juna-asemani taakse.

t. 34

[/quote]

Ha ha, minulla aika samanlainen kielitaito, mutta kaikessa maantiedossa olen aivan surkea. En kyllä montaa kaupunginosaa tiedä, en vaikka olisin niissä joskus asioinutkin. Joku mainitsi aiemmin Latokartanon ja jouduin tovin miettimään että missäs se on, vaikka tuossahan se on vieressä ja vasta pari viikkoa sitten viimeksi pyöräilin sinne. Viime viikolla joku kysyi minulta tietä enkä tiennyt omaa kotikatuni. Niin että anteeksi vain. Tuntekaa ihan vapaasti ylimielisyyttä siitä että olen tällainen "sivistymätön" hölmö, onpahan sitten jotain hyötyä minustakin kun saatte tuntea itsenne fiksuiksi  :-D

[/quote]

Latokartano nyt onkin sellainen keinotekoinen uusionimi, oikeastihan on kyseessä Viikki. Huvittavaa, että se Viikin oikea Latokartano, joka jo 1600-luvulta on nököttänyt paikallaan, sijaitsee nykynimitysten mukaan Viikin Tiedepuistossa ja tämä uusi Latokartanon alue on kauempana. Ihme kikkailua kaupunkisuunnitteluvirastolta. (Varsinkin, kun ruotsinkielinen nimi, Ladugården on suomeksi navetta) No tämä on jo aika lailla asian vierestä, terveisin yksi Viikissä asuva, joka ei latokartanolaiseksi osaa itseään identifioida :D

Vierailija
124/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:13"]

Asun Fallpakassa. Tiedätkö missäpäin Helsinkiä se on? kaveri asuu Alppikylässä ja saa usein selittää, missä se on.

[/quote]

Alppikylä on uusi alue, ei ole mikään ihme, jos ihmiset eivät tiedä sitä. Varsinkin, kun se kuulostaa siltä, että olisi lähellä Alppilaa. Mutta kun kaverisi sanoo Jakomäen, niin luultavasti aika moni jo osaa vähän hahmottaa suuntaa.

Fallpakassa sama juttu, Mellunmäen luulisi olevan monelle tuttu paikka.

[/quote]

Ei Jakomäkee ja Mellunmäkee saa mainita... Noi on niitä hienompia seutuja:)

Vierailija
125/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:35"]

Komppaan viisysiä. Elämässä on muutakin, tärkeämpää muistettavaa kuin Helsingin kaikki kaupunginosat, vaikka itse sattuisikin olemaan helsinkiläinen.

Paloheinästä ja Haltialasta tiedän suunnileen, missä suunnassa ne ovat, mutta esim. Kehä I ja Kehä III eivät sano mulle mitään, koska en aja omalla autolla. Tiedän Kannelmäen ja Malminkartanon, koska joudun menemään töihin niiden kautta, samoin Haagan, Töölön, Munkkiniemen ja Itä-Helsingin. Mutta Pakila on mulle tuntematonta aluetta (Pasilan tiedän), samoin Alppikylä.

Minusta tämä ei ole ylimielisyyttä, vaan asioiden priorisointia.

Jos kaupunginosien sijainti pitää selvittää, sen voi tehdä sitten netistä tai katsomalla puhelinluettelon kartasta.

[/quote]

Koeta nyt ymmärtää. Ei kyse ole siitä, tietääkö 100% kaupunginosista, vaan siitä, hahmottaako ylipäätään omaa asuinkaupunkiaan. Ap:n esimerkissä joku ei tiennyt mitään niistä paikoista, joita ap luetteli.

Ei se ole priorisointia, vaan hemmetinmoista nurkkakuntaisuutta ja mä-ja-mun-napani -ajattelua. Sellainen henkilö ei mitä ilmeisimmin piittaa mistaan muustakaan, joka ei liity juuri hänen elämäänsä. Mitäpä politiikasta, mitäpä talouden perusasioista, kulttuurista tms.

[/quote]

Politiikalla, talouden perusasioilla, budjettiriihellä, kulttuurilla ja keskustakirjastolla ei ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa ettei tunnista yhdeksää Pohjois-helsinkiläistä lähiötä. Olkoonkin vaikka kuinka tärkeitä paikkoja jollekuulle muulle.

[/quote]

No on aika helvetisti tekemistä esim. kunnallispolitiikassa. Mitä ihmeen urpoja täällä seilaa...