Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset! Tiedättekö, missä mikäkin kaupunginosa on?

Vierailija
09.08.2013 |

Tapasin koko ikänsä Helsingissä asuneen naisen, jolle kerroin asuvani Paloheinässä. Pyöritteli päätään, ettei tiedä, missä se on. Sanoin Pakilat, Torpparinmäet, Kehä I:n ja aloin jo luetella, että siitä pohjoiseen on Haltialat ja Tammistot, länteenpäin alkaa tulla Maununnevaa ja Kannelmäkeä, itäänpäin Itä-Pakilaa ja Pukinmäkeä. Ei tiennyt yhtään.

Oli asunut Lauttasaaressa lapsuutensa ja nyt asui Kulosaaressa, siinä välissä asunut ydinkeskustassa.

Vähän hämmentävää.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kutakuinkin tiedän kaikki. Kyllä sitä 30 vuodessa jotakin jo oppii.

Vierailija
42/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa Itä-Helsingistä mitään, vaikka olen asunut täällä 32 vuotta. Olen käynyt joskus Itäkeskuksessa siinä kauppakeskuksessa, mutta muuten tietämys idästä päättyy Kulosaareen. Samoin Kumpulasta/Käpylästä itään on täysin tuntematonta Helsinkiä mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Oikeastaan kaunis muistutus siitä, että jokaisella on omat vahvuutensa ja erikoisalueensa - varmasti ap:nkin tapaama henkilö hallitsee jotain sellaista, mikä on ap:lle vaikeaa. Minä osaan kahdeksaa kieltä, mutta olen myös luullut kadonneeni maapallolta, kun olin vain joutunut tutun juna-asemani taakse.

t. 34

Vierailija
44/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä vajaa kymmenen vuotta ja vieläkin tulee eteen paikannimiä, joita en edes muista kuulleeni ennen. Mutta heti, jos joku nimeää lähimmän "suuren alueen", niin kyllä minä sitten osaan ne suunnilleen paikantaa. Länsi-Helsinki on vaikein, kun sillä suunnalla on tullut liikuttua vain satunnaisesti jonkun kaverin luona tai läpikulkumatkalla. Pohjois-Helsingissä on myös alueita, joiden nimiä en ole kuullut tai sitten olen yhdistänyt ne ihan johonkin muuhun. Vasta vähän aikaa sitten tajusin, että Tapanila ei ole Espoossa. Mutta toki, jos joku olisi sanonut, että se on Malmin vieressä, niin olisin heti tiennyt missä se on. Onhan se vähän outoa, jos ei ole mitään hajua edes ilmansuunnasta, vaikka useita ympäröiviä alueita mainittaisiin.

Vierailija
45/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:19"]

Itäinen Helsinki on mulle vähän hankala, mutta kylä noilla ap:n antamilla lisäkoordinaateilla osaisin sijoittaa sielläkin noin suunnilleen kartalle paikan kuin paikan.

Paloheinän tietämättömyys tuntuu stadilaisittain oudolta, olen asunut läntisessä Helsingissä, en mitenkään ihan lähellä Paloheinää ja meren jäät ja mm. Talin golfkenttä on olleet käytössä, mutta silti koulun puitteissa tuli tehtyä lukuisia ulkoilupäiviä ja hiihtopäiviä just Paloheinässä. Siis ettei edes nimenä ole tuttu tai noilla vihjeillä ei osaa sitä yhtään sijoittaa kartalle.

[/quote]

Kaikki koulut eivät vietä ulkoilupäivää Paloheinässä. Koskaan. Ja joillakuilla stadilaisilla ei koskaan ole asiaa Paloheinään, tai sen lähialueille.

Vierailija
46/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:12"]

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mitä sitä nyt huomioimaan kotikaupunkiaan muilta osin kuin missä itse asuu/liikkuu?

Olen hämmästynyt. Minusta se on paikallistuntemuksen puutetta ja sivistymätöntä, suorastaan nurkkakuntaista. Ok, jotain julkisen liikenteen reittejä tai tarkkoja osoitteita ei nyt varmaan kukaan osaa ulkoa koko kaupungista, mutta nyt puhuttiin siis siitä, että joku ei EDES yhdeksällä lisämääreellä tunnista vanhaa asuinaluetta, kuten Paloheinäkin nyt kumminkin on!

9

[/quote]

Jos ei koskaan ole ollut asiaa Paloheinään, tai Maununnevaan Haltialaan Kannelmäkeen Torpparinmäkeen... ei töitä, sukulaisia, ystäviä, tai ei edes osu matkan varrelle kun lähtee stadista vaikka maalle, niin silloin ei todellakaan tarvitse tietää missäpäin esim Paloheinä on.

Sama koskee muitakin jonkun kohdalla "epäolennaisia" paikkoja.

[/quote]

No minä olen eri mieltä. Oman navanympärystön lisäksi sivistynyt ihminen tietää vähän muutakin ja on kiinnostunut muustakin.

9

[/quote]

Toki voi olla kiinnostunut muustakin, vaikkei koko Helsinkiä tunne. Se että Paloheinä ympäristöineen on jollekulle tärkeä paikka, ei velvoita kaikkia tietämään missä se on. Eikä se tietämättömyys tee ihmistä sivistymättömäksi. 

[/quote]

Totta kai tekee - kun ei niitä YHDEKSÄÄ MUUTAKAAN paikkaa tuntenut. Sen ymmärtäisin jos yksi tai kaksi uudempaa asuinaluetta on huonosti ajukopassa, mutta että tuollainen liuta perusstadilaisia, vanhoja alueita.

Ihan sama, miten asiaa väännät, menehän opiskelemaan karttaa vaan!

patistaa 9, joka EI asu Paloheinässä.

Vierailija
47/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko ikäni (kohta 40 vuotta) Helsingissä ja uskallan väittää osaavani jokseenkin kaikki kaupunginosat. Myös ne uudet;) Äkkiähän ne jää mieleen, jos esim Hesarissa on joko juttu. 

Samoin Vantaan kaupunginosat tunnen, sen sijaan Espoo on jo hankalampi - ehkä joku Tapiola, Mankkaa, Soukka, Westend ja Nöykkiö, muut onkin vähän hepreaa. 

Vierailija
48/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on samalla lailla outoa kuin että joku ei osaisi nimetä Euroopan pääkaupunkeja tai sijoittaa suurimpia Suomen kaupunkeja oikeisiin ilmansuuntiin. Sivistyksen puutetta siis.

Vierailija
49/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viimeiset 25v Helsingissä ja osaan kyllä pääpiirteissään sijoittaa kaupunginosat kartalle.

Vierailija
50/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:12"]

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mitä sitä nyt huomioimaan kotikaupunkiaan muilta osin kuin missä itse asuu/liikkuu?

Olen hämmästynyt. Minusta se on paikallistuntemuksen puutetta ja sivistymätöntä, suorastaan nurkkakuntaista. Ok, jotain julkisen liikenteen reittejä tai tarkkoja osoitteita ei nyt varmaan kukaan osaa ulkoa koko kaupungista, mutta nyt puhuttiin siis siitä, että joku ei EDES yhdeksällä lisämääreellä tunnista vanhaa asuinaluetta, kuten Paloheinäkin nyt kumminkin on!

9

[/quote]

Jos ei koskaan ole ollut asiaa Paloheinään, tai Maununnevaan Haltialaan Kannelmäkeen Torpparinmäkeen... ei töitä, sukulaisia, ystäviä, tai ei edes osu matkan varrelle kun lähtee stadista vaikka maalle, niin silloin ei todellakaan tarvitse tietää missäpäin esim Paloheinä on.

Sama koskee muitakin jonkun kohdalla "epäolennaisia" paikkoja.

[/quote]

No minä olen eri mieltä. Oman navanympärystön lisäksi sivistynyt ihminen tietää vähän muutakin ja on kiinnostunut muustakin.

9

[/quote]

Toki voi olla kiinnostunut muustakin, vaikkei koko Helsinkiä tunne. Se että Paloheinä ympäristöineen on jollekulle tärkeä paikka, ei velvoita kaikkia tietämään missä se on. Eikä se tietämättömyys tee ihmistä sivistymättömäksi. 

[/quote]

Totta kai tekee - kun ei niitä YHDEKSÄÄ MUUTAKAAN paikkaa tuntenut. Sen ymmärtäisin jos yksi tai kaksi uudempaa asuinaluetta on huonosti ajukopassa, mutta että tuollainen liuta perusstadilaisia, vanhoja alueita.

Ihan sama, miten asiaa väännät, menehän opiskelemaan karttaa vaan!

patistaa 9, joka EI asu Paloheinässä.

[/quote]

Nro 9, junantuoma, rauhoittuu nyt siellä.
Kaikkien elämä ei pyöri Paloheinän, tai niiden muidenkaan ap:n mainitsemien kaupunginoien ympärillä. Joiden "perusstadilaisuudesta" voi muuten olla montaa mieltä.

Kaikilla syntyperäisillä, tai muualtakaan tulleilla, ei kertakaikkiaan ole mitään siteitä tahi asiaa kaikkiin kaupunginosiin, edes läpikulkumatkaa; joten kaikki ei niitä myös osaa kartalle sijoittaa. Ja miksi pitäisi? Asialla ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa; sen sijaan suurta sen puutetta on huudella palstoilla ja nimitellä toisia sivistymättömiksi siksi etteivät tiedä missäpäin paloheinät ja maununnevat ovat.

Vierailija
51/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa mä en osaa hahmottaa länsi-hkiä kovinkaan hyvin. Se on seutua, missä liikun/olen liikkunut kaikista vähiten. Pääsääntöisesti hahmotan kyllä suurinpiirtein minnepäin joku tietty alue sijottuu.

alppikylä on kyllä hämäävä koska ei ole lähelläkään nimensä mukaista aluetta.

Vierailija
52/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että aikoinaan bussilinjat numeroitiin postinumeroiden mukaan? 98 = 00980 Vuosaari, 79 = 00790 Viikki, 97 = 00970 Mellunmäki jne.

Vierailija
53/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:06"]

Tiesittekö muuten, että aikoinaan bussilinjat numeroitiin postinumeroiden mukaan? 98 = 00980 Vuosaari, 79 = 00790 Viikki, 97 = 00970 Mellunmäki jne.

[/quote]

Kyllä on tullut huomattua

Vierailija
54/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:47"]

Minusta tuo on samalla lailla outoa kuin että joku ei osaisi nimetä Euroopan pääkaupunkeja tai sijoittaa suurimpia Suomen kaupunkeja oikeisiin ilmansuuntiin. Sivistyksen puutetta siis.

[/quote]

50, tuossa se on aika tiivistetysti sanottuna. Sivistymättömyyttä on ajatella, että ainoastaan oma napa ratkaisee asioiden tietämisen arvon. Jos minulla ei ole asiaa esim. Itä-Helsinkiin, on ihan ok ja jopa pienen ylpeilyn aihe, etten tiedä, missä on Vuosaari tai Mellunmäki...

Perussivistykseen kuuluu olla perillä oman kotikaupunkinsa perusrakenteesta. Näin se nyt vaan on, eikä asiaan liity syntyperäisyys muuten kuin että on vielä moukkamaisempaa, että koko ikänsä täällä asunut ei tunne perusasioita.

Ja koeta ottaa nyt se asia hoksottimiisi vihdoinkin, ettei kyse ole siitä, tunteeko vai eikö tunne yhtä yksittäistä kaupunginosaa. Kun tuossa ei tunnettu yhdeksää muutakaan paikkamäärettä...

9

Vierailija
55/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo asunut Hesassa minuuttiakaan, mutta paikallistan kaikki em. kaupunginosat ainakin oikeaan "suuntaan", pientä hienosäätöä tarvittais. 

Nimim. melkein absoluuttinen karttapää Keski-Suomesta

Vierailija
56/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistyksen omaksumisessa tärkeässä osassa on esim. muisti - voisiko olla sivistymättömyyttä olettaa, että kaikki muistavat asioita yhtä helposti? Kuinka suuria ponnistuksia voimme vaatia ihmiseltä yleissivistyksen nimissä?

Vierailija
57/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sivistymättömyyttä on ajatella, että ainoastaan oma napa ratkaisee asioiden tietämisen arvon.

9

[/qu

Mutta niinhän sinäkin rakas 9 tunnut määrittelevän muiden sivityksen, omien tietojesi, osaamistesi ja luulojesi perusteella.

Vierailija
58/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:51"]

[/quote]

Sivistymättömyyttä on ajatella, että ainoastaan oma napa ratkaisee asioiden tietämisen arvon.

9

[/qu

Mutta niinhän sinäkin rakas 9 tunnut määrittelevän muiden sivityksen, omien tietojesi, osaamistesi ja luulojesi perusteella.

[/quote]

Jaa-a. Sinun logiikallasi en siis voi olettaa, että mikään kuuluu yleissivistykseen, kun kerran minä ne osaan? Lukeminen? Historian tai biologian perusteet? ;-)

Kuule, oikeasti: maantieto on yksi perussivistyksen osa-alueista. Paikallistuntemus myös.

Voisit nyt vaan myöntää, että sinulla on siinä aukkopaikka. Minulla taas on monta muuta aukkopaikkaa, esim. urheilusta en tiedä oikeastaan mitään, en myöskään ole haka fysiikassa.

9

Vierailija
59/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, mä olen neljännen polven stadilainen, mutta mun yleissivistykseen eivät todellakaan kuulu jonkun Paloheinän, Maununnevan tai Suutarilan sijoittaminen kartalle.Koskaan en ole niissä käynyt, enkä ole tuntenut ketään joka siellä asuisi. Tunnen kuin omat taskuni ne kaupunginosat, joissa minä itse tai vaikka isovanhempani ovat asuneet, ja ne, joissa edes yksi kaveri on joskus asunut, mutta noi kaukana olevat lähiöt on ihan yhtä nevöhööd-osastoa kuin aloittajan tutulla. En tietäisi miten sinne pääsee, en löytäisi tyhjältä kartalta, eikä mua kiinnostakaan tietää ennen kuin asia tulee ajankohtaiseksi, ja jostai syystä pitäisi löytää sinne. Olen ikäni käyttänyt julkisia kulkuvälineitä, pääasiassa ratikoita, eikä mulla ole ollut mitään syytä lähteä seikkailemaan johonkin maununnevaan vain tutustuakseni asiaan. Yleensä muualta, maalta muuttaneet oppivat tällaiset paremmin, koska kaikki on vierasta ja pitää opetella innoissaan koko Hki, täällä ikänsä asuneiden ei tarvitse. Nykyään se on vielä helppoa, kun on kaikki google earthit, aiemmin joku paloheinä on ollu kuin joku vieras galaksi valovuosien päässä.

Vertailun vuoksi, esim. mummoni ei ole ikinä lähes 100v aikana käynyt Haagassa, kummassakaan :).

Kivinokka oli mulle joskus myös sellainen, mistä en ollut kuullutkaan, sekä  myös Niemenmäki ja Tali ja tämä Maununneva. Siis kuullut edes nimiä 40v aikana. Tiedättekö muuten, missä on Toukola? Ilman googlea.

Vierailija
60/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko kompata yhdeksikköä. On toi oman kaupungin tuntemus nyt aikas perusjuttu, vähän sama kuin että tietääkö, kuka on Helsingin kaupunginjohtaja tai mitkä kaksi laitosteatteria stadissa toimii tai mitkä lätkäjoukkueet on stadista sarjassa (tai kohta ei toinen oo). En mä ainakaan kauheasti leuhkisi sillä, etten tietäis, missä on Kehä 1 ja Maunula ja Haaga.