Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset! Tiedättekö, missä mikäkin kaupunginosa on?

Vierailija
09.08.2013 |

Tapasin koko ikänsä Helsingissä asuneen naisen, jolle kerroin asuvani Paloheinässä. Pyöritteli päätään, ettei tiedä, missä se on. Sanoin Pakilat, Torpparinmäet, Kehä I:n ja aloin jo luetella, että siitä pohjoiseen on Haltialat ja Tammistot, länteenpäin alkaa tulla Maununnevaa ja Kannelmäkeä, itäänpäin Itä-Pakilaa ja Pukinmäkeä. Ei tiennyt yhtään.

Oli asunut Lauttasaaressa lapsuutensa ja nyt asui Kulosaaressa, siinä välissä asunut ydinkeskustassa.

Vähän hämmentävää.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:55"]

"Näin. Ei kyse ole siitä, tunteeko läpikotaisin Paloheinän, vaan että hahmottaa oman synnyin- ja asuinkaupunkinsa rakennetta edes jotenkuten. Edes yhdeksän muun lisävinkin perusteella ei tunne!"

Kiehtova keskustelu indeed.

Mutta, jos ei tunne Paloheinää, niin tuskin ne yhdeksän muuta lisävinkkiä auttaa. Maununneva, Torpparinmäki. Say what?

Ihmisen sivistystasoa en lähtisi arvoimaan hänen paikallismaantiedon osaamisen perusteella. 

Itse en kaikkia noita ap:n mainitsemia paikkoja tunne, mutta tunnen Helsingin edustan saariston, saaret ja luodot, unissanikin. Eiköhän jkainen tunne ne omat hoodinsa parhaiten, kuten joku jo totesi.

Niin, ja ysille terkut. Tavataanko Ukolla tai Akalla? Jos et tiedä mistä löytyy, niin nou hätä. En aio haukkua sinua julkisesti, tai ihmetellä sivistyksesi tasoa.

[/quote]

97, luehan ketju kokonaan. Aika hyvin tässä on jo perusteltu, miksi fiksu ja maailmaa seuraava ihminen ottaa selvää sellaisistakin asioista, jotka eivät koske suoraan juuri häntä.

ohis

[/quote]

Maailmassa riittää asioita. Eihän sitä muuta ehtisi tehdäkään kuin perehtyä asioihin. Mikä määrä riittää?

Vierailija
102/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:55"]

"Näin. Ei kyse ole siitä, tunteeko läpikotaisin Paloheinän, vaan että hahmottaa oman synnyin- ja asuinkaupunkinsa rakennetta edes jotenkuten. Edes yhdeksän muun lisävinkin perusteella ei tunne!"

Kiehtova keskustelu indeed.

Mutta, jos ei tunne Paloheinää, niin tuskin ne yhdeksän muuta lisävinkkiä auttaa. Maununneva, Torpparinmäki. Say what?

Ihmisen sivistystasoa en lähtisi arvoimaan hänen paikallismaantiedon osaamisen perusteella. 

Itse en kaikkia noita ap:n mainitsemia paikkoja tunne, mutta tunnen Helsingin edustan saariston, saaret ja luodot, unissanikin. Eiköhän jkainen tunne ne omat hoodinsa parhaiten, kuten joku jo totesi.

Niin, ja ysille terkut. Tavataanko Ukolla tai Akalla? Jos et tiedä mistä löytyy, niin nou hätä. En aio haukkua sinua julkisesti, tai ihmetellä sivistyksesi tasoa.

[/quote]

97, luehan ketju kokonaan. Aika hyvin tässä on jo perusteltu, miksi fiksu ja maailmaa seuraava ihminen ottaa selvää sellaisistakin asioista, jotka eivät koske suoraan juuri häntä.

ohis

[/quote]

maailmassa vaan on niin paljon asioita, jotka eivät koske suoraan juuri minua mutta joiden voidaan kuvitella kuuluvan yleissivistykseen eri määritelmien mukaan, että jos niistä kaikista yrittäisi ottaa selvää tai muistaa, ei omasta elämästä tulisi juuri mitään. Helsinki nyt vaan on sen kokoinen ettei jokaisen asuinalueen nimen ja sijainnin muistaminen ole kaikkien prioriteettilistalla kovin korkealla. Ei se mitään. Ne ihmiset ovat ottaneet selvää jostain muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:54"]

No siis, keskustan tiedän, sekä ne alueet mihin on ollut asiaa, joko työn tai ihmissuhteiden (sis. kaverit) puolesta. Nimet ovat tuttuja mutta sijainnin tuntemus saattaa heittää. Ei niihin lähiöihin tule mentyä ilman syytä.

[/quote]

Siis te kantakaupungissa asuvat ette koskaan ole käyneet esim. lentokentällä? Matkustaneet junalla koskaan mihinkään? Käyneet ikinä sen kantakaupungin ulkopuolella? Jotenkin 42 v paljasjalkaisena stadilaisena on aika vaikea ymmärtää, että jollekin kehäteiden sijainti (vink, vink, ne molemmat ovat siinä matkalla lentolentälle) tai edes ihan todellakin perinteisten kaupunginosien nimien tietäminen (Paloheinä lienee yhtä "tunnettu" kuin Kulosaari) on jotenkin ihan uyopiaa. Pakko vaan ajatella ettei tällainen ihminen ole sitten käynyt kyllä koskaan yhtään missään.

Asun nyt ulkomailla, olen ollut siellä vasta 10 kk ja silti suunnilleen osaan hahmottaa tämän yli 10 miljoonan asukkaan kaupungin pääasialliset kaupunginosat, hahmotan suunnat ja osaan metrokartasta katsomalla tulkita missä mikäkin kaupunginosa on.

Todellakin on sivistyksen puutetta jos ei nyt osaa edes noin selkeiden koordinaattien perusteella hahmottaa missä joku kuitenkin ns. perinteinen paikka on :)

Vierailija
104/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 22:17"]

No siis, keskustan tiedän, sekä ne alueet mihin on ollut asiaa, joko työn tai ihmissuhteiden (sis. kaverit) puolesta. Nimet ovat tuttuja mutta sijainnin tuntemus saattaa heittää. Ei niihin lähiöihin tule mentyä ilman syytä.

[/quote]

Siis te kantakaupungissa asuvat ette koskaan ole käyneet esim. lentokentällä? Matkustaneet junalla koskaan mihinkään? Käyneet ikinä sen kantakaupungin ulkopuolella? Jotenkin 42 v paljasjalkaisena stadilaisena on aika vaikea ymmärtää, että jollekin kehäteiden sijainti (vink, vink, ne molemmat ovat siinä matkalla lentolentälle) tai edes ihan todellakin perinteisten kaupunginosien nimien tietäminen (Paloheinä lienee yhtä "tunnettu" kuin Kulosaari) on jotenkin ihan uyopiaa. Pakko vaan ajatella ettei tällainen ihminen ole sitten käynyt kyllä koskaan yhtään missään.

Asun nyt ulkomailla, olen ollut siellä vasta 10 kk ja silti suunnilleen osaan hahmottaa tämän yli 10 miljoonan asukkaan kaupungin pääasialliset kaupunginosat, hahmotan suunnat ja osaan metrokartasta katsomalla tulkita missä mikäkin kaupunginosa on.

Todellakin on sivistyksen puutetta jos ei nyt osaa edes noin selkeiden koordinaattien perusteella hahmottaa missä joku kuitenkin ns. perinteinen paikka on :)

[/quote]

No aikamoista kärjistystä, stereotypialuokittelua ja ylimielistä "minä olen sentään asunut ulkomailla" -kuittailua sieltä tulee . Olen itsekin ollut useaan otteeseen duunissa ja asumassa muilla mailla, Lontoossa ja Pariisissa, ja koen olevani melko sivistynyt ihminen. Olen huomannut että joka ikisessä paikassa syntyperäiset paikalliset tietävät lähinnä ne alueet, jossa ovat itse asuneet ja liikkuneet, ja muualta muuttaneet (ja varsinkin ulkomaalaiset, kröhöm) taas hahmottavat koko alueen paremmin koska ovat "uusina" muuttajina ottaneet innokkaasti koko aluetta haltuun. En ole kotoisin ns. kantakaupungista vaan vanhankaupungin alueelta, ja ogelit ja pitskut osaan kyllä sijoittaa. Valitettavasti vain joka ikisen Helsinkiin kuuluvaksi katsottavan lähiön sijainti ei jaksa kiinnostaa niin paljon, että jaksaisin erikseen kartasta tankata, missä minkäkin pienemmän alueen raja kulkee, panostin mielummin vaikka nyt sen Euroopan kartan tai Suomen suurimpien kaupunkien sijainnin opetteluun.

Vierailija
105/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaveri on tyypillinen Larulainen, tuntee vain oman alueen, ei muita.

Itse tunnen stadini erittäin hyvin, jokaisen kaupunginosan, osan paremmin ja osan pinapuolisesti.

Vierailija
106/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 22:24"]

[/quote]

[/quote]

No aikamoista kärjistystä, stereotypialuokittelua ja ylimielistä "minä olen sentään asunut ulkomailla" -kuittailua sieltä tulee . Olen itsekin ollut useaan otteeseen duunissa ja asumassa muilla mailla, Lontoossa ja Pariisissa, ja koen olevani melko sivistynyt ihminen. Olen huomannut että joka ikisessä paikassa syntyperäiset paikalliset tietävät lähinnä ne alueet, jossa ovat itse asuneet ja liikkuneet, ja muualta muuttaneet (ja varsinkin ulkomaalaiset, kröhöm) taas hahmottavat koko alueen paremmin koska ovat "uusina" muuttajina ottaneet innokkaasti koko aluetta haltuun. En ole kotoisin ns. kantakaupungista vaan vanhankaupungin alueelta, ja ogelit ja pitskut osaan kyllä sijoittaa. Valitettavasti vain joka ikisen Helsinkiin kuuluvaksi katsottavan lähiön sijainti ei jaksa kiinnostaa niin paljon, että jaksaisin erikseen kartasta tankata, missä minkäkin pienemmän alueen raja kulkee, panostin mielummin vaikka nyt sen Euroopan kartan tai Suomen suurimpien kaupunkien sijainnin opetteluun.

[/quote]

Ja Paloheinä ei mielestäsi kuulu ns. vanhaan kaupunkiin, mutta Ogeli kuuluu :) Jep. Oikein Helsingin tuntija kyseessä.

Ja ei, ei ole kyse jokaisen pienen ja uudenkin kaupunginosan tietämisestä tai tuntemisesta, mutta että edes jonkinlainen ilmansuuntien hahmottaminen ja niihin kuuluvien isompien alueiden hahmottaminen, kyllä ulkomailakin kaikki tuntemani ihmiset ovat osanneet edes suunnilleen sijoittaa eri paikat kaupungissaan kartalle, tietenkää jotain katutason tai kaupunginosien sisällä olevien pienien paikkojen (kuten nyt vaikka tuo Ogelin sisällä oleva Patola) ei kai kukaan oletakaan kaikkien kaupunkilaisten tietävän.

Mutta ihmettelen oikeasti helsinkiläistä AIKUISTA joka ei tiedä missä on Kehä I tai edes joku noista ap:n mainitsemista paikoista, siis ei hahmota niinkun ollenkaan eikä ole koskaan edes kuullut. Kun se Ogelikin on kuitenkin siinä kehä I tuntumassa.

Vierailija
107/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alppikylä olisi pitänyt nimetä Jakokyläksi tai Jakovainioksi, niin jengi osais panna sen kartalle. Toi nykyinen nimi johtaa kaikin tavoin harhaan. Mikä taitaa tosin olla tarkoituskin.

Vierailija
108/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole mikään erityisesti helsinkiläisiin liittyvä asia. Toiset ovat kiinnostuneempia asioista ja ehkä liikkuvatkin enemmän, ja kiinnittävät  tällaisiin asioihin huomiota. Joidenkin mielenkiinto kohdistuu muihin asioihin, joista he sitten taas tietävät enemmän. Jo jotkut tuntevat juuri ja juuri ne oman navan ympärillä olevat asiat eivätkä sitten mitään muuta. Tai ehkä he sitten tietävät enemmän jostakin Tuksusta ja BB-hörhöistä...

Vierailija
109/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 22:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja Paloheinä ei mielestäsi kuulu ns. vanhaan kaupunkiin, mutta Ogeli kuuluu :) Jep. Oikein Helsingin tuntija kyseessä.

Ja ei, ei ole kyse jokaisen pienen ja uudenkin kaupunginosan tietämisestä tai tuntemisesta, mutta että edes jonkinlainen ilmansuuntien hahmottaminen ja niihin kuuluvien isompien alueiden hahmottaminen, kyllä ulkomailakin kaikki tuntemani ihmiset ovat osanneet edes suunnilleen sijoittaa eri paikat kaupungissaan kartalle, tietenkää jotain katutason tai kaupunginosien sisällä olevien pienien paikkojen (kuten nyt vaikka tuo Ogelin sisällä oleva Patola) ei kai kukaan oletakaan kaikkien kaupunkilaisten tietävän.

Mutta ihmettelen oikeasti helsinkiläistä AIKUISTA joka ei tiedä missä on Kehä I tai edes joku noista ap:n mainitsemista paikoista, siis ei hahmota niinkun ollenkaan eikä ole koskaan edes kuullut. Kun se Ogelikin on kuitenkin siinä kehä I tuntumassa.

[/quote]

Eihän se puhunut mistään "ns. vanhasta kaupungista", vaan kertoi olevansa kotoisin vanhankaupungin alueelta ja melko selvästi tarkoitti Vanhankaupungin aluetta ja jos itse tunnet kaupunkia ollenkaan, saatat ymmärtää, miten Ogelin tunteminen saattaisi liittyä Vanhankaupungin alueeseen.

Vierailija
110/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei taas "stadilaiset" tiedä mistä puhuu. Paloheinä esim. ei ole kaupunginosa, (kuuluu tuomarinkylään) eikä myöskään alppikylä (mikä on muutenkin enemmän vantaata, kuin helsinkiä). Stadilaiset on muutenkin paikka uskovaisia, itse olen pohjoisesta, ja itään soluttautuminen oli alkuun todella vaikeaa.
T: Ihan oikea stadilainen.

Vierailija
111/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 23:59"]Nyt ei taas "stadilaiset" tiedä mistä puhuu. Paloheinä esim. ei ole kaupunginosa, (kuuluu tuomarinkylään) eikä myöskään alppikylä (mikä on muutenkin enemmän vantaata, kuin helsinkiä). Stadilaiset on muutenkin paikka uskovaisia, itse olen pohjoisesta, ja itään soluttautuminen oli alkuun todella vaikeaa. T: Ihan oikea stadilainen.[/quote]

Pilkunnussijuus ei ole mikään tae oikeasta stadilaisuudesta. Harva tietää, mikä yleisesti tunnettu alue on varsinainen kaupunginosa ja mikä sitten jonkinlainen muu alue. Sellainen näppituntuma minulla kuitenkin on, että mitä kauempaa Stadista (esim. "pohjoisesta" – jostain Vantaan rajalta?) "stadilainen" on lähtöisin, sen tarkemmin hän opiskelee rakennusviraston kaupunginosajakojen viralliset määritelmät päästäkseen sitten näpäyttämään niitä, jotka puheissaan liittävät Piritorin Kallioon tms.

Vierailija
112/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein muualta muuttaneet tuntevat Helsingin jopa paremmin, koska ovat tietoisesti joutuneet opettelemaan kaupunkia, ehkäpä harkinneet asumista eri puolilla. Syntyperäinen saattaa pahimmassa tapauksessa jumittua yhteen tai kahteen kaupunginosaan, kuten esimerkkihenkilö, eikä tarvetta tutustua muuhun kaupunkiin ole.

Itse olen asunut eri puolilla pääkaupunkiseutua ja töiden puolesta liikkunut vielä lisää, joten kaupunki on hyvin tuttu, samoin Espoo ja Vantaa. Aina välillä grynderit ja kiinteistönvälittäjät keksivät uusia kaupunginosia, niiden kanssa saa olla tarkkana :-)

Vierailija
113/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 17:02"]

Tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Oikeastaan kaunis muistutus siitä, että jokaisella on omat vahvuutensa ja erikoisalueensa - varmasti ap:nkin tapaama henkilö hallitsee jotain sellaista, mikä on ap:lle vaikeaa. Minä osaan kahdeksaa kieltä, mutta olen myös luullut kadonneeni maapallolta, kun olin vain joutunut tutun juna-asemani taakse.

t. 34

[/quote]

Ha ha, minulla aika samanlainen kielitaito, mutta kaikessa maantiedossa olen aivan surkea. En kyllä montaa kaupunginosaa tiedä, en vaikka olisin niissä joskus asioinutkin. Joku mainitsi aiemmin Latokartanon ja jouduin tovin miettimään että missäs se on, vaikka tuossahan se on vieressä ja vasta pari viikkoa sitten viimeksi pyöräilin sinne. Viime viikolla joku kysyi minulta tietä enkä tiennyt omaa kotikatuni. Niin että anteeksi vain. Tuntekaa ihan vapaasti ylimielisyyttä siitä että olen tällainen "sivistymätön" hölmö, onpahan sitten jotain hyötyä minustakin kun saatte tuntea itsenne fiksuiksi  :-D

Vierailija
114/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:32"]

Ha ha, minulla aika samanlainen kielitaito, mutta kaikessa maantiedossa olen aivan surkea. En kyllä montaa kaupunginosaa tiedä, en vaikka olisin niissä joskus asioinutkin. Joku mainitsi aiemmin Latokartanon ja jouduin tovin miettimään että missäs se on, vaikka tuossahan se on vieressä ja vasta pari viikkoa sitten viimeksi pyöräilin sinne. Viime viikolla joku kysyi minulta tietä enkä tiennyt omaa kotikatuni. Niin että anteeksi vain. Tuntekaa ihan vapaasti ylimielisyyttä siitä että olen tällainen "sivistymätön" hölmö, onpahan sitten jotain hyötyä minustakin kun saatte tuntea itsenne fiksuiksi  :-D

[/quote]

Eiks sun tarvitse ikinä ilmoittaa osoitettas minnekään? Aika uskomatonta.

Vierailija
115/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:19"]

Niin ja sittenhän on vain se tosiasia että suurimmalla osalla naisia on suuntavaisto, kartanluku ja muukin paikallisvaisto ihan hukassa.

[/quote]

Alleirjoitan täysin (olen itse nainen). Kai se on sitä, kun kivikaudella miehet lähtivät pitkille metsästysmatkoille ja oli tärkeää osata arvioida suuntia ja etäisyyksiä, niinkuin nuolenkantamaa ja reittiä takaisin kotiin. Naiset taas jäivät kotiin ja tarvitsivat ihan toisenlaisia taitoja.

Vierailija
116/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:44"]

[/quote]

[/quote]

Siis tiedän kyllä osoitteeni, mutta selvitin vasta tuon jälkeen mikä noista kaduista on se katu jonka mukaan taloni on saanut osoitteensa. Sijaitsee siis risteyksessä.

Vierailija
117/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:44"]

[/quote]

[/quote]

Siis tiedän kyllä osoitteeni, mutta selvitin vasta tuon jälkeen mikä noista kaduista on se katu jonka mukaan taloni on saanut osoitteensa. Sijaitsee siis risteyksessä.

Vierailija
118/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini asui Espoossa, työpaikkamme oli Helsingin keskustassa, aikaisemmin toimisto oli Vallilassa. Kysyin kerran tältä työkaverilta tietääkö erään paikan Kalliossa. Ei kuuulemma tunne yhtään Itä-Helsinkiä eli ei voi valitettavasti auttaa..WTF? Vuosaari on sitten varmaan jo ihan Venäjällä..Ja itse olen maalta enkä ole koskaan asunut Helsingissä mutta tiedän sentään noin suurinpiirtein Helsingin alueet.

Vierailija
119/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hahmotan mitkä alueet kuuluu Itään, mitkä Pohjoiseen ja mitkä Vantaan rajalle kuuluu (mutta Paloheinä ei tosiaan sano mitään, veikkaisin että Vantaan rajalla). Itsehän olen stadilainen ja tunnen Etelä-Helsingin kuin omat taskuni ja hahmotan kaupunkini kyllä, mutta Hesa (landestadi) ei sinällään kiinnosta kun sinne ei ole mitään asiaa. Vähän sama kun äimisteltäisiin että eiks landepaukku nyt tiedä että Paloheinä oo sivistyksen parissa- yhtä typerä keskustelun aihe. Tiedän espoolaisia jotka ei tiedä missä esim Kalajärvi (tai Siikajärvi tms) on, enkä jaksa asiasta asioikseni innostua.

Vierailija
120/125 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Helsingin alue on kuitenkin kuin tuppukylä muihin euroopan maihin verrattuna. Ymmärrän jos Lontoosta ei erota Battersea, Claphamista. , mut hei Helsinki. hoh hoijaa. melkeen sama ku olis kuusamossa rukalla ja siitä menis kuusamoon kylpylään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme