Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset! Tiedättekö, missä mikäkin kaupunginosa on?

Vierailija
09.08.2013 |

Tapasin koko ikänsä Helsingissä asuneen naisen, jolle kerroin asuvani Paloheinässä. Pyöritteli päätään, ettei tiedä, missä se on. Sanoin Pakilat, Torpparinmäet, Kehä I:n ja aloin jo luetella, että siitä pohjoiseen on Haltialat ja Tammistot, länteenpäin alkaa tulla Maununnevaa ja Kannelmäkeä, itäänpäin Itä-Pakilaa ja Pukinmäkeä. Ei tiennyt yhtään.

Oli asunut Lauttasaaressa lapsuutensa ja nyt asui Kulosaaressa, siinä välissä asunut ydinkeskustassa.

Vähän hämmentävää.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:15"]

Minulla menee helposti esim.Latokartano ja Latokaski sekaisin. Vaikka ovat eri kaupungeissakin.

[/quote]Niin meni taksikuskillakin, kun mun mies nuoruudessaan lähti pienellä laitamyötäisessä taksilla kotiin. Tosin artikulaatiossa saattoi olla toivomisen varaa.

Vierailija
22/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:13"]

Asun Fallpakassa. Tiedätkö missäpäin Helsinkiä se on? kaveri asuu Alppikylässä ja saa usein selittää, missä se on.

[/quote]

Alppikylä on uusi alue, ei ole mikään ihme, jos ihmiset eivät tiedä sitä. Varsinkin, kun se kuulostaa siltä, että olisi lähellä Alppilaa. Mutta kun kaverisi sanoo Jakomäen, niin luultavasti aika moni jo osaa vähän hahmottaa suuntaa.

Fallpakassa sama juttu, Mellunmäen luulisi olevan monelle tuttu paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:12"]

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mitä sitä nyt huomioimaan kotikaupunkiaan muilta osin kuin missä itse asuu/liikkuu?

Olen hämmästynyt. Minusta se on paikallistuntemuksen puutetta ja sivistymätöntä, suorastaan nurkkakuntaista. Ok, jotain julkisen liikenteen reittejä tai tarkkoja osoitteita ei nyt varmaan kukaan osaa ulkoa koko kaupungista, mutta nyt puhuttiin siis siitä, että joku ei EDES yhdeksällä lisämääreellä tunnista vanhaa asuinaluetta, kuten Paloheinäkin nyt kumminkin on!

9

[/quote]

Jos ei koskaan ole ollut asiaa Paloheinään, tai Maununnevaan Haltialaan Kannelmäkeen Torpparinmäkeen... ei töitä, sukulaisia, ystäviä, tai ei edes osu matkan varrelle kun lähtee stadista vaikka maalle, niin silloin ei todellakaan tarvitse tietää missäpäin esim Paloheinä on.

Sama koskee muitakin jonkun kohdalla "epäolennaisia" paikkoja.

Vierailija
24/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patola ja Veräjälaakso, kaikki tietää? Itse en ollut kuullutkaan tuollaisista ennenkuin kaveri mainitsi.

Vierailija
25/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Fallpakassa. Tiedätkö missäpäin Helsinkiä se on? kaveri asuu Alppikylässä ja saa usein selittää, missä se on.

[/quote]

Nämä ovat niitä uusimpia alueita, joista ei  moni tiedä. Itse olen Helsinkiin muualta tullut ja koska rakastan karttoja olen tutkistellut Helsinginkin kartan ja aika hyvin ovat nuo kaupunginosat päässä.

Riippuu varmaan työstäkin tarvitseeko paikallistuntemusta. Kuljetusfirmassa asioidessani myyjä hämmästeli uuden kaupunginosan postinumeroa, kun ei ollut sitä ennen kuullut eikä osannut sijoittaa paikkaa mielessään mihinkään. Täsmennettyäni nimellä,  tiesi hän kyllä paikan heti.

Vierailija
26/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patola on kyllä oikeasti oulunkylää

Vierailija
27/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Hei, on pikkusen eri asia tämmöset muutaman vuoden vanhat aluenimet kuin Paloheinä, joka on ollut Helsingissä iät ja ajat...

Vierailija
28/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:22"]

Patola ja Veräjälaakso, kaikki tietää? Itse en ollut kuullutkaan tuollaisista ennenkuin kaveri mainitsi.

[/quote]

Noikin on taasen niitä "pieniä" osia, Oulunkylän luulisi sunkin joskus kuulleen ;-)

Eihän nyt ollut kyse siitä, että tietääkö jokaisen paikan Helsingissä tarkalleen vaan siitä, että Ap:n kaveri ei tiennyt edes noita suurempia kaupunginosia, edes suunnilleen.

-3-

Vierailija
29/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n mainitsema nainen taitaa olla näitä "etelä-stadilaisia" joille lande alkaa siitä Meikun ja Pasilan korkeudelta. :-D

Vierailija
30/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisen pitäisi tietää edes ne niin sanotut pääkaupunginosat kuten Oulunkylä, Herttoniemi, Munkkiniemi, Haaga, Vuosaari ja niin edelleen. Ei nyt tarkkaa sijaintia tarvitse osata kartasta näyttää, mutta kunhan nyt jotenkuten olisi kärryillä, että ovatko kyseiset kaupunginosat kenties pohjoisessa, etelässä, lännessä vai idässä. Jokaiseen kaupunginosaan kuuluu kuitenkin ihan hirveästi pienempiä asuinalueita, joita mielestäni ei tarvitse tietää muiden kuin alueella asuvien. Eli en yhtään ihmetelisi, jos Itä-Helsingissä asuva ei tietäisi Niemenmäen olevan osa Munkkiniemeä/-vuorta tai haagalaisen tietävän, että Latokartano on Viikissä. Mutta tosiaan, jos koko ikänsä Helsingissä asunut ei esimerkiksi tietäisi, missä on Käpylä, niin vähän kyllä ihmettelisin.

Vierailija
31/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:20"]

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mitä sitä nyt huomioimaan kotikaupunkiaan muilta osin kuin missä itse asuu/liikkuu?

Olen hämmästynyt. Minusta se on paikallistuntemuksen puutetta ja sivistymätöntä, suorastaan nurkkakuntaista. Ok, jotain julkisen liikenteen reittejä tai tarkkoja osoitteita ei nyt varmaan kukaan osaa ulkoa koko kaupungista, mutta nyt puhuttiin siis siitä, että joku ei EDES yhdeksällä lisämääreellä tunnista vanhaa asuinaluetta, kuten Paloheinäkin nyt kumminkin on!

9

[/quote]

Jos ei koskaan ole ollut asiaa Paloheinään, tai Maununnevaan Haltialaan Kannelmäkeen Torpparinmäkeen... ei töitä, sukulaisia, ystäviä, tai ei edes osu matkan varrelle kun lähtee stadista vaikka maalle, niin silloin ei todellakaan tarvitse tietää missäpäin esim Paloheinä on.

[/quote]

No minä olen eri mieltä. Oman navanympärystön lisäksi sivistynyt ihminen tietää vähän muutakin ja on kiinnostunut muustakin.

9

Vierailija
32/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan tiedä. Olen aina asunut kantakaupungin lähistöllä.

Vierailija
33/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:20"]

9

[/quote]

[/quote]

No minä olen eri mieltä. Oman navanympärystön lisäksi sivistynyt ihminen tietää vähän muutakin ja on kiinnostunut muustakin.

9

[/quote]

Toki voi olla kiinnostunut muustakin, vaikkei koko Helsinkiä tunne. Se että Paloheinä ympäristöineen on jollekulle tärkeä paikka, ei velvoita kaikkia tietämään missä se on. Eikä se tietämättömyys tee ihmistä sivistymättömäksi. 

Vierailija
34/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut Helsingissä ja en todellakaan ymmärtäisi missä asut. :D Paikallishahmotukseni on nolla, olen tarkistanut paikkoja pääkaupunkiseudun kartalta satoja kertoja ja hyvä jos hahmotan edes missä Espoo on. Suorastaan rakastan Euroopan kartan tutkiskelua, ja siitäkin vaan muutaman päivän päästä taas yllätyn, että mitä se Unkari tuolla tekee!

Olen vajavainen, pyydän armoa!

Vierailija
35/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollu Vantaalla töissä 6 vuotta enkä muista kaupunginosia ollenkaan kun en ole vaivautunut opettelemaan. 

Helsingin kyllä osaan - juuri kävin Lehtovuoressa, uusi mulle.

Vierailija
36/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lauttasaaressa koko elämäni 35 v, tunnen hyvin eteläisen ja läntisen helsingin, haagasta pohjoiseen ja kulosaaresta itään tunnen todella huonosti tai en ollenkaan. juureni ovat espoossa joten sen alueen tunnen hyvin. tein ensimmäisen matkani kehäkolmosen ulkopuolelle vasta muistaakseni 15 vuotiaana mikä on valitettavaa että koulumme ei juuri järjestänyt mitään retkiä maakuntiin.

Vierailija
37/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tai ainakin kuvittelen tuntevani, (Tammisto ei taida olla Helsinkiä?)

Vierailija
38/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:16"]

Tunnen tai ainakin kuvittelen tuntevani, (Tammisto ei taida olla Helsinkiä?)

[/quote]

On tosiaan Vantaan puolella.

Vierailija
39/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sittenhän on vain se tosiasia että suurimmalla osalla naisia on suuntavaisto, kartanluku ja muukin paikallisvaisto ihan hukassa.

Vierailija
40/125 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäinen Helsinki on mulle vähän hankala, mutta kylä noilla ap:n antamilla lisäkoordinaateilla osaisin sijoittaa sielläkin noin suunnilleen kartalle paikan kuin paikan.

Paloheinän tietämättömyys tuntuu stadilaisittain oudolta, olen asunut läntisessä Helsingissä, en mitenkään ihan lähellä Paloheinää ja meren jäät ja mm. Talin golfkenttä on olleet käytössä, mutta silti koulun puitteissa tuli tehtyä lukuisia ulkoilupäiviä ja hiihtopäiviä just Paloheinässä. Siis ettei edes nimenä ole tuttu tai noilla vihjeillä ei osaa sitä yhtään sijoittaa kartalle.