Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..
Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.
Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Meillä just sunnuntaina värjättiin 11 ja 10 vuotiaitten tyttöjen päät.eka kertaa..samallai ne allergiset reagtiot tulee 5 vuoden päästä jos on tullakseen...ja hius on uusiutuva luonnonvara.Mitä himputtia sitä kieltämään värjäyksen,pienenmpi paha se värjäys on kotona ku jossai kaverilla ilman aikuisen valvntaa.Tai pienenmpi paha värjäys ku alkoholin tai tupakan kokeilu....jotain "siistii" niitten on kuitenki saatava tehdä.
Et sitten ole lukenut kemikaalikuormasta, jota kaikki keinotekoiset kemikaalit ja vätiaineet meille aiheuttavat?
Kannattaa tutkia asioita ensin ennenkuin noin köykäsillä faktoilla perustelee lasten hiusten värjäämistä.
Onneksi itsellä ollut vähän viisaammat vanhemmat, niin itsellekin on järkeä siunaantunut. Ja suojaa se järki lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä just sunnuntaina värjättiin 11 ja 10 vuotiaitten tyttöjen päät.eka kertaa..samallai ne allergiset reagtiot tulee 5 vuoden päästä jos on tullakseen...ja hius on uusiutuva luonnonvara.Mitä himputtia sitä kieltämään värjäyksen,pienenmpi paha se värjäys on kotona ku jossai kaverilla ilman aikuisen valvntaa.Tai pienenmpi paha värjäys ku alkoholin tai tupakan kokeilu....jotain "siistii" niitten on kuitenki saatava tehdä.
Et sitten ole lukenut kemikaalikuormasta, jota kaikki keinotekoiset kemikaalit ja vätiaineet meille aiheuttavat?
Kannattaa tutkia asioita ensin ennenkuin noin köykäsillä faktoilla perustelee lasten hiusten värjäämistä.
Onneksi itsellä ollut vähän viisaammat vanhemmat, niin itsellekin on järkeä siunaantunut. Ja suojaa se järki lapsiakin.
Po. väriaineet
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni Suomessa haluaa värjätä hiuksiaan? Se on niin iskostunut kulttuuriin, että jo lapset haluaa tehdä sitä. Mulla ja lapsilla on ihan tavalliset kastanjanruskeat hiukset ja yksikään noista ei ole pyytänyt (8, 12 ja 14v) vai värjääkö näiden pyytäjien vanhemmat omiaan? Mun kotimaassa tosi harva värjää ja ei ikinä alle lukiolaisilla näy.
Kyllä värjää. Ne on niitä sinipunavihreävioletti-sekoituksia, jollaisia värjäyksiä näkee eniten Suomessa. Tyyliin kuuluu vielä siideripöhö ja rööki. Näillä eväillä sitten lähdetään vanhemmiksi, niin vaikeata on. Lähtökohdat eivät ole kummoiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen värjännyt 10.v
eteenpäin kotiväreillä hiukset, ensin raitoja ja sitten punaiseksi monet vuodet.
Ei ehtinyt missään vaiheessa tulla allergisia reaktioita tms. mutta nyt päälle parikymppisenä olen siirtynyt hennaamaan ja muut väriaineet jääneet kokonaan pois.Kannattaa puhua lapselle järkeä ja koittaa myös saada käsitys siitä, että se oma hiusten värikin on tosi kaunis ja aina helpompi ylläpitää kuin värjätty hius: jos värjää joutuu käyttämään erityisesti värjätylle tarkoitettuja tuotteita, aina pitää värjätä uudestaan ja lakanat, pyyhkeet + pahimmillaan vaatteet värjäytyy kosteasta hiuksesta herkästi.
Kemikaalikuorma lisääntyy elimistössä vuosien mittaan ja se allerginen reaktio voi tulla missä iässä vain. Yhden kerran kun saa yliherkkyysreaktion, niin se usein lisää allergiaa myös eri ruoka-aineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oma-aloitteisesti antoi minulle luvan värjätä tukkaani halutessani kun olin 12-vuotias, tietysti aluksi kevytväreillä. En siis rttänyt häneltä lupaa värjätä houksia. Hiukset kasvaa takaisin, iho ei. Miten ihmisistä voi olla ok laittaa 1-vuotiaalle korvakorut mutta ei antaa 12-vuotiaan värjätä hiuksiaan? Allergioita tulee kaikille ja niitä voi hoitaa.
Nyt reiluna parikymppisenä olen kasvattanut omaa väriäni reilun vuoden takaisin, mutta silti oman äitini käytös vaikuttaa ihailtavalta ja järkevältä.
Kenestä korvakorut pikkulapsella on muka ok? Olen kyllä nähnyt, ihan järkyttävää. Mä en anna kyllä lasten värjätä päätään. Tuskin siis ennen kuin ovat täysi-ikäisiä (nyt vanhin 8 v.). Mutta en tiedä annanko korviksiakaan laittaa ennen sitä. Ei nyt ennen 12 v. ainakaan.
Ei kannata Espanjaan tulla, voit järkyttyä ja matkavakuutus ei välttämättä korvaa psyykkistä traumaa. Meillä kun laitetaan jo sairaalassa, ihan neulalla eikä ampumalla nykyään.
Ehdoton ei. Lapset saavat hiusväreistä syövän vielä helpommin kuin aikuiset. T. sh
Eihän tästä tarvitse taistella. Alle 15 vltä on laitonta värjätä hiuksia.
Hanki sellainen prismassa cittarissa ym. myytävä spray pullo, josta voi suhkuttaa vaikka vihreät hiukset jos siltä tuntuu. Lähtee yhdessä pesussa.
jos ette anna niiden tehdä niin tekevät kuitenkin mutta vain salaa! ite en saanut lupaa lävistää korvia mutta kummasti noita reikiä on jo 6😀
Kyllä se pistää miettimään mitä kaikkea omaan päähäni on imeytynyt vuosien saatossa. Ei vielä mun nuoruudessa ollut mitenkään harvinaista ala-asteella jo värjätä hiuksia ja teininä sitä oli milloin mustaa, milloin punaista tai blondia ja aina välissä ankarat värinpoisto sessiot, useaan kertaan. Kerran taisin ostaa jonkun halvan raidoitusaineet ja ne poltti hiuksen kokonaan ( katkesi hiukset ja lähti tuppoina).
Nykyään kun tiedetään jo vähän paremmin niin en todellakaan antaisi nuoren värjätä.
Ei kannattaisi aikuisenkaan, ainakaan kovin usein.
Koetin värjätä tuolloin 10veen Sanni -fanin latvat suoravärillä, joka on kestoväriä hellävaraisempi, sinisiksi mutta eihän suoraväri tartu käsittelemättömään hiukseen. Piti sitten ostaa se kestoväri. En kuitenkaan usko, että se latvoista hyppäsi päänahkaan imeytymään .D
Suomalaisten kirous on mitäänsanomaton, maantienharmaa hiusväri joka vie värin kasvoista ja saa näyttämään väsyneeltä seinäruusulta. Siksi turvaudutaan jo nuorena hiusväreihin.
Täällä 13v ehdotti että värjää alapään karvat blondiksi ettei erotu ilosta
Järkyttävän näköisiä pikkupennut, joilla on värjätyt hiukset. Ja mammansa ja pappansa ovat yleensä yhtä ruokottomia.
Mitä taistelua näistä asioista pitää käydä 12 -vuotiaiden lasten kanssa. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että ei värjätä niin sitten asiassa ei ole epäselvää. Se on ei kun se on ei.
Syyt voi selittää ja sopia, että esim. 15-vuotiaana saa aloittaa värjäyksen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:44"]Sitä vain ihmettelen, että kun nyt on se uudehko laki (?) Että alle 16-v hiuksia ei saa värjätä, niin miten siitä on mitään hyötyä, kun nyt sitten kaikki alle 16-vuotiaat vain joutuvat värjäämään hiuksiaan kotiväreillä? Kotivärit ovat käsittääkseni paljon voimakkaampia ja niitä voi lapset/nuoret laittaa keskenään toisilleen, ilman valvontaa. Eikö tästä suosituksesta tai laista kumpi onkaan, ole enemmän haittaa kuin hyötyä?
Kampaajat, osaatteko vastata?
Kaupan värit ovat ihan samaa tavaraa kuin kampaajien värit, erona että kampaajilla on ammattitaitoa käyttää näitä tuotteita. Myös kaikki kaupan värit ovat K16, mutta koska niiden myyntiä ei voida valvoa niin vastuu niiden käytöstä on vanhemmilla. On totta että näitä värejä olisi turvallisinta käyttää kampaajalla, mutta yksikään ammatinharjoittaja ei voi ottaa sitä riskiä että alle 16-vuotias saa reaktion ja kampaaja on tilanteessa vastuussa ja korvausvelvollinen.
Kaupan ja kampaamon värit eivät todellakaan ole samaa tavaraa.
Ehdota raitoja tai sitä latvavärjäystä. Jos tytöllä on vaaleat hiukset niin kevytsävytteet toimii kanssa värin tavoin.
Kerro faktat, että värit on oikeasti karseaa myrkkyä joista pahimmillaan lähtee henki.
Itse värjään hennalla koska allergisoiduin tavallisille väreille. Tämä toimii, mutta olisi kiva kokeilla muutakin väriä kuin ainaista kuparinpunaista. Eli lapselle en suosittele hennaa, jos mieli muuttuu niin tää lähtee vain kasvattamalla.
Toinen vaihtoehto on kysellä pieneltä 5-7v onko tuollainen tukka kiva kun näkee oikein epäonnistuneen värjäyksen bussin tai auton ikkunasta ja jo ajoissa ennakoi ja aivopesee lapset luonnollisuuteen, saavat muka itse valita ja sitten tosiaan nuo sävytteet jos kauheaksi menee värin mankuminen.