Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..

Vierailija
06.08.2013 |

Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.

Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.

Kommentit (259)

Vierailija
161/259 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi inhorealismi. Kerrotiin lapselle niinkuin asia on: tämän hetkisen tiedon mukaan hiusvärien epäillään olevan syöpävaarallisia, syöpä on vakava sairaus, josta kaikki eivät selviä hengissä. Jos olet valmis ottamaan riskin ja kestämään mahdollisen syövän ja sen seuraukset, saat värjätä hiuksesi, sinä päätät itse kehostasi. Ei halunnut enää hiusvärejä, ilmoitti myös ettei aio myöskään koskaan käyttää tupakkaa, nuuskaa tai alkoholia ja aikoo etsiä itselleen sellaisia meikkejä, jotka ovat terveydelle turvallisia: tänä päivänä hän tekee esim. huulipunan ja poskipunan itse.

Vierailija
162/259 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte fasisteja kaikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/259 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kattomaan Youtubesta videoita epäonnistuneista värjäyksistä ja vaalennuksista niin johan loppuu värjäilyhalut.

Vierailija
164/259 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, olen itsekin nuori.

Jos hiustenvärjäily ei olisi vaarallista, en näkisi siinä niin suurta ongelmaa, vaikka eipä se tosiaankaan tarpeellistakaan tuossa iässä ole.

Sille on tosiaankin syy, miksi alle 16 -vuotiaalle ei suositella hiustenvärjäystä.

Itselläkin oli tuo sama kausi, nykyään tykkään omastakin väristä ja harvoin värjään. Tyttökin voi muuttaa mieltään, tuskin kuitenkaan ennen kun saa koittaa.

Olisiko mitään sellaista kevytväriä, mikä ei vaurioittaisi tai olisi vaarallista, joka lähtisi pesussa? 🤔 En itse tiedä, mutta sehän voisi olla sopuratkaisu.

Vierailija
165/259 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen värjännyt hiuksiani lähes 35 vuotta n. 2 kk välein allergisoitumatta.

Miksipä en siis antaisi 12-vuotiaani kevytvärjätä omaansa?

Vierailija
166/259 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen värjännyt hiuksiani lähes 35 vuotta n. 2 kk välein allergisoitumatta.

Miksipä en siis antaisi 12-vuotiaani kevytvärjätä omaansa?

Koska lapsesi voi allergisoitua väreille vaikka sinä et olekkaan.

Koska lapsen iho on ohuempi kuin aikuisen niin siksi värit ovat vahingollisempaa lapselle kuin aikuiselle.

Koska lasta ei kannata turhaan altistaa mahdollisesti syöpää aiheuttaville kemikaaleille.

Koska toisinaan epäonnisesta värjäämisestä voi tulla pahoja vammoja

Koska pahasti vaurioituneiden hiusten tilalle ei välttämättä kasva tilalle yhtä kauniisti hiukset jos hiuspohja vahingoittuu

Koska lapsen ei tarvi saada kaikkea mitä hän haluaa

Jne

Vierailija
167/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se altistus voi tulla vasta monien vuosikymmenten jälkeen.

Mulla värjättiin ekan kerran jo alle kouluikäisenä, tosin hennavärillä. Ei silloin puhuttu allergioista, kuten tänä päivänä. Sen jälkeen olen värjännyt hiuksia tummiksi, vaaleiksi, punaisiksi, värjäyskertoja ehkä n.3/vuosi. No, pari vuotta sitten ihan normaalisti taas värjäsin kotona kampaamokäyntien välissä kun yhtäkkiä päänahkaa alkoi polttaa ja kun katsoin peilistä, oli naamani ihan kirkuvan punainen ja huulia turvotti. Tämän jälkeen kasvatin täysin oman värin takaisin.

Nykyään käyn luottokampaajalla, joka vaalentaa hiuksiani raidottamalla tai maalaamalla vaalennusainetta hiuksiin, varoen aina päänahkaa. Itselläni on aika tummat hiukset luonnostaan, ja vaalennus mahdollistaa sen että vaaleaan hiukseen tarttuu hapetteettomat suoravärit, jolloin voin värjätä niillä hiuksiani. Kaupan väreihin en enää uskalla koskeakkaan. On myös etu, kun hiukset on niiden luonnontilasta lähtien värjännyt sama ammattilainen, jolloin hän tietää tasan tarkkaan mitä hiukseni kestää ja mitä sille on tehty.

Ei siis kannata tuudittautua siihen ajatukseen että "olen kymmenen vuotta värjännyt ilman mitään ongelmaa".  Myös hennavärit saattavat sisältää haitallisia aineita, ja kaupan värit niitä vasta sisältääkin. Varminta on nuoresta asti opettaa lapsi siihen että hiusten värjäys on asia, jonka hoitaa aina ammattilainen.

Vierailija
168/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta älkää altistako lasta myrkyille.

Vierailija
169/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei keskenkasvuisen ihmisen elimistöön värikemikaaleille.

Vierailija
170/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjäsin itse hiuksiani pienestä pitäen, nyt tämä maantienväri ei kestä mitään. Olen kaikelle allerginen. No, olen 4kymppinen, entäs kun tyttäresi ovat esim 20 ja kovin allergisia? Sori, mutta tosi tyhmä olet. 

Sama minulla.

Raitoja pystyn ottamaan, mutta ihokosketusta en kestä.

Olen herkistynyt myös ripsivärille, enkä pysty käyttämään enää minkäänlaista ripsiväriä. Jää vähän silmämeikki vajaaksi, mutta olen kuitenkin itse siihen jo tottunut.

Saan allergiaoireita myös laastareiden teipistä.

Omille lapsille en ole suositellut hiusten värjäämistä.

Vierailija
171/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei antanut minun värjätä hiuksiani muuta kuin hennalla. Olen luonnostani blondi, joten hiuksista tuli hennalla kirkuvan oranssit, ei yhtään niinkuin haaveissani Titanicin Rosella :D Sen jälkeen en ole tukkaani värjännyt, ja kuulen säännöllisesti kehuja pitkästä, hyväkuntoisesta ja luonnonvaaleasta tukastani. Kiitos äiti!

Olen huomannut, että suurimmalle osalle ihmisistä myös sopii se oma sävy parhaiten. En oikein ymmärrä tätä "maantienvärinen" termiä, siskollani on astetta tummempi tukka kuin itselläni ja kutsuu sitä ei-minkään väriseksi, mutta mielestäni todella kauniin ja jännän värinen, vähän tuhkainen. Varsinkin kalpeilla suomalaisilla todella tummat, kylmät sävyt (esim musta) saavat aikaan kovan ja vanhentavan vaikutelman. Ja toki mielipideasia, mutta ei ne shokkivärit sovi oikein kenellekään... Lapsen päähän ei tarvitse mitään kemikaaleja turhaan tunkea. Onneksi nykyään on erilaisia kasvivärejä, muitakin kun tuo oranssi henna, jos välttämättä haluaa vaihtaa tukan väriä. Rahaa kyllä säästyy ellei värjäyskierteeseen lähde. Paras kaverini teininä oli aika vaalea, mutta värjäsi pitkää tukkaansa vuosia mustaksi. Kaksi kotiväripakettia siihen aina meni, puolet kuukauden rahoista. Jos juurikasvu pääsi esiin, kaveri näytti lähinnä syöpäpotilaalta kun näytti siltä että tukka irtoaa päästä. 

Vierailija
172/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon ikäisen edes pitäisi värjätä hiuksia?

Jos on pakko, niin sävyteshampoot ja suoravärit ovat turvallinen vaihtoehto.

Vierailija
173/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän olisi tilanne jossa olisi "pakko" värjätä hiuksia? Juu, ei taida ihan järjellistä vastausta löytyä.

Jos antaa lapsensa vinkumiselle periksi omaa heikkouttaan, se ei ole "pakkotilanne" vaan huonoa kasvatusta.

Vierailija
174/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oma asia ja saahan sen värin poiskin ja vaikka hiukset leikattua

Vierailija
175/259 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusväreissä lukee että ei suositella alle 16-vuotiaille. Kampaajat eivät saa värjätä alle 16-vuotiaiden hiuksia. 

Vierailija
176/259 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä värjäsin minäkin. 12-vuotiaana oli ensimmäistä kertaa punainen tukka. Edellisenä keväänä ENNEN kuin ikinä värjäsin oli todettu paha siitepölyallergia. Allergia on iän myötä helpottanut vaikka tukka ollut luonnollisen maantienharmaa viimeksi 14-vuotiaana. Parhaillaan se on liila ja harmittaa jo etukäteen nipottajat jotka valittavat miten surkea äiti olen kun suostuin 9-vuotiaan poikani toiveen vihreästä tukasta toteuttamaan näin kesällä.

Vierailija
177/259 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmiset oikeasti näin hysteerisiä jo hiusten värjäyksestäkin? Mihin tämä maailma on menossa? Kaikilta kadonnut maalaisjärki. Allergioita ja syöpää aiheuttavia aineita... Allergioista ei ikinä tiedä ja niitä syöpää aiheuttavia kemikaalejakin on ihan kraanavedessä ja kaupungeissa hengitettävä ilmakaan ei ole kovin puhdasta. Jatkan ihmettelyä.

Vierailija
178/259 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä auttoi inhorealismi. Kerrotiin lapselle niinkuin asia on: tämän hetkisen tiedon mukaan hiusvärien epäillään olevan syöpävaarallisia, syöpä on vakava sairaus, josta kaikki eivät selviä hengissä. Jos olet valmis ottamaan riskin ja kestämään mahdollisen syövän ja sen seuraukset, saat värjätä hiuksesi, sinä päätät itse kehostasi. Ei halunnut enää hiusvärejä, ilmoitti myös ettei aio myöskään koskaan käyttää tupakkaa, nuuskaa tai alkoholia ja aikoo etsiä itselleen sellaisia meikkejä, jotka ovat terveydelle turvallisia: tänä päivänä hän tekee esim. huulipunan ja poskipunan itse.

Ei suatana...vauvapalsta ei petä koskaan. Täältä löytyy kyllä hervottomimmat kommentit.

Ja sitten hän eli elämänsä aina 100-vuotiaaksi asti syövätönnä ja muutenkin terveenä. (moni tietysti kyseenalaistaa verbin 'elää', mutta meillä kaikilla on hieman eri määreet elämälle ja elämiselle)

Vierailija
179/259 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini oma-aloitteisesti antoi minulle luvan värjätä tukkaani halutessani kun olin 12-vuotias, tietysti aluksi kevytväreillä. En siis rttänyt häneltä lupaa värjätä houksia. Hiukset kasvaa takaisin, iho ei. Miten ihmisistä voi olla ok laittaa 1-vuotiaalle korvakorut mutta ei antaa 12-vuotiaan värjätä hiuksiaan? Allergioita tulee kaikille ja niitä voi hoitaa.

Nyt reiluna parikymppisenä olen kasvattanut omaa väriäni reilun vuoden takaisin, mutta silti oman äitini käytös vaikuttaa ihailtavalta ja järkevältä.

Kenestä korvakorut pikkulapsella on muka ok? Olen kyllä nähnyt, ihan järkyttävää. Mä en anna kyllä lasten värjätä päätään. Tuskin siis ennen kuin ovat täysi-ikäisiä (nyt vanhin 8 v.). Mutta en tiedä annanko korviksiakaan laittaa ennen sitä. Ei nyt ennen 12 v. ainakaan.

Vierailija
180/259 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 12 vuotias voi ihan hyvin värjätä hiuksensa halutessaan. Kaikki saa näyttää siltä miltä itse haluaa ja muut ei voi päättää kenenkään ulkonäön puolesta. Kunhan hiuksiaan ei värjää liian usein niin kyllä siitä ei vahinkoa hiuksille kovin paljon koidu...