Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..
Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.
Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.
Kommentit (259)
Olen värjännyt 10.v eteenpäin kotiväreillä hiukset, ensin raitoja ja sitten punaiseksi monet vuodet.
Ei ehtinyt missään vaiheessa tulla allergisia reaktioita tms. mutta nyt päälle parikymppisenä olen siirtynyt hennaamaan ja muut väriaineet jääneet kokonaan pois.
Kannattaa puhua lapselle järkeä ja koittaa myös saada käsitys siitä, että se oma hiusten värikin on tosi kaunis ja aina helpompi ylläpitää kuin värjätty hius: jos värjää joutuu käyttämään erityisesti värjätylle tarkoitettuja tuotteita, aina pitää värjätä uudestaan ja lakanat, pyyhkeet + pahimmillaan vaatteet värjäytyy kosteasta hiuksesta herkästi.
Poikieni hiuksia värjättiin mustiksi joskus keskiasteella. Itse taas 80 luvulla laitatin useaan otteeseen kotipermanentin äidin avulla. ?Joku keskiaste.En usko että olisin poikiani kieltänyt, värjääjät vaikka kaverin luona jos ei kotona saa. Tämän vaikka kaiken maailman informaario annettu.Mitäpä sitten tehdä, ajaa kaljuksi koska eivät tottele? Pitää osata valita sotansa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:26"]
Henna tai kasvivärit ovat turvallisempia. Kannattaa ottaa asioista selvää kunnolla! :)
Nyt on kyllä pakko ihmetellä, miksi nämä alapeukut? Katsopa ap vaikka Lushin hennan INCI-listaa; punainen henna (Lawsonia inermis), kaakaovoi (Theobroma cacao), tuore luomusitruunamehu (Citrus limonum), jauhettu rosmariini (Rosmarinus officinalis), neilikkaöljy (Eugenia caryophyllus), *citral, *eugenol, *geraniol, *citronellol, *limonene, *linalool, hajuste (parfum).
* esiintyy luonnostaan eteerisissä öljyissä Tuossa on siis pelkkiä luonnollisia ainesosia ja tulee todella kaunis punainen väri! Antaisin lapseni värjätä tuolla hiuksensa :) Sen sijaan kemialliset värit jättäisin myöhemmäksi.
Itse lopetin hennaamisen, kun sen todettiin aiheuttavan syöpää. En ole seurannut olisiko hennat muuttuneet vähemmän syöpävaarallisiksi.
Luonnontuote ei tarkoita vaaratonta. Luonto on täynnä myrkkyjä.
Se että altistuu hiusväreistä, ei tarkoita pelkästään ettei päänahka kestä värjäystä. Siitä voi tulla monenlaisia ongelmia. Usein metalliallergia tai yliherkkyys monelle muulle tavalliselle asialle.
Vierailija kirjoitti:
Se että altistuu hiusväreistä, ei tarkoita pelkästään ettei päänahka kestä värjäystä. Siitä voi tulla monenlaisia ongelmia. Usein metalliallergia tai yliherkkyys monelle muulle tavalliselle asialle.
Tämä väite perustuu mihin?
Vierailija kirjoitti:
Me ysärillä ala-asteella hiusten kotivärjäyksen aloittaneet ollaan nyt niitä keski-ikäisiä, jotka eivät kestä enää yhtään hiusväriä.
Ei pidä paikkaansa. Voin edelleen värjätä tai pikemminkin vaalentaa ilman ongelmia. 12-vuotiaana aloitin ja nyt jo keski-ikäinen. Toki nykyisin aineet varmasti hieman turvallisempia. Oman 13-vuotiaan olen antanut laittaa raitoja, siis vaaleita. Emme laita raitoja juureen, joten väri tai vaalennusaine ei edes kosketa päätä. En näe tässä ongelmaa, jos kerran pari vuodessa vähän raidoittaa.
Miksi te lähdette mukaan tällasiin kärttämisiin. Jos se on ei niin se on ei ja sanotte lapselle, että ei käy ja sitten kun on (esim) 15v saat värjätä. Asia on loppuunkäsitelty ja turha vänistä.
Harkitsisitteko alkoholin antamista jos lapsi vain kärttäisi ja kärttäisi? Tuskin. Nyt vaan rotia siihen vanhemmuuteen.
Kun ei saa, niin ei saa.
Turvallinen aikuinen. Hyvä.
Ri kaikkea tarvi saada siksi, kun joku muu saa. Kuinka moni oikeesti ei saa värjätä? Enemmistö.
Mites ois hennavärit? Esimerkiksi Lush myy luonnollisia, hennakasvin väriainetta sisältäviä hiusvärejä. Työläämpiä ja sotkuisempia ne on, mutta on vain hyväksi hiuksille.
Oma hiusväri on aina paras. Hius kiiltää. Oma väri sopii parhaiten oman ihon väriin.
Kun värjää usein, omakin hiuksen väri haalistuu eikä ole enää samanlainen kuin ennen.
Kokemusta on.
En kyllä antaisi lapsen värjätä/värjäyttää hiuksiaan. Hiusvärit sisältävät vaikka mitä.
Värjäsin kevyesti vasta sitten, kun harmaata pukkaa ja sittenkin mahdollisimman lähellä omaa väriä. Jos sittenkään.
Ei on aina ei. Älkää lipsuko. Olkaa kunnollisia vanhempia. Se että lapsi suuttuu on pienempi paha kuin vakava allerginen reaktio tms.
Vierailija kirjoitti:
Antaisitteko 10 vuotiaan sheivata?
Joo. Eihän siinä mitään haitallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks 10 vuotiaalla jotain seivattavaa, poslari?
Itse en edes halunnut teininä värjätä hiuksiani. Olisin kuitenkin halunnut leikata hiuksiani. Jostain syystä tätäkään en olisi saanut tehdä. Sitten leikkasin itse salaa ja äiti oli vihainen. Olisin siis yksinkertaisesti halunnut lyhyemmät tyyliin puolesta selästä ihan olkapäiden yläpuolelle, koska hiukseni likaantuivat jo tuolloin helposti ja olivat heti sotkussa. Siitäkin sitten valitettiin.
Siskoni värjäsi 20 vuotta nuorena alkaneen harmaantumisen vuoksi.
Kampaaja onneksi kieltäytyi enää värjäämästä, kun päänahka ei enää kestänyt.
Nuorella tarkoitan tässä 30- vuotias ta. Miettikääpäs mitä vahinkoa ehtii tapahtumaan kun värjääminen aloitetaan 16-vuotiaana.
Raidoilla saa kivoja värjäyksiä, niistä moni on jo sanonutkin.
Itse kävin tämän taistelun poikani kanssa. Älä anna lapsen määrätä, ole aikuinen.
Ei peroksidejä lapsille, eli vaalennusaineita ei todellakaan. Ne tappaa kalat vesistä.
Anna kokeilla kevytvärejä tai vaahtovärejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks 10 vuotiaalla jotain seivattavaa, poslari?
Varmaan tarkoitti partaa ja sen sheivaamista, jos 10-vuotias on äitiinsä tai isäänsä tullut....?
Me ysärillä ala-asteella hiusten kotivärjäyksen aloittaneet ollaan nyt niitä keski-ikäisiä, jotka eivät kestä enää yhtään hiusväriä.