Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..
Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.
Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.
Kommentit (259)
Ei 12 v kuulu värjätä hiuksiaan. Vanhemmat on ne, jotka sanoo värjätäänkö vaiko ei.
Mutta 12 v on lapsi, eikä se ole aikuinen, vaikka kuinka yrittäisi aikuiselta näyttää.
Lapsen hiuksia siis ei tulisi värjätä. Jos se on vanhemmilta ei, niin silloin sen oltava ei.
Sain värjätä hiuksia 11-vuotiaasta asti ja paljon värjäsinkin. 18v tuli vakava allerginen reaktio hengenahdistuksineen ja naaman turpoamisineen. Siitä pikkuhiljaa allergisoiduin myös usealle kasville, kosmetiikan ainesosalle ja ruoka-aineelle, vaikka lopetin värjäämisen heti. Lääkärit sitä mieltä että hiusten värjääminen on dominoefektin alkusyy.
Pitäisi olla laitonta antaa lasten värjätä hiuksia. Kun se allergia ei tule välttämättä vain väriaineelle vaan pahimmassa tapauksessa menee koko elämä uusiksi.
Minulle puhkesi myöhemmin myös astma ja toinen autoimmuunitauti, tietenkään varmaksi ei voi sanoa mutta epäilen vahvasti värjäämistä osasyyksi.
Miksi niin moni Suomessa haluaa värjätä hiuksiaan? Se on niin iskostunut kulttuuriin, että jo lapset haluaa tehdä sitä. Mulla ja lapsilla on ihan tavalliset kastanjanruskeat hiukset ja yksikään noista ei ole pyytänyt (8, 12 ja 14v) vai värjääkö näiden pyytäjien vanhemmat omiaan? Mun kotimaassa tosi harva värjää ja ei ikinä alle lukiolaisilla näy.
Vierailija kirjoitti:
Ei 12 v kuulu värjätä hiuksiaan. Vanhemmat on ne, jotka sanoo värjätäänkö vaiko ei.
Mutta 12 v on lapsi, eikä se ole aikuinen, vaikka kuinka yrittäisi aikuiselta näyttää.
Lapsen hiuksia siis ei tulisi värjätä. Jos se on vanhemmilta ei, niin silloin sen oltava ei.
Aloituksen 12 vuotias on nykyään täysi-ikäinen, eli eikähän tuo ongelma ole jo hoitunut...
Vierailija kirjoitti:
Poikieni hiuksia värjättiin mustiksi joskus keskiasteella. Itse taas 80 luvulla laitatin useaan otteeseen kotipermanentin äidin avulla. ?Joku keskiaste.En usko että olisin poikiani kieltänyt, värjääjät vaikka kaverin luona jos ei kotona saa. Tämän vaikka kaiken maailman informaario annettu.Mitäpä sitten tehdä, ajaa kaljuksi koska eivät tottele? Pitää osata valita sotansa.
Mitä tarkoitat keskiasteella?
Keskikoulua? Niitä taisi olla vielä 60-luvulla, mutta viimeisetkin muuttuivat peruskouluiksi viimeistään 70-luvulla 🤔
Omille lapsille olen antanut luvan värjätä hiuksia vain kampaamossa.
He ovat ihan helposti ymmärtäneet mitä ongelmia kotivärjäykseen liittyy eikä asiasta ole tarvinnut taistella. Jokainen on suosiolla odottanut että ikä riittää kampaamossa värjäämiseen.
Oikeasti kiellän lapsilta aika harvoin mitään. Mutta silloin kun kiellän niin uskovat kyllä ilman taisteluita. Perusteet haluavat kyllä kuulla ja esittävät omat perustelunsa myös. Kuitenkin he ymmärtävät että en kiellä huvikseni tai ilman hyvää syytä.
Milläs tuon värjäämisen estät? Lapsi saa itse kaupasta haettua koska tahansa hiusväripaketin ja värjää omat hiuksensa keneltäkään kysymättä.
Joo aika valkoroskasta muutenkin toi hiustenvärjäys nykyään, tietää pysyä kaukana "varoitusväreistä" :DD
Itse aloitin myös värjäämään tosi nuorena, ehkä 11-12 vuotiaana. Välillä kotona, ja välillä kampaajalla. Äiti ei tietenkään tykännyt, mutta ei erityisesti kieltänytkään. Kun täytin 20 lopetin värjäämisen kokonaan, ja nyt parisen vuotta sen jälkeen mulla on kokonaan oma tukka, ja ihmettelen, mikä saa naiset (ja miehet) inhoamaan omaa aitoa hiusväriä...
Pari raitaa sain minäkin värjätä 12 vuotiaana, vuotta myöhemmin olikin koko tukka punainen. Parempi sekin kuin päihde- ja seksikokeilut sekä naamalävistykset tuossa iässä
Vierailija kirjoitti:
Mä just annoin luvan 10 vuotiaalle, että saa ottaa syksyllä raitoja. Mä en näe mitään syytä kieltää mitään noin tavallista asiaa.
Esikoiselle annoin saman luvan 10 vuotiaana ja otatti vaaleat raidat tuokin. Siinä vaiheessa jannulla oli pitkät hiukset ja urheillessa hikoili, rasvaisuuttakin alkoi olla. Raidat toi särmää ja helpotti rasvaisuuden kanssa.
Aloittelevat raidoilla ja tutulla kampaajalla. Itse ei värjäillä, kuten mä tein aikoinaan kymmenvuotiaasta ja mitähän ne värit mahtoikaan sisältää silloin kasarilla olla. Tukka on yhä päässä ja nykyään en enää edes värjäile. Ihan on luonnostaan maantien värinen.
Yksikään itseään kunnioittava kampaaja ei värjää tai raidoita tuon ikäisen hiuksia. Ihan yksiselitteisesti kiellettyä.
Aloittavatko lapsesi samalla idealla alkoholinkäytönkin? Vain olutta ja tutulta baarimikolta? 😂
En antaisi värjätä, tuon ikäinen ei ymmärrä mitä ne hiusvärit tekevät hiuksille. Voisit kertoa lapselle mitä hiuksille tapahtuu esimerkiksi silloin kun tehdään värinpoisto eli blondataan hiukset. Se rikkoo hiuksen pinnan, josta johtuen hius kärsii ja pahimmassa tapauksessa menee purkaksi ja hiukset joudutaan leikkaamaan.
Luettele ainesosat mitä niissä on ja kerro mitä ne ovat ja tekevät. Olet silloin perustellut kantasi oikein hyvin. Sitten voit lisätä ettei alle 16 v hiuksia saa värjätä esim. kampaajatkaan.
Ja kyllä, itse värjään hiuksia, mutta olen ensimmäisen kerran saanut neljä oranssia raitaa kun äiti laittoi pitkän vinkumisen jälkeen. Niitäkään ei laitettu tyveen asti. Seuraavan kerran sain vasta 15 vuotiaana ja silloinkin vaaleita raitoja äiti laittoi.
Jos tyttö todella haluaa hiuksiin väriä niin minulle laitettiin 12 vuotiaana hiuslisäkkeitä ”raidoiksi”. Tätä ehdotti kampaaja itse kun ei halunnut värjätä hiuksiani myöskään ja äitikin oli kovasti sitä vastaan. Lisäkkeet laitettiin liimalla hiukseen kiinni. Minusta se oli hyvä kompromissi, eikä hiukset vaurioituneet.
Tuossa iässä minä värjäsin ekan kerran. Kysyn ensin nätisti lupaa, ja koska sitä ei herunut, värjäsin salaa kestovärillä mustaksi.
Nyt itse äitinä aion antaa luvan tyttärelleni värjätä hiuksensa n. 12-vuotiaana, mutta se tehdään kampaamossa, ja sävyllä joka peseytyy itsestään pois eikä ole liian raju omaan väriin nähden. Jos itse olisin saanut luvan samalla tavalla, olisin todennäköisesti tyytynyt siihen. Liian jyrkät vanhemmat + itsepäinen teini = huono lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä minä värjäsin ekan kerran. Kysyn ensin nätisti lupaa, ja koska sitä ei herunut, värjäsin salaa kestovärillä mustaksi.
Nyt itse äitinä aion antaa luvan tyttärelleni värjätä hiuksensa n. 12-vuotiaana, mutta se tehdään kampaamossa, ja sävyllä joka peseytyy itsestään pois eikä ole liian raju omaan väriin nähden. Jos itse olisin saanut luvan samalla tavalla, olisin todennäköisesti tyytynyt siihen. Liian jyrkät vanhemmat + itsepäinen teini = huono lopputulos.
Voi olla vaikeaa löytää kampaajaa, joka suostuu värjäämään 12-vuotiaan hiuksia.
Mitään jatkuvaa hiusten täysshokkivärjäystä en lapseni antaisi tehdä. Mutta kyllä mä antaisin 12-vuotiaan laittaa esim. vaaleita raitoja. Voisin laittaa pesussa lähtevällä kevytvärillä pari pinkkiä raitaa alakouluikäiselle tytölleni. Vanhemmat tietysti päättävät värjäysasiat. Toisaalta itse ajattelen niin, että täyskielto voi saada aikaa vastareaktion, jossa sitten koko pää vedetään jollain neonvihreällä tai muulla mukavalla piristysvärillä.
Meillä tyttö 9v. on kysellyt myös värjäyksen perään, koska serkku (saman ikäinen) on jo useamman kerran nähty violetti väri päässä. En lämpeä tälle ajatukselle ihan heti, meillä kun on vähän allergioita jo muutenkin. Lapsen parastahan tässä vain yritetään ajatella. :-)
Vierailija kirjoitti:
Henna tai kasvivärit ovat turvallisempia. Kannattaa ottaa asioista selvää kunnolla! :)
Tutustu sinäkin henna väreihin tarkemmin, ennenkuin suosittelet turvallisena vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Hiusvärejä ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille
Lähes kaikissa hiusvärien pakkausmerkinnöissä on varoitus: "Tätä tuotetta ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille". Varoitus perustuu lainsäädäntöön ja sen taustalla on huoli kuluttajien herkistymisestä hiusväreille.
Varoituksen tarkoitus on suojella kuluttajia. Hiusväreissä on käytetty voimakkaita kemikaaleja, joita vastaan voi syntyä voimakas allergiareaktio pitkän ajan ja useiden altistusten jälkeenkin. Ei ole syytä altistaa nuoria voimakkaille kemikaaleille liian nuoresta iästä lähtien. Kosmetiikkateollisuus ei suosittele alle 16-vuotiaiden hiusten värjäämistä!
Olen nähnyt mytös monen kampaamon yhteydessä ilmoituksen, etteivät värjää alle 16 vuotiaiden hiuksia.
Meidän liikkeessä alle 18 vuotiaalla pitää olla vanhemman lupa hiustenvärjäykseen, vanhemman pitää tulla paikanpäälle lupa antamaan. Alle 15 vuotiaiden hiuksia emme värjää edes vanhemman luvalla. Se mitä he tekevät sitten kotona kaupan väreillä on vain ja ainoastaan vanhemman vastuulla. Pari raitaa voidaan toki laittaa alle 15 vuotiaillekkin.
Alle 18 vuotiaille teemme myös poikkeuksetta väriainetestin 24h ennen varsinaista värjäystä.
Tiedän että monet liikkeet värjäävät estoitta hyvinkin nuorien hiuksia mutta meidän liike ei vastuulliseen toimintaan kaadu.
T.Parturi-kampaaja
Mä pyysin pitkään lupaa värjätä hiukset vaaleiksi, kun ihoni on tosi vaalea ja silmät siniset mutta tukka syvän tummanruskea. 8 luokalla sain ensi kertaa värjätä ja siitä lähtien olen värjännyt, olen nyt 30. Ikinä en ole käyttänyt kotivärejä, vaan käynyt aina kampaajalla. Tukka ei ole kärsinyt. Permanenttia sen sijaan en enää ikinä ota! Ennen 7 luokan alkua otin permanentin, kun äiti uskoi sen auttavan hiusteni nopeaan rasvoittumiseen. Kampaaja vielä sanoi sinne mennessäni, että tukkani ei ole kyllin taipuisa, ettei permanentti ehkä onnistu... no kyllä onnistui, eikä lähtenyt pois kuin kasvamalla! Rasvoittuva tukkani lisäksi kuivui korpuksi ja jouduin leikkaamaan sitä. Onneksi 8 luokalla tukka oli taas kunnossa.